Skočiť na hlavný obsah

Odborný dokument

Elektronické odoslanie Všeobecného podania cez portál finančnej správy

č. z Lotus 2024/51 zo dňa 13. 02. 2024

1/EK/2024/IM



Spôsob elektronického odoslania Všeobecného podania cez portál finančnej správy
Informácia je určená hlavne pre daňové subjekty, ktoré zo zákona majú povinnosť podávať dokumenty elektronicky formou dohody (Dohoda o elektronickom doručovaní), kvalifikovaného podpisu (KEP) alebo pomocou eID karty (občianskeho preukazu s čipom) z osobnej internetovej zóny daňovníka (OIZ) cez portál finančnej správy (PFS).

Dokumenty môžu byť podávané ako štruktúrované alebo neštruktúrované. Štruktúrované dokumenty sú formuláre, ktoré sú zapracované v katalógu elektronických formulárov (napr. daňové priznanie, súhrnný výkaz, kontrolný výkaz, účtovné výkazy, hlásenia...). Neštruktúrované dokumenty sú formuláre, ktoré nie sú zapracované v katalógu elektronických formulárov a sú podávané formou Všeobecného podania. Môže to byť napr. žiadosť, oznámenie, odvolanie, potvrdenie, vysvetlenie, vyjadrenie, odpoveď na výzvu, námietka.

Formulár Všeobecné podanie pre finančnú správu (Podanie pre FS - Register / Podanie pre FS - Správa daní), je neštruktúrovaný dokument s predpísanou formou, ktorý je potrebné podať prostredníctvom elektronickej podateľne cez OIZ a podpísať kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP-om, ZDEP-om) alebo EZ-ou (elektronickou značkou pridelenej pri podpise dohody).


I. Postup pri odoslaní Všeobecného podania bez prílohy cez PFS:
Používateľ cez PFS www.financnasprava.sk klikne na prihlásenie vpravo hore a následne vyberie typ prihlásenia (možnosť, ktorou sa chce prihlásiť do OIZ).


Obr.1 – Spôsoby prihlásenia sa do portálu FS

1) Ak má používateľ na svoje ID priradených viac subjektov, vyberie z ponuky Výber subjektu pre nastavenie osobnej internetovej zóny požadovaný subjekt a klikne na Nastaviť.


Obr. 2 – Výber subjektu
2) Keď ide používateľ podať formulár, z ponuky si vyberie a potvrdí Katalóg formulárov.


Obr. 3 – Výber ponuky

3) Následne sa zobrazí tabuľka, kde si už používateľ vo výsledkoch vyhľadávania zvolí formulár, ktorý chce podať. Je potrebné ďalej kliknúť na ikonu vyplnenia formulára „zošit s perom“ na pravej strane a daný formulár sa otvorí a zobrazí.
Obr. 4 – Výber podania
4) Po vypísaní formuláru používateľ zvolí voľbu Kontrolovať, čím sa overí že sú vyplnené všetky povinné polia a podpíše ho (klikne na Podpísať) a následne podá (klikne na Podať), resp. podpíše a podá v jednom kroku (Podpísať a podať EZ-ou), v prípade uzavretej dohody.


Obr. 5 – Odosielanie podania
5) Po odoslaní dokumentu odporúčame používateľom skontrolovať cez položku História komunikácie, či daný dokument bol naozaj odoslaný a prijatý. V odoslaných dokumentoch je možnosť pozrieť si stav dokumentu (Detail podania). V prijatých dokumentoch si používateľ skontroluje (Detail potvrdenia) potvrdenie o prevzatí, respektíve informáciu o odmietnutí.

Obr. 6 – História komunikácie


Obr. 7 – Odoslané dokumenty

II. Postup pri vyhľadaní, vypísaní a odoslaní Všeobecného podania s prílohou cez PFS:

Pri vyhľadaní Všeobecného podania v Katalógu formulárov sa uplatní postup podľa prvej časti tohto materiálu bodov 1 až 3.
1) Následne po zvolení z Katalógu formulárov Podanie pre FS - Správa daní / Register a potvrdení Všeobecného podania pre Finančnú správu Slovenskej republiky, je potrebné ďalej kliknúť na vyplnenie formulára „zošit s perom“ na pravej strane a daný formulár sa otvorí a zobrazí.

Obr. 8 – Výber a otvorenie formulára
2) Po zobrazení formulára je potrebné ho vyplniť a následne potvrdiť Súčasťou podania je príloha. V časti Obsah podania (Text podania) sa vpíše text konkrétneho podania. Zároveň je potrebné vypísať Popis prílohy ako aj Spôsob doručenia, pričom je potrebné zvoliť možnosť „Elektronicky – súčasť podania“.

Obr. 9 – Podanie s prílohou
3) Po vyplnení formulára je potrebné dať formulár Kontrolovať, čím sa overí, že sú vyplnené všetky povinné polia a až potom bude ponuka pre prílohy prístupná a bude možné pripojiť prílohu.
Obr. 10 – Kontrola podania
4) Požívateľ následne klikne na Prílohy, potom na Správa príloh – Pridať novú prílohu z disku a načíta prílohu. Prílohu pred tým odporúčame uložiť do PC napr. na pracovnú plochu. Číslica 0 ja po načítaní prílohy zmení na 1 a príloha sa zobrazí v Zozname naviazaných príloh. Následne ja treba kliknúť na Späť.




Obr. 11 – Pridanie prílohy Obr. 12 – Načítanie súboru z PC
5) Po vypísaní dokumentu, priložení a načítaní prílohy používateľ dokument podpíše (klikne na Podpísať) a následne podá (klikne na Podať), resp. podpíše a podá v jednom kroku (Podpísať a podať EZ-ou). Následne sa zobrazí oznámenie, že formulár bol odoslaný.
Obr. 13 – Podpísanie a podanie formulára
6) Po odoslaní Všeobecného podania odporúčame skontrolovať podanie cez položku História komunikácie – Odoslané dokumenty, či daný formulár bol naozaj odoslaný a prijatý elektronickou podateľňou.



Obr. 14 – História komunikácie



Obr. 15 – Preverenie odoslaných formulárov




Poznámka:
Pre získanie prístupu k elektronickým službám na PFS je nevyhnutnou podmienkou REGISTRÁCIA a
AUTORIZÁCIA používateľa. Postup pri registrácii a následnej autorizácii sa nachádza na www.financnasprava.sk
- eSlužby - Elektronická komunikácia - Elektronické doručovanie dokumentov - dane https://www.financnasprava.sk/sk/elektronicke-sluzby/elektronicka-komunikacia/elektronicka-komunikacia-dane.
Náhradný spôsob ako podať Všeobecné podanie
Okrem možnosti podať Všeobecné podanie cez PFS (registrovaní používatelia na PFS) existuje možnosť podať ho aj cez Ústredný portál verejnej správy (ÚPVS) - www.slovensko.sk. Podrobné informácie ako ho podať sú spracované v nasledovnom informačnom materiály - Pomôcka k odosielaniu všeobecného podania pre finančnú správu cez ÚPVS.

Upozornenie:
Finančná správa spustením projektu „ePlatby“ od 1.3.2023 umožňuje žiadateľom vykonať úhradu Príkazu na úhradu (PnÚ) za spoplatnené elektronické služby priamo zo svojej elektronickej schránky na ÚPVS aj zo Schránky správ na PFS prostredníctvom podania Všeobecného podania na ÚPVS ako aj Všeobecného podania na PFS (uvedené neplatí pre Všeobecného podania podávané cez aplikáciu eDane). Informácie k novému formuláru Všeobecného podania umožňujúcemu rozlíšiť základné typy služieb na nespoplatnené a spoplatnené sa nachádzajú v nasledujúcom linku - ePlatby - PFS (financnasprava.sk).



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Február 2024

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2024.02.13 001 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Úhrada správneho poplatku pomocou platobného predpisu doručeného na portál finančnej správy

č. z Lotus 2023/160 zo dňa 12. 10. 2023

15/EK/2023/IM



Spôsoby úhrady správneho poplatku pomocou platobného predpisu doručeného do schránky správ na portáli finančnej správy

Informácia je určená pre daňové subjekty komunikujúce elektronicky, ktoré sú registrované na daň z príjmov a elektronicky odoslali podanie cez osobnú internetovú zónu (OIZ) portálu finančnej správy (PFS) podaním Všeobecného podania pre finančnú správu – Správa daní.


