zo dňa 04. 08. 2025
Program:
• Úvod - privítanie členov konzultačnej rady
• Legislatívna úprava Indexu daňovej spoľahlivosti (ďalej len „IDS“)
• Kritéria na určenie IDS
• Benefity poskytované finančnou správou (ďalej len „FS“)
• IDS-štatistické údaje
• Návrhy na úpravu benefitov
• Vyhodnotenie návrhov na úpravu benefitov a diskusia
• Návrhy na úpravu detailov kritérií
• Vyhodnotenie návrhov na úpravu kritérií a diskusia
Prítomní:
Ing. Bruno Patúš - viceprezident finančnej správy
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
JUDr. Tomáš Plžik - generálny riaditeľ sekcie vymáhania a exekúcie
Mgr. Peter Boháčik - generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom
JUDr. Mgr. Kornel Ballabáš - riaditeľ ÚVHS
Ing. Ľuboslava Chamková - riaditeľ odboru správy daní
Ing. Adrián Vatrt - riaditeľ odboru daňovej metodiky II
Ing. Silvia Karelová - riaditeľ odboru daňovej metodiky I
Ing. Martin Valent - vedúci oddelenia metodiky daňového procesu
Ing. Rastislav Trzaskowski - oddelenie metodiky daňového procesu
Ing. Renáta Považanová - riaditeľ odboru kontroly
Ing. Miroslava Barlová - oddelenie riadenia kontroly
Ing. Peter Gonos - oddelenie výkonu kontroly
JUDr. Toško Beran - MF SR
Ing. Eva Ivaničová - MF SR
Ing. Andrea Hubová - sekcia daňová
Mgr. Zuzana Šlezárová - sekcia daňová
Bc. Soňa Kozinová - sekcia daňová
Richard Panek - EY Slovakia
Ján Mrázik - AZZZ
Adriana Kociánová - ZAP SR
Mgr. Martin Novotný-AHRS
Ing. Jaroslav Juriga - SŽK
Ing. Bibiana Nemkyová - Klub 500
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Richard Hollý-ZAP SR
Ing. Ján Solík, PhD.-RÚZ, ZPS
Ing. Mária Horváthová - SKAU
Ing. Veronika Harvilová - RÚZ
Ing. Igor Šulaj - SKAU
Ing. Bruno Patúš - viceprezident FS
V mene prezidenta FS privítal všetkých prítomných na rokovaní konzultačnej rady k IDS.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Predstavila zástupcov za FS, ministerstva financií ako aj zástupcov odbornej verejnosti. Zároveň informovala o obsahu stretnutia konzultačnej rady a vysvetlila dôvod miesta stretnutia, nakoľko IDS je dlhodobo diskutovaná téma a nie je možné ju obsiahnuť na tradičných konzultačných radách.
Ing. Adrián Vatrt - riaditeľ odboru daňovej metodiky II
Predstavil legislatívnu úpravu IDS - história, súčasnosť. IDS je proklientský a motivačný projekt FS na posilnenie dobrovoľného plnenia daňových povinností, ktorý sa vyhodnocuje plne automatizovane na základe načítania dát, ktoré vstupujú do hodnotenia a definovaných algoritmov v informačnom systéme FS, do hodnotenia ľudský faktor nijakým spôsobom nevstupuje. V rámci IDS rozruch spôsobil zoznam daňových subjektov s prideleným IDS, ktorý FS zverejňuje.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Poukázala na skutočnosť, že IDS sa stal problémom odkedy sa stal verejným. Je dôležité mať jasné pravidlá ako sa IDS stanovuje. Ak má byť niečo férovo nastavené, proces udeľovania IDS by mal byť veľmi transparentný. Ide o hodnotové ukotvenie, motivovať podnikateľov platiť daň. Základný problém je, čo má byť upravené v zákone a čo zverejnené. Zo zákona nie je zrejmé aké druhy podnikateľov na základe IDS máme, je potrebné zmeniť podstatu legislatívy.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Takéto nastavenie je z dôvodu, aby aj po dohode s Vami bolo možné veci rýchlejšie meniť. Niektoré kritéria sa menili, IDS bol niečo nové aj pre nás. Ak v budúcnosti dôjde k zmenám, tak vždy po vzájomnom konsenze s Vami. FS je pripravená počúvať Vás a nastaviť procesy inak.
Ing. Adrián Vatrt - riaditeľ odboru daňovej metodiky II
Ak by bolo v zákone nastavené napr. bodovanie, ktoré na začiatku bolo nastavené dosť tvrdo nemohli by sme ho hneď zmeniť, bolo by potrebné novelizovať zákon. Ak by sme čokoľvek aj do budúcna upravovali, tak vždy pred hodnoteným obdobím.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Upozornila na možnosť spochybnenia, nakoľko pravidlá nie sú ukotvené v zákone ale len na webovom sídle finančného riaditeľstva, čo by mohol byť problém na ÚS SR. Povahu všeobecne záväzného právneho predpisu má len vyhláška.
JUDr. Toško Beran - MF SR
Mechanizmus vyhlášky je vo viacerých zákonoch, technické podrobnosti určí finančné riaditeľstvo. Mať všetko v zákone by bolo dobré, ale nie je to realizovateľné. Kritériá sú vo všeobecnosti určené vyhláškou a ostatné technické podrobnosti týkajúce sa výpočtu sú uvedené na webovom sídle finančného riaditeľstva.
Ing. Ján Solík, PhD.-RÚZ, ZPS
K vyjadreniu JUDr. Ing. Miriam Galandovej, či to má byť vo vyhláške alebo v zákone poznamenal, že je možné sa pozrieť ako to majú iné krajiny a inšpirovať sa.
Richard Hollý-ZAP SR
Poznamenal, že IDS je len forma. Skategorizovali ste nás, dostali sme feedback. Otázne je či to malo zmysel, čomu to pomohlo, či sa napr. viac vybralo na daniach.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
IDS je motivačným proklientským nástrojom, ktorého hlavným cieľom je posilniť dobrovoľné plnenie daňových povinností prostredníctvom benefitov, ktoré FS daňovníkom ponúka. Na základe štatistík je vidieť, že daňové subjekty sa v hodnotení zlepšujú. Inštitút IDS určite nie je zbytočný, preto sme sa tu stretli, aby sme ho niekam posunuli.
