Uplatnenie zníženej sadzby DPH naviazané na držbu osvedčenia
Rozhodnutie Súdneho dvora EÚ z 8. februára 2024 vo veci C-733/22 Valentina Heights
Účinnosť:
Aktuálne štádium legislatívneho procesu: Zbierka zákonov SR
Vyhlásené v Zbierke zákonov SR: 08. 08. 2025 pod číslom 216/2025 Z. z.
Zdroj:
Členovia SKDP môžu poslať podnety a pripomienky k zverejnenému legislatívnemu návrhu na metodika@skdp.sk alebo sprava_databaz@skdp.sk.
Účinnosť:
Aktuálne štádium legislatívneho procesu: Zbierka zákonov SR
zverejnené v Zbierke zákonov SR 17. 04.2025 - 77/2025 Z. z.
Prezident SR
podpísaný zákon prezidentom 15. 04.2025
Zdroj:
Členovia SKDP môžu poslať podnety a pripomienky k zverejnenému legislatívnemu návrhu na metodika@skdp.sk alebo sprava_databaz@skdp.sk.
9/DPH/2024/IM
Podľa novelizovanej prílohy č. 7a zákona o DPH od 1.1. 2025 zníženej sadzbe DPH vo výške 5 % podliehajú nasledovné služby v oblasti športu:
K uvedenej problematike prinášame niekoľko odpovedí na otázky daňových subjektov:
Otázka č. 1 – Vstupné na hokejový zápas
Otázka č. 2 – Vstupné do fitnescentra
Otázka č. 3 – Vstupné do fitnescentra s trénerom
Otázka č. 4 – Verejné korčuľovanie
Otázka č. 5 – Prevádzka lyžiarskeho vleku
Otázka č. 6 – Bowling, biliard, stroj na hranie šípok a minigolf
Otázka č. 7 – Prevádzka trampolínovej arény
Otázka č. 8 – Wellness
Otázka č. 9 – Kúpalisko v areáli hotela
Otázka č. 10 – Plavecký výcvik
Otázka č. 12 – Použitie sadzieb dane na prelome rokov 2024 – 2025
1 1 CPA = Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činností (CPA) a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (EHS) č. 3696/93 (Ú. v. EÚ L 145, 4. 6. 2008) v platnom znení.
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
4/DPH/2024/I
Informácia k uplatňovaniu sadzby dane podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty na dodávku energií po 1.1.2025 v zmysle zákona č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií
Príklad:
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
7/DPH/2024/IM
K uvedenej problematike prinášame niekoľko odpovedí na otázky daňových subjektov:
Otázka č. 1 – Uplatňovanie sadzieb dane pri reštauračných službách
Otázka č. 3 – Uplatňovanie sadzieb dane v pizzerii
Otázka č. 4 – Uplatňovanie sadzby dane v cukrárni
Otázka č. 5 – Uplatňovanie sadzby dane v pohostinstve
Otázka č. 6 – Sadzby dane na predaj v predajných stánkoch
Otázka č. 7 – Zdanenie vstupného na silvestrovský večierok
Otázka č. 8 – Daňový režim kaucie a zdanenie zálohy na reštauračné služby
Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
2/DPH/2024/I
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
3/DPH/2023/MU
Zákonom č. 9/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa s účinnosťou od 1. 4. 2023 rozširuje zoznam služieb so zníženou sadzbou dane (10 %) v prílohe č. 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“). Konkrétne sa jedná o nasledovné služby:
Preprava osôb visutými a pozemnými lanovkami, lyžiarskymi vlekmi (kód 49.39.20 CPA 1),
Pre účely DPH pojem šport vyložil aj Súdny dvor EÚ vo svojich rozhodnutiach, a to v rámci smernice Rady č. 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení (ďalej len „smernica o DPH“) a najmä v súvislosti ustanoveniami tejto smernice týkajúcich sa oslobodení od dane. V smernici o DPH sa nenachádza žiadna definícia pojmu „šport“, určenie významu a rozsahu tohto pojmu sa podľa ustálenej judikatúry Súdneho dvora EÚ musí určiť v súlade s jeho obvyklým významom v bežnom jazyku, pričom sa zohľadní kontext, v ktorom sa používa, a ciele sledované právnou úpravou, ktorej je súčasťou.