Upozornenie: cez aplikáciu eDane nie je možné podať všeobecné podanie, ktoré podlieha správnemu poplatku.

Po odoslaní žiadosti z portálu finančnej správy (PFS), ktorá podlieha správnemu poplatku, systém vygeneruje platobné inštrukcie, ktoré sú zasielané do schránky platiteľa vo forme platobného predpisu (obr. 5) na portáli slovensko.sk a zároveň do schránky správ subjektu na PFS. Cez portál slovensko.sk je možné uhradiť správny poplatok bankovým prevodom (párovanie platby môže trvať až 3 pracovné dni) ako aj platobnou kartou (úhrada sa spáruje s podaním spravidla do 2 hodín) Platba kartou - n... (slovensko.sk).

Správca dane pristúpi k spracovaniu doručenej žiadosti až po spárovaní úhrady s podaním. Všetky potrebné informácie sa nachádzajú aj na PFS v časti ePlatby - ePlatby - PFS (financnasprava.sk).
I. Postup vyhľadania a zobrazenia platobného predpisu doručeného do schránky správ na PFS

Platobné inštrukcie sú doručované do schránky správ subjektu spravidla do 1 hodiny po odoslaní podania. Po prihlásení sa do PFS je potrebné zvoliť Schránka správ – Správy (obr. 1).


Obr. 1 - OIZ - Schránka správ - Správy
Správa sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazí kliknutím na ikonu lupy (obr.2).

Obr. 2 – Zobrazenie správy

Po zobrazení správy je potrebné zvoliť možnosť - Zobraziť zásielku (obr. 3).
Obr. 3 - Zobrazenie zásielky


Kliknutím na ikonu lupy sa zobrazia priložené platobné inštrukcie z prílohy vo formáte PDF (obr. 4).

Obr. 4 - Zobrazenie platobných inštrukcií

II. Možnosti úhrady správneho poplatku

Na detaile platobného predpisu (obr. 5 nižšie) doručeného do Schránky správ portálu finančnej správy sú zobrazené tri možnosti zaplatenia úhrady správneho poplatku:
1. Úhrada v samoobslužných platobných zariadeniach, tzv. kioskoch umiestnených na orgánoch verejnej moci, t. j. na daňovom úrade Bratislava, na vybraných pracoviskách Ministerstva vnútra SR, ďalej na vybraných pracoviskách Ministerstva spravodlivosti SR (na súdoch a prokuratúrach) a iných. Aktuálny zoznam úradov s kioskami nájdete na https://www.slovensko.sk/sk/elektronicky-kolok/_aktualny-zoznamuradov-so-samo.

Ďalšou možnosťou úhrady je použitie mobilnej aplikácie eKolok Slovenskej pošty a.s. Aplikáciu eKolok je možné stiahnuť z Google Play alebo Apple Store a vyplniť registračné údaje používateľa. Registrovaný používateľ má možnosť úhrady vydaného platobného predpisu skenovaním QR kódu. Viac informácií k úhrade cez aplikáciu eKolok je možné nájsť na stránke Slovenskej pošty a.s. Slovenská pošta - Platobný systém eKolok (posta.sk).

QR kód pre kiosk alebo aplikáciu eKolok sa nachádza v doručenom dokumente vľavo hore (QR kód na obr.5 označený číslom 1). Na úhradu vyššie uvedenými spôsobmi je možné použiť platobnú kartu – úhrada sa spáruje s podaním do 1 hodiny.


2. Bankovým prevodom podľa uvedených inštrukcií alebo naskenovaním QR kódu cez mobilnú aplikáciu banky – úhrada sa spáruje s podaním do 3 pracovných dní (QR kód na obr. 5 označený číslom 2).
3. Poštovým poukazom na pobočkách Slovenskej pošty a.s. – úhrada sa spáruje s podaním do 1 hodiny. (na obr. 5 označený číslom 3). Táto možnosť je rýchla, avšak nevýhodou je potreba osobnej návštevy ktorejkoľvek pobočky Slovenskej pošty a.s.
Obr. 5 - Detail platobného predpisu



Upozornenie:
Pre bližšie informácie týkajúce sa už zaplateného poplatku a samotného vydania potvrdenia, odporúčame kontaktovať miestne príslušný daňový úrad, oddelenie správy daní.




Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Október 2023


ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.10.12 015 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Kompatibilita internetových prehliadačov

č. z Lotus 2023/121 zo dňa 24. 05. 2023

14/EK/2023/IM

Informácia o kompatibilite internetových prehliadačov


Informácia je určená pre daňové subjekty, ktoré využívajú portál finančnej správy (ďalej „PFS“). V záujme zníženia bezpečnostného rizika plánujeme od 31.05.2023 úpravu PFS. Touto úpravou dôjde k zneprístupneniu PFS na starých verziách prehliadačov – tie, ktoré nepodporujú TLS 1.2.

Od 31.05.2023 portál www.financnasprava.sk už nebude podporovať zariadenia s verziami šifrovacieho protokolu staršími ako TLS 1.2. Portál bude fungovať na prehliadačoch kompatibilných s TLS 1.2. Ak sa zobrazí prázdna obrazovka, odporúčame skontrolovať si pokyny na riešenie problémov alebo aktualizovať prehliadače, ak nepodporujú TLS 1.2.

V nasledujúcej tabuľke sú uvedené najbežnejšie internetové prehliadače. V tabuľke sú uvedené jednotlivé prehliadače / operačné systémy s kompatibilitou TLSv1.2 pre najnovšie verzie.





Aktualizácia zabezpečenia - sprievodca kompatibilitou prehliadača TLS 1.2.

Kompatibilita s prehliadačmi: TLS 1.2 je predvolene zapnuté v nižšie uvedených verziách prehliadačov:
1) Microsoft Internet Explorer - verzia 11 a novšie
2) Microsoft EDGE – natívna podpora TLS1.2
3) Google Chrome - verzia 38 a novšie
4) Mozilla Firefox - verzia 27 a novšie
5) Apple Safari - verzia 7 a novšie
6) Opera – verzia 77 a novšie


Riešenie problémov s prehliadačom: Skontrolujte nastavenia prehliadača, aby ste mohli pokračovať v prístupe k webovému portálu PFS.

Microsoft Internet Explorer:
1) Prejdite na Nástroje - Možnosti internetu – Rozšírené (Advanced),
2) V časti Zabezpečenie sa zobrazí zoznam podporovaných protokolov SSL a TLS. Ak je prítomný, zapnite možnosť Použiť TLS 1.2.

Obr.1 – Microsoft Internet Explorer



Mozilla Firefox:
1) Do adresného riadka zadajte "about:config",
2) Vyhľadajte TLS v paneli vyhľadávania,
3) Hodnota security.tls.version.max by mala byť 3 a hodnota security.tls.version.min by mala byť 1.

Obr.2 – Mozilla Firefox


Google Chrome:
1) Kliknite na Alt + F a vyberte položku Nastavenia,
2) Prejdite nadol a vyberte položku Rozšírené nastavenia,
3) Kliknite na Otvoriť nastavenia proxy servera,
4) Vyberte kartu Rozšírené (Advanced). Zobrazí sa zoznam podporovaných protokolov TLS a je potrebné vybrať TLS 1.2.

Obr.3 – Google Chrome


Opera:
1) Otvorte Operu,
2) Stlačte Ctrl + F12,
3) Vyberte Advanced (Rozšírené),
4) Nájdite položku Security v menu a vyberte Security Protocols,
5) Preverte, ci je vybratý protokol Enable TLS 1.2.,

Obr.4 – Opera

6) Stlačte OK,
7) Zavrite prehliadač. Po znovuotvorení už bude funkčný.


Apple Safari:
Neexistujú žiadne možnosti pre zapnutie protokolov TLS1.2. Safari vo verzii 7 alebo vyššej podporuje TLS 1.2 automaticky.