Ing. Ján Solík, PhD. - RÚZ, ZPS
Je to vysvedčenie pre daňové subjekty. Problémy sú v dvoch oblastiach. Prvá - či bol daňový subjekt ohodnotený („oznámkovaný“) korektne, lebo v súčasnosti dostane „vysvedčenie“, ktoré iné znamená pre FS, iné pre širokú verejnosť a obchodných partnerov. Druhá oblasť sú benefity. Vysoko spoľahlivé daňové subjekty by mali mať jednoznačné výhody, a to nielen zo strany finančnej správy, ale štátnych inštitúcií ako takých - „fast track“, aby najlepším daňovníkom ich „vysvedčenie“ prinášalo praktické prínosy v podnikateľskej činnosti pri styku so štátnymi inštitúciami.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Sme tu práve kvôii tomu, chceme vylepšiť benefity aj kritériá, určite vieme urobiť ústupky.
Richard Panek - EY Slovakia
Poznamenal, že jedna „známka“ nemá zdemolovať celé pole. Máme tu prezumpciu viny, ak dorub skončí na súde IDS sa spätne nedá opraviť. Vyjadril vďaku, že je úprimná snaha zo strany FS prijať zmeny. Uviedol, že výhody nie sú adekvátne k nevýhodám, pre veľké firmy to už nepôsobí motivačne dostávajú málo „cukríkov“. Viaceré krajiny majú mechanizmy ako motivovať podnikateľov. Získať zľavy, kratšie alebo dlhšie lehoty je málo.
Adriana Kociánová - ZAP SR
Veľké firmy nepotrebujú „cukríky“. 70% najväčších platiteľov má najlepšie hodnotenie, potom sa stráca zmysel IDS. Ak sa stane nejaká nezrovnalosť, tak je to systémová chyba alebo chyba človeka.
JUDr. Toško Beran - MF SR
IDS má byť aj „cukríkový“ aj „bičíkový“ (malusy). Presne o tom čo pomôže by sme sa mali porozprávať. Veľké firmy naozaj nepotrebujú „cukríky“, IDS nie je zameraný na top najväčšie firmy, bavíme sa o malých živnostníkoch. Pozerali sme aj iné krajiny - Estónsko, Lotyšsko, majú celý IDS na internete.
Adriana Kociánová - ZAP SR
Veľké daňové subjekty pomáhajú menším, lebo idú s nimi do zmluvných vzťahov, pokiaľ majú IDS A.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Odkedy je IDS verejný, preberá sa aj do rôznych registrov, využíva sa až nad rámec. Formát je dobrý, len treba upraviť benefity a kritériá. Vstupuje tam veľa faktorov a potrebujeme to urobiť automatizovane.
Richard Panek - EY Slovakia
Neuvažuje sa o zrušení IDS?
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
O zrušení IDS FS neuvažuje, no skúsme ho spoločne vylepšiť.
Richard Hollý-ZAP SR
Kam smerujeme?
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
K dobrovoľnému plneniu daňových povinností.
Richard Panek - EY Slovakia
Chceme podporovať podnikateľov aby platili dane a nebudú mať kontroly, potom to vyzerá, že dane sa nemusia platiť.
Richard Hollý-ZAP SR
Všetky opatrenia smerujú na poctivé subjekty, opatrenia by mali pocítiť nepoctiví podnikatelia. Sekundárne všetci pocítime, že dane sa znížia pre všetkých poctivých - k tomu by mala smerovať e-faktúra, aj tá bude zameraná na poctivých. Cieľom opatrení by malo byť, že pre poctivých sa dane nebudú zvyšovať, FS bude vyberať viac finančných prostriedkov, aby poctivý daňový subjekt dostal také benefity, že sa mu tie dane oplatí platiť. Boj proti podvodom smerovať na nepoctivých, ak platí dane nemal by mať kontrolu.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Benefit DK/MZ už máme. Opatrenia sa zavádzajú pre všetkých, no doplácajú ti poctiví.
Mgr. Peter Boháčik - generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom
V rokoch 2013-2014, keď sa zavádzal KV DPH, bol tiež negatívne hodnotený, vďaka nemu sa podarilo výrazne eliminovať daňovú medzeru. Jeho efektom bolo zároveň odbremenenie nerizikových daňových subjektov od daňových kontrol a intenzívnejšie zameranie aktivity FS na rizikové daňové subjekty. E-faktúra pomôže odbremeniť poctivých podnikateľov od kontrol ešte viac. Rovnako to je aj pre malých podnikateľov pri e-kase. Snažíme sa vytvoriť spravodlivé podnikateľské prostredie.
Ing. Ľuboslava Chamková - riaditeľ odboru správy daní
Predstavila kritériá na určenie IDS, rozdelenie daňových subjektov podľa prideleného IDS na základe získaných bodov, prezentovala detaily kritérií 1-10 vo väzbe na Vyhlášku č. 544/2021 Z. z. o kritériách na určenie IDS. V rámci diskusie k detailom kritéria 4 dala do pozornosti, že 74 862 daňových subjektov právnických osôb získalo body za podanie daňového priznania k dani z príjmov po viac ako 3 dňoch resp. nepodanie DPPO za hodnotené obdobie, pričom celkový počet bodov je 4985588. Informovala, že správcovia dane každý rok zasielajú viac ako 40 tis. výziev na podanie DPPO obchodným spoločnostiam, ktoré nepodávajú daňové priznania.
Richard Panek - EY Slovakia
Informoval sa, prečo daňové subjekty, ktoré nepodávajú daňové priznania nie sú vymazané ex offo z OR.
