144/2025 Z. z. novela zákona o miestnom poplatku za rozvoj
Zákon z 28. mája 2025, ktorým sa s účinnosťou od 1. novembra 2025 mení a dopĺňa zákon č. 447/2015 Z. z.
3/MD/2025/I
Zákon č. 205/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (ďalej len „zákon č. 205/2023 Z. z.“) v Čl. LIV menil a dopĺňal zákon o poplatku za rozvoj s účinnosťou od 1.4.2024. Účinnosť zákona č. 205/2023 Z. z. bola následne zákonom č. 46/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 46/2024 Z. z.“) posunutá na 1.4.2025.
Pretože s účinnosťou od 1.4.2025 bol Stavebným zákonom zrušený zákon č. 205/2023 Z. z. aj zákon č. 46/2024 Z. z., ustanovenia zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o poplatku za rozvoj“) zmenené a doplnené uvedenými zákonmi nadobudli platnosť (boli zverejnené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky), nie však účinnosť. Z uvedeného dôvodu sú informácie o novele zákona o poplatku za rozvoj 6/MD/2023/I publikovaná dňa 26.7.2023 a 1/MD/2025/I publikovaná 2.1.2025, ktoré vydalo Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky, odbor daňovej metodiky, bezpredmetné a budú z portálu finančnej správy k 1.4.2025 stiahnuté.
V súvislosti so Stavebným zákonom schválila Národná rada Slovenskej republiky dňa 5.2.2025 zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (ďalej len „zákon č. 26/2025 Z. z.“). Zákonom č. 26/2025 Z. z. sa v Čl. LXVI mení a dopĺňa zákon o poplatku za rozvoj s účinnosťou od 1. apríla 2025 (ďalej len „novela zákona o poplatku za rozvoj“).
Cieľom zákona č. 26/2025 Z. z. je zosúladiť osobitné právne predpisy so Stavebným zákonom a odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave.
Ostatnou novelou zákona o poplatku za rozvoj sa menia nasledovné ustanovenia:
§ 3 Predmet poplatku
V nadväznosti na Stavebný zákon sa v ods. 1 novým spôsobom vymedzuje predmet miestneho poplatku za rozvoj (ďalej len „poplatok“). Predmetom poplatku je budova na území obce, uvedená v právoplatnom rozhodnutí o stavebnom zámere, právoplatnom rozhodnutí o stavebnom zámere na zmenu dokončenej stavby, overenom projekte stavby na ohlásenie s vydanou overovacou doložkou, právoplatnom rozhodnutí o spôsobilosti stavby na užívanie, alebo právoplatnom rozhodnutí o dodatočnom povolení stavby. Súčasne sa k pojmom „budova“, „rozhodnutie o stavebnom zámere“, „rozhodnutie o stavebnom zámere na zmenu dokončenej stavby“, „overený projekt stavby na ohlásenie s vydanou overovacou doložkou“, „rozhodnutie o spôsobilosti stavby na užívanie“ a „rozhodnutie o dodatočnom povolení stavby“ zavádzajú odkazy 3), 3a), 3aa), 3ab), 3b) a 3c) na § 3, § 5, § 60, § 63, § 84 ods. 7 písm. a) a b) Stavebného zákona a § 88a a § 140d zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, ktoré ich vymedzujú.
Ods. 2 upravuje podmienky, za akých sú stavby povolené vyššie uvedenými rozhodnutiami predmetom poplatku. Tieto podmienky sa dopĺňajú na konci prvej vety o ďalšie podmienky upravené v novo zavedených ustanoveniach § 6 ods. 8 a § 16 ods. 3. Zmeny v 2. vete sú legislatívno-technického charakteru a súvisia so zmenou vymedzenia predmetu poplatku v § 3 ods. 1, v dôsledku ktorej sa „rozhodnutie, ktorým sa nariaďuje alebo povoľuje odstránenie stavby“ nahrádza „rozhodnutím, o stavebnom zámere na odstránenie stavby alebo nariadením odstránenia stavby“ a súčasne sa k uvedeným pojmom zavádza odkaz 3ca) na § 78 Stavebného zákona.