Testovanie kompatibility prehliadačov



Ak chcete otestovať kompatibilitu prehliadača, môžete navštíviť nižšie uvedenú adresu URL:
https://quickstream.westpac.com.au/quickportal/BrowserTlsVersionView

Ak prehliadač podporuje TLSv1.2, zobrazí sa nasledujúca správa.


Obr.5 – Prehliadač podporuje TLSv1.2


Ak prehliadač nepodporuje TLSv1.2, zobrazí sa v systéme Windows 7/10 s verziou IE 8.0 alebo nižšou nasledujúca správa.


Obr.6 – Prehliadač nepodporuje TLSv1.2



Keď sa zobrazí chyba, na stránke sa zobrazia Kroky na riešenie. Nasledujúce kroky vám pomôžu zmeniť nastavenia prehliadača alebo aktualizovať ho na novšiu verziu.



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Máj 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.05.24 014 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Žiadosť o registráciu, zmenu, rozšírenie, zrušenie alebo oznámenie identifikačných údajov

č. z Lotus 2023/117 zo dňa 17. 05. 2023

13/EK/2023/IM

Informácia k podaniu žiadosti o registráciu, jej zmeny, rozšírenia a zrušenia alebo oznámenia zmeny týkajúcej sa identifikačných údajov


Informácia je určená pre daňové subjekty komunikujúce elektronicky, ktoré nie sú registrované na daň z príjmov z úradnej moci a žiadosť o registráciu subjektu podávajú cez osobnú internetovú zónu (OIZ) portálu finančnej správy (PFS). Informácia je určená aj pre daňové subjekty, ktoré už registráciu majú, ale potrebujú ju zmeniť, rozšíriť, zrušiť alebo potrebujú oznámiť zmenu týkajúcu sa identifikačných údajov.

Formulár Žiadosť o registráciu, oznámenie zmien, žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia („Žiadosť o registráciu subjektu“), je štruktúrovaný dokument s predpísanou štruktúrovanou formou, ktorý je potrebné podať prostredníctvom elektronickej podateľne cez OIZ a podpísať kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP-om, ZDEP-om) pri novej registrácii. V prípade zrušenia registrácie alebo zmeny je žiadosť možné podpísať a podať aj EZ-ou (elektronickou značkou pridelenej pri podpise dohody o elektronickom doručovaní).

I. Postup pri odoslaní žiadosti o novú registráciu subjektu cez PFS:
1) Používateľ s právnym titulom konania Štatutár, Osobné konanie, Zákonný zástupca/Opatrovník, Prokurista, Likvidátor, Správca v konkurznom konaní alebo iná splnomocnená / poverená osoba (ďalej používateľ) na to, aby mohol elektronicky komunikovať cez PFS, musí vlastniť buď KEP alebo elektronický občiansky preukaz (eID) s čítačkou. Zároveň musí byť zaregistrovaný na PFS, čiže mať pridelené ID.
2) Používateľ cez PFS www.financnasprava.sk klikne na prihlásenie vpravo hore a následne vyberie kliknutím typ autentifikácie (možnosť ktorou sa chce prihlásiť do OIZ).

Obr.1 – Spôsoby prihlásenia sa do portálu FS


3) Používateľ sa prihlási do OIZ kliknutím na výber „Pokračovať bez výberu subjektu“.

Obr. 2 – Výber subjektu pre nastavenie OIZ

Upozornenie:
Ak už používateľ má na svojom ID naviazaný (autorizovaný) jeden subjekt, resp. viac subjektov, je potrebné aby aj napriek tomu klikol na „Pokračovať bez výberu subjektu“, pretože táto registrácia sa týka nového daňového subjektu.
4) Používateľovi sa zobrazí OIZ, kde v okne Katalógy klikne na Žiadosť o registráciu subjektu.

Obr. 3 – Žiadosť o registráciu subjektu

5) Otvorí sa elektronický formulár žiadosti, ktorý je potrebné manuálne vyplniť (údaje nie sú automaticky vyplnené). Používateľ vyplnený formulár zvolí „Kontrolovať“ a následne žiadosť „Podpíše“ a „Podá“.

Obr. 4 – Formulár k registrácii subjektu
6) Odoslaný formulár „Žiadosť o registráciu subjektu“ si používateľ skontroluje v časti Schránka správ – Správy, kde je potrebné vo vyhľadávacích kritériách zaškrtnúť „Zobraziť všetky správy používateľa“ a kliknúť na „Vyhľadať“. Zobrazia sa správy za všetky autorizované subjekty, bez ohľadu na to, za ktorý subjekt je používateľ prihlásený (v tomto prípade systém priradí fiktívne DIČ 7777777777).

Obr. 5 – Schránka správ
7) Súčasne používateľ môže elektronicky požiadať aj o autorizáciu (ak žiada za svoju spoločnosť – nie je potrebné priložiť žiadnu prílohu, ak žiada za inú, tak v prílohe prikladá Splnomocnenie, ktoré nemusí byť notársky overené). Podpísanie a odoslanie žiadosti o autorizáciu je potrebné vykonať tak, ako je uvedené v bode 5.
Poznámka:
Žiadosť o autorizáciu však bude vykonaná až po spracovaní žiadosti o registráciu pracovníkom registra daňového úradu (t.j. až po pridelení DIČ).



Obr. 6 – Žiadosť o autorizáciu

Upozornenie:
V prípade zahraničného daňového subjektu povinného komunikovať s Finančnou správou SR je aj naďalej možné o registráciu subjektu pre pridelenie DIČ požiadať v papierovej forme (poštou alebo osobne na daňovom úrade).


II. Postup pri odoslaní žiadosti o zmenu, rozšírenie, zrušenie registrácie alebo oznámenie zmeny týkajúcej sa identifikačných údajov cez PFS:
1) Používateľ s právnym titulom konania Štatutár, Osobné konanie, Zákonný zástupca/Opatrovník, Prokurista, Likvidátor, Správca v konkurznom konaní alebo iná splnomocnená/poverená osoba (ďalej používateľ) na to, aby mohol elektronicky komunikovať cez PFS, musí vlastniť buď KEP alebo elektronický občiansky preukaz (eID) s čítačkou alebo uzatvorenú dohodu o elektronickom doručovaní s daňovým úradom. Zároveň musí byť zaregistrovaný na PFS, čiže mať pridelené ID a vytvorenú autorizáciu k daňovému subjektu.

Poznámka:
Za právnickú osobu, ktorá neuzavrela do 1.1.2018 dohodu o elektronickom doručovaní s daňovým úradom, je potrebné komunikovať na základe kvalifikovaného elektronického podpisu (od 1.1.2018 nie je možné za právnickú osobu uzavrieť dohodu o elektronickom doručovaní s daňovým úradom).
2) Používateľ cez PFS www.financnasprava.sk klikne na prihlásenie vpravo hore a následne vyberie kliknutím typ autentifikácie (možnosť, ktorou sa chce prihlásiť do OIZ).

Obr.7 – Spôsoby prihlásenia sa do portálu FS

3) Používateľ si vyberie z ponuky daňový subjekt a prihlási sa do OIZ kliknutím na výber „Nastaviť“.


4) Používateľovi sa zobrazí OIZ, kde v okne Katalógy klikne na Katalóg formulárov, následne postupuje do oblasti Register → Registrácia na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia → Žiadosť o registráciu, oznámenie zmien, žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia → Žiadosť o registráciu, oznámenie zmien, žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia (platná od 1.7.2021).



5) Otvorí sa elektronický formulár žiadosti, ktorý je potrebné manuálne vyplniť (údaje nie sú automaticky vyplnené). Používateľ vyplnený formulár zvolí „Kontrolovať“ a následne žiadosť „Podpíše“ a „Podá“.

Obr. 10 – Formulár k registrácii subjektu

Poznámka:
Postup pri registrácii a následnej autorizácii sa nachádza na www.financnasprava.sk - eSlužby - Elektronická komunikácia - Elektronické doručovanie dokumentov - dane https://www.financnasprava.sk/sk/elektronicke-sluzby/elektronicka-komunikacia/elektronicka-komunikacia-dane.


Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Máj 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.05.17 013 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Povinnosť komunikovať s finančnou správou elektronicky

č. z Lotus 2023/111 zo dňa 12. 05. 2023

11/EK/2023/IM

Povinnosť komunikovať s finančnou správou elektronicky

(Spôsoby elektronickej komunikácie)


I. Rozšírenie elektronickej komunikácie
S účinnosťou od 1.1.2018 sa v zákone č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 563/2009 Z. z.“) v § 14 ods. 1 písm. a) a písm. d.) doplnili ustanovenia o ďalšie osoby na elektronickú komunikáciu. Novelizované ustanovenia určujú povinnosť doručovať podania elektronickými prostriedkami podľa § 13 ods. 5 finančnej správe podľa písm. a) pre daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty alebo právnickou osobou zapísanou v obchodnom registri, alebo fyzickou osobou – podnikateľom registrovanou pre daň z príjmov. Podľa písm. d) zástupca neuvedený v písmenách b) a c) za daňový subjekt podľa písmena a), ktorého zastupuje pri správe daní.

To znamená, že od 1.1.2018 sa rozšíril okruh elektronicky komunikujúcich o:
- právnické osoby zapísané v obchodnom registri a ich zástupcov,
- a od 1.7.2018 fyzické osoby – podnikateľov registrovaných pre daň z príjmov a ich zástupcov.

Povinnosť komunikovať elektronicky sa od 1.7.2018 vzťahuje na fyzické osoby, ktoré sú podnikateľmi podľa § 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p., registrovanými pre daň z príjmov podľa § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. V nadväznosti na § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka je podnikateľom fyzická osoba:
a) zapísaná v obchodnom registri,
b) ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia,
c) ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,
d) ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.

Ak však fyzická osoba vykonáva činnosť, ktorá nie je podnikaním, nevzniká jej povinnosť komunikovať elektronicky, a to ani v prípade, ak je registrovaná na daň z príjmov podľa § 49a zákona o dani z príjmov.

Napríklad fyzická osoba, ktorá vykonáva iba činnosť podľa autorského zákona - umelec. Tak isto činnosť znalca, tlmočníka a prekladateľa podľa zákona o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch alebo iba činnosť osobného asistenta, športovec alebo športový odborník, ktorý nemá vydané oprávnenie na podnikanie, nemá povinnosť komunikovať s finančnou správou elektronicky, nakoľko táto osoba nie je podnikateľom.

Rovnako aj fyzická osoba, ktorá iba prenajíma nehnuteľnosť bez živnostenského oprávnenia (na prenájom nemá vydané živnostenské oprávnenie), nie je povinná komunikovať elektronicky. Fyzické osoby, na ktoré sa nevzťahuje povinnosť komunikovať elektronicky, môžu naďalej podávať daňové priznania v listinnej (papierovej) forme.

Upozornenie:
Pre daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov (napr. občianske združenia, štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, obce, vyššie územné celky, príspevkové a rozpočtové organizácie, nadácie...) je aj po termíne 1.1.2018 elektronická komunikácia dobrovoľná, nakoľko nie sú zapísaní v Obchodnom registri, s výnimkou podania účtovnej závierky po 1.1.2022.
Spôsob podania účtovnej závierky za účtovnú jednotku po 1.1.2022

Na základe novely zákona o účtovníctve platnej od 1.1.2022 je všetky účtovné dokumenty potrebné predkladať len v elektronickej podobe, t. j. aj účtovné jednotky ako sú napr. občianske združenia, neziskové organizácie, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, záujmové združenia právnických osôb, ak im vyplynie povinnosť zverejniť účtovnú závierku, musia ju zaslať len elektronicky. Čiže, ak účtovná jednotka má povinnosť podať a zverejniť účtovnú závierku, tak má povinnosť ju podať len elektronicky. Navyše uvádzame, že zverejniť účtovnú závierku musí iba taká "neziskovka", ktorá musí podať daňové priznanie alebo jej to vyplýva z osobitných predpisov, prípadne musí mať audit.

II. Podávanie štruktúrovaných dokumentov po 1.1.2018

V zákone 563/2009 Z. z. je ďalej upravené znenie § 13 ods. 5, v ktorom sa uvádza, že podanie, ktoré má predpísanú štruktúrovanú formu podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu (napr. zákona č. 222/2004 Z.z.), možno podať len prostredníctvom elektronickej podateľne podľa § 33 ods. 2 cez určené dátové rozhranie a v súlade s podmienkami a podrobnosťami o elektronickej komunikácii zverejnenými na webovom sídle finančného riaditeľstva podľa § 33 ods. 4.



To znamená, že všetky podania, ktoré majú štruktúrovanú formu ako napr. daňové priznanie, súhrnný výkaz, kontrolný výkaz a iné sa po 1.1.2018 musia podávať výlučne len cez portál FS, resp. cez aplikáciu eDANE/Java alebo eDANE/Win.

Poznámka:


Bližšie informácie k spôsobu podávania dokumentov cez portál FS sa nachádzajú v časti Aktuálne: dane a clá - Informácie k aktuálnym daňovým a colným povinnostiam - Elektronická komunikácia, prípadne v časti Elektronické služby - Príručky a návody.

III. Formy elektronickej komunikácie

Fyzická alebo právnická osoba môže elektronicky odosielať dokumenty finančnej správe troma spôsobmi:


- aktivovaného kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP) zakúpeného od certifikačnej autority na prenosnom médiu,
- aktivovaného zdokonaleného elektronického podpisu (ZDEP) na elektronickom občianskom preukaze cez aplikáciu eID klient v období od 1.1.2023 do 31.12.2023,
- aktivovanej eID karty (slovenský OP s čipom, doklad o pobyte s čipom, iný EU doklad s čipom),
- prostredníctvom dohody (elektronickou značkou – EZ-ou), ktorá sa uzatvára s daňovým úradom podľa 13 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z.). Po 1.1.2018 právnické osoby už nemajú možnosť s daňovým úradom uzatvoriť dohodu. Túto možnosť po novele daňového poriadku majú len fyzické osoby. Avšak dohody uzatvorené do 31.12.2017 sú platné aj po 1.1.2018 a je možné pomocou takejto dohody podpisovať a odosielať dokumenty.

Poznámka:
Pre elektronické odoslanie dokumentov je potrebné mať vykonanú registráciu (pridelené ID) a autorizáciu (naviazanú väzbu) na DIČ. Postup pri registrácii a následnej autorizácii sa nachádza na www.financnasprava.sk - eSlužby - Elektronická komunikácia - Elektronické doručovanie dokumentov - dane https://www.financnasprava.sk/sk/elektronicke-sluzby/elektronicka-komunikacia/elektronicka-komunikacia-dane.


Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Máj 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.05.12 011 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Nastavenie rozsahu autorizovaných osôb - obojsmerná elektronická komunikácia

č. z Lotus 2023/112 zo dňa 12. 05. 2023
12/EK/2023/IM
Informácia o nastavení rozsahu oprávnení autorizovaných osôb pre užívateľov obojsmernej elektronickej komunikácie
Oznamujeme všetkým používateľom portálu finančnej správy (PFS), že pre služby obojsmernej elektronickej komunikácie (OBK) boli v osobnej internetovej zóne (OIZ) implementované oprávnenia, ktoré umožnia nastavenie a spravovanie požadovaných služieb OBK.

Automatické pridelenie všetkých oprávnení v plnom rozsahu

Používateľom s právnym titulom konania Štatutár, Osobné konanie, Zákonný zástupca/Opatrovník, Prokurista, Likvidátor, Správca v konkurznom konaní sú automaticky pridelené všetky oprávnenia na konanie v plnom rozsahu, t. j. systém im nastaví tieto oprávnenia:
• Podávanie všeobecne,
• Prijímanie písomností doručovaných elektronickými prostriedkami,
• Spis subjektu – úplný prístup,
• Spis subjektu – vytváranie výstupov,
• Osobný účet – prístup k údajom,
• Osobný účet – vytváranie výstupov.

