Skočiť na hlavný obsah

Legislatíva

216/2025 Z. z. novela vyhlášky o záväznom stanovisku

Anotácia:

Účinnosť:

Aktuálne štádium legislatívneho procesu: Zbierka zákonov SR
Vyhlásené v Zbierke zákonov SR: 08. 08. 2025 pod číslom 216/2025 Z. z.

Zdroj:

Členovia SKDP môžu poslať podnety a pripomienky k zverejnenému legislatívnemu návrhu na metodika@skdp.sk alebo sprava_databaz@skdp.sk

 
koordinátorky daňovej metodiky:
DzP a účtovníctvo: Ing. Lucia Cvengrošová, sprava_databaz@skdp.sk, +421 917 500 664
DPH a správa daní: Ing. Lucia Mihoková, metodika@skdp.sk, +421 905 221 031

 

Bulletin SKDP - článok

Nájom nehnuteľnosti a s ním spojená dodávka energií v kontexte záverov Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výklady za oblasť DPH

Úvod

ZÁVER:

 

Budeme radi, ak nám napíšete reakciu na článok, alebo ak sa zaradíte medzi našich skvelých autorov.

Formulár pre autorov

Kontakt: tajomnik@skdp.sk.

 

Odborný dokument

Nové pravidlá a zmeny v oblasti DPH od 1.7.2021

č. z Lotus 2021/74 zo dňa 12. 03. 2021

6/DPH/2021/IM


Informácia k novým pravidlám a zmenám od 1.7.2021 v oblasti DPH
Nové pravidlá a zmeny v oblasti DPH od 1.7.2021 umožnia dodávateľom tovaru a vybraných služieb pre zákazníkov z iných členských štátov využívať osobitné úpravy dane - One Stop Shop (OSS) a Import One Stop Shop (IOSS), ktoré im zjednodušia doterajší postup - odstránia registrácie, podávanie daňových priznaní a platenie daní za dodania tovaru alebo služieb zákazníkom, ktorí nie sú identifikovaní k DPH, v každom jednotlivom štáte Európskej únie (EÚ), inom ako je členský štát dodávateľa.

Nové pravidlá a zmeny spôsobia, že od 1. júla 2021:


- sa MOSS rozšíri na všetky služby poskytnuté inej ako zdaniteľnej osobe s miestom dodania podľa § 16 zákona o DPH v EÚ, o predaj tovaru na diaľku na území EÚ a na určité domáce dodania tovaru, ktorým sa rozumie dodanie tovaru na území EÚ zdaniteľnou osobou neusadenou na území EÚ osobe inej ako zdaniteľnej prostredníctvom zdaniteľných osôb, uľahčujúcich dodanie podľa § 8 ods. 7 prvej vety, ak sa odoslanie alebo preprava tovaru začína a končí v tom istom členskom štáte. Týmto sa MOSS transformuje na jednotné kontaktné miesto - One Stop Shop (OSS).
- vytvorí sa nová a samostatná osobitná úprava dane pre registráciu, podanie daňového priznania a platbu DPH z predaja tovaru na diaľku, ktorý je dovážaný z územia tretích štátov a má miesto dodania v členských štátoch, kde dodávateľ nie je usadený, ako jednotné kontaktné miesto pre dovoz - Import One Stop Shop (IOSS).

Zmena sa bude týkať:

1. predaja určitého tovaru na diaľku zákazníkom, ktorí nie sú identifikovaní k DPH, dovážaného z územia tretích štátov uskutočňovaný dodávateľmi a osobami považovanými za dodávateľov, resp. osobami uľahčujúcimi dodanie tovaru (osoba uvedená v bode 4.), pri ktorej sa bude uplatňovať IOSS,

2. predaja určitého tovaru na diaľku zákazníkom, ktorí nie sú identifikovaní k DPH, v rámci územia EÚ uskutočňovaný dodávateľmi a osobami považovanými za dodávateľov, resp. osobami uľahčujúcimi dodanie tovaru, pri ktorej sa bude uplatňovať OSS,

3. predaja tovaru v SR zahraničnou osobou z tretieho štátu zákazníkom, ktorí nie sú zdaniteľnými osobami, prostredníctvom osôb považovanými za dodávateľov, resp. osobami uľahčujúcich dodanie tovaru, pri ktorej sa bude uplatňovať OSS,

4. predaja tovaru prostredníctvom využitia elektronického komunikačného rozhrania, ako je elektronické trhovisko, elektronická platforma, elektronický portál alebo podobný elektronický prostriedok, pri ktorej sa budú uplatňovať obe osobitné úpravy dane - OSS a aj IOSS v závislosti od toho, či dodávateľ je alebo nie je usadený v EÚ a či tovar je dovážaný z územia tretích štátov alebo nie,

5. poskytovania služieb s miestom dodania podľa § 16 zákona o DPH v EÚ zákazníkom - nezdaniteľným osobám dodávateľmi neusadenými v členskom štáte zákazníka.

Obe osobitné úpravy uplatňovania dane - OSS a IOSS zjednodušujú povinnosti v oblasti DPH dodávateľom alebo osobám považovaných za dodávateľov tovaru na diaľku (tzv. “zásielkový predaj“ alebo “on-line predaj“ alebo “internetový predaj“) a služieb s miestom dodania podľa § 16 zákona o DPH v EÚ, a to v tom zmysle, že im umožnia:

a) zaregistrovať sa na účely DPH elektronicky k OSS alebo k IOSS v jednom členskom štáte,

b) podať jedno elektronické daňové priznanie za OSS, v ktorom priznajú daň z tovarov a služieb dodaných z jedného členského štátu do ostatných členských štátov za príslušné zdaňovacie obdobie v členení podľa jednotlivých členských štátov a uskutočniť jednu platbu DPH,

c) podať jedno elektronické daňové priznanie za IOSS, v ktorom priznajú daň z tovaru dodaného do všetkých členských štátov, ktorý bol dovezený z územia tretích štátov, za príslušné zdaňovacie obdobie v členení podľa jednotlivých členských štátov a uskutočniť jednu platbu DPH,

d) spolupracovať s daňovou správou členského štátu, v ktorom sú zaregistrovaní v rámci OSS v jednom jazyku, aj keď ich dodávky tovarov a služieb sa realizujú aj v iných štátoch EÚ.

Nové pravidlá a zmeny vyplývajúce zo smerníc sú už transponované do zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. jeho novelou – zákonom č. 344/2020 Z.z. a dodávatelia tovaru a osoby považované za dodávateľov tovaru od 01.04.2021 sa budú môcť registrovať k osobitnej úprave dane OSS a IOSS, aby ich mohli používať na dodania od 01.07.2021.

Viac informácií k novým pravidlám a zmenám v elektronickom obchodovaní od 1.7.2021 nájdete na portáli finančnej správy (www.financnasprava.sk) v informácii s názvom “Informácia k zákonu č. 344/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov“, ktorá je zverejnená


v časti Odborná verejnosť/Dane/Novinky z legislatívy v podoblasti nepriame dane.

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR
Centrum podpory pre dane
Marec 2021

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2021.03.12 006 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Registrácia podľa § 4 až § 7a zákona o DPH a zrušenie registrácie podľa § 81 až § 83 zákona o DPH po zavedení právnej fikcie skončenia obdobia pandémie

č. z Lotus 2020/151 zo dňa 06. 10. 2020 platný do 30. 09. 2023

Usmernenie k registrácii podľa § 4 až § 7a zákona o DPH a k zrušeniu registrácie


podľa § 81 až § 83 zákona o DPH v období od 01.10.2020 po zavedení právnej fikcie skončenia obdobia pandémie

Zákonom č. 264/2020 Z. z. (ďalej „zákon č. 264/2020 Z. z.“), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon corona“), bola zavedená právna fikcia skončenia obdobia pandémie. Keďže ustanovením § 4 a § 8 zákona corona bol ovplyvnený aj proces registrácie podľa § 4 až 7a a proces zrušenia registrácie podľa § 81 až § 83 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“), vydáva Finančné riaditeľstvo SR Usmernenie k registrácii podľa § 4 až § 7a zákona o DPH a k zrušeniu registrácie podľa § 81 až § 83 zákona o DPH v období od 01.10.2020 po zavedení právnej fikcie skončenia obdobia pandémie.