JUDr. Tomáš Plžik - generálny riaditeľ sekcie vymáhania a exekúcie
K otázke zástupcov odbornej verejnosti prečo FS nezabezpečí ich hromadné vymazávanie uviedol, že tzv. „hromadné výmazy“ v zmysle § 768s Obchodného zákonníka prebiehali len na základe jasne stanovených dôvodov (nepremenenie základného imania z SKK na EUR). FS však intenzívne a dlhodobo podáva individuálne podnety na začatie konania o zrušení obchodnej spoločnosti, kde jedným z hlavných kritérií je aj výška evidovaného nedoplatku, nielen nepodávanie účtovných závierok či daňových priznaní. FS uvíta akúkoľvek podporu pre iniciovanie legislatívnych zmien vedúcich k spružneniu a zrýchleniu procesu zrušenia obchodnej spoločnosti, ktorý za aktuálne platnej legislatívy trvá spravidla rok resp. rok a pol a hromadné výmazy neumožňuje. FS už v minulosti pripravila analýzu k existujúcemu procesu zrušenia a výmazu obchodných spoločností - ako príloha k zápisu na vyžiadanie zástupcov odbornej verejnosti. Spoločným cieľom je čistenie podnikateľského prostredia od neaktívnych obchodných spoločností, ktorých len FS identifikovala viac ako 20 000, no rešpektujúc pritom najmä zabezpečenie plnenia hlavných úloh FS, jej personálne kapacity a tiež vysokú zaťaženosť a inú činnosť registrových súdov. Je potrebné nájsť teda taký mechanizmus, ktorý tieto procesy výrazne skráti a zefektívni. Príležitosť vidí v pripravovanej novele zákona o obchodnom registri a v automatizácii procesov. Vyzval na hľadanie spoločnej cesty a vzájomnej podpory pri riešení tohto problému.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Je otvorený zákon o obchodnom registri, dávali ste pripomienky na zjednodušenie procesu?
JUDr. Toško Beran - MF SR
Je to štandardný proces. MS SR na zákfede skúseností z predchádzajúceho hromadného výmazu už k hromadnému výmazu nepristúpi. MS SR hromadne vymazalo spoločnosti, ktoré si po zmene zákona nezmenili svoje základné imanie z SKK na Eur, boli medzi nimi aj živé spoločnosti a následne sme tieto museli znova zapísať. Bol problém tieto spoločnosti obnoviť.
JUDr. Tomáš Plžik - generálny riaditeľ sekcie vymáhania a exekúcie
Je tu množstvo opravných prostriedkov, ktoré môže daňový subjekt použiť. Daňové subjekty si po zmene zákona nesplnili svoju povinnosť a následne keď boli vymazané sa chodili sťažovať.
Ing. Ľuboslava Chamková - riaditeľ odboru správy daní
Máme množinu daňových subjektov (viac ako 40 tis.), ktorým každý rok dávame výzvy na podanie daňových priznaní, podanie účtovnej závierky, potom pokuty a tak si navyšujeme nedoplatky, tieto dokumenty im doručujeme fikciou.
Richard Panek - EY Slovakia
Poznamenal, že je potrebné si uvedomiť obrovský rozdiel, či sa jedná o mŕtvu firmu, ktorá nereaguje, alebo či si podnikateľ svoje povinnosti plní a len si nezmenil základné imanie.
JUDr. Tomáš Plžik ■ generálny riaditeľ sekcie vymáhania a exekúcie
Prebehli stretnutia zástupcov FS a registrových súdov. Z nich vyplynula aj dohoda o spolupráci a prísľub, že sa registrové súdy budú podnetmi FS zaoberať a priebežne konania o zrušenie obchodných spoločností začínať. FS tiež identifikovala vyše 220 daňových subjektov, u ktorých konkurz dávno skončil resp. bol zrušený, no súdy ich z OR k dnešnému dňu nevymazali. Problémom je vysoké zaťaženie registrových súdov.
Ing. Renáta Považanová - riaditeľ odboru kontroly
Predstavila detaily kritérií 11-15 v zmysle Vyhlášky č. 544/2021 Z. z. o kritériách na určenie IDS. V rámci detailu kritéria 11 - Nálezy z kontrol - DÚ uviedla, že sa uvažuje o zvýšení určenej maximálnej výšky kladného rozdielu nálezu pre veľké subjekty, ktoré sú miestne príslušné ÚVHS. Viazaní sme ale technickými možnosťami.
JUDr. Toško Beran - MF SR
Ak sa dostaneme na súd, tak súd má rozhodnúť o odklade vykonateľnosti, čo nerobí.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Veľké daňové subjekty odkladný účinok nedostanú, nehrozí im zánik, potom majú zlý IDS.
Ing. Renáta Považanová - riaditeľ odboru kontroly
V rámci detailu kritériá 14 uviedla, že sa zamýšľali nad úpravou, ale od 01.01.2025 došlo k navýšeniu sadzieb pokút za porušenie zákona o ERP a až v ďalšom období sa budú úpravou zaoberať teraz by to bolo skreslené.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
V súvislosti s detailom kritéria 15 - Porušenie zákona o účtovníctve sa informovala, či FS v IDS vidí, že sa ukladajú pokuty za účtovníctvo a či ich je veľké množstvo.
Ing. Miroslava Barlová - oddelenie riadenia kontroly
Je ich málo, ani nie 1% daňových subjektov. Nárast pokút za účtovníctvo určite bol z dôvodu, že sa účtovníctvo viac kontrolovalo.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Kontrolóri kontrolu účtovníctva robia popri kontrole dane z príjmov.
Richard Hollý-ZAP SR
Informoval sa, či v súvislosti s e-faktúrou nebude zohľadňovaný IDS.
Ing. Mária Horváthová - SKAU
Mnohé spoločnosti si neplnia povinnosť ukladania účtovnej závierky do RÚZ, tie ktoré neukladajú dostávajú pokuty.
Ing. Miroslava Barlová - oddelenie riadenia kontroly
Nárast pokút za účtovníctvo evidujeme, na uloženie pokuty za neuloženie účtovnej závierky do RÚZ nie je potrebný výkon kontroly.
Ing. Ján Solík, PhD. - RÚZ, ZPS
Požiadal o zaslanie konkrétnych dát a štatistík k pokutám za nesprávne vedenie účtovníctva.
Adriana Kociánová - ZAP SR
Zákon hovorí o pokutách podľa deliktov, nemalo by sa to zohľadniť aj pri kritériách?
Ing. Miroslava Barlová - oddelenie riadenia kontroly
Keďže daňové subjekty majú rôzny majetok a výška pokuty za účtovníctvo sa vypočíta z hodnoty vykazovaného majetku, snažili sme sa nájsť strednú cestu. Pri rozdielnej výške hodnoty majetku sa ťažko nastavuje spravodlivosť, doplatili by na to veľké subjekty. Preto sme stanovili absolútnu hodnotu a nie pomerovú.