Tento variant sa taktiež vykoná pre používateľa, ktorý bude mať priradený právny titul konania Splnomocnená osoba a to v prípade, že bude mať zároveň zaškrtnutú voľbu „Neobmedzený prístup k službám PFS“ v záložke Základné údaje.

Oprávnenie na udeľovanie oprávnení
Oprávnenie na ďalšie udeľovanie oprávnení na podávanie elektronickými prostriedkami sa automaticky nastaví iba pre používateľa s právnym titulom konania Štatutár, Osobné konanie, Zákonný zástupca/Opatrovník, Prokurista, Likvidátor, Správca v konkurznom konaní.

Pre používateľa s právnym titulom konania Splnomocnená osoba bude potrebné oprávnenie na ďalšie udeľovanie oprávnení na podávanie elektronickými prostriedkami nastaviť manuálne registrátorom colného alebo daňového úradu, pokiaľ to priamo vyplýva z textu udelenej plnej moci.

Rozsah vyššie uvedených oprávnení vyznačením neobmedzeného prístupu k službám PFS bude môcť inej autorizovanej osobe s právnym titulom Splnomocnená osoba prideliť používateľ s právnym titulom Štatutár, Osobné konanie, Zákonný zástupca/Opatrovník, Prokurista, Likvidátor, Správca v konkurznom konaní vo svojej OIZ – Správa autorizácií subjektu.

Upozornenie:
V prípade, ak k subjektu nie je autorizovaný žiadny používateľ s neobmedzeným prístupom k službám PFS, je nutné zo strany subjektu pre prístup k uvedeným službám zabezpečiť registráciu a autorizáciu oprávnenej osoby (používateľ s právnym titulom Štatutár, Osobné konanie, Zákonný zástupca/Opatrovník, Prokurista, Likvidátor, Správca v konkurznom konaní) na PFS.

Následne v prípade, že sa tento tak rozhodne, manuálne pridelí ním požadované oprávnenia inej autorizovanej osobe pomocou zaškrtávacích položiek na jednotlivých záložkách spravujúcich oprávnenia.

V opačnom prípade totiž nebude k subjektu priradený žiaden užívateľ s oprávnením na prijímanie písomností doručovaných elektronickými prostriedkami (na prístup k Spisu subjektu) na prístup k osobnému účtu daňového subjektu (Saldokontu).

Ak z akéhokoľvek dôvodu nie je možné zo strany daňového subjektu pridelenie oprávnení pre používateľa prostredníctvom funkčností OIZ v rámci PFS, tak je možné požiadať o realizáciu týchto nastavení správcu dane tak, že pre existujúcu autorizovanú osobu (Splnomocnená osoba, Poverená osoba) doručí subjekt správcovi dane rozšírené plnomocenstvo / poverenie a príslušné nastavenie nových oprávnení tak vykoná registrátor daňového alebo colného úradu.

Manuálne pridelenie vybraných oprávnení oprávnenou osobou
Tento variant sa bude používať pre všetkých používateľov, ktorí budú mať priradený jeden z právnych titulov konania:

- Splnomocnená osoba (a súčasne nebude mať zvolený „Neobmedzený prístup k službám PFS“), - Poverená osoba.

Oprávnený používateľ (používateľ s právnym titulom Štatutár, Osobné konanie, Zákonný zástupca/Opatrovník, Prokurista, Likvidátor, Správca v konkurznom konaní alebo Splnomocnená osoba s oprávnením na udeľovanie oprávnení na elektronickú komunikáciu) manuálne pridelí ním požadované oprávnenia inému registrovanému používateľovi PFS pomocou zaškrtávacích položiek na jednotlivých záložkách spravujúcich oprávnenia.

Pri manuálnom prideľovaní oprávnení môže byť využitá nová doplnená funkčnosť zaškrtávacej položky „Neobmedzený prístup k službám PFS“.

Postup pridelenia vybraných oprávnení oprávneným používateľom:

Oprávnený používateľ (používateľ s právnym titulom Štatutár, Osobné konanie, Zákonný zástupca/Opatrovník, Prokurista, Likvidátor, Správca v konkurznom konaní alebo Splnomocnená osoba s oprávnením na udeľovanie oprávnení na elektronickú komunikáciu), nastaví príslušný subjekt.


1. Oprávnený používateľ zvolí možnosť „Správa autorizácií subjektu“ a následne „Pridať autorizovaného používateľa.





Obr.2 – OIZ - Správa autorizácií subjektu - Pridať autorizovaného používateľa


2. Oprávnený používateľ zadá meno, priezvisko a osobný identifikačný kód používateľa (OIK), ktorého poveruje elektronickou komunikáciou.

Upozornenie:
OIK nie je prihlasovacie 7 miestne ID, ale kód zadaný používateľom v registračnom formulári. Každý registrovaný používateľ si môže svoj OIK preveriť po prihlásení do svojho vlastného používateľského účtu na PFS v časti Profil používateľa - Osobný identifikačný kód.




3. Na základe zadaných identifikačných údajov poverovaného používateľa systém nájde konkrétneho používateľa, ktorému je možné priradiť autorizáciu s právnym titulom konania Poverená osoba.



Oprávnený používateľ zvolí rozsah poverenia kliknutím na ponúknuté zaškrtávacie položky. Ak si oprávnený používateľ neželá udeliť oprávnenie v rozsahu „Neobmedzený prístup k službám PFS“, má možnosť si zvoliť ďalšie možnosti zo záložiek Elektronická komunikácia, Spis subjektu, Osobný účet alebo Oprávnenia v eKase.

Kliknutím na tlačidlo uložiť je autorizácia priradená, poverená osoba má následne možnosť elektronicky komunikovať v mene daného subjektu pod svojím vlastným používateľským účtom.




Obr.5 – Zvolenie a potvrdenie rozsahu oprávnenia poverenej osobe



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Máj 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.05.12 012 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Ukončenie platnosti certifikátov kvalifikovaného elektronického podpisu na eID vydaných do 20.06.2021

č. z Lotus 2023/105 zo dňa 05. 05. 2023

10/EK/2023/IM


Informácia k ukončeniu platnosti certifikátov kvalifikovaného elektronického podpisu na eID kartách vydaných do 20.6.2021

Dňa 31.12.2022 boli zneplatnené certifikáty pre kvalifikovaný elektronický podpis (ďalej „KEP“) na elektronických občianskych preukazoch s čipom (ďalej „eID“) a elektronických cudzineckých dokladoch vydaných na území SR do 20. júna 2021. Dôvodom bola skončená certifikácia čipovej karty ako kvalifikovaného zariadenia pre podpis.

Čo sa zmenilo?

Zmena nastala od 01.01.2023. Od tohto dátumu elektronické podpisovanie KEP-om s eID vydanými do 20.6.2021 už nie je možné. Uvedené sa týka podpisovania všetkých elektronických podaní z portálu Finančnej správy (ďalej „FS“), aplikácie eDane, ako aj všeobecného podania z portálu www.slovensko.sk.

Neprehliadnite:


Podpisovanie s eID vydaným po 21.06.2021 je možné používať aj naďalej bez zmeny.

Upozornenie pre tých, ktorí eID vydané do 20.6.2021 nepoužívajú na elektronické podpisovanie.

Koniec platnosti certifikácie pre možnosť vyhotovenia elektronického podpisu na úrovni KEP-u nijako však neovplyvňuje ostatné digitálne funkcie dokladu. Naďalej je možné prihlasovať sa ním po zadaní BOK-u do elektronickej schránky na Ústrednom portáli verejnej správy (www.slovensko.sk), na portál Finančnej správy SR (www.financnasprava.sk) a využívať e-služby, ktoré nevyžadujú elektronické podpisovanie. Ak klient svoj eID nevyužíva na elektronické podpisovanie (KEP-om), táto informácia sa ho tiež netýka a naďalej ho môže používať obvyklým spôsobom (napr. na preukazovanie totožnosti, ako cestovný doklad).

Ako postupovať pri odosielaní podaní pre FS po 1.1.2023?