V negatívnom vymedzení predmetu poplatku sa v ods. 3 písm. a) a b) „bytový dom“ vo všetkých tvaroch nahrádza „bytovou budovou“ v príslušnom tvare, ku ktorej sa zavádza odkaz 3d), ku ktorému je poznámke pod čiarou uvedený § 3 ods. 2 Stavebného zákona.
§ 4 Vznik, zánik poplatkovej povinnosti a oznamovacia povinnosť
V súvislosti so zmenou názvoslovia v novej stavebnej legislatíve a vymedzenia predmetu poplatku sa vznik poplatkovej povinnosti upravený v ods. 1 viaže na deň právoplatnosti rozhodnutia o stavebnom zámere, rozhodnutia o stavebnom zámere na zmenu dokončenej stavby, rozhodnutia o spôsobilosti stavby na užívanie, rozhodnutia o dodatočnom povolení stavby alebo na deň overenia projektu stavby na ohlásenie s vydanou overovacou doložkou.
K zániku poplatkovej povinnosti upravenej v ods. 2 v súvislosti so zmenou vymedzenia predmetu poplatku dochádza dňom straty platnosti rozhodnutia o stavebnom zámere, ak poplatník súčasne nezačal s uskutočňovaním stavebných prác.
Novým ods. 3 sa upravuje možnosť obce po vzniku poplatkovej povinnosti vyzvať poplatníka na podanie oznámenia o výmere podlahovej plochy nadzemnej časti zhotovovanej stavby v štruktúre podľa prílohy, pričom výmeru podlahovej plochy nadzemnej časti stavby potvrdí pre stavbu, ktorej projekt sa overuje, aj projektant stavby. Súčasne sa ustanovuje postup obce, ak poplatník na výzvu nereaguje. Ak poplatník nepredloží na základe výzvy obce údaje o podlahovej ploche nadzemnej časti zhotovovanej stavby, obec zistí základ poplatku a určí poplatok podľa pomôcok. Na postup obce pri určovaní poplatku podľa pomôcok sa vzťahuje osobitný predpis, ku ktorému je zavedený odkaz 8b) na § 48 ods. 3 až 5 a § 49 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ods. 4 sa vypúšťa z dôvodu nadbytočnosti.
§ 5 Poplatník
Z dôvodu zmeny § 3 sa mení aj vymedzenie poplatníka. Poplatníkom poplatku podľa ods. 1 prvej vety je osoba, ktorá je ako stavebník uvedená v právoplatnom rozhodnutí o stavebnom zámere, právoplatnom rozhodnutí o stavebnom zámere na zmenu dokončenej stavby, právoplatnom rozhodnutí o spôsobilosti stavby na užívanie, alebo právoplatnom rozhodnutí o dodatočnom povolení stavby alebo osoba, ktorej sa na základe ohlásenia stavebnému úradu overil projekt stavby na ohlásenie s vydanou overovacou doložkou.
K pojmu „stavebník“ je zavedený odkaz 9) na § 29 Stavebného zákona.
Ods. 3 novým spôsobom upravuje pravidlá, ak je stavebníkov viac. Ak je osôb podľa ods. 1 prvej vety viac, poplatníkom je každá z nich v rovnakom pomere za podmienky, že sa nedohodnú inak. Poplatníci sa môžu dohodnúť aj na inom ako rovnakom pomere, ale túto skutočnosť sú povinní oznámiť obci najneskôr v deň vzniku poplatkovej povinnosti. Ak je poplatníkov viac, môžu sa dohodnúť aj na spoločnom zástupcovi, pričom ostatní poplatníci ručia za poplatok v rovnakom pomere. Aj túto skutočnosť je spoločný zástupca povinný písomne oznámiť obci najneskôr v deň vzniku poplatkovej povinnosti.
§ 6 Základ poplatku
V ods. 1, 3, 5 a 7 sa slová „realizovaná stavba“ nahrádzajú slovami „zhotovovaná stavba“.
Základ poplatku upravený v § 6 sa dopĺňa novými odsekmi 8 a 9, ktoré upravujú určenie základu poplatku pri zvýšení a znížení výmery podlahovej plochy nadzemnej časti zhotovovanej stavby na základe právoplatného rozhodnutia o stavebnom zámere k stavbe, ktorá už bola predtým povolená skorším rozhodnutím o stavebnom zámere. Základom poplatku je kladný (pri zvýšení) a záporný (pri znížení) rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy zhotovovanej stavby v m2 vyplývajúci z rozdielu medzi týmto a predchádzajúcim rozhodnutím o stavebnom zámere.