Ako vyplýva aj zo znenia definície športu v tuzemskej legislatíve, v bežnom jazyku sa šport označuje zvyčajne ako činnosť fyzickej povahy, alebo inými slovami činnosť s nezanedbateľným fyzickým prvkom. Pojem „šport“ nachádzajúci sa v ustanovení čl. 132 ods. 1 písm. m) smernice o DPH sa obmedzuje na činnosti zodpovedajúce bežnému zmyslu pojmu „šport“, ktoré vykazujú nezanedbateľný fyzický prvok (rozsudok C-90/16, bod 22). Cieľom je podpora určitých činností verejného záujmu, a síce služieb úzko súvisiacich so športom alebo telesnou výchovou, a teda podpora širokých vrstiev obyvateľstva vo venovaní sa takejto činnosti (rozsudok C-90/16, bod 23, rozsudok C-18/12, bod 23). Zároveň skutočnosť, že určitá činnosť je prospešná pre fyzické a mentálne zdravie, nie je sama osebe dostatočná na prijatie záveru, že spadá pod pojem „šport“ v zmysle toho istého ustanovenia (rozsudok C- 90/16, bod 24). Súčasne sa nevyžaduje, aby športová činnosť bola vykonávaná na určitej úrovni, napríklad profesionálnej, ani aby dotknutá športová činnosť bola prevádzkovaná určitým spôsobom, a síce pravidelne alebo organizovane alebo na účely účasti na športových súťažiach (rozsudok C-90/16, bod 25, rozsudok C-18/12, bod 22).
To znamená, že v zmysle národnej legislatívy v spojitosti s cieľom sledovaným smernicou o DPH a s výkladom Súdneho dvora EÚ, sa športom pre účely uplatnenia zníženej sadzby dane rozumie uznaný šport v zmysle zákona o športe, ktorý vykazuje nezanedbateľný fyzický prvok, ale s prihliadnutím na povahu činnosti možno pripustiť aj šport v obvyklom význame určený pre všetkých. Nejedná sa o činnosti v rámci zábavy a relaxu, ktoré tieto vyššie uvedené kritériá nespĺňajú.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že sa nejedná o taký šport, ktorý je síce uznaným športom alebo spĺňa definíciu športu v obvyklom význame tohto pojmu, ale fyzický prvok je v ňom zanedbateľný, napr. bridž, šach, go a pod., a preto v tomto prípade sa pre účely DPH nejedná o „vykonávanie športu“ v zmysle prílohy č. 7a zákona o DPH.
Z uvedeného vyplýva, že znížená sadzba dane sa uplatní na sprístupnenie nehnuteľnosti alebo jej časti určenej výlučne na vykonávanie športu, ak sa sprístupňuje na účely vykonávania športu. Jedná sa o sprístupnenie krytých alebo nekrytých športových zariadení, akými sú napríklad štadióny, arény, klziská, plavárne, športové ihriská, golfové ihriská, kolkárne, tenisové kurty, jazdiarne, ako aj bowlingové dráhy a iné samostatné priestory dlhodobo slúžiace na vykonávanie športu (fitnescentrá, samostatné miestnosti alebo časti miestností určené na aerobic, cvičenie na trampolíne, cvičenie na stacionárnom bicykli, šípky, biliard a pod). Rovnako sa znížená sadzba dane uplatní na odplatné sprístupnenie ohradených aj neohradených upravovaných vonkajších priestorov slúžiacich na výkon športu, akými sú upravované bežkárske trate, golfové ihriská a pod.
Znížená sadzba dane sa neuplatní na poskytnutie športového náradia, ako napr. cvičebné stroje, nástroje, pomôcky atď. Pri ich zapožičaní na športovanie sa uplatní základná sadzba dane.