Pre bezproblémové podpisovanie podaní pre FS odporúčame urýchlene požiadať o vydanie nového eID (vydávajú sa od 1.12.2022), a to na ktoromkoľvek oddelení dokladov bezplatne (v prípade vydania do 30 dní), alebo za poplatok (v prípade vydania do 2 pracovných dní - zrýchlené vybavenie). Bližšie informácie sa nachádzajú na uvedenom linku - vybavujem občians... (slovensko.sk).

Nové eID sú kompatibilné s doteraz používanými čítačkami. Informácie o kontaktných aj bezkontaktných čítačkách majú používatelia k dispozícii v používateľských príručkách na https://eidas.minv.sk/download.

Čo v prípade, ak nestíhate z objektívnych dôvodov požiadať a vydanie nového eID?

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (ďalej „MIRRI“) pripravilo vyhlášku o uznaných spôsoboch autorizácie, čo umožnilo autorizovať vybrané úkony aj s dokladom vydaným do júna 2021 (511/2022 Z.z. - Vyhláška Ministerstva investícií, r... - SLOV-LEX ). V prípade využitia tejto alternatívy, je nutné od 1.1.2023 získať alternatívny typ kvalifikovaného certifikátu - zdokonalený elektronický podpis (ZDEP) z pohodlia domova cez aplikáciu eID klient.

Po nadobudnutí účinnosti vyhlášky o uznaných spôsoboch autorizácie na prechodné obdobie do 31.12.2023 (v aplikácii D.Signer je certifikát pre autorizáciu vo forme ZDEP) je po prihlásení sa do osobnej internetovej zóny možné podpísať všetky elektronické dokumenty nachádzajúce sa na portáli finančnej správy v časti Autorizácie a zastupovania, Autorizované služby a v Katalógu elektronických formulárov - elektronické form... - PFS (financnasprava.sk).


Možnosť realizácie uznaného spôsobu autorizácie v prechodnom období sa týka aj deklarantov, ktorí od 1. januára 2023 podávajú colné vyhlásenia (dovoz, vývoz, tranzit) a predbežné colné vyhlásenie (vstup, výstup) prostredníctvom informačného systému Centrálny elektronický priečinok, alebo colné vyhlásenia (dovoz) prostredníctvom portálu e-Commerce. Rovnako je možné realizovať tento spôsob autorizácie aj v prípade poskytovania informácii o záruke na colný dlh – služba GDS. Avšak upozorňujeme na jednu výnimku, ktorá sa týka elektronického podávania ručiteľského vyhlásenia pri ručení vo forme jednotlivej záruky, kde je akceptovaný iba podpis KEP-om.

Pre účel spotrebných daní sa táto možnosť týka iba formulárov pri správe spotrebných daní prostredníctvom komunikácie cez portál FS. V prípade špecializovaných systémov používaných pri správe spotrebných daní, akými sú informačný systém kontrolných známok (ISKZ) a systém na monitorovanie pohybu tovarov podliehajúceho spotrebným daniam (EMCS) je akceptovaný iba KEP.


Kde a ako si overíme informáciu o certifikátoch na svojom eID?

1. Online cez aplikáciu eID klient v časti Nastavenia – Certifikáty. Aktuálna verzia aplikácie eID klient upozorňuje používateľov elektronických občianskych preukazov o zrušení platnosti kvalifikovaného certifikátu pre elektronický podpis.
2. Online cez portál Ministerstva vnútra - overenie platnosti certifikátov vydaných na občianskom preukaze s čipom alebo na doklade o povolení na pobyt cudzinca s čipom (minv.sk).
3. Online cez Ústredný portál verejnej správy - kontakt - UPVS (slovensko.sk).
Čo odporúča FS?

V záujme zabezpečenia možnosti autorizácie všetkých právnych úkonov KEP-om odporúčame s predstihom požiadať o výmenu eID alebo dokladu o pobyte na ktoromkoľvek oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru, keďže ZDEP je len dočasným riešením.





Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Máj 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.05.05 010 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Informačný materiál - Zastupovanie

č. z Lotus 2023/73 zo dňa 27. 02. 2023

8/EK/2023/IM

Zastupovanie k elektronickým službám právnickou osobou cez portál finančnej správy


Informácia je určená pre daňové subjekty, ktoré majú povinnosť komunikovať elektronicky formou dohody o elektronickom doručovaní (ďalej identifikátor/ ID a heslo), kvalifikovaného elektronického podpisu (ďalej KEP) alebo pomocou občianskeho preukazu s elektronickým čipom (ďalej eID) s finančnou správou.

Vytvorenie väzby pre elektronickú komunikáciu predstavuje proces, pri ktorom sú registrovanému používateľovi fyzickej osobe – FO (ktorý má registráciu cez portál finančnej správy) pridelené prístupové práva k dátam zastupovaného daňového subjektu, za ktorý chce odosielať podania elektronicky alebo ho zastupovať v daňovom konaní pri využívaní elektronických služieb.

Vytvorenie väzby pre elektronickú komunikáciu je možné vykonať dvoma spôsobmi:
- autorizáciou,
- zastupovaním.

Rozdiel medzi autorizáciou a zastupovaním je v tom, že autorizácia sa vykonáva vtedy, ak z plnomocenstva vyplýva, že splnomocnencom (zástupcom) je fyzická osoba (FO). Ak je splnomocnencom (zástupcom) právnická osoba (PO), tak je potrebné požiadať o zastupovanie.









Obr. 1 – Popis autorizácie a zastupovania

Ďalej sa už budeme venovať len vytvoreniu väzby cez spôsob zastupovania.



Zástupcom daňového subjektu spôsobom zastupovania, ktorý komunikuje za daňový subjekt (FO alebo PO) elektronicky prostredníctvom portálu finančnej správy (ďalej PFS), môže byť len právnická osoba.

Výhodou vytvorenia väzby spôsobom zastupovania je, že zástupca môže na elektronickú komunikáciu za zastupovaný daňový subjekt poveriť (písomným poverením) ďalších svojich zamestnancov a aj ich sám nastaviť cez osobnú internetovú zónu (ďalej OIZ).


Obr. 2 - Popis zastupovania subjektu A na subjekt B a poverenie zamestnanca subjektu B


Upozornenie:
Plnomocenstvo sa nemôže prekrývať s inou plnou mocou, tzn., že nemôžu byť udelené rovnaké plné moci (v rovnakých agendách) dvom zástupcom pri vytvorení väzby. Zástupca nemôže mať na svojom prihlasovacom ID nastavenú súčasne autorizáciu a aj zastupovanie na ten istý daňový subjekt.


Zastupovanie je možné vykonať prostredníctvom PFS v rámci OIZ dvoma spôsobmi:
- bez návštevy daňového úradu (správcu dane),
- priamo na daňovom úrade (u správcu dane).

1. Postup vykonania zastupovania bez návštevy daňového úradu

1a. Zastupovanie cez osobu zástupcu (štatutára alebo splnomocnenú osobu (s oprávnením na udeľovanie oprávnení na podávanie elektronickými prostriedkami)).

Používateľ cez PFS www.financnasprava.sk „klikne“ na prihlásenie vpravo hore a následne vyberie typ prihlásenia (možnosť, ktorou sa chce prihlásiť do OIZ).


Obr.3 – Spôsoby prihlásenia sa do portálu FS

- Spôsobom Prostredníctvom portálu slovensko.sk sa môžu prihlásiť iba registrovaní používatelia, ktorí sú vlastníkom občianskeho preukazu s čipom (eID), dokladu o pobyte s čipom, alebo majú nainštalovanú a aktivovanú aplikáciu Slovensko v mobile, alebo sú vlastníkom prihlasovacieho prostriedku vydaného v krajine EÚ.
- Spôsobom Identifikátor a heslo sa môžu prihlásiť všetci registrovaní používatelia, ktorí sa do 9. 7. 2021 prihlasovali cez KEP alebo majú s daňovým úradom uzatvorenú Dohodu o elektronickom doručovaní alebo majú KEP nahratý na svojom občianskom preukaze. Identifikátor (ID) predstavuje 7-miestne číslo, ktoré slúži k prihláseniu sa do portálu FS. Heslo si používateľ zvolil pri svojej registrácii. Ak si nepamätá heslo, môže si ho dať vygenerovať na www.financnasprava.sk cez ponuku






Zástupca si v OIZ cez Výber subjektu – po kliknutí na Autorizácie vyberie subjekt, ktorý bude zástupcom a má právny titul konania štatutár alebo splnomocnená osoba s oprávnením na udeľovanie oprávnení.