§ 7 Sadzba poplatku za rozvoj
V ods. 2 písm. a) sa odkaz 11) k slovnému spojeniu „stavba na bývanie“ nahrádza odkazom 3d), ku ktorému je v poznámke pod čiarou uvedený § 3 ods. 2 Stavebného zákona.
§ 8 Výpočet poplatku za rozvoj
V ods. 3 ide o legislatívno-technickú zmenu súvisiacu so zmenou pojmov v novej stavebnej legislatíve, čím sa dosiahne, že na účely výpočtu poplatku sa stavebné objekty uvedené v právoplatnom rozhodnutí o stavebnom zámere, právoplatnom rozhodnutí o stavebnom zámere na zmenu dokončenej stavby, právoplatnom rozhodnutí o spôsobilosti stavby na užívanie, právoplatnom rozhodnutí o dodatočnom povolení stavby, alebo v overení projektu stavby na ohlásenie s vydanou overovacou doložkou považujú za jednu stavbu.
Podľa nového ods. 4 sa pri výpočte poplatku pre stavby, pri ktorých sa základ poplatku určuje podľa § 6 ods. 8 a 9 ustanovuje, že zníženie základu poplatku o 60 m2 sa nepoužije.
Odseky 5 a 6 sa vypúšťajú a doterajší ods. 7 sa označuje ako ods. 5.
§ 9 Vyrubenie, splatnosť a platenie poplatku
Novým znením ods. 2 sa ustanovuje nový princíp vyrubenia poplatku tak, že rozhodnutie o vyrubení poplatku sa vydá ku každému rozhodnutiu o stavebnom zámere, rozhodnutiu o stavebnom zámere na zmenu dokončenej stavby, rozhodnutiu o spôsobilosti stavby na užívanie, rozhodnutiu o dodatočnom povolení stavby, alebo k overeniu projektu stavby na ohlásenie s vydanou overovacou doložkou zvlášť. Uvedenou právnou úpravou sa odstránia problémy s doterajším započítavaním už vyrubeného poplatku.
Z dôvodu zníženia administratívnej záťaže správcu poplatku a neefektívneho vyrubovania poplatku nižšieho ako sú administratívne náklady obce na jeho vyrubenie, sa za ods. 5 dopĺňa nový ods. 6, podľa ktorého sa poplatok nevyrubuje ani nevyberá, ak nepresiahne 5 eur.
§ 10 Vrátenie poplatku za rozvoj
Ods. 3 upravuje vrátenie pomernej časti zaplateného poplatku v nadväznosti na základ poplatku určený podľa § 6 ods. 9. Ak je podľa uvedeného ustanovenia základom poplatku záporný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy zhotovovanej stavby, obec vydá rozhodnutie o vrátení pomernej časti zaplateného poplatku, ktorú vráti do 60 dní odo dňa jeho právoplatnosti.
§ 11 Použitie výnosu
Precizovaním úvodnej vety v ods. 2 sa použitie výnosu z poplatku na kapitálové výdavky súvisiace so stavebnými nákladmi na stavbu vrátane nákladov na vysporiadanie pozemkov rozširuje o náklady súvisiace s kúpou nehnuteľnosti slúžiacej na účely vymenované v písm. a) až h).
Doplnením škôl do ods. 2 písm. d) sa účel použitia výnosu z poplatku rozširuje o uvedené zariadenia.
§ 16 Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2025
Za § 15 sa dopĺňa nový § 16, ktorý upravuje prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2025. Ich cieľom je stanoviť postup obce v tzv. prechodnom období.
Ods. 1 ustanovuje, že ak poplatková povinnosť k poplatku vznikla pred účinnosťou ostatnej novely zákona (do 31. marca 2025), postupuje sa podľa predpisov účinných do 31. marca 2025.
Ods. 2 upravuje prípady, ak podľa § 84 ods. 2 až 7 Stavebného zákona boli konania začaté a právoplatne neskončené do 31. marca 2025 a súčasne ku ktorým vznikne poplatková povinnosť po 31. marci 2025. V uvedených prípadoch sa postupuje podľa predpisov účinných do 31. marca 2025.