Cieľom Čl. I zákona č. 264/2020 Z. z. je zavedenie právnej fikcie skončenia obdobia pandémie pre účely aplikácie konkrétnych finančných opatrení ustanovených v zákone corona. Zákonom č. 264/2020 Z. z. účinným od 29.09.2020 nedošlo k odvolaniu mimoriadnej situácie, ale sa v ustanovení § 2 ods. 3 stanovuje na účely vybraných ustanovení zákona corona, že za obdobie pandémie sa považuje obdobie od 12.03.2020 do 30.09.2020, resp. do 31.12.2020. Medzi opatrenia v oblasti správy daní, ktorých aplikácia sa zrušuje k 30.09.2020 je okrem iných aj ustanovenie § 4 zákona corona, týkajúci sa zmeškania lehoty a ustanovenie § 8 zákona corona, týkajúci sa prerušenia daňového konania, ktoré majú vplyv na registračnú povinnosť a zrušenie registrácie podľa zákona o DPH.

FR SR, odbor daňovej metodiky k problematike registrácie a zrušenia registrácie pre daň z pridanej hodnoty v čase obdobia pandémie vydalo v máji 2020 „Usmernenie k registrácii podľa zákona o DPH v období pandémie“ a „Usmernenie k ustanoveniam § 81 až § 83 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov v období pandémie“.
Na účely ustanovenia § 2 ods. 3 zákona č. 264/2020 Z. z. sa v súvislosti s aplikáciou opatrení podľa § 4 a § 8 zákona corona považuje obdobie pandémie za skončené 30.09.2020. To znamená, že ak daňový subjekt zmeškal lehotu na vykonanie úkonu v súvislosti s registráciou podľa § 4 až § 7a alebo s jej zrušením podľa § 81 až § 83 zákona o DPH, a posledný deň lehoty bol najneskôr 30.09.2020 (vrátane), je oprávnený tento zmeškaný úkon podľa § 4 zákona corona vykonať najneskôr v lehote do 02.11.2020. Keďže koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie 31.10.2020 pripadne na sobotu, posúva sa táto lehota v zmysle § 27 ods. 4 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov na najbližší nasledujúci pracovný deň, t. j. na 02.11.2020. Ak by však táto lehota na vykonanie úkonu uplynula až po skončení obdobia pandémie, nie je možné zmeškaný úkon podľa § 4 zákona corona uplatniť.
Príklad č. 1
Zdaniteľná osoba dosiahla v auguste 2020 zákonom stanovený obrat pre povinnú registráciu pre daň podľa § 4 ods. 1 zákona o DPH. Žiadosť o povinnú registráciu, ktorú bola povinná podať do 20. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci v ktorom dosiahla obrat, t. j. do 20.9.2020, nepodala. Pretože obdobie pandémie sa považuje za skončené 30.09.2020, zmeškanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu sa zdaniteľnej osobe podľa § 4 zákona corona odpustí, ak bude podaná najneskôr do 02.11.2020 (vrátane).
Príklad č. 2
Zdaniteľná osoba dosiahla v septembri 2020 zákonom stanovený obrat pre povinnú registráciu pre daň podľa § 4 ods. 1 zákona o DPH. Žiadosť o povinnú registráciu, ktorú bola povinná podať do 20. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci v ktorom dosiahla obrat, t. j. do 20.10.2020, nepodala. Pretože obdobie pandémie sa považuje za skončené 30.09.2020, ustanovenie § 4 zákona corona sa na zmeškaný úkon podania žiadosti o registráciu neuplatní z dôvodu, že lehota na registráciu začala plynúť dňom 01.10.2020, t. j. po skončení obdobia pandémie.

Príklad č. 3
Zdaniteľná osoba sa dňom 28.09.2020 z dôvodu nadobudnutia podniku v tuzemsku stala platiteľom podľa § 4 ods. 4 zákona o DPH. Povinnosť oznámiť túto skutočnosť má platiteľ v lehote do 08.10.2020 a v tej istej lehote má povinnosť predložiť aj doklady osvedčujúce túto skutočnosť. Predmetnú povinnosť si v uvedenej lehote nesplní. Pretože obdobie pandémie sa považuje za skončené 30.09.2020 a lehota desiatich dní neuplynula počas obdobia pandémie, zmeškanie lehoty sa podľa § 4 zákona corona neuplatní.
V prípade, že daňové konanie vo veci registrácie alebo zrušenia registrácie pre daň z pridanej hodnoty bolo v zmysle § 8 zákona corona prerušené na žiadosť daňového subjektu odo dňa nasledujúceho po dni podania žiadosti do dňa, kedy sa obdobie pandémie považuje za skončené, t. j. do 30.9.2020 vrátane, v období od 01.10.2020 správca dane pokračuje v prerušených registračných konaniach ako aj v konaniach o zrušení registrácie pre daň z pridanej hodnoty.

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR, Banská Bystrica
Odbor daňovej metodiky
Október 2020
ZDROJ:

Na stiahnutie:

2020.10.06 6 DP...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Usmernenie k registrácii podľa zákona o DPH v období pandémie

č. z Lotus 2020/97 zo dňa 11. 05. 2020 platný do 30. 09. 2020

Usmernenie k registrácii podľa zákona o DPH v období pandémie

Vzhľadom ku skutočnosti, že bol prijatý zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon 67/2020 Z. z.“), ktoré ovplyvnili aj proces registrácie podľa § 4 až 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“), vydáva Finančné riaditeľstvo SR, odbor daňovej metodiky Usmernenie k registrácii podľa zákona o DPH v období pandémie (ďalej len „Usmernenie“).
Opatrenia podľa zákona č. 67/2020 Z. z. sa uplatňujú počas obdobia od 12.03.2020, kedy vláda SR vyhlásila mimoriadnu situáciu na území Slovenskej republiky, do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá (ďalej len „obdobie pandémie“) a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa tohto zákona.
Usmernenie upravuje postup pri registrácii pre DPH v súvislosti s aplikáciou ustanovení § 4 a § 8 zákona č. 67/2020 Z. z. z dôvodu, že právna úprava § 4 týkajúca sa zmeškania lehoty a právna úprava § 8 týkajúca sa prerušenia daňového konania zasahuje do problematiky, ktorá upravuje registračnú povinnosť pre DPH.
V zmysle ustanovenia § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. zmeškanie lehoty, ktorá uplynula počas obdobia pandémie sa odpustí, ak daňový subjekt zmeškaný úkon vykoná najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie; to neplatí pre podanie daňového priznania, kontrolného výkazu a súhrnného výkazu a platenie dane a preddavkov na daň.
V zmysle ustanovenia § 8 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. sa daňové konanie prerušuje na žiadosť daňového subjektu odo dňa nasledujúceho po dni podania žiadosti do skončenia obdobia pandémie. V doteraz prerušených daňových konaniach sa podľa § 8 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z. z. pokračuje, ak neboli prerušené na žiadosť daňového subjektu alebo ak pominuli dôvody, pre ktoré sa daňové konania prerušili podľa osobitného predpisu. Právne účinky úkonov vykonaných počas daňových konaní doteraz prerušených podľa tohto zákona zostávajú zachované. Ak daňový subjekt nepožiada o prerušenie daňového konania podľa § 8 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z., pri úkonoch v daňovom konaní sa odpustenie zmeškania lehoty podľa § 4 neuplatní. Lehoty na vykonanie úkonov začnú plynúť odznova.
Registrácia zdaniteľných osôb podľa § 4 zákona o DPH
  • Registrácia podľa § 4 ods. 1 zákona o DPH
Ak zdaniteľnej osobe vznikne povinnosť podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 4 ods. 1 zákona o DPH z dôvodu dosiahnutia obratu počas obdobia pandémie a túto žiadosť nepodá do 20. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom dosiahla obrat, zmeškanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu, ktorá uplynula počas obdobia pandémie sa odpustí za podmienky, že žiadosť o registráciu podá podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. Zo strany daňového subjekt teda nie je potrebná žiadosť o odpustenie zmeškanej lehoty, je potrebné iba vykonať úkon najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
Avšak odpustenie zmeškania lehoty na registráciu sa týka iba nevykonania tohto úkonu a nie povinností vyplývajúcich zo zákona o DPH. Zdaniteľná osoba, ktorá splní podmienku stanovenú v § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. a podá žiadosť o registráciu do konca nasledujúceho mesiaca po skončení obdobia pandémie, je povinná vysporiadať daňové povinnosti za obdobie, v ktorom mala byť platiteľom. V tejto situácii sa uplatní postup podľa § 55 ods. 3, § 69 ods. 13 a § 78 ods. 9 zákona o DPH. Zdaniteľná osoba je povinná podať mimoriadne daňové priznanie do 60 dní od podania žiadosti o registráciu. Daňový úrad pri registrácii postupuje podľa § 4 ods. 3 zákona o DPH a vykoná registráciu najneskôr do 21 dní odo dňa takto oneskoreného doručenia žiadosti o registráciu pre daň.