Obr. 4 - Výber subjektu pre nastavenie OIZ


Po nastavení subjektu sa zobrazí OIZ, kde si zvolí z ponuky Autorizácie a zastupovania - Moje zastupovania subjektov.


Obr. 5 – Hlavná stránka OIZ

Následne klikne na Žiadosť o zastupovanie a zaškrtne políčko Žiadosť o zastupovanie daňového subjektu a klikne na Potvrdiť.


Obr. 6 – Žiadosť o zastupovanie



Obr. 7 – Zaškrtnutie políčka Žiadosti o zastupovanie daňového subjektu a kliknutie na Potvrdiť


Zobrazí sa formulár - ŽIADOSŤ O ZASTUPOVANIE DAŇOVÉHO SUBJEKTU. Tento formulár je potrebné vyplniť. Zástupcom môže byť len právnická osoba preto sa v hlavičke formulára nazvanej Identifikačné údaje žiadateľa – subjektu zástupcu môžu uvádzať iba údaje o právnickej osobe.

Keďže zastupovaný daňový subjekt môže byť fyzická alebo právnická osoba, tak sekcia nazvaná Identifikačné údaje zastupovaného subjektu umožňuje zástupcovi vyznačiť údaje o zastupovanom subjekte právnickej ako aj fyzickej osobe.


Obr. 8 - Formulár Žiadosť o zastupovanie daňového subjektu

Po vyplnení všetkých údajov je potrebné dať formulár kontrolovať . Zástupca priloží k zastupovaniu plnomocenstvo cez možnosť Prílohy – Správa príloh.


Obr. 9 – Priloženie prílohy (plnomocenstva) cez ponuku Správa príloh


Upozornenie:
Ak zástupcom (PO) je zamestnanec tejto PO, tak k žiadosti o zastupovanie daňového subjektu priloží okrem plnomocenstva udeleného od zastupovaného, aj poverenie od svojej PO, že môže elektronicky komunikovať za zastupovaného.

Žiadosť podpíše (klikne na Podpísať) a následne podá (klikne na Podať).


Obr. 10 – Podpísanie a podanie Žiadosti o zastupovanie daňového subjektu


Správca dane po overení žiadosti vytvorí väzbu daňového subjektu k prihlasovaciemu ID kódu zástupcu formou zastupovania cca do 3 pracovných dní od podania.

Ak správca dane pre dané zastupovanie nevyplní zastupujúcu osobu, môže ju vyplniť priamo v OIZ aj samotný zástupca s právnym titulom konania štatutár, splnomocnená osoba s oprávnením na udeľovanie oprávnení. Zastupujúcu osobu môže doplniť aj pre ďalších užívateľov.

Samotný zástupca (štatutár/splnomocnená osoba) sa prihlási do OIZ, cez Výber subjektu – Autorizácie, nastaví si zastupujúci subjekt (t.j. spoločnosť, ktorá zastupuje) a cez Správa zastupovaní subjektu si pridá konkrétnu zastupujúcu/poverujúcu osobu (kliknutím na Pridať používateľa zástupcovi), ktorému zároveň nastaví potrebné oprávnenia.

Obr. 11 - Výber subjektu zo Zoznamu zastupovaných subjektov

Podrobnejšie informácie k samotnému postupu pridania konkrétnej osoby – zastupujúceho používateľa je spracovaná v informačnom materiáli nazvanom Pridanie osoby zastupujúceho používateľa cez OIZ.



Príklad č. 1:
Spoločnosť Alfa (zastupovaný) udelí plnomocenstvo spoločnosti Beta (zástupca). Za spoločnosť Beta komunikuje elektronicky osoba s právnym titulom konania štatutár. Štatutár si v OIZ cez výber subjektu - autorizáciu nastaví svoju spoločnosť. Následne štatutár pod svojím ID požiada žiadosťou o zastupovanie daňového subjektu a k žiadosti priloží plnomocenstvo udelené spoločnosťou Alfa. Žiadosť podpíše (klikne na Podpísať) a následne podá (klikne na Podať). Správca dane cca do 3 pracovných dní vytvorí väzbu.


Príklad č. 2:
Spoločnosť Alfa (zastupovaný) udelí plnomocenstvo spoločnosti Beta (zástupca). Za spoločnosť Beta komunikuje elektronicky len zamestnanec s právnym titulom konania splnomocnená osoba s oprávnením na udeľovanie oprávnení. Tento zamestnanec pod svojím ID si v OIZ cez výber subjektu - autorizáciu nastaví spoločnosť Beta a následne požiada cez Autorizácie a zastupovania - Moje zastupovania subjektov - žiadosťou o zastupovanie daňového subjektu a k žiadosti priloží plnomocenstvo udelené spoločnosťou Alfa a zároveň aj poverenie od spoločnosti Beta, ktoré ho bude oprávňovať na elektronickú komunikáciu za spoločnosť Alfa. Žiadosť podpíše (klikne na Podpísať) a následne podá (klikne na Podať). Správca dane cca do 3 pracovných dní vytvorí väzbu.

1b. Zastupovanie cez osobu zastupovaného (fyzickú osobu, štatutára právnickej osoby alebo inú splnomocnenú osobu).
Používateľ cez PFS www.financnasprava.sk „klikne“ na prihlásenie vpravo hore a následne vyberie typ prihlásenia (možnosť, ktorou sa chce prihlásiť do OIZ).

Obr.12 – Spôsoby prihlásenia sa do portálu FS


Zastupovaný si v OIZ cez Výber subjektu – po kliknutí na Autorizácie nastaví subjekt, ktorý bude zastupovaný a pre ktorý má právny titul konania osobné konania, štatutár alebo splnomocnená osoba s oprávnením na udeľovanie oprávnení.


Obr. 13 - Výber subjektu pre nastavenie OIZ
Po nastavení subjektu sa zobrazí OIZ kde si zvolí z ponuky Autorizácie a zastupovania - Moje zastupovania k subjektom.


Obr. 14 – Hlavná stránka OIZ


Následne klikne na Žiadosť o zastupovanie a zaškrtne políčko Oznámenie o určení zástupcu daňového subjektu a klikne na Potvrdiť.


Obr. 15 – Žiadosť o zastupovanie



Obr. 16 – Zaškrtnutie políčka Oznámenie o určení zástupcu daňového subjektu a kliknutie na Potvrdiť


Zobrazí sa formulár - OZNÁMENIE O URČENÍ ZÁSTUPCU DAŇOVÉHO SUBJEKTU. Tento formulár je potrebné vyplniť. V hlavičke formulára nazvanej Identifikačné údaje oznamovateľa – zastupovaného subjektu sa môžu uvádzať údaje o fyzickej alebo právnickej osobe.

V sekcii nazvanej Identifikačné údaje subjektu zástupcu môžu byť uvedené len údaje zástupcu, ktorým môže byť iba právnická osoba.


Obr. 17 – Formulár Oznámenie o určení zástupcu daňového subjektu

Po vyplnení všetkých údajov je potrebné dať formulár kontrolovať . Zastupovaný priloží k zastupovaniu plnomocenstvo cez možnosť Prílohy – Správa príloh.


Obr. 18 - Priloženie prílohy (plnomocenstva) cez ponuku Správa príloh


Oznámenie podpíše a klikne na Podpísať a následne na Podať.

Obr. 19 - Podpísanie a podanie Oznámenia o určení zástupcu daňového subjektu
Správca dane po overení podania vytvorí väzbu daňového subjektu k prihlasovaciemu ID kódu zástupcu formou zastupovania cca do 3 pracovných dní od podania.