V ods. 3 a 4 sa stanovuje spôsob výpočtu základu poplatku pri nedokončenej stavbe povolenej právoplatným rozhodnutím o povolení stavby k nedokončenej stavbe,
- ktorá bola predtým povolená právoplatným stavebným povolením, zmenou stavby pred dokončením alebo oznámením stavebného úradu k ohlásenej stavbe podľa doterajších stavebných predpisov (zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov) a podlahová plocha nadzemnej časti realizovanej stavby sa zvýši - základom poplatku je kladný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy realizovanej stavby v m2 medzi rozhodnutím o povolení stavby a všetkými predchádzajúcimi právoplatnými rozhodnutiami podľa doterajších stavebných predpisov, pričom zníženie základu poplatku o 60 m2 sa nepoužije,
- ktorá bola predtým povolená právoplatným stavebným povolením, zmenou stavby pred dokončením, rozhodnutím o dodatočnom povolení stavby alebo oznámením stavebného úradu k ohlásenej stavbe podľa doterajších stavebných predpisov (zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov) a podlahová plocha nadzemnej časti realizovanej stavby sa zníži - základom poplatku je záporný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy realizovanej stavby v m2 medzi rozhodnutím o povolení stavby a všetkými predchádzajúcimi právoplatnými rozhodnutiami podľa doterajších stavebných predpisov, pričom zníženie základu poplatku o 60 m2 sa nepoužije a § 10 ods. 3 sa použije primerane.
Vypracoval:
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Účinnosť:
Vyhlásené v Zbierke zákonov pod číslom 25/2025 Z. z.
Podpísaný zákon: Prezident SR, 13.02.2025
Novela zákona, Parlamentná tlač 587
Zákon schválený 05.02.2025
Schvaľované v skrátenom legislatívnom konaní
Dátum doručenia: 7. 11. 2024
Navrhovateľ: Ministerstvo dopravy SR
Zdroj:
Členovia SKDP môžu poslať podnety a pripomienky k zverejnenému legislatívnemu návrhu na metodika@skdp.sk alebo sprava_databaz@skdp.sk.
2/MD/2025/I
Týmto zákonom sa posúva účinnosť zákona č. 205/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (ďalej len „zákon č. 205/2023 Z. z.“) z 1. apríla 2024 na 1. apríl 2025.
Podľa § 104p ods. 1 – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2025 novely zákona č. 582/2004 Z. z. ak daňová povinnosť k miestnym daniam, poplatková povinnosť k poplatku a oznamovacia povinnosť vzniknú do 31. decembra 2025, postupuje sa podľa predpisov účinných do 31. marca 2025.
Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
1/MD/2025/I
Informácia o novele zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj s účinnosťou od 1.4.2025
Tento zákon posúva účinnosť zákona č. 205/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (ďalej len „zákon č. 205/2023 Z. z.“) z 1. apríla 2024 na 1. apríl 2025.
Súčasne sa zákonom č. 46/2024 Z. z. doplnilo, že pojem „stavebné povolenie“ vo všetkých tvaroch sa nahradí pojmom „rozhodnutie o povolení stavby“ v príslušnom tvare v celom texte zákona o poplatku za rozvoj okrem § 13 a § 16, ktoré upravujú možnosť prvýkrát vyrubiť miestny poplatok za rozvoj a upravili sa aj prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2025.
Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
2/MD/2024/MP
Metodický pokyn k dani za ubytovanie podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
Úvod
(5) Pri poskytovaní odplatného prechodného ubytovania v ubytovacom zariadení nie je rozhodujúce, či ubytovanie je poskytované širokej verejnosti alebo len vybraným skupinám osôb na základe osobitnej zmluvy (napr. zamestnancom zamestnávateľa, ktorý pre nich zaistil ubytovanie, kúpeľným hosťom, ktorým sa poskytuje ústavná zdravotná starostlivosť, príp. rekondičná starostlivosť), ani to, čo je účelom pobytu fyzických osôb. Dôležitým znakom je poskytnutie ubytovania na základe zmluvy o ubytovaní uzatvorenej podľa § 754 až 759 Občianskeho zákonníka - v ubytovacom zariadení na to určenom a vymenovanom v § 37 zákona o miestnych daniach, za odplatu (podľa 754 ods. 2 Občianskeho zákonníka za ubytovanie a služby s ním spojené je objednávateľ povinný zaplatiť ubytovateľovi cenu v lehotách určených ubytovacími poriadkami) a na prechodnú dobu (§ 754 až 759 Občianskeho zákonníka nevymedzujú dĺžku prechodného ubytovania, iba z doby ubytovania musí byť zrejmé, že ubytovanie má prechodný charakter).