Príklad č. 1
Zdaniteľná osoba dosiahla v marci 2020 zákonom stanovený obrat pre povinnú registráciu pre daň podľa § 4 ods. 1 zákona o DPH. Žiadosť o povinnú registráciu, ktorú bola povinná podať do 20.4.2020, nepodala. Ak by obdobie pandémie skončilo napr. v júni 2020, zmeškanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z sa jej odpustí, ak žiadosť o registráciu podá zdaniteľná osoba najneskôr do 31.7.2020 t .j. napr. 15.7.2020. Daňový úrad následne vykoná registráciu k 1.8.2020. Avšak tým, že oneskorenie podania žiadosti je viac ako 30 dní (od 20.4.2020), pôjde o oneskorenú registráciu a zdaniteľná osoba bude povinná podať mimoriadne daňové priznanie podľa § 78 ods. 9 zákona o DPH za obdobie, v ktorom mala byť platiteľom. Obdobie, za ktoré je považovaná za platiteľa začína 31. dňom po dni, kedy bola táto osoba povinná najneskôr podať žiadosť o registráciu, t .j. 21.5.2020 a končí dňom, ktorý predchádza dňu registrácie za platiteľa, t. j.
31.7.2020.

V prípade, ak zdaniteľná osoba nepodá žiadosť o registráciu pre daň v zákonnej lehote a ani do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, nesplnila podmienky stanovené v § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. a zmeškanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu pre daň sa jej neodpustí. Zdaniteľná osoba je povinná podať mimoriadne daňové priznanie za celé obdobie oneskorenia, a teda aj za obdobie (jeho časť) od vyhlásenia pandémie.
  • Registrácia podľa § 4 ods. 2 zákona o DPH
Žiadosť o registráciu pre daň môže podať aj zdaniteľná osoba, ktorá nedosiahla zákonom stanovený obrat podľa § 4 ods. 1 zákona o DPH. Podanie žiadostí o dobrovoľnú registráciu sa neriadi lehotami, nie je preto dotknuté ustanovením § 4 zákona č. 67/2020 Z. z..
  • Registrácia pre daň podľa § 4 ods. 3 zákona o DPH
Daňový úrad po preverení oprávnenosti registrácie na základe žiadosti zdaniteľnej osoby podanej podľa § 4 ods. 1 alebo ods. 2 zákona o DPH postupuje podľa § 4 ods. 3 zákona o DPH a vykoná registráciu najneskôr do 21 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň. Avšak na konanie daňového úradu vo veci registrácii pre daň (ďalej len „registračné konanie“) sa vzťahuje právna úprava § 8 zákona č. 67/2020 Z. z..

Príklad č. 2
Zdaniteľná osoba dosiahla v apríli 2020 zákonom stanovený obrat pre povinnú registráciu pre daň podľa § 4 ods. 1 zákona o DPH. Obdobie pandémie, ktoré začalo 12.3.2020, nebolo ukončené. Žiadosť o povinnú registráciu bola zdaniteľná osoba povinná podať do 20.5.2020. Žiadosť podala dňa 14.5.2020, teda v období pandémie, zároveň nevyužila možnosť podľa § 8 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. a nepodala žiadosť o prerušenie registračného konania. Daňový úrad podľa § 4 ods. 3 zákona o DPH vykoná registráciu najneskôr do 21 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň.
  • Registrácia podľa § 4 ods. 4 zákona o DPH

Pokiaľ nastanú také skutočnosti podľa § 4 ods. 4 zákona o DPH, ako je:
ü nadobudnutie podniku alebo časti podniku v tuzemsku,
ü právne nástupníctvo platiteľa, ktorý zanikol bez likvidácie a
ü dodanie stavby, jej časti, alebo dodanie stavebného pozemku ak sa z predmetného dodania má dosiahnuť zákonom stanovený obrat,
platiteľom dane sa stáva zdaniteľná osoba zo zákona tým dňom, ktorým nastanú dané skutočností.

Zdaniteľná osoba, ktorá sa stane platiteľom zo zákona, je povinná oznámiť túto skutočnosť v lehote do 10 dní, odo dňa vzniku skutočnosti, na základe ktorej sa stala platiteľom príslušnému daňovému úradu a v tej istej lehote predložiť aj doklady osvedčujúce túto skutočnosť. Nesplnenie týchto povinností, resp. ich oneskorené splnenie zo strany platiteľa, nemá vplyv na deň, od ktorého sa zdaniteľná osoba stala platiteľom. To znamená, že pokiaľ by ku skutočnosti, na základe ktorej sa zdaniteľná osoba stane platiteľom zo zákona, došlo v období pandémie, tak potom úkonom, ktorý môže byť predmetom odpustenia zmeškanej lehoty, na ktorý sa vzťahuje § 4 zákona č. 67/2020 Z. z., je v predmetnom prípade len nepodanie oznámenia skutočností a dokladov osvedčujúcich túto skutočnosť v lehote podľa § 4 ods. 4 zákona o DPH a nie samotná skutočnosť, že sa zdaniteľná osoba stáva platiteľom, keďže sa tak stane zo zákona. Ak oznámenie skutočnosti a predloženie dokladov podá platiteľ najneskôr do konca kalendárneho mesiaca po skončení obdobia pandémie podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z., potom sa v súlade s predmetným ustanovením zmeškanie lehoty týkajúcej sa podaného oznámenia a predloženia dokladov odpustí.
Daňový úrad na základe oznámenia a predložených dokladov, ktoré bude doručené v zákonom stanovenej lehote, alebo v lehote podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z., alebo po lehote, postupuje v súlade s § 4 ods. 4 zákona o DPH, zaregistruje platiteľa, vydá mu osvedčenie o registrácii a pridelí mu identifikačné číslo pre daň do 10 dní odo dňa doručenia oznámenia skutočnosti a dokladov osvedčujúcich túto skutočnosť. Tento platiteľ je však povinný za každé zdaňovacie obdobie, ktorým je podľa § 78 zákona o DPH u novoregistrovaných platiteľov kalendárny mesiac, podať samostatné daňové priznanie do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia, počnúc zdaňovacím obdobím, od ktorého sa stal platiteľom zo zákona, t. j. aj za obdobie od vyhlásenia pandémie. Je teda v záujme tohto platiteľa komunikovať so správcom dane, zaslať mu oznámenie a predložiť doklady, na základe ktorých sa stal platiteľom, aby mu mohlo byť identifikačné číslo pre daň pridelené a mohol si plniť zákonom stanovené povinnosti (vyhotovenie faktúr, podanie DP, KV, SV a pod.).