V prípade sprístupnenia športovo–zábavných zariadení, ktoré ponúkajú na jednej ploche viacero aktivít (športové, zábavné, relaxačné) pre rôzne vekové kategórie, je potrebné pre uplatnenie zníženej sadzby dane pristupovať individuálne, posúdiť všetky okolnosti plnenia. Jedná sa napr. o trampolínové arény, detské interiérové ihriská a pod., ktoré slúžia na zábavu a relax, avšak môžu slúžiť aj na vykonávanie športu. Je preto vždy potrebné individuálne posúdenie takýchto zariadení (pozri časť 1. 4 Balíčky služieb).
V prípade športových klubov, ktoré vlastnia alebo prevádzkujú športové zariadenia a tieto športové zariadenia sprístupňujú na účely vykonávania športu, sa uplatní znížená sadzba dane.
V zmysle judikatúry Súdneho dvora EÚ podstatnou vlastnosťou pojmu „prenajímanie nehnuteľného majetku“ je prenechať za odplatu nájomcovi právo po dohodnutú dobu užívať nehnuteľnosť alebo jej časť tak, akoby bol jej vlastníkom, s vylúčením akejkoľvek inej osoby z výkonu takéhoto práva. To znamená, že je potrebné, aby boli splnené všetky podmienky charakterizujúce toto plnenie, a to, aby majiteľ nehnuteľnosti postúpil na nájomcu za nájomné a na dojednanú dobu právo užívať svoju nehnuteľnosť a vylúčil z tohto práva iné osoby (napr. rozsudok C-55/14, bod 22).
V prípade, ak sa jedná o službu, ktorou sa sprístupňuje športové zariadenie, potom jej obsahom nie je len samotné prenechanie nehnuteľnosti do užívania, ale súčasne obsahuje aj rozličné služby, napr. správu, údržbu, upratovanie a pod., t. j. také služby, ktoré sú skutočne nevyhnutné na zabezpečenie riadneho užívania športového zariadenia na účel, na ktorý bolo zriadené.
Znížená sadzba dane sa uplatní na sprístupnenie športového zariadenia na účely vykonávania športu pre jednotlivcov a rovnako aj pre fyzickú alebo právnickú osobu, ktorým bolo športové zariadenie sprístupnené v rámci vykonávania ich podnikateľskej činnosti, ktorou je umožnenie vykonávania športu.
V prípade, ak sa jedná o poskytnutie služby nájmu nehnuteľnosti, znížená sadzba dane sa neuplatní. V danom prípade sa jedná o oslobodené dodanie v zmysle § 38 ods. 3 zákona o DPH, prípadne zdanenie štandardnou sadzbou dane v zmysle § 38 ods. 5 zákona o DPH.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že znížená sadzba dane v zmysle § 27 ods. 2 zákona o DPH sa uplatní v prípade kumulatívneho splnenia dvoch podmienok, a to:
2. toto sprístupnenie musí byť na účel vykonávania športu.
V prípade, ak toto nie je z pohľadu dodávateľa možné, a ak je služba, na ktorú sa uplatňuje znížená sadzba dane podľa § 27 ods. 2 zákona o DPH súčasťou dodania takéhoto balíka služieb, potom sa dodanie považuje za zložené plnenie.
Ak medzi zložkami tvoriacimi jediné komplexné plnenie nemožno identifikovať hlavnú zložku plnenia a jednu či viacero vedľajších zložiek, zložky tvoriace toto plnenie treba považovať za rovnocenné. V tomto prípade jediné komplexné poskytnutie služieb zložené z niekoľkých zložiek nemôže byť zdanené zníženou sadzbou DPH. To znamená, pokiaľ je súčasťou komplexného plnenia služba, na ktorú by sa uplatnila znížená sadzba dane (napr. sprístupnenie športových zariadení na účely vykonávania športu) a služba, na ktorú by sa uplatnila základná sadzba dane, a tieto tvoria dve rovnocenné zložky tohto komplexného plnenia, potom sa na dodanie uplatní základná sadzba dane.