(6) Poskytnutie odplatného prechodného ubytovania na základe zmluvy, dohody alebo konkludentne, ktoré v sebe zahŕňa služby typické pre tento typ ubytovania (upratovanie, recepcia, možnosť stravovania, možnosť využitia ďalších doplnkových služieb nad rámec samotného bývania a pod.), vyplýva z podmienok upravených v § 754 až 759 Občianskeho zákonníka.
a) Ubytovacie zariadenie využíva výlučne na pracovnú rehabilitáciu svojich zamestnancov v týždenných turnusoch, pričom zamestnancom poskytuje ubytovanie, stravovanie, zdravotné rehabilitácie a ostatné služby s tým súvisiace bezodplatne. Napriek tomu, že zamestnanci sú prechodne ubytovaní v podnikovom zariadení, v ktorom sú im poskytované aj ďalšie služby súvisiace s ubytovaním, zamestnávateľ im ubytovanie poskytuje bezodplatne, a preto zamestnanci nie sú daňovníkmi dane za ubytovanie, ani zamestnávateľ platiteľom tejto dane.
(23) K zániku daňovej povinnosti nedochádza napr. počas jesennej uzávery hotela, alebo v prípade, ak sa nepodarí v určitom období poskytnúť ubytovanie v ubytovacom zariadení, pretože ponuka ubytovacieho zariadenia pokračuje.
b) oznámiť ukončenie poskytovania odplatného prechodného ubytovania najneskôr do 30 dní odo dňa ukončenia poskytovania odplatného prechodného ubytovania, Príklad 9:
c) oznámiť zmeny skutočností rozhodujúcich pre určenie dane do 30 dní odo dňa, keď tieto skutočnosti nastali (napr. zmena ubytovacej kapacity). Príklad 10:
Odplatne prechodne ubytovaná fyzická | Ubytovacie zariadenie A | Ubytovacie zariadenie B | ||
osoba v období od - do | Počet prenocovaní | Započítanie do základu dane | Počet prenocovaní | Započítanie do základu dane |
1.3. - 1.4. | 31 | 31 | - | - |
1.4. - 15.4. | 14 | 14 | - | - |
1.7. - 1.8. | - | - | 31 | 31 |
1.8. - 31.8. | - | - | 30 | 29 |
1.9. - 1.10. | 30 | 15 | - | - |
1.10. - 21.10. | 20 | 0 | - | - |
(40) Ak obec ustanovila paušálnu daň vo všeobecne záväznom nariadení po účinnosti zákona
- 1. splátka v sume 500 eur splatná do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia,
Ak platiteľ dane neoznámi zmenu ubytovacej kapacity (t. j. zmenu skutočností rozhodujúcich pre určenie dane), obec vyrubí platiteľovi dane paušálnu daň za ubytovanie aj na kalendárny rok 2025 z platiteľom oznámeného údaja o najväčšej ubytovacej kapacite v roku 2023.
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
1/MD/2024/MP
Metodický pokyn k zahrnutiu nákladov podľa § 77 ods. 9 do poplatku v zmysle ods. 1 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
Úvod
(2) Zákonom č. 312/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o odpadoch, sa článkom V s účinnosťou od 1.1.2019 zmenil a doplnil zákon o miestnych daniach. Týmto zákonom sa v § 77 ods. 9 písm. b) zákona o miestnych daniach náklady, ktoré obec môže zahrnúť do poplatku podľa odseku 1, doplnili o náklady na zabezpečenie kompostovacích zásobníkov a v § 78 ods. 2 zákona o miestnych daniach sa súčet priemerných nákladov obce na zabezpečenie činností nakladania s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi vrátane nákladov súvisiacich so zabezpečením zberných nádob pripadajúcich na 1 liter, dm3 alebo kilogram týchto odpadov (pri množstvovom zbere) alebo pripadajúcich na priemerné množstvo komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov vytvorených jedným poplatníkom v obci za jeden kalendárny deň rozšíril o náklady na zabezpečenie kompostovacích zásobníkov.