Príklad č. 3
Zdaniteľná osoba sa dňom 11.5.2020 z dôvodu nadobudnutia podniku v tuzemsku stala platiteľom podľa § 4 ods. 4 zákona o DPH. Povinnosť oznámiť túto skutočnosť mal platiteľ v lehote do 21.5.2020 a v tej istej lehote mal povinnosť predložiť aj doklady osvedčujúce túto skutočnosť. Predmetnú povinnosť si v uvedenej lehote nesplnil. Ak by obdobie pandémie skončilo napr. v júni 2020, a predmetnú povinnosť si platiteľ splnil napr. 12.07.2020, zmeškanie lehoty sa podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. odpustí, pretože oznámenie skutočností a dokladov osvedčujúcich túto skutočnosť podal platiteľ v lehote podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z..
Keďže sa zdaniteľná osoba stala platiteľom dane zo zákona ku dňu 11.5.2020, je povinná za každé zdaňovacie obdobie (t. j. 5/2020,6/2020 a 7/2020) podať samostatné daňové priznanie do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia, počnúc zdaňovacím obdobím, od ktorého sa stal platiteľom zo zákona.

Registrácia skupiny podľa § 4a a 4b zákona o DPH
Právna úprava umožňujúca skupinovú registráciu viacerých zdaniteľných osôb so sídlom, miestom podnikania alebo prevádzkarňou v tuzemsku pre účely DPH je možnosťou, preto ak sa zdaniteľné osoby rozhodnú vytvoriť skupinu pre účely DPH, táto skupinová registrácia je dobrovoľná. Podanie žiadostí o dobrovoľnú registráciu sa neriadi lehotami, nie je preto podávanie týchto žiadostí dotknuté ustanovením § 4 zákona č. 67/2020 Z. z..
Vzhľadom na podmienky stanovené v § 4b ods. 3 zákona o DPH, ktoré určujú dátum vykonania registrácie, daňový úrad zaregistruje skupinu už k 1. januáru kalendárneho roka nasledujúceho po podaní žiadosti o registráciu skupiny, v závislosti od skutočnosti, či bude žiadosť o skupinovú registráciu podaná do 31.októbra kalendárneho roka alebo po tomto termíne. To znamená, že ak bude žiadosť o registráciu skupiny podaná daňovému úradu najneskôr do 31.10.2020, bez ohľadu na skutočnosť, či bude trvať obdobie pandémie, daňový úrad vykoná registráciu skupiny k 1.1.2021. Ak bude žiadosť o registráciu skupiny podaná daňovému úradu po 31.10.2020, daňový úrad vykoná registráciu skupiny až k 1.1.2022.
V prípade, ak bude daňovému úradu doručená žiadosť o skupinovú registráciu do 31.10.2020 a bude trvať obdobie pandémie, na registračné konanie sa bude vzťahovať právna úprava § 8 zákona č. 67/2020 Z. z.. Ak daňové subjekty využijú možnosť podľa § 8 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. a podajú žiadosť o prerušenie registračného konania, takéto prerušenie môže mať vplyv na dátum vykonania registrácie, napr. v prípade, ak bude podaná žiadosť o skupinovú registráciu v termíne do 31.10.2020 a obdobie pandémie bude pokračovať po uplynutí kalendárneho roka a daňový úrad z dôvodu prerušeného registračného konania nevykoná registráciu k 1.1.2021.

Registrácia zahraničnej osoby podľa § 5 zákona o DPH

Ak zahraničnej osobe vznikne povinnosť podať žiadosť o registráciu pre daň pred začatím činnosti, ktorá je predmetom dane okrem dovozu a túto žiadosť nepodá, považuje sa to za nedodržanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu pred začatím činnosti, ktorá je predmetom dane. Ak táto lehota uplynula počas obdobia pandémie, odpustí sa za podmienky, že žiadosť o registráciu podá zahraničná osoba najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z.. Zo strany zahraničnej osoby teda nie je potrebná žiadosť o odpustenie zmeškanej lehoty, je potrebné iba vykonať úkon t. j. podať žiadosť o registráciu v lehote podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z..
Avšak odpustenie zmeškania lehoty na registráciu sa týka iba nevykonania úkonu podania žiadosti a nie ostatných povinností vyplývajúcich zo zákona o DPH. Aj v prípade splnenia podmienky podania žiadosti o registráciu v lehote podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. sa uplatní postup podľa § 55 ods. 4, § 69 ods. 13 a § 78 ods. 9 zákona o DPH. Zahraničná osoba bude povinná podať mimoriadne daňové priznanie podľa § 78 ods. 9 zákona o DPH do 60 dní od podania oneskorenej žiadosti o registráciu pre daň za obdobie, v ktorom mala byť platiteľom. Obdobie, za ktoré má povinnosť podať mimoriadne daňové priznanie začína dňom, kedy uskutočnila prvý zdaniteľný obchod v tuzemsku, z ktorého by jej vznikla povinnosť platiť daň, keby mala postavenie platiteľa.
V prípade, ak zahraničná osoba nepodá žiadosť o registráciu pre daň do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, nesplnila podmienky stanovené v § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. a zmeškanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu pre daň sa jej neodpustí. V tomto prípade pôjde o oneskorenú registráciu, pri ktorej sa uplatní postup podľa § 55 ods. 4, § 69 ods. 13 a § 78 ods. 9 zákona o DPH. Zahraničná osoba je povinná podať mimoriadne daňové priznanie za celé obdobie oneskorenia, a teda aj za obdobie (jeho časť) od vyhlásenia pandémie a bude jej zároveň uložená sankcia za nesplnenie registračnej povinnosti.
Daňový úrad zahraničnú osobu zaregistruje pre daň, vydá jej osvedčenie pre daň, pridelí identifikačné číslo pre daň bezodkladne najneskôr do 7 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu. Avšak na konanie daňového úradu vo veci registrácii pre daň sa vzťahuje právna úprava § 8 zákona č. 67/2020 Z. z., z ktorej vyplýva, že registračné konanie je možné prerušiť na žiadosť daňového subjektu tak, ako je uvedené v úvode tohto Usmernenia.
Príklad č. 4
Zahraničná osoba začala vykonávať činnosť 16.3.2020. Žiadosť o registráciu, ktorú bola povinná podať pred vykonávaním činnosti, nepodala. Ak by obdobie pandémie skončilo napr. v júni 2020 a nepodala by žiadosť o registráciu pre daň ani v lehote podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. najneskôr do 31.7.2020, zmeškanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z sa jej neodpustí. Ak by zahraničná osoba podala žiadosť o registráciu napr. 03.08.2020, pôjde o oneskorenú registráciu a zahraničná osoba bude povinná podať mimoriadne daňové priznanie podľa § 78 ods. 9 zákona o DPH za obdobie, v ktorom mala byť platiteľom. Daňový úrad zaregistruje zdaniteľnú osobu 07.08.2020. Obdobie, za ktoré je považovaná za platiteľa začína dňom, kedy uskutočnila prvý zdaniteľný obchod v tuzemsku, z ktorého by jej vznikla povinnosť platiť daň, keby mala postavenie platiteľa, t. j. 16.3.2020 a končí dňom, ktorý predchádza dňu registrácie za platiteľa, t. j.
06.08.2020.
Registrácia zahraničnej osoby pri zásielkovom predaji podľa § 6 zákona o DPH