Ing. Adrián Vatrt - riaditeľ odboru daňovej metodiky II
Veľkostné kritérium je dosť komplikované, systém ho musí vedieť sám vyhodnotiť, musí však platiť, aby do toho ľudský faktor nevstupoval.
Ing. Peter Gonos - oddelenie výkonu kontroly
Predstavil ekonomický ukazovateľ - efektívna daňová sadzba (EDS) a jeho výpočet. Nevieme ho vypočítať pre veľké spoločnosti, ktoré účtujú podľa medzinárodných štandardov. EDS vyhodnocuje ekonomický význam ako aj spoločenský význam subjektov z pohľadu ukazovateľa zamestnanosti, do výpočtu sa berie riadok 4 z hlásenia dane zo závislej činnosti. Veľké daňové subjekty aby boli vysoko spoľahlivé, musia vykázať aspoň nejakú daň, nemôžu byť v strate. Daňové subjekty musia dosiahnuť 2%, musia spĺňať EDS > EDS individuálna aby boli vysoko spoľahlivé a musia mať 0-10 bodov a zároveň musia spĺňať EDS > EDS individuálna. Nemôže sa stať, že kvôli EDS dostane daňový subjekt väčší počet bodov.
Ing. Bibiana Nemkyová - Klub 500
Ak daňový subjekt má 0-ovú daňovú povinnosť už nemôže byť vysoko spoľahlivým daňovým subjektom. Nie je to motivačné plniť si svoje povinnosti. Poctivý podnikateľ, ktorý ale investuje, už je hodnotený „B“.
JUDr. Toško Beran - MF SR
IDS má dve úlohy. Jednou je vyberať dane a druhou pre podnikateľov plniť si povinnosti. Spoľahlivý daňový subjekt je „B“ ale ten čo platí dane je „A“.
Ing. Ján Solík, PhD. - RÚZ, ZPS
Daňovník odvedie daň na DPH a na ZČ veľa ale na dani z príjmov nemá daňovú povinnosti lebo investuje, tak je „B“. Štát by malo zaujímať, či platí dane, je jedno aké, lebo potom demotivujú daňové subjekty investovať na Slovensku.
JUDr, Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Vy to vnímate tak, že aj podnikateľ s „B“ je dobrý, ale podnikatelia to tak nevidia.
Ing. Peter Gonos - oddelenie výkonu kontroly
Vysoko spoľahlivým daňovým subjektom sa stane, keď ďalší rok sa dostane do daňovej povinnosti.
Ing. Silvia Karelová - riaditeľ odboru daňovej metodiky I
Ukazovateľ je nastavený tak, že musí tam byť kladná daňová povinnosť. Uvedomujeme si, že tu je priestor na zlepšenie.
JUDr. Toško Beran - MF SR »
Dodržiavať daňové predpisy a platiť dane, taká bola myšlienka. Inak by sme mali daňové subjekty 100% plniace si svoje daňové povinnosti ale neplatili by dane, preto tam bola aj táto EDS, teda nie aby bol daňový subjekt len „poriadny" ale aj aby platil dane, až vtedy je vysoko spoľahlivým daňovým subjektom. Poznamenal, že byť spoľahlivým nie je hanba.
Ing. Miroslava Barlová - oddelenie riadenia kontroly
Daň z príjmu sme vybrali z dôvodu, že každého daňovníka sa týka daň z príjmu. DPH, ZČ prípadne daň z MV sa nemusí týkať každého daňovníka.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Navrhla, či by nebolo vhodné udeľovať negatívne body za nesplnenie povinností.
Mgr. Peter Boháčik - generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom
Získať hodnotenie spoľahlivý daňový subjekt, cez ktorý iba pretečie riziková, resp. fiktívna DPH je ľahké. Tieto subjekty podávajú daňové priznania riadne a načas, svoju nízku daňovú povinnosť uhrádzajú a nálezy z kontrol, ktoré majú vplyv na ich hodnotenie vznikajú až v čase, keď sú už nekontaktné.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Predstavila benefity poskytované FS pre vysoko spoľahlivé daňové subjekty a benefity poskytované vysoko spoľahlivým a spoľahlivým daňovým subjektom.
Ing. Ľuboslava Chamková - riaditeľ odboru správy daní
Predstavila štatistické údaje týkajúce sa IDS pre fyzické osoby a právnické osoby.
K1.1.2025 mali takmer 3X daňových subjektov - fyzických osôb - pridelené hodnotenie - INDEX B. Takmer štvrtina mala hodnotenie - INDEX A. Ani nie 2% mali hodnotenie - INDEX C.
K 1.1.2025 malo 56,40% daňových subjektov - právnických osôb - pridelené hodnotenie- INDEX B. Takmer 22% malo hodnotenie- INDEX A. Necelých 20% hodnotených daňových subjektov získalo známku - INDEX C.
FO najčastejšie porušili kritérium 04, ktoré zároveň dosiahlo aj najvyššie bodové skóre. PO najčastejšie porušili kritérium 01, najvyššie bodové skóre dosiahlo kritérium 04 (tu je tých viac ako 40 tis. daňový subjektov, ktoré nepodávajú daňové priznania).
Richard Panek - EY Slovakia
Odprezentoval nastavenie IDS, jeho sankčný charakter, praktické dopady a budúcnosť, vybrané kritériá a skúsenosti z praxe (prezumpcia viny, proporcionalita 1, proporcionalita 2, retroaktivita, ekonomický ukazovateľ, právna záväznosť pokladu pre index).
JUDr. Toško Beran - MF SR
IDS pozitívne diskriminuje vysoko spoľahlivé daňové subjekty a negatívne nízko spoľahlivé daňové subjekty.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Navrhla dať do daňového poriadku čo najviac, napr. hodnotenie A - N, body.
Ing. Adrián Vatrt - riaditeľ odboru daňovej metodiky II
Kritériá sú vo vyhláške, detaily sú rozpracované na webovom sídle finančného riaditeľstva.
JUDr. Toško Beran - MF SR
Môžeme dať do zákona, že nové kritériá budú musieť byť zverejnené napr. 6 mesiacov pred začiatkom hodnoteného obdobia, nemôžeme dať do zákona technické záležitosti.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Navrhla z dôvodu právnej istoty uviesť v zákoge kategórie subjektov.