Vykonávacie nariadenie č. 282/2011 v článku 6 ods.1 stanovuje, že reštauračnými a stravovacími službami sa rozumejú služby, ktoré pozostávajú z poskytovania pripraveného alebo nepripraveného jedla alebo nápojov alebo obidvoch, ktoré sú určené na ľudskú spotrebu, pričom tieto služby sú sprevádzané dostatočne podpornými službami umožňujúcimi okamžitú spotrebu takýchto jedál alebo nápojov. Poskytovanie jedla alebo nápojov alebo obidvoch predstavuje len časť celku, v ktorom prevládajú služby. Reštauračné služby sú poskytovaním týchto služieb v poskytovateľových priestoroch a stravovacie služby sú poskytovaním týchto služieb mimo poskytovateľových priestorov.
Súdny dvor EÚ, ktorý sa zaoberá výkladom jednotlivých článkov smernice o DPH vo svojich rozsudkoch uvádza, že v prípade komplexného plnenia, ktoré pozostáva zo série úzko prepojených prvkov a činností objektívne tvoriacich jediné neoddeliteľné plnenie, je potrebné na účely určenia, či sa má toto plnenie kvalifikovať ako dodávka tovaru alebo poskytnutie služby, zohľadniť všetky okolnosti, za ktorých sa toto plnenie vykonáva, aby bolo možné nájsť charakteristické a prevažujúce prvky (C -703/19, bod 48). Prevažujúci prvok musí byť určený z pohľadu priemerného spotrebiteľa a v rámci celkového posúdenia musí zohľadniť nielen kvantitatívnu ale aj kvalitatívnu relevantnosť prvkov poskytovania služieb vo vzťahu k prvkom, ktoré sa týkajú dodávky tovarov (C-703/19, bod. 49). Predaj tovaru je totiž vždy spojený s minimálnym poskytovaním služieb ako je napríklad vystavenie výrobku v regáloch, a teda pri celkovom komplexnom posúdení podielu poskytovania služby pri plnení zahŕňajúcom aj dodávku tovaru môžu byť zohľadnené len tie služby, ktoré sa líšia od služieb, ktoré sú nevyhnutne spojené s dodávkou tovaru (C-703/19, bod 50).
Súdny dvor EÚ sa v rozsudku C-497/09 v spojených veciach, body 82 - 88, zaoberal aj výkladom pojmu „potravina“ a teda konkrétne, či jedlá alebo pokrmy pripravené na priamu konzumáciu v prípade, že ide o dodávku tovaru, rovnako patria pod tento pojem uvedený v prílohe III bode 1 smernice o DPH. Z rozsudku súdneho dvora vyplýva, že v prípade dodávky tovarov sa má pojem potraviny uvedený v prílohe III bode 1 smernice o DPH vykladať v tom zmysle, že sa vzťahuje aj na jedlá a pokrmy, ktoré sú uvarené, upečené, vypražené alebo iným spôsobom pripravené na priamu konzumáciu.
Znížená sadzba dane sa teda bude uplatňovať na podávanie jedla alebo nápojov alebo obidvoch, ak sú sprevádzané dostatočne podpornými službami, ktoré umožňujú ich priamu konzumáciu, ako napríklad poskytnutie obsluhy, priestoru na konzumáciu, umývateľného riadu a príborov, poskytnutie toaliet, prípadne iného priestoru pre zákazníkov (šatne a i.) z dôvodu, že uvedené plnenie sa z hľadiska DPH posudzuje ako poskytnutie služby.
V prípade, že sa bude dodávať samostatné jedlo alebo nápoj alebo oboje napríklad formou donášky alebo „formou predaja zo sebou“ bez poskytnutia ďalších podporných služieb, pôjde o dodanie tovaru, ktoré bude podliehať základnej sadzbe dane.
Pri posudzovaní, či sa na službu vzťahuje znížená sadzba dane, nie je možné opierať sa o štatistickú klasifikáciu produkcie, podľa ktorej do kódu 56 CPA patria aj také služby, pri ktorých vyššie uvedené vykonávacie nariadenie a judikatúra SD EÚ poskytujú pri definovaní pojmu reštauračné a stravovacie služby pre účely DPH zužujúci výklad.