Zahraničná osoba, ktorá dodáva tovar do tuzemska formou zásielkového predaja a celková hodnota bez dane takto dodaného tovaru dosiahne v kalendárnom roku 35 000, je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň a to pred dodaním tovaru, dodaním ktorého dosiahne hodnotu 35 000 eur. Na registráciu zahraničných osôb podľa § 6 zákona o DPH sa primerane vzťahuje postup pri registrácii zahraničných osôb podľa § 5 zákona o DPH.
Zmena registrácie platiteľa podľa § 6a zákona o DPH
Zmenu registrácie platiteľa podľa § 4, § 5 alebo § 6 zákona o DPH, ktorá je upravená v ustanovení § 6a zákona o DPH, je povinná zdaniteľná osoba oznámiť daňovému úradu do 10 dní odo dňa, kedy prestala plniť status usadenej osoby v tuzemsku podľa § 4 alebo zahraničnej osoby podľa § 5 alebo § 6.
Zmeškanie lehoty na splnenie vyššie uvedenej oznamovacej povinnosti, ktorá uplynula počas obdobia pandémie, sa odpustí za podmienky, že oznámenie v zmysle § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. o zmene registrácie zdaniteľná osoba podá najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
Nesplnenie tejto povinnosti, resp. jej oneskorené splnenie nemá vplyv na deň, od ktorého sa tieto zdaniteľné osoby stali platiteľom. Daňový úrad na základe oznámenia, ktoré bude doručené v zákonom stanovenej lehote, alebo v lehote podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. alebo po lehote, postupuje v súlade s § 6a ods. 3 zákona o DPH a ak sú splnené podmienky vykoná zmenu osvedčenia o registrácii pre daň (t. j. zmení dôvod registrácie ) ku dňu, keď zdaniteľná osoba prestala plniť určitý status v závislosti od situácie, a to buď status usadenej osoby v tuzemsku podľa § 4 alebo zahraničnej osoby podľa § 5 alebo § 6. Vzhľadom k tomu, že daňový úrad vykoná iba zmenu dôvodu registrácie, ktorá nie je samostatným registračným konaním, nebude sa na zmenu registrácie vzťahovať právna úprava § 8 zákona č. 67/2020 Z. z..
Registrácia pri nadobudnutí tovaru podľa § 7 zákona o DPH
Povinnosť registrácie podľa § 7 ods. 1 zákona o DPH vzniká zdaniteľnej osobe, ktorá nie je platiteľom dane, alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, ak nadobúdajú tovar v tuzemsku z iného členského štátu a v čase pred nadobudnutím tovaru sa má dosiahnuť hodnota tohto tovaru 14 000 eur. Žiadosť o registráciu pre daň sa nepodáva, ak je zdaniteľná osoba registrovaná podľa § 7a zákona o DPH.
Ak zdaniteľnej osobe, ktorá nie je platiteľom dane, alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, vznikne povinnosť podať žiadosť o registráciu pre daň pred nadobudnutím tovaru, ktorým sa dosiahla stanovená hodnota a túto žiadosť nepodajú, považuje sa to za nedodržanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu. Ak táto lehota uplynula počas obdobia pandémie, odpustí sa za podmienky, že žiadosť o registráciu bude podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. podaná najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
Nesplnenie týchto povinností, resp. ich oneskorené splnenie nezbavuje tieto osoby povinnosti platiť daň z nadobudnutia tovaru v tuzemsku podľa § 69 ods. 6 zákona o DPH a povinnosti podať daňové priznanie podľa § 78 ods. 3 zákona o DPH. Zároveň, ak si tieto osoby tovar z iného členského štátu nebudú objednávať pod identifikačným číslom prideleným pre daň v tuzemsku, budú jej dodávatelia z iných členských štátov účtovať k cene DPH splatnú v inom členskom štáte.
Žiadosť o registráciu pre daň môže podať osoba podľa ods. 1 aj v prípade, ak hodnota tovaru bez dane nadobudnutého z iných členských štátov nedosiahla v kalendárnom roku 14 000 eur. Podanie žiadostí o takúto dobrovoľnú registráciu sa neriadi zákonnými lehotami.
Na registračné konanie podľa § 7 ods. 1 a ods. 2 zákona o DPH nadväzne na právnu úpravu § 8 zákona č. 67/2020 Z. z. sa vzťahuje rovnaký postup, ako na registračné konanie popísané k ustanoveniu § 4 zákona o DPH. Na základe žiadosti o registráciu daňový úrad je povinný do 7 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu prideliť identifikačné číslo pre daň.
V prípade, ak by daňový subjekt podal žiadosť o prerušenie registračného konania na základe ustanovenia § 8 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z., vystavuje sa riziku dvojitého zdanenia. Je v záujme osôb žiadajúcich o registráciu pre daň mať pridelené identifikačné číslo, pod ktorým si budú tieto osoby dodanie tovaru z iného členského štátu objednávať, na základe čoho im dodávatelia nebudú účtovať k cene DPH splatnú v inom členskom štáte.
Príklad č. 5
Zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom dane, má dňom 25.4.2020 nadobudnúť tovar v tuzemsku, ktorého celková hodnota bez dane dosiahne v kalendárnom roku 14 000 eur. Žiadosť o registráciu, ktorú bola povinná podať pred týmto nadobudnutím tovaru, zdaniteľná osoba nepodala. Ak by obdobie pandémie skončilo napr. v júni 2020, a predmetnú povinnosť si splnila napr. 13.07.2020, zmeškanie lehoty sa podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. odpustí, pretože žiadosť o registráciu podala zdaniteľná osoba v lehote podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z..
Daňový úrad zdaniteľnú osobu dňa 19.07.2020 zaregistruje dňom 01.08.2020, vydá jej osvedčenie o registrácii pre daň a pridelí jej identifikačné číslo pre daň. Táto osoba je povinná za každý kalendárny mesiac (t. j. v období od 4/2020 do 07/2020), v ktorom jej vznikla daňová povinnosť, podať samostatné daňové priznanie do 25 dní po skončení kalendárneho mesiaca a zaplatiť daň z nadobudnutia tovaru.
Registrácia pri poskytnutí alebo dodaní služby podľa § 7a zákona o DPH

Povinnosť registrácie podľa § 7a zákona o DPH sa týka zdaniteľných osôb, ktoré nie sú platiteľmi a ktoré dodávajú služby do iného členského štátu alebo ktoré prijímajú služby z iného členského štátu a túto povinnosť majú v čase pred dodaním alebo prijatím služby. Žiadosť o registráciu pre daň sa nepodáva, ak je zdaniteľná osoba registrovaná podľa § 7 zákona o DPH.

Ak zdaniteľnej osobe, ktorá nie je platiteľom dane, vznikne povinnosť podať žiadosť o registráciu pre daň pred prijatím/poskytnutím služby z/do iného členského štátu a túto žiadosť nepodá, považuje sa to za nedodržanie lehoty na podanie žiadosti o registráciu. Ak táto lehota uplynula počas obdobia pandémie, odpustí sa za podmienky, že žiadosť o registráciu bude podaná najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z..
Nesplnenie registračnej povinnosti, resp. jej oneskorené splnenie nezbavuje zdaniteľnú osobu v prípade prijatia služby z iného členského štátu povinnosti platiť daň podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH a povinnosti podať daňové priznanie podľa § 78 ods. 3 zákona o DPH. Zároveň, ak si zdaniteľná osoba nebude služby objednávať pod identifikačným číslom prideleným pre daň v tuzemsku, budú jej dodávatelia z iných členských štátov účtovať k cene DPH splatnú v inom členskom štáte, čím by dochádzalo k dvojitému zdaneniu.
Na registračné konanie podľa § 7a zákona o DPH nadväzne na právnu úpravu § 8 zákona č. 67/2020 Z. z. sa vzťahuje rovnaký postup, ako na registračné konanie popísané k ustanoveniu § 7 zákona o DPH.


Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR, Banská Bystrica
Odbor daňovej metodiky
Máj 2020

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2020.05.11 2DPH...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Stanovisko k bezodplatnému dodaniu tovaru uskutočnenému zahraničnou osobou

č. z Lotus 2016/166/2 zo dňa 19. 10. 2016
Dopyt SKDP na FR SR:


Por. č.DátumNámet
2016/16624.08.2016Bezodplatné dodanie tovaru uskutočnené zahraničnou osobou

§ 8 ods. 3, § 9 ods. 2, § 9 ods. 3, 49/5, 69/1, 69/2,
FINANČNÉ RIADITEĽSTVO SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Odbor daňovej metodiky
Lazovná 63, 974 01 Banská Bystrica
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––


SKDP
Trnavská cesta 74/A
821 02 Bratislava

Váš list číslo/zo dňa Naše číslo Vybavuje/linka Banská Bystrica
1641347/2016 Odd.metodiky DPH 19.10.2016


Vec: Žiadosť o stanovisko k bezodplatným dodávkam tovaru – odpoveď


Slovenská komora daňových poradcov (ďalej len SKDP) sa obrátila na Finančné riaditeľstvo SR (FR SR) s požiadavkou o metodické usmernenie k postupu zahraničnej osoby pri bezodplatných dodávkach tovaru a služieb.

Žiadosť o stanovisko obsahuje celý rad zovšeobecnených situácií, na základe ktorých SKDP predložilo zovšeobecnené závery, ktorých správnosť požaduje potvrdiť.

Na úvod je v prvom rade potrebné zdôrazniť právnu úpravu, ktorá stanovuje postup pri bezodplatných dodávkach z hľadiska DPH. Zároveň je potrebné zdôrazniť, že uplatnenie postupu podľa týchto ustanovení je možné len v prípadoch, keď sa skutočne jedná o dodávku bezodplatnú, t.j. v prípadoch, keď za dodávku neexistuje žiadna protihodnota, akokoľvek vyjadrená.

Podľa čl. 16 smernice 2006/112/ES sa za dodanie tovaru považuje použitie tovaru, ktorý je súčasťou majetku zdaniteľnej osoby,
- na osobnú spotrebu tejto zdaniteľnej osoby, alebo
- na osobnú spotrebu jej zamestnancov, alebo
- bezodplatné poskytnutie tohto tovaru, alebo
- jeho využitie na iné ako ekonomické účely
za podmienky, že DPH za tento tovar alebo za jeho súčasti bola úplne alebo čiastočne odpočítateľná.
Podľa čl. 16 ods. 2, použitie tovaru na obchodné účely ako vzorky alebo dary nízkej hodnoty sa však za dodanie za protihodnotu nepovažujú.

Uvedený článok smernice bol transponovaný do zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH v zn. n. p. (ďalej len zákon o DPH) do § 8 ods. 3 s tým, že bola pre účely dodania tovarov na obchodné účely stanovená suma 17 €, ktorá bude v SR považovaná za „nízku hodnotu“.

V zadaní otázky SKDP sú rozpísané spôsoby získania tovaru, ktorý má byť osobou registrovanou podľa § 5 zákona o DPH bezodplatne poskytnutý. Spôsob získania tovaru nemá podľa názoru FR SR na posúdenie dodávky vplyv (kúpa v tuzemsku, nadobudnutie z iného členského štátu, dovoz).

V ďalšom texte je otázka rozpísaná podľa toho, komu sa tovar bezodplatne poskytne, či osobe zdaniteľnej alebo osobe nezdaniteľnej s akcentom na skutočnosť, že tieto bezodplatné dodávky sa realizujú v rámci podnikania. Dovoľujeme si vysloviť názor, že ani táto skutočnosť nemá na posúdenie dodávky vplyv. Svoj názor opierame o to, že smernica 2006/112/ES ako aj zákon o DPH vylúčili z fikcie dodania tovaru bezodplatné dodávky realizované v rámci podnikania len v prípade, ak sú nízkej hodnoty. Všetky ostatné bezodplatné dodávky, či sú na účely podnikania alebo nie, sa považujú za dodanie tovaru za protihodnotu. Pri inom výklade by podľa nášho názoru bol ods. 2 čl. 16 bezpredmetný.

V analýze SKDP sa uvádza, že sa jedná o také bezodplatné dodávky, pri ktorých sa neuplatňuje § 49 ods. 5 a § 54a zákona o DPH. Nie je zrejmé, čo bolo touto poznámkou mienené, či to, že sa jedná o iný tovar ako je nehnuteľnosť, alebo to, že si platiteľ pri získaní tovaru uplatnil plný nárok na odpočítanie (čím ale využil možnosť danú v § 49 ods. 5 zákona o DPH) resp. nejaká iná skutočnosť.

Na základe vyššie uvedeného pri prvom okruhu otázok vo všeobecnosti zastávame názor, že bezodplatné dodanie tovaru, pri ktorom si platiteľ uplatnil odpočítanie dane, sa považuje za dodanie tovaru za protihodnotu, okrem dodávok nízkej hodnoty do 17 € dodaných na obchodné účely resp. ako vzorky. Ak platiteľ uplatnil odpočítanie dane v čase, keď nárok na odpočítanie dane vznikol, tak naďalej pretrváva (C-98/98 Midle Bank b.22). Ak platiteľ v čase vzniku daňovej povinnosti predpokladal, že nákladové prvky prijatej dodávky budú zdanené daňou na výstupe, a vstupná daň bola odpočítateľná, nebolo by v súlade s cieľom sledovaným smernicou, ak by došlo k prevodu práva nakladať s tovarom ako vlastník na inú osobu bez toho, aby k takémuto zdaneniu došlo. Nárok na odpočítanie dane teda vzniká, ak platiteľ predpokladá použitie prijatých tovarov a služieb na dodanie tovarov a služieb a zároveň pri bezodplatnej dodávke vzniká povinnosť odvodu dane.

Hoci SKDP rozlišuje medzi situáciami, kedy platiteľ vopred vedel alebo nevedel, či použije tovar na dodávky za protihodnotu alebo ho dodá bezodplatne, situácie uvedené v zadaní bodu II sa javia ako protichodné. Na jednej strane sa v bode II uvádza, že platiteľ pred nadobudnutím tovaru vedel, že ho poskytne nezdaniteľnej osobe ale zároveň nevedel, že ho poskytne zadarmo. Vedomosť o tom, či tovar bude použitý na bezodplatné dodanie má vplyv na uplatnenie odpočítania dane a to v tom smere, že v tomto prípade je podľa § 49 ods. 5 zákona o DPH odpočítanie dane možné len ak ide o investičný majetok. Takáto úprava je v súlade so smernicou o DPH ako aj judikatúrou SD EU (napr. C-118/11). Tak ako v bode I tak aj v bode II zastávame názor, že ak bola daň odpočítateľná, potom dodávka bude predmetom zákona a dôjde k dodávke tovaru, ktorá sa považuje za dodávku za protihodnotu, či už bol tovar dodaný zdaniteľnej osobe alebo osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou. Keďže tovar je dodaný zahraničnou osobou, hoci je táto zahraničná osoba registrovaná v SR podľa § 5 zákona o DPH, osobou povinnou platiť daň by mal byť prijímateľ tovaru v prípade, ak je zdaniteľnou osobou (§ 69 ods. 2). Ak príjemca nie je zdaniteľnou osobou, osobou povinnou platiť daň je dodávateľ (§69 ods. 1 zákona o DPH). Zo smernice o DPH ani z rozsudkov SD EU nevyplýva, že by mal byť uplatnený iný prístup, aj keď ako logický by sa javil záver, že osobou povinnou platiť daň by nemala byť osoba, ktorá získa tovar bezodplatne. Otázkou bezodplatného dodania tovaru zdaniteľnou osobou inej zdaniteľnej osobe sa zaoberal aj Výbor Európskej komisie pre DPH v marci 2016, ktorý sa okrem iného na podnet Poľska zaoberal aj touto otázkou.
Súhlasíme s názorom SKDP, že ako smernica, tak aj zákon o DPH viažu povinnosť odvodu dane pri bezodplatných dodávkach tovaru na skutočnosť, že daň bola pri obstaraní tohto tovaru odpočítateľná, hoci si ju platiteľ neodpočítal (resp. zatiaľ neodpočítal).

Iná situácia je v prípade bezodplatne poskytnutých služieb a to z dôvodu iného znenia čl. 26 smernice a nadväzne § 9 ods. 2 a 3 zákona o DPH. Podľa čl. 26 sa za poskytnutie služieb považuje
a) použitie tovaru, ktorý je súčasťou majetku podniku zdaniteľnej osoby

- na súkromnú spotrebu tejto osoby, alebo

- na súkromnú spotrebu jej zamestnancov, alebo

- všeobecnejšie na iné účely ako účely jej podnikania,

ak je DPH za tento tovar úplne alebo čiastočne odpočítateľná;
b) poskytnutie služieb, ktoré bezodplatne uskutočňuje zdaniteľná osoba

- na svoju osobnú spotrebu, alebo

- na osobnú spotrebu svojich zamestnancov, alebo

- všeobecnejšie na iné účely ako účely jej podnikania.


Podľa § 9 ods. 2 zákona o DPH sa za poskytnutie služby nepovažuje také bezodplatné užívanie majetku, pri ktorom si platiteľ uplatnil odpočítanie dane podľa § 49 ods. 5 len v rozsahu použitia tohto majetku na podnikanie alebo podľa § 49a v rozsahu použitia investičného majetku uvedeného v § 54 ods. 2 písm. b) a c) na podnikanie alebo ak platiteľ vykonal podľa § 54a úpravu odpočítania dane vyššie vymedzeného investičného majetku.

Pre daňové posúdenie bezodplatne dodaných služieb je na rozdiel od bezodplatne dodaných tovarov teda jednou z dôležitých skutočností tá, či toto dodanie vo všeobecnosti súviselo s podnikaním platiteľa alebo nie. Osoba povinná platiť daň pri bezodplatných dodávkach služieb, ktoré sú dodané na osobnú spotrebu alebo na iný účel ako na podnikanie, sa určí podľa § 69 ods. 2 alebo 3 zákona o DPH.

Ako sme už vyššie uviedli, otázkou bezodplatného dodania tovaru zdaniteľnou osobou inej zdaniteľnej osobe sa zaoberal Výbor Európskej komisie pre DPH v marci 2016. Písomné závery komisie zatiaľ nie sú k dispozícii, po ich zverejnení sa bude FR SR touto otázkou opätovne zaoberať a je pripravené na odbornú diskusiu k tejto téme aj so zástupcami MLK SKDP.





Ing. Adriana Plešková
riaditeľka odboru daňovej metodiky
ZDROJ:

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Bezplatné dodanie tovaru uskutočnené zahraničnou osobou

č. z Lotus 2016/166 zo dňa 19. 10. 2016

Vaša značka/zo dňa

Naša značka
Vybavuje/linka
Dátum a miesto odoslania




Ing. Molnárová
Bratislava, 24.8.2016


VEC: Bezodplatné dodanie tovaru uskutočnené zahraničnou osobou

Dovoľujeme si obrátiť sa na Vás so žiadosťou o metodické stanovisko z pohľadu slovenského zákona o DPH v nižšie uvedenej veci podanej v mene Slovenskej komory daňových poradcov (ďalej len „SKDP“).

V prípade akýchkoľvek otázok radi, v rámci platformy DPH pracovnej skupiny, prídeme na stretnutie do Banskej Bystrice.

Východiskový stav

Spoločnosť A (dodávateľ tovaru) založená (so sídlom) v štáte A (mimo Slovenska – v inom členskom štáte EÚ alebo mimo EÚ) je v postavení zahraničnej osoby zaregistrovaná pre DPH účely na Slovensku podľa § 5 zákona o DPH.

Spoločnosť A dodáva zákazníkom tovar s miestom dodania na Slovensku, ktorý (v praxi môže nastať kombinácia nižšie uvedených alternatív alebo len jedna z nich):
a) kúpila od slovenského platiteľa DPH, ktorý uplatnil slovenskú DPH podľa § 69 (1) zákona o DPH,
b) odplatne nadobudla z iného členského štátu EÚ, pričom Spoločnosť A uplatnila DPH podľa § 69 (6) zákona o DPH,
c) doviezla z tretieho štátu mimo EÚ a zaplatila DPH podľa § 69 (8) zákona o DPH.

Spoločnosť A dodáva tovar s miestom dodania na Slovensku (v praxi môže nastať kombinácia nižšie uvedených alternatív alebo len jedna z nich):
1) zdaniteľným osobám založeným na Slovensku,
2) nezdaniteľným osobám založeným na Slovensku.

Spoločnosť A svojim slovenským zákazníkom bezodplatne, ale v rámci svojho podnikania, (v praxi môže nastať kombinácia nižšie uvedených alternatív alebo len jedna z nich):
i) dodáva tovar (s miestom dodania tovaru na Slovensku) podľa § 8 (3) zákona o DPH (druhá veta § 8 (3) zákona o DPH sa neuplatňuje),
ii) bezodplatne zapožičiava tovar podľa § 9 (2) zákona o DPH (§ 49 (5) a § 54a zákona o DPH sa neuplatňuje).

Tovar, ktorý bol bezodplatne dodaný podľa bodu I) alebo bezodplatne zapožičaný podľa bodu II) bol nadobudnutý Spoločnosťou A (stala sa ekonomickým vlastníkom tovaru) podľa bodov a) – c), pričom v praxi:
x) Spoločnosť A pred nadobudnutím tovaru vedela, že tento tovar bude bezodplatne dodaný podľa bodu I) alebo bezodplatne zapožičaný podľa bodu II),
xx) Spoločnosť A pred nadobudnutím tovaru nevedela, že tento tovar bude bezodplatne dodaný podľa bodu I) alebo bezodplatne zapožičaný podľa bodu II) – pôvodne predpokladala odplatné dodania, pretože ho napríklad nadobudla spolu s množstvom iných tovarov.

Otázka
· I. Ak Spoločnosť A pred nadobudnutím tovaru vedela (táto vedomosť však nie je rozhodujúcim kritériom, viď bod III nižšie), že tento tovar bezodplatne dodá v rámci svojho podnikania podľa bodu I) alebo bezodplatne zapožičia v rámci svojho podnikania podľa bodu II):Má právo na odpočítanie DPH podľa § 49 zákona o DPH pri takto nadobudnutom tovare na účel bezodplatných dodaní, keďže tovar použije na dodávky svojich tovar a služieb ako platiteľ – nie bezprostredne, ale v širšom kontexte svojho podnikania.
· Pri bezodplatnom dodaní alebo bezodplatnom zapožičaní takto obstaraného tovaru nevzniká daňová povinnosť podľa slovenského zákona o DPH, nakoľko bezodplatné dodanie tovaru alebo bezodplatné zapožičanie bolo vždy v rámci podnikania / na účely svojho podnikania (§ 8 ods. 3 síce hovorí o dodaní tovaru bezodplatne, ale vo vymenovávaní pokračuje... “alebo dodá tovar na ďalší iný účel ako na podnikanie“, a teda máme za to, že aj „dodaním tovaru bezodplatne“ zákon rozumie dodanie tovaru bezodplatne na iný účel ako na podnikanie, čo nie je náš prípad; § 9 o službe dodanej bezodplatne, okrem špecificky vymenovaných situácií, nehovorí vôbec, a teda neexistuje právny rámec, podľa ktorého by pri bezodplatnom zapožičaní tovaru na účely podnikania daňová povinnosť mohla vzniknúť).
· Bezodplatné dodanie tovaru a zapožičanie tovaru nemá vplyv na odpočítanie DPH pri nadobudnutí odplatne dodaného tovaru (testuje sa § 49 (1-4) zákona o DPH), ak by bol dodávaný okrem bezodplatného iný tovar aj odplatne.
Prosíme, potvrďte správnosť nášho záveru. V prípade, ak nesúhlasíte s naším argumentom ohľadom nevzniknutia daňovej povinnosť, chceli by sme požiadať o špecifikáciu osoby povinnej platiť túto daňovú povinnosť nasledovne:

II. Ak Spoločnosť A pred nadobudnutím tovaru nevedela, že tento tovar bude bezodplatne dodaný podľa bodu I) alebo bezodplatne zapožičaný podľa bodu II):
a. Pri bezodplatnom dodaní tovaru slovenskej nezdaniteľnej Spoločnosť A nespĺňa podmienky na vrátenie DPH podľa § 55a alebo § 56 zákona o DPH a pri splnení všeobecných podmienok má právo na odpočítanie DPH prostredníctvom DPH priznania
· Právo na odpočítanie DPH pri nadobudnutí tovaru, ktorý bude následne dodaný bezodplatne, si uplatní podľa § 49 zákona o DPH (pri odpočítaní dane Spoločnosť A objektívne predpokladala, že nadobudnutý tovar bude v plnom rozsahu použitý na ekonomickú činnosť s plným nárokom na odpočítanie DPH).
· Spoločnosť A je pri následnom bezodplatnom dodaní tovaru (s fikciou protihodnoty) povinná uplatniť DPH podľa § 69 (1) zákona o DPH.
Prosíme, potvrďte správnosť nášho záveru.
b. Pri bezodplatnom dodaní tovaru slovenskej zdaniteľnej osobe
· Spoločnosť A je pri bezodplatnom dodaní tovaru (s fikciou protihodnoty) povinná uplatniť DPH podľa § 69 (1) zákona o DPH, čím bude porušená podmienka na vrátenie DPH podľa § 55a/56. Napriek tomu, že zákon je nejednoznačný a mohol by byť vykladaný aj ako skôr inklinujúci k odvodu daňovej povinnosti podľa § 69 (2), z praktických dôvodov považujeme za uplatniteľnejšie pravidlo 69 (1).
· V nadväznosti na to, keďže Spoločnosť A nespĺňa podmienky na vrátenie DPH podľa § 55a alebo § 56 zákona o DPH, pri splnení všeobecných podmienok má právo na odpočítanie DPH prostredníctvom DPH priznania.
· V prípade, ak zastávate názor, že aj pri bezodplatnom dodaní Spoločnosťou A má slovenská zdaniteľná osoba obstarávajúca tovar bezodplatne povinnosť odviesť DPH podľa § 69 (2), Spoločnosť A bude mať v SR právo na odpočítanie DPH prostredníctvom DPH priznania iba pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu EÚ. Pri tovare, ktorý si doviezla alebo odplatne obstarala od slovenského platiteľa pred tým, ako ho bezodplatne dodala, splnila podmienky na vrátenie tovaru podľa § 55a/56 a DPH z týchto nákupov si teda bude žiadať cez vrátenie dane. Ak v čase obstarania/dovozu DPH v dobrej viere odpočítala cez DPH priznanie, je toto nutné opraviť dodatočným DPH priznaním.

Prosíme, potvrďte správnosť nášho záveru.
c. Pri bezodplatnom zapožičaní tovaru (s fikciou protihodnoty), ktorý nie je dopravný prostriedok, slovenskej nezdaniteľnej osobe, ktorá nie je PO registrovanou podľa § 7 zákona o DPH:
· Pri bezodplatnom zapožičaní tovaru (s fikciou protihodnoty) Spoločnosťou A sa jedná o poskytnutie služby s miestom dodania služby podľa článku 45 DPH smernice EÚ (implementované do § 15 (2) zákona o DPH) v štáte A (v súvislosti s prípadným uplatnením DPH pri poskytnutí tejto služby sa postupuje podľa DPH legislatívy platnej v štáte A).
· Spoločnosť A teda spĺňa podmienky na vrátenie DPH podľa § 55a alebo § 56 zákona o DPH pri tovare, ktorý si doviezla alebo odplatne obstarala od slovenského platiteľa pred tým, ako ho bezodplatne zapožičala a DPH z týchto nákupov si teda bude žiadať cez vrátenie dane. DPH z tovaru nadobudnutého z iného členského štátu si spoločnosť odpočíta prostredníctvom DPH priznania.
· V prípade, ak sa tovar zapožičia len dočasne (napr. sa vráti po skončení zapožičania do štátu A) a ide o premiestnenie vlastného tovaru do SR, daňová povinnosť pri nadobudnutí tohto tovaru z iného členského štátu nevznikne (§ 8 ods. 4g a § 11 ods.8) a teda žiadna DPH nie je odpočítateľná.
Prosíme, potvrďte správnosť nášho záveru.
d. Pri bezodplatnom zapožičaní tovaru (s fikciou protihodnoty) slovenskej zdaniteľnej osobe alebo PO, ktorá nie je zdaniteľnou osobou a je registrovaná podľa § 7 zákona o DPH:
· Pri bezodplatnom zapožičaní tovaru (s fikciou protihodnoty) Spoločnosťou A sa jedná o poskytnutie služby s miestom dodania služby podľa článku 44 DPH smernice EÚ (implementované do § 15 (1) zákona o DPH) na Slovensku. Následne, zákazníci zdaniteľné osoby a právnické osoby, ktoré nie sú zdaniteľné osoby, ale sú registrované podľa § 7 zákona o DPH, budú povinné uplatňovať DPH podľa § 69 (3) zákona o DPH. Nakoľko však ide o bezodplatné dodanie, prikláňame sa z dôvodu lepšej praktickej vykonateľnosti k pravidlu 69(1) podporne argumentujúc pravidlom prednosti špecifickej situácie nad všeobecným pravidlom (bezodplatné dodanie), čím bude porušená podmienka na vrátenie DPH podľa § 55a/56. Napriek tomu, že zákon je nejednoznačný a mohol by byť vykladaný aj ako skôr inklinujúci k odvodu daňovej povinnosti podľa § 69 (3), z praktických dôvodov považujeme za uplatniteľnejšie pravidlo 69 (1).
· V nadväznosti na to, keďže Spoločnosť A nespĺňa podmienky na vrátenie DPH podľa § 55a alebo § 56 zákona o DPH, pri splnení všeobecných podmienok má právo na odpočítanie DPH prostredníctvom DPH priznania.
· V prípade, ak zastávate názor, že aj pri bezodplatnom zapožičaní tovaru Spoločnosťou A má slovenská zdaniteľná osoba alebo PO, ktorá nie je zdaniteľnou osobou a je registrovaná podľa § 7 zákona o DPH, zapožičiavajúca si tovar bezodplatne povinnosť odviesť DPH podľa § 69 (3), Spoločnosť A bude mať v SR právo na odpočítanie DPH prostredníctvom DPH priznania iba pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu EÚ. Pri tovare, ktorý si doviezla alebo odplatne obstarala od slovenského platiteľa pred tým, ako ho bezodplatne zapožičala, splnila podmienky na vrátenie tovaru podľa § 55a/56 a DPH z týchto nákupov si teda bude žiadať cez vrátenie dane. Ak v čase obstarania/dovozu DPH v dobrej viere odpočítala cez DPH priznanie, je toto nutné opraviť dodatočným DPH priznaním.
· V prípade, ak sa tovar zapožičia len dočasne (napr. sa vráti po skončení zapožičania do štátu A) a ide o premiestnenie vlastného tovaru do SR, daňová povinnosť pri nadobudnutí tohto tovaru z iného členského štátu nevznikne (§ 8 ods. 4g a § 11 ods.8) a teda žiadna DPH nie je odpočítateľná. Následne nevznikne daňová povinnosť ani pri bezodplatnom zapožičaní tohto tovaru a to bez ohľadu na to, či je osobou povinnou platiť daň Spoločnosť A, alebo jej slovenský odberateľ (ktorému je potom potrebné túto skutočnosť oznámiť).
Prosíme, potvrďte správnosť nášho záveru.
III. Skutočnosť, či Spoločnosť A pri obstaraní tovaru vedela alebo nevedela, či bude tovar využitý na následné bezodplatné dodania nie je rozhodujúca, nakoľko § 8 aj § 9 hovoria o vzniku daňovej povinnosti pri tovare, pri obstaraní ktorého bola daň odpočítateľná, nie odpočítaná. V zmysle striktného znenia zákona potom aj ak by Spoločnosť A neuplatnila odpočet DPH pri obstaraní predmetného tovaru, táto skutočnosť je irelevantná pri posudzovaní vzniku daňovej povinnosti, nakoľko DPH bola odpočítateľná.
Prosíme, potvrďte správnosť nášho záveru.


Za kladné vybavenie našej žiadosti vopred ďakujeme.

S pozdravom


Ing. Milan Vargan Ing. Miriam Patiová
vedúci MLK SKDP pre DPH gestor Prezídia SKDP pre DPH






Vypracovali: Ing. Vargan, Ing. Patiová, Ing. Šidlová



Por. č.DátumNámet




Odpoveď FR SR: Žiadosť o stanovisko k bezodplatným dodávkam tovaru (RE: Bezodplatné dodanie tovaru uskutočnené zahraničnou osobou)
ZDROJ:

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Prihlásiť sa na odber DPH 222/04, § 8