Richard Panek - EY Slovakia
Čo sa týka ekonomického ukazovateľa, mať stratu je normálna vec, stratové firmy majú „B“ čo ovplyvňuje život podnikateľa aj v iných sférach. Napr. v Taliansku veľká firma nemusí predkladať dokumentáciu, má ju opatrenú časovou pečiatkou, je chránený od pokút, FS na neho hľadí ako na dobromyseľného.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
FS nemá šancu všetko skontrolovať, benefit účtovná závierka overená audítorom alebo DP vypracované daňovým poradcom.
Richard Hollý-ZAPSR
Máme informáciu, že niektoré veľké daňové subjekty majú s vami podpísané memorandum o spolupráci. Či toto by nebola cesta.
Ing. Adrián Vatrt - riaditeľ odboru daňovej metodiky II
Predstavovalo by to obrovskú záťaž pre FS.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Memorandum o spolupráci podpisuje ÚVHS s veľkými daňovými subjektami.
Ing. Silvia Karelová - riaditeľ odboru daňovej metodiky I
Aktuálne je v programe zapojených 5 subjektov a je zameraný na podporu dobrovoľného plnenia daňových a colných povinností subjektov. Vzhľadom k jeho zameraniu nie je použiteľný pre účely IDS.
JUDr. Toško Beran - MF SR
Pokuty čo teraz máme sú aj na základe návrhov AmCham.
Ing. Veronika Harvilová - RÚZ
V nadväznosti na debatu o sankciách uviedla príklad nespravodlivej sankcie v prípade, že daňový subjekt omylom podal ročné hlásenie nulové, následne podal opravené ročné hlásenie, kde vykázal zaplatené preddavky na daň a následne daň. Daňový poriadok hovorí, že správneho deliktu sa dopustí ten, kto v dodatočnom daňovom priznaní uvedie zvýšenie dane oproti pôvodne podanému daňovému priznaniu. Keďže ročné hlásenie je považované za daňové priznanie, vzťahuje sa naň tento správny delikt. Avšak, pri dani zo závislej činnosti platí daňový subjekt preddavky na daň spravidla v rovnakej výške ako je daňová povinnosť, t. j. pri ročnom hlásení je daň na úhradu v takom prípade 0 EUR. Ak subjekt podal hlásenie chybne nulové a daň v ňom bola 0, následne podal dodatočné a daň v ňom bola 100, z tohto rozdielu zaplatí sankciu a to napriek tomu, že daň na úhradu bola v oboch prípadoch 0, a teda nedošlo k žiadnej ujme na štátnom rozpočte.
Ing. Ján Solík, PhD. - RÚZ, ZPS
Byrokracia versus dopad na štátny rozpočet, ktorý je 0-vý.
Ing. Renáta Považanová - riaditeľ odboru kontroly
Odprezentovala návrhy odbornej verejnosti na úpravu detailov kritérií na určenie úpravy detailov kritérií na určenie IDS. Návrhy na úpravu detailov kritérií boli poslané od Ernst & Young, s. r. o., Klub 500 a Slovenskej asociácie finančníkov.
Igor Šulaj - SKAU
Navrhol pozitívnu diskrimináciu napr. v sankčnom systéme (sankcie, pokuty, TO) aj pre iné daňové subjekty ako tie, ktoré patria pod ÚVHS.
Mgr. Martin Novotný - AHRS *
IDS A a B má spolu 89% FO a PO. Čo je cieľom IDS okrem zvýšenia efektívnosti výberu daní. Pri EDS sa do hodnotenia „A“ bez dane zo závislej činnosti nedostane. Kedy FS povie, že už dovŕšila cieľ IDS. Pri PO je potenciál na zlepšenie, pri FO veľmi nie. Verejný IDS funguje už 3 roky.
JUDr. Toško Beran - MF SR
Nech je FS akokoľvek efektívna nevie pokryť aby daňové subjekty platili daň ako majú. Cieľom je podpora plnenia daňových povinností, najefektívnejšia daňová správa je taká, ktorá má 0-ovú efektivitu daňovej kontroly.
Richard Hollý-ZAP SR
Informoval sa, či bude mať transakčná daň vplyv na IDS, veľké subjekty budú mať nálezy z toho, že budú optimalizovať.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Tento druh optimalizácie nie je témou na dorubenie dane.
JUDr. Toško Beran - MF SR
Určitá miera optimalizácie je akceptovateľná.
Ing. Adrián Vatrt - riaditeľ odboru daňovej metodiky II
Odprezentoval návrhy odbornej verejnosti na úpravu benefitov a vyhodnotenie ich akceptovateľnosti pre FS. Návrhy na benefity poslali Ernst&Young, s. r. o., Klub 500, Slovenská asociácia finančníkov, Slovenská komora daňových poradcov a Združenie podnikateľov Slovenska.
Ing. Ján Solík, PhD. - RÚZ, ZPS
Sa vyjadril k návrhu nového benefitu - Vrátenie daňového preplatku na dani z príjmov a na dani z motorových vozidiel - navrhujeme dať väčší časový rozdiel v lehotách na vrátenie medzi hodnotením „A“ „B““ C“, pričom preplatok dostane prednostne subjekt s hodnotením „A“.
Richard Hollý-ZAPSR
Návrh nového benefitu - Skrátenie lehoty na vrátenie daňového preplatku z 30 dní na 15 dní od doručenia žiadosti o jeho vrátenie - napríklad do 6 mesiacov by sa mohol preplatok použiť na úhradu nedoplatku a po 6 mesiacoch sa vráti.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Je možné, aby vysoko spoľahlivému daňovému subjektu bolo pred vydaním rozhodnutia po kontrole vydané rozhodnutie o predbežnom opatrení?
JUDr. Toško Beran - MF SR
IDS A nezbavuje daňový subjekt rizikovosti. Musíme dosiahnuť zabezpečenie dorubenej dane.