(3) Zákonom č. 335/2022 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1.11.2022 menil a dopĺňal zákon o miestnych daniach, bol v § 78 pôvodný ods. 2 presunutý a označený ako ods. 4, v ktorom sa súčasne presnejšie vymedzilo, že nákladmi, ktoré nesmie sadzba poplatku presiahnuť, sú predpokladané priemerné náklady.
(4) Tento metodický pokyn upravuje možnosti zahrnutia nákladov vymenovaných v § 77 ods. 9 do poplatku podľa odseku 1 zákona o miestnych daniach účinného od 1.11.2022 v nadväznosti na § 81 zákona o odpadoch, ktorý upravuje nakladanie s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi.
1. diel Zahrnutie nákladov podľa § 77 ods. 9 zákona o miestnych daniach, do poplatku podľa ods. 1
(5) Zákon o miestnych daniach v § 77 ods. 1 upravuje za čo sa platí poplatok. Podľa predmetného ustanovenia sa poplatok platí za činnosti nakladania so zmesovým komunálnym odpadom, činnosti nakladania s biologicky rozložiteľným komunálnym odpadom, triedený zber zložiek komunálneho odpadu, na ktoré sa nevzťahuje rozšírená zodpovednosť výrobcov, náklady spôsobené nedôsledným triedením oddelene zbieraných zložiek komunálneho odpadu, na ktoré sa vzťahuje rozšírená zodpovednosť výrobcov, náklady presahujúce výšku obvyklých nákladov podľa osobitného predpisu a činnosti nakladania s drobným stavebným odpadom, ak v obci nebol zavedený množstvový zber drobného stavebného odpadu. Okrem uvedených činností a nákladov môže obec podľa § 77 ods. 9 zákona o miestnych daniach zahrnúť do poplatku aj
(9) V sadzbe poplatku, ktorú obec určuje podľa § 78 môžu byť zahrnuté iba také náklady, ktoré súvisia s činnosťami a nákladmi vymenovanými v § 77 ods. 1 a s nákladmi na obstaranie zberných nádob uvedených v § 77 ods. 9 (zberné nádoby na zmesový komunálny odpad, triedený zber plastov, papiera, skla, prípadne iné separované zbery a kompostovacie zásobníky).
(10) Obec určí sadzbu poplatku podľa § 78 ods. 4 tak, že prepočíta náklady súvisiace s činnosťami uvedenými v § 77 ods. 1 a s nákladmi na obstaranie zberných nádob uvedených v § 77 ods. 9 (za predpokladu, ak niektoré alebo všetky náklady na zberné nádoby obec zahrnula do poplatku) v eurách za osobu a kalendárny deň, alebo za liter, dm3 alebo kilogram podľa toho, či v obci je alebo nie je zavedený množstvový zber.
(11) Ak obec neustanoví všeobecne záväzným nariadením podľa zákona o odpadoch žiadnu z troch uvedených alternatív zahrnutia nákladov do poplatku, náklady uvedené v § 77 ods. 9 zákona o miestnych daniach nepremietne do sadzby poplatku podľa § 78 ods. 4 zákona o miestnych daniach, ani nemôže tieto náklady pripočítať k poplatku vypočítanému podľa § 79 alebo § 79a zákona o miestnych daniach, pretože takúto možnosť zákon o miestnych daniach neupravuje.
2. diel Záverečné ustanovenia
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
6/MD/2023/I
Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 9. mája 2023 zákon č. 205/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (ďalej len „zákon č.205/2023 Z. z.“), ktorým sa v čl. LIV mení a dopĺňa zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o poplatku za rozvoj“). Napriek tomu, že zákon č. 205/2023 Z. z. nadobúda účinnosť 15. júna 2023, čl. LIV (ďalej len „novela zákona“) nadobúda účinnosť 1.4.2024.
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)