V súvislosti s poskytovaním stravovania v jedálňach oprávnenou osobou vlastným študentom a študentom iných škôl v zmysle § 31 ods. 2 zákona o DPH je takéto stravovanie oslobodené od dane ako služby úzko súvisiacej s výchovnými a vzdelávacími službami. Poskytovanie stravovania zamestnancom vzdelávacích inštitúcií alebo iným osobám ako osobám, ktoré prijímajú vzdelávacie služby, nie je oslobodené od dane podľa § 31 zákona o DPH, ale podlieha zníženej sadzbe dane.
Osobitnou kategóriou stravovacích služieb podľa CPA je poskytovanie stravovania zamestnávateľom pre jeho zamestnancov v jedálňach spoločného stravovania. Ak sú pri poskytovaní služieb závodného stravovania v prevládajúcej miere prítomné rôzne podporné služby, bude sa pri jeho poskytovaní uplatňovať znížená sadzba dane.
Príkladmi reštauračných a stravovacích služieb sú napr. podávanie jedla spolu s nealkoholickými či alkoholickými nápojmi v reštaurácii, podávanie kávy a múčnika v kaviarni, konzumácia samotného nealkoholického a alkoholického nápoja v reštaurácii, konzumácia rôznych pochutín podávaných spolu s nápojmi. O služby so zníženou sadzbou dane sa bude jednať vždy za okolností, že sú v priestoroch poskytovateľa sprevádzané podpornými službami ako je poskytnutý priestor, nábytok, obsluha, riad a príbor, toalety, šatne a podobne.
Osobitne je potrebné posudzovať poskytovanie stravovacích služieb v priestoroch zákazníka, kedy sa okrem prinesenia jedla budú poskytovať aj podporné služby, ako je napr. úprava priestorov, v ktorých sa bude jedlo podávať, prinesenie obrusov, riadov a príborov, ich odnesenie a údržba, obsluha (svadby, kary, oslavy, stužkové a pod). Aj pri takto poskytovaných stravovacích službách (tzv. „catering“) sa bude uplatňovať znížená sadzba dane.
V prípade, ak cateringová spoločnosť poskytne len donášku jedla, jedná sa o dodanie tovaru a uplatní sa základná sadzba dane. O dodanie tovaru sa jedná pri každej donáške jedla na objednávku, pri zakúpení jedla v reštaurácii, pričom sa po jeho vyzdvihnutí jedlo skonzumuje mimo reštaurácie, pri zakúpení jedla pri okienku, pričom sa skonzumuje mimo priestorov predajcu, pri kúpe pripraveného hotového jedla, i keď teplého, v potravinárskom obchode a podobne.
3. Záverečné ustanovenia
Toto metodické usmernenie sa primerane použije aj pri uplatňovaní zníženej sadzby dane podľa § 85km ods. 10 zákon o DPH v znení zákona č. 516/ 2022 Z. z. v období od 1.1.2023 do 31.3.2023.
Poznámky pod čiarou:
1) CPA = nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činností (CPA) a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (EHS) č. 3696/93 (Ú. v. EÚ L 145, 4. 6. 2008) v platnom znení
Vypracoval: Odbor daňovej metodiky FR SR
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
2/DPH/2022/I
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
1/ Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činností (CPA) a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (EHS) č. 3696/93 (Ú. v. EÚ L 145, 4. 6. 2008) v platnom znení.
Ak ubytovacie zariadenie poskytuje popri samotnom ubytovaní aj ďalšie služby ako napríklad upratovanie, recepčné služby, raňajky, parkovanie, wellness a podobne, postup akú sadzbu dane má uplatniť v takýchto prípadoch je zverejnený na portáli Finančnej správy SR (www.financnasprava.sk) v časti „Daňoví a colní špecialisti/Dane/Novinky z legislatívy/Nepriame dane - pod názvom: Informácia k uplatňovaniu zníženej sadzby dane z pridanej hodnoty na ubytovacie služby.
Por. č. | Dátum | Námet | Register | Kategória | Zdroj | |
2018/181 | 19. 12. 2018 | K uplatňovaniu zníženej sadzby dane z pridanej hodnoty na ubytovacie služby | Daň z pridanej hodnoty\222/04\323/18 | Informácia | Finančné riaditeľstvo |
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)