JUDr. Tomáš PÍžik - generálny riaditeľ sekcie vymáhania a exekúcie
Od roku 2021 sme prijali opatrenia na zvýšenie kvality rozhodnutí o predbežnom opatrení. Finančné riaditeľstvo 80% a súdy 65% rozhodnutí nám potvrdzujú. Vďaka dobrej analýze je detegovaná riziková daň určená rozhodnutím vo väčšine prípadov v správnej výške.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Zamýšľate sa nad proporcionalitou predbežných opatrení?
JUDr. Tomáš Plžik ■ generálny riaditeľ sekcie vymáhania a exekúcie
FS už v minulosti prijala interné riadiace akty, ktoré nastavujú procesy a definuje prísne kritériá pre ukladanie predbežných opatrení, vrátane zabezpečenia a zachovania proporcionality. Predbežné opatrenie sa ukladá v prípadoch, kde správca dane deteguje isté riziko a má odôvodnenú obavu, že nesplatná alebo nevyrubená daň nebude zaplatená, alebo bude nevymožiteľní resp. jej vymáhanie bude spojené s ťažkosťami. DS môže proti rozhodnutiu o uložení predbežného opatrenia podať odvolanie resp. podať správnu žalobu. FS aj na základe vysokej úspešnosti v odvolacom konaní resp. pred správnymi súdmi má za to, že tieto rozhodnutia sú v dostatočnej miere a kvalitne odôvodnené a proporcionálne. Každé uložené predbežné opatrenie je preto potrebné posudzovať individuálne, prípad od prípadu, najmä ak bolo uložené ešte pred začatím daňovej kontroly.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Aj pri tvorbe benefitov FS musí mať na zreteli ochranu záujmov štátu.
JUDr. Ing. Miriam Galandová - SKDP, AmCham
Ale predbežné opatrenie je daňovým nedoplatkom, subjekt sa dostáva do zoznamu daňových dlžníkov.
JUDr. Tomáš Plžik - generálny riaditeľ sekcie vymáhania a exekúcie
Predbežné opatrenie nie je daňou a teda nezloženie peňažnej sumy na účet správcu dane nie je daňovým nedoplatkom, daňový subjekt sa nedostane do zoznamu daňových dlžníkov. Preto v rámci určených benefitov pre DS s IDS A/B uprednostnenie mäkkých úkonov pred začatím daňového exekučného konania v prípade vymáhania predbežných opatrení neplatí.
Ing. Adrián Vatrt - riaditeľ odboru daňovej metodiky II
Keď máme odôvodnenú obavu, že nesplatná daň alebo nevyrubená daň bude v dobe jej splatnosti a vymáhateľnosti nevymožiteľná, alebo že v tejto dobe bude vymáhanie dane spojené so značnými ťažkosťami, je možné aj v prípade, že ide o vysoko spoľahlivý daňový subjekt, vydať rozhodnutie o uložení predbežného opatrenia.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Návrh nového benefitu - Prednostné vybavovanie na daňových úradoch - vzhľadom na OBK navrhnutý benefit nemá opodstatnenie, väčšina vybavovania na úrovni osobného kontaktu sa realizuje na mieste prvého kontaktu. Priestor by som videla ak sa daňový subjekt identifikuje podľa názvu s tým, že má IDS „A“ mohol by skôr dostať odpoveď z centra podpory pre dane a odpoveď by smerovala do spisu daňovníka.
Mgr. Martin Novotný-AHRS
Najmä na prelome rokov sa menia zákony, daňové subjekty s nepretržitou prevádzkou by privítali odpovede obratom, aby to bolo dynamické. Ak by to bolo v nejakom memorande radi pomôžeme s jeho prípravou.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Pri návrhoch benefitov, týkajúcich sa iných orgánov verejnej moci požiadala o väčšiu mieru detailu, vybrať z nich napr. 3 priority, na ktoré by sa FS zamerala. Pošlite nám Vaše „príbehy“.
Adriana Kociánová ■ ZAP SR
Daňový subjekt s hodnotením „A“ má dorub po kontrole a po 10 rokov tým získa horšie hodnotenie „B“, teraz by mal 3 roky čakať, kým bude znovu vysoko spoľahlivým daňovým subjektom. Nedalo by sa zohľadniť časové hľadisko, že bol 10 rokov vysoko spoľahlivý, aby sa z hodnotenia „B“ vedel rýchlejšie vrátiť do „A“?
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
Máme daňové subjekty, ktoré majú dorub, lebo sa pomýlia ale máme aj také, ktoré sa nepomýlia.
Mgr. Peter Boháčik - generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom
Máme aj A-čkové subjekty, ktoré sú zapojené do podvodných reťazcov. Rizikom je predaj daňových subjektov s pozitívnou históriou, ktoré môžu potenciálne až pol roka využívať v minulosti dosiahnuté hodnotenie a z neho plynúce benefity.
Ing. Ján Solík, PhD. - RÚZ, ZPS
Pri regulárnych vysoko spoľahlivých subjektoch by nemalo dôjsť k ich špekulatívnemu predávaniu. Pokiaľ ide o špekulatívne obchodovanie s vysoko-spoľ^ilivými subjektami, je možné nájsť nástroje ako takémuto javu zamedziť, toto by nemala byť prekážka reformy IDS smerom k významnejším benefitom pre najlepších daňovníkov.
Richard Hollý-ZAP SR
Navrhol, že veľké daňové subjekty ako automobilky, ktoré sú FS známe aspoň u týchto to zaviesť. Daňové subjekty príslušné na ÚVHS ak majú dorub tak z pomýlenia sa, bolo by vhodné nastaviť pre nich iné kritériá.
Mgr. Martin Novotný-AHRS
Navrhol zaviesť generálny pardon za prvé pochybenie, napr. pri 20 rokoch podnikania sa pomýli sa raz je rozdiel ako keď sa niekto pomýli 20x. Rozlišovať či sa podávajú výkazy mesačne alebo iba raz ročne.
Ing. Ľuboslava Chamková - riaditeľ odboru správy daní
Pripomenula, že inštitút druhej šance už máme zavedený, ale uplatniť si ho daňové subjekty môžu len raz.
JUDr. Toško Beran - MF SR
Nedá sa nastaviť obdobie, v ktorom by sa mohol daňový subjekt znova pomýliť.