Príklad č. 3:
Martin Malý (zastupovaný) udelí plnomocenstvo spoločnosti Beta (zástupca). Zastupovaný si cez výber subjektu - autorizáciu nastaví subjekt, na ktorý má právny titul konania osobné konanie (vyberie si seba – Martin Malý). Následne cez Autorizácie a zastupovania - Moje zastupovania k subjektom – klikne na Žiadosť o zastupovanie a zaškrtne políčko Oznámenie o určení zástupcu daňového subjektu. K oznámeniu priloží plnomocenstvo, ktoré oprávňuje právnickú osobu (zástupcu) elektronicky konať za zastupovaného. Zastupovaný oznámenie podpíše a odošle EZ-ou (ak má zastupovaný podpísanú dohodu o elektronickom doručovaní) alebo klikne Podpísať a následne Podať (ak podpisuje KEP-om). Správca dane cca do 3 pracovných dní vytvorí väzbu.

Poznámka
Po podaní žiadosti o zastupovanie daňového subjektu alebo oznámenia o určení zástupcu daňového subjektu odporúčame v OIZ v Schránke správ – Správy a následnej voľbe Zobraziť všetky správy používateľa skontrolovať, či bola žiadosť/oznámenie odoslané a aj elektronickou podateľňou prijaté.

Upozornenie
Podpísanie dokumentu neprebehne v prípade, že je neplatný podpisovací certifikát (KEP/ZDEP). Je potrebné skontrolovať dátum, kedy bol certifikát vydaný prostredníctvom - Kontakt - UPVS (slovensko.sk).

2. Postup vykonania zastupovania s návštevou daňového úradu

Zástupca alebo zastupovaný požiada o zastupovanie a predloží správcovi dane:
- doklad totožnosti (napr. občiansky preukaz, pas),
- doklady preukazujúce právo konať vo svojom mene, prípadne v mene daňového subjektu (napr.
plnomocenstvo, poverenie).

Správca dane po overení totožnosti vykoná zastupovanie s väzbou k prihlasovaciemu ID kódu zástupcu (vytvorí väzbu).
Pridanie konkrétnej zastupujúcej osoby môže vykonať aj samotný správca dane (registrátor) ak disponuje plnomocenstvom, z ktorého vyplýva oprávnenie zástupcu prípadne poverením, z ktorého vyplýva, že za zástupcu koná zamestnanec.

Po vykonaní zastupovania s väzbou k prihlasovaciemu ID kódu bude mať zástupca sprístupnené elektronické služby a z OIZ bude môcť odosielať podania (dokumenty) elektronicky – EZ-ou na základe podpísanej dohody o elektronickom doručovaní alebo pomocou KEP/eID.

3. Výber subjektu v OIZ po vytvorení väzby zastupovania

V OIZ je potrebné cez Výber subjektu – po kliknutí na Zastupovanie nastaviť požadovaný subjekt, za ktorý chce zástupca komunikovať elektronicky. Následne cez Katalóg formulárov je možné vyplniť a podať elektronický formulár EZ-ou alebo pomocou KEP/eID.


Obr. 20 - Výber subjektu pre nastavenie OIZ



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Február 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.02.27 008 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Pridanie osoby zastupujúceho používateľa na elektronickú komunikáciu s finančnou správou

č. z Lotus 2023/74 zo dňa 27. 02. 2023

9/EK/2023/IM

Pridanie osoby zastupujúceho používateľa na elektronickú komunikáciu s finančnou správou


Informácia je určená pre daňové subjekty, ktoré majú povinnosť komunikovať elektronicky formou dohody o elektronickom doručovaní, kvalifikovaného elektronického podpisu (ďalej KEP) alebo pomocou občianskeho preukazu s elektronickým čipom (ďalej eID) s finančnou správou a budú zastupované formou zastupovania.

Po vytvorení väzby spôsobom zastupovania môže za daňový subjekt (fyzickú/právnickú osobu) elektronicky komunikovať splnomocniteľ (zástupca, t. j. štatutár/splnomocnená osoba – teda zastupujúci používateľ). Zároveň zástupca môže na elektronickú komunikáciu za zastupovaný daňový subjekt poveriť (písomným poverením) ďalších svojich zamestnancov a aj ich sám nastaviť cez osobnú internetovú zónu (ďalej OIZ).


Obr.1 – Popis zastupovania subjektu A na subjekt B a poverenie zamestnanca subjektu B


Pridanie konkrétneho zastupujúceho používateľa (osoby ) t. j. :

• štatutára,
• splnomocneného zástupcu alebo,
• povereného zamestnanca splnomocneného zástupcu (subjektu B).

Po vytvorení väzby spôsobom zastupovania je možné vykonať dvoma spôsobmi:
- priamo na daňovom úrade (u správcu dane), - bez návštevy daňového úradu (správcu dane).

1. Postup pridania zastupujúceho používateľa s návštevou daňového úradu

Pridanie konkrétneho zastupujúceho používateľa môže vykonať aj samotný správca dane (registrátor), ak disponuje plnomocenstvom, z ktorého vyplýva oprávnenie splnomocnenca (zástupcu) elektronicky komunikovať za splnomocniteľa (zastupovaného), prípadne aj poverením, z ktorého vyplýva, že za zástupcu koná zamestnanec.
Po vykonaní zastupovania s väzbou k prihlasovaciemu ID kódu bude mať zastupujúci používateľ - zástupca sprístupnené elektronické služby a z OIZ bude môcť odosielať podania (dokumenty) elektronicky – elektronickou značkou (ďalej EZ-ou) na základe podpísanej dohody o elektronickom doručovaní alebo pomocou KEP/eID.
Upozornenie:
U správcu dane môže o pridanie zastupujúceho používateľa požiadať jednak štatutár zastupujúcej právnickej osoby/splnomocnená osoba s generálnou plnou mocou alebo aj samotný zamestnanec, ktorý má udelené poverenie od zastupujúcej právnickej osoby.

2. Postup pridania zastupujúceho používateľa bez návštevy daňového úradu

Pridanie konkrétneho zastupujúceho používateľa môže po vytvorení väzby (zastupovania) vykonať priamo v OIZ aj samotný zástupca s právnym titulom konania štatutár, splnomocnená osoba s oprávnením na udeľovanie oprávnení.

Samotný zástupca (štatutár/splnomocnená osoba) používajúci identifikátor a heslo (ID a heslo)/eID cez portál
finančnej správy (ďalej PFS) (www.financnasprava.sk) klikne na Prihlásenie vpravo hore a následne vyberie typ prihlásenia (možnosť, ktorou sa chce prihlásiť do OIZ).


Obr. 2 – Spôsoby prihlásenia sa na portál FS


Cez Výber subjektu – Autorizácie si nastaví zastupujúci subjekt, t. j. spoločnosť, ktorá zastupuje fyzickú alebo právnickú osobu a klikne na Nastaviť.


Obr. 3 – Výber subjektu pre nastavenie OIZ

Po nastavení subjektu sa zobrazí OIZ, kde v ponuke Autorizácie a zastupovania klikne na Správa zastupovaní subjektu.


Obr. 4 – Hlavná stránka OIZ


Následne sa zobrazí Zoznam zastupovaných subjektov, kde je potrebné zvoliť konkrétny zastupovaný subjekt, za ktorý bude zastupujúci používateľ elektronicky komunikovať. Ďalej je potrebné kliknúť na Pridať používateľa zástupcovi.


Obr. 5 – Výber subjektu zo Zoznamu zastupovaných subjektov





Na pridanie zastupujúceho používateľa (zástupcu) je potrebné vyplniť jeho meno, priezvisko a osobný identifikačný kód (ďalej OIK) a vyhľadať ho kliknutím na Vyhľadať používateľa.


Obr. 6 – Vyhľadanie zastupujúceho používateľa


Každá registrovaná osoba, ktorá má pridelené ID si vie svoje OIK vyhľadať v rámci OIZ v časti Profil používateľa.


Obr. 7 – Vyhľadanie OIK


Po kliknutí na Vyhľadať používateľa (zastupujúci používateľ), systém vyhľadá používateľa, ak boli zadané správne údaje a používateľa v systéme finančná správa eviduje. Ďalej je potrebné kliknúť na Priradiť zastupovanie.


Obr. 8 – Pridanie zastupujúceho používateľa



V ďalšom kroku je potrebné nastaviť oprávnenia zastupujúceho používateľa (osobe konajúcej v mene zástupcu).
