Legislatíva
Nepriama novela zákona o účtovníctve
Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar Kramplovej, Milana Garaja a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Anotácia:
Cieľom poslaneckého návrhu predloženého na marcové rokovanie parlamentu je zvýšiť transparentnosť financovania mimovládnych neziskových organizácií, ktoré predstavuje kľúčový prvok pre posilnenie dôvery verejnosti voči mimovládnym neziskovým organizáciám formou zverejňovania informácií o daroch a darcoch, ak ich výška presiahne jednorázovo alebo v kumulatíve zákonom zadefinovanú hodnotu.
Na základe pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov Ústavnoprávneho výboru NR SR v zmysle uznesenia z 20. marca 2025 sa návrh dopĺňa o článok VI, ktorým sa navrhuje s účinnosťou od 1. augusta 2025 novelizovať zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
Novelou zákona o účtovníctve sa má rozšíriť výpočet dokumentov, ktoré sa ukladajú do registra účtovných závierok, o výkazy o transparentnosti.
Údaje zapisované do registra mimovládnych neziskových organizácií sa majú rozšíriť o údaj, že zapisovaná osoba vykonáva lobing v zmysle jeho definície ustanovenej v navrhovanom § 6a zákona č. 346/2018 Z. z.. Súčasne sa ustanovujú podrobnosti o zápise tohto údaja do registra a jeho výmaze z registra.
Navrhuje sa ustanoviť definíciu lobingu na účely zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ustanoviť povinnosti zapisovanej osoby v oblasti regulácie lobingu a súčasne sankcie za porušenie týchto povinností. Neregulovaný lobing mimovládnych organizácií môže viesť k rôznym rizikám.
Regulácia lobingu vo vzťahu k mimovládnym organizáciám v slovenskom právnom poriadku nebola doteraz regulovaná a jej právna úprava je legitímna z viacerých dôvodov (chýbajúca transparentnosť, chýbajúca spoločenská zodpovednosť, chýbajúca verejná kontrola a pod.), pričom regulácia prináša niekoľko výhod:
- Zvýšená transparentnosť: regulácia zabezpečuje, že lobistické aktivity mimovládnych organizácií budú transparentné, čo zvyšuje dôveru verejnosti vo vzťahu k politickým procesom a rozhodovaniu;
- Posilnenie spoločenskej zodpovednosti: ustanovenie pravidiel a povinností pre mimovládne organizácie zaručuje, že budú spoločensky zodpovedné za svoje lobistické aktivity, čím
sa predchádza neetickému správaniu a manipulácii; - Ochrana demokratických procesov: regulácia lobingu pomáha rešpektovať výsledky slobodných demokratických volieb a pomáha chrániť demokratické procesy pred manipuláciou a neprimeraným vstupovaním do politickej súťaže či neprimeraným vplyvom na politické rozhodovanie, čím zabezpečuje, že všetky hlasy vrátane tých od mimovládnych organizácií sú vypočuté spravodlivo;
- Minimalizácia konfliktu záujmov: regulovanie lobingu má pomôcť identifikovať a minimalizovať konflikty záujmov, ktoré by mohli ovplyvniť rozhodovanie verejných činiteľov;
- Rovnosť príležitostí a podpora spravodlivej súťaže názorov: regulácia lobingu môže zabezpečiť, aby mimovládne organizácie mali rovnaké príležitosti ovplyvniť politiku, čo prispieva k rovnosti medzi rôznymi sociálnymi skupinami a ich záujmami;
- Verejná kontrola: verejnosť môže sledovať lobistické aktivity mimovládnych organizácií, čím sa zvyšuje demokratická kontrola a zodpovednosť.
Úprava lobingu v sebe zahŕňa rôzne nástroje: evidencia lobistov, zverejňovanie informácií, sankcie za nedodržiavanie povinností a pod. Viaceré vyspelé západné demokratické štáty oficiálne označujú aktivity mimovládnych organizácií za lobing a ich zástupcov za lobistov (Spojené štáty americké, Kanada, Európska únia, Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Austrália a pod.), pričom majú svoje špecifické vnútroštátne pravidlá na zabezpečenie transparentnosti a zodpovednosti.
Navrhuje sa výnimka spod definície lobingu, pokiaľ ide o činnosť odborových organizácií, organizácií zamestnávateľov a športových organizácií.
Navrhovaná účinnosť: 1. augusta 2025
Aktuálne štádium materiálu: Vláda SR
názov odsúhlaseného materiálu:
Návrh na vyslovenie súhlasu s legislatívnou iniciatívou skupiny poslancov NR SR Dagmar Kramplovej, Milana Garaja a Adama Lučanského upravujúcou vyššiu mieru transparentnosti financovania mimovládnych neziskových organizácií a ich činnosti
zasadnutie vlády SR 02.04.2025
NR SR - Parlamentná tlač 245
Zákon postúpil do II. čítania 25.03.2025
I. čítanie 30.04.2024
Doručené 27.03.2024
Zdroj: NR SR, úrad vlády SR
Členovia SKDP môžu poslať podnety a pripomienky k zverejnenému legislatívnemu návrhu na metodika@skdp.sk alebo sprava_databaz@skdp.sk.
koordinátorky daňovej metodiky:
DzP a účtovníctvo: Ing. Lucia Cvengrošová, sprava_databaz@skdp.sk, +421 917 500 664
DPH a správa daní: Ing. Lucia Mihoková, metodika@skdp.sk, +421 905 221 031
Vzťah k:
Prílohy na stiahnutie:
Predpisy v legislatívnom procese:
Prehľad všetkých predpisov v legislatívnom procese nájdete v našej knižnici
Ďalšie aktuality z legislatívy:
77/2025 Z. z. Nepriama novela zákona o DPH - štátom podporované nájomné bývanie
DPH 222/04Dňa 17. apríla 2025 vyhlásením v Zbierke zákonov SR nadobúda účinnosť zákon z 10. apríla 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony:
- zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce (čl. II)
- zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste SR Bratislava (čl. III)
- zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (čl. IV)
- zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní (čl. V)
- zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon (čl. VI)
Novela zákona č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov
SD tabak 106/04Ministerstvo zdravotníctva SR zverejnilo Predbežnú informáciu k pripravovanému návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Nepriama novela zákona o dani z príjmov - zdaňovanie príjmov športovca a športového odborníka
DzP 595/03, § 6 DzP 595/03, § 8Parlament schválil zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Zavedenie paušálneho pomeru na odpočet DPH pri osobných automobiloch a motocykloch používaných na podnikateľské aj súkromné účely
DPH 222/04 DPH 222/04, § 49Slovenská republika požiadala o povolenie odchýliť sa od ustanovení smernice DPH s cieľom obmedziť právo na odpočítanie DPH na vstupe pri nákupe, lízingu, nadobudnutí v rámci Spoločenstva a dovoze motorových vozidiel kategórie M1, motocyklov kategórie L1e a motocyklov kategórie L3e , ako aj pri poskytovaní príslušných služieb, dodávaní náhradných dielov, príslušenstva a pohonných hmôt, ak sa dané vozidlá a motocykle používajú súčasne na podnikateľské a súkromné účely. Opatrenie sa má uplatňovať od 1. júla 2025.
Odklad začatia uplatňovania určitých ustanovení smernice EP a Rady (EÚ) pokiaľ ide o vykazovanie
ZoÚ 431/02SR ustanovenia smernice CSRD týkajúce sa vykazovania informácií o udržateľnosti vo výročnej správe transponovala do zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve , pričom transpozícia bola uskutočnená v rámci transpozičného termínu, ktorý bol určený do 6. júla 2024. Keďže sa očakáva, že dotknuté subjekty z druhej vlny sa na splnenie prvej vykazovacej povinnosti pripravujú a transpozičná lehota pre článok 1 (zmeny smernice CSRD) je navrhovaná do 31. decembra 2025, je v tejto súvislosti pre SR skoré prijatie návrhu smernice kľúčové. Navrhovaný posun lehôt v článku 1 návrhu smernice si vyžiada prevzatie do zákona o účtovníctve.