Ing. Marcela Hricová - generálny riaditeľ sekcie daňovej
FS a odborná verejnosť na základe diskusie dospela k záverom prehodnotiť a preveriť možnosť úpravy:
- detailov kritérií a formu ich zverejnenia efektívnej daňovej sadzby rôzne typy lehôt, ktoré navrhovala FS aj odborná verejnosť niektoré inštitúty upravené v hmotnoprávnych predpisoch - ich uplatňovanie - sankčný systém, rozdeliť výšku sankcií podľa hodnotenia a podľa druhu rozhodnutia benefity čerpané prostredníctvom iných rezortov kritéria aj vzhľadom na možnosť zlepšenia sanácie zlého hodnotenia
Na záver poďakovala prítomným za návrhy a plodnú diskusiu. Verí, že aj zástupcovia odbornej verejnosti odchádzajú zo stretnutia s dobrým pocitom s tým, že IDS bude upravený tak, aby zlepšil motiváciu, zvýšil transparentnosť a spravodlivosť pri nastavených kritériách vyhodnocovania a tak naplnil očakávania podnikateľského prostredia a zároveň ešte viac napomohol k plneniu daňových povinností.
PRIJATÉ ZÁVERY K NÁVRHOM NA ÚPRAVU KRITÉRIÍ A BENEFITOV:
Kritéria:
Návrh (1): Zohľadniť napr. obrat/úhrn zdaniteľných príjmov, resp. iné veľkostné kritériá alebo ich kombináciu a závažnosť porušenia vyhodnocovať proporcionálne k veľkosti daňového subjektu.
Záver: FR SR sa bude týmto návrhom zaoberať a vyhodnotí možnosti aplikovania veľkostného kritéria.
Návrh (2): V prípade, že po právoplatnom skončení konania na úrovni FS daňový subjekt pokračuje v uplatňovaní svojich práv prostredníctvom súdneho sporu s orgánmi FS, a vie to preukázať prostredníctvom podania námietky podľa § 53d ods. 3 daňového poriadku, nehodnotiť daňový subjekt na základe tohto kritéria až do skončenia súdneho sporu, resp. prerušiť konanie o námietke.
Záver: FR SR navrhuje daňové subjekty, u ktorých prebieha súdne konanie týkajúce sa KRČ. 11- nálezy z kontrol zaradiť medzi nehodnotené až o do ukončenia takéhoto konania právoplatným rozhodnutím súdu.
Ekonomický ukazovateľ - efektívna daňová sadzba (EPS)
Návrh: Prehodnotiť ukazovateľ z dôvodu neobjektivity voči všetkým daňovým subjektom v prípade, kedy vykazujú stratu napr. z dôvodu investícií a pod.
Záver: FR SR sa bude zaoberať návrhom, prehodnotí súčasné nastavenie ukazovateľa tak, aby bola vylepšená objektivita jeho výstupu.
Benefity:
Návrh (1): Zaviesť nový benefit v nasledovnom znení: „Vyhovenie žiadosti o odpustenie zmeškania lehoty v prípade daňového nedoplatku v súlade so žiadosťou daňovníka na základe odôvodnenia a splnenia podmienok zákona o správe daní.“ Navrhujeme zaviesť nový benefit v uvedenom znení týkajúci sa odpustenia zmeškania lehoty a neevidovania daňových nedoplatkov. Úmyslom je znížiť nepriaznivý dopad na stanovenie IDS v prípade nedoplatkov, ktoré sú nevýznamné, t. j. ide o relatívne nízku sumu, nie opakujúce sa, t. j. ich výskyt je jednorazový alebo skôr výnimočný. Ak ide len o krátkodobé omeškanie, t. j. keď úmysel daňového subjektu nie je nezaplatiť, avšak došlo k omeškaniu o niekoľko dni z odôvodniteľných príčin, aj napríklad ľudským omylom alebo chybou zamestnanca. V zmysle daňového poriadku môže správca dane vyhovieť takejto žiadosti. Odporúčame, aby takéto vyhovenie žiadosti bolo zahrnuté ako automatický benefit pre vysoko spoľahlivé aj spoľahlivé subjekty.
Záver: FR SR sa bude týmto návrhom zaoberať, a to najmä z pohľadu určenia výšky sumy a dĺžky možného omeškania (5-10 dní).
Návrh (2): Pre vysoko spoľahlivé daňové subjekty doplniť minimálnu lehotu vo výzve 15 dní aj v rámci vyrubovacieho konania. Po ukončení daňovej kontroly sa IDS môže zmeniť, ale v čase, kedy má daňový subjekt IDS vysoko spoľahlivý, by sa mala táto minimálna lehota vzťahovať aj na vyrubovacie konanie po ukončenej daňovej kontrole. Určenie lehoty najmenej 15 dní vo výzve v súvislosti s vykonávaním daňovej kontroly alebo výkonom miestneho zisťovania podľa § 27 ods. 1 daňového poriadku. V prípade vysoko spoľahlivého daňového subjektu, určí kontrolór vo výzve v súvislosti s výkonom daňovej kontroly alebo miestneho zisťovania lehotu nie kratšiu ako 15 dní.
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať, možné zavedenie zváži až po vykonaní potrebných analýz.
Návrh (3): Upraviť znenie benefitu podľa § 79 ods. 2 daňového poriadku zo súčasného znenia: „Daňovýpreplatok na dani z príjmov a na dani z motorových vozidiel za príslušné zdaňovacie obdobie sa vráti najskôr po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania podľa osobitných predpisov, najneskôr však do 40 dní odo dňa vzniku daňového preplatku“ na nasledovné znenie: „Daňový preplatok na dani z príjmov a na dani z motorových vozidiel za príslušné obdobie sa vráti najskôr po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania podľa osobitných predpisov, najneskôr však do 30 dní odo dňa vzniku daňového preplatku.“ Takéto nastavenie je jednou z odmien daňovým subjektom za spoľahlivé plnenie svojich povinností.
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať, možné zavedenie zváži až po vykonaní potrebných analýz a konzultácií s dodávateľom IS.
Návrh (4): Zrýchlené vrátenie nadmerného odpočtu DPH.
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať, pokiaľ ide o zvýšenie sumy uvedenej v §79 ods. 2 písm. c) zákona č. 222/2004 Z.z. pre vysoko spoľahlivé daňové subjekty.
Návrh (5): Dvojnásobná výška superodpočtu na vedu a výskum; vyššia výška superodpočtu na vedu a výskum.
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať, následne predloží na posúdenie MF SR
Návrh (6): Výnimky pre vysoko spoľahlivé daňové subjekty z povinnosti uplatňovať vybrané ustanovenia zákona o dani z príjmov (napríklad v súčasnosti platný § 17ods.19 ZDP, § 17 ods. 32 ZDP).
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať, možnosť jeho zavedenia vyžaduje detailnejšiu analýzu, následne predloží na posúdenie MF SR
Návrh (7): Predĺženie lehoty na predloženie projektu výskumu a vývoja nie 8 dní ale aspoň 15 resp. 30 dní (ide o § 30c ods. 7 ZDP).
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať a po vykonaní potrebných analýz zváži akceptáciu návrhu.
Návrh (8): Žiadne sankcie za oneskorené platby v prípade drobných omeškaní. Skôr pre malé DS.
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať rovnako ako viď. vyššie návrh č. 1.
Návrh (9): Prehodnotiť znenie benefitu zo súčasného znenia: „Vrátenie spotrebnej dane v zákonom stanovenej lehote bez vykonania daňovej kontroly, ak uplatnený nárok na vrátenie spotrebnej dane nie je vyšší ako 1 000,- EUR.“ na nasledovné znenie: „Vrátenie spotrebnej dane v zákonom stanovenej lehote bez vykonania daňovej kontroly alebo miestneho zisťovania, ak uplatnený nárok na vrátenie spotrebnej dane nie je vyšší ako 3 000,- EUR.“
Záver. FR SR uvedený návrh víta a bude sa ním zaoberať.
Návrh (10): Skrátenie lehôt rozhodovaní vo všetkých administratívnych konaniach.
Záver: FR SR sa návrhom môže zaoberať len po konkretizácií návrhu, t. j. presnom vymedzení o aké lehoty a v akých konaniach ide zo strany navrhovateľa.
Návrh (11): Tzv. penalty protection, čiže oslobodenie spod systému pokút. V tomto bode by bolo možné rozpracovať detailnejšie, do akej miery, za akých podmienok a v akých situáciách by sa upustilo od uloženia sankcií. Bolo by vhodné zvážiť odpustenie pokuty napr. spôsobom, ktorý sa osvedčil v Taliansku, kde by v prípade potvrdenia TP dokumentácie časovou pečiatkou daňovým subjektom, v prípade daňovej kontroly a dorubu nebola už ukladaná pokuta daňovému subjektu s IDS „A“.
Záver: FR SR uvedený návrh víta a bude sa ním zaoberať po vykonaní analýzy z pohľadu potrebnej zmeny legislatívy a možnostiach IS.
Návrh (12): Prednostné vybavovanie na daňových úradoch.
Záver: FR SR sa návrhom bude zaoberať, realizácia je podmienená identifikáciou dopytovateľa a úpravou IS FS.
Návrh (13): Zvýhodnené podmienky pri verejných tendroch, či čerpaní štátnej podpory. Zníženie výšky, resp. oslobodenie od platenia správnych/súdnych poplatkov. Zníženie výšky, resp. oslobodenie od platenia poplatkov súvisiacich so stavebnými konaniami a návrhmi na vklad do katastra. Skrátenie lehôt pri vybavovaní rôznych administratívnych záležitostí zo strany verejných a štátnych inštitúcií voči vysoko spoľahlivým daňovníkov (stavebné konanie, obchodný register, kataster nehnuteľností, Sociálna poisťovňa, cudzinecká polícia, colné úrady,...) Prednostné vybavovanie dokladov - OP/cestovný pas pre štatutárov daňového subjektu (vysoko spoľahlivých).
Záver: FR SR a MF SR sa budú benefitmi, súvisiacimi s činnosťou iných štátnych orgánov zaoberať po tom, ako ich prekladatelia navrhnú detaily a pre začiatok tri benefity s najväčším prínosom pre nich.
Návrh (14): Predĺženie lehoty na podanie námietky voči oznámeniu o pridelenom IDS namiesto do 15 dní na 30 dní od doručenia oznámenia (§ 53d ods. 3). Išlo by o situácie, kedy dôjde k zhoršeniu IDS z vysoko spoľahlivý na spoľahlivý.
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať, predĺženie lehoty je akceptovateľné.
Návrh FR SR (15): Benefit pre vysoko spoľahlivé a spoľahlivé daňové subjekty, ktorým je skrátenie lehoty na vrátenie daňového preplatku z 30 dní na 15 dní od doručenia žiadosti o jeho vrátenie. Správca dane by vrátil na žiadosť daňového subjektu s IDS vysoko spoľahlivý a spoľahlivý daňový subjekt, ktorá nie je súčasťou daňového priznania, daňový preplatok (nie nadmerný odpočet) v lehote do 15 dní od doručenia žiadosti o jeho vrátenie, ak ho nemožno použiť v súlade s § 79 ods. 1 a 2 daňového poriadku.
Záver: Návrh FR SR bol zástupcami odbornej verejnosti akceptovaný.
Návrh FR SR (16): V § 53d ods. 5 Daňového poriadku doplniť nové písmeno c), ktoré by znelo: „odpustí 1/3 zo sumy uloženej pokuty v prípade, ak daňový subjekt do 10 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia zaplatí
2/3 zo sumy uloženej pokuty“. Ak vysoko spoľahlivý daňový subjekt zaplatí 2/3 z uloženej sumy pokuty do 10 dní
od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, pokuta sa bude považovať za uhradenú v plnej výške.
Záver: Návrh FR SR bol zástupcami odbornej verejnosti akceptovaný.
Návrh z rokovania (17): V prípade, ak daňový subjekt s hodnotením „vysoko spoľahlivý“ má dorub po kontrole,
a po 10 rokoch získa horšie hodnotenie, tzn. stane sa daňovým subjektom s hodnotením „spoľahlivý“, v takomto
prípade upraviť možnosť rýchlejšej nápravy a získania hodnotenia „vysoko spoľahlivý“ skôr než za 3 roky.
Záver: FR SR sa bude návrhom zaoberať po vykonaní komplexnej analýzy možností z pohľadu nastavených kritérií
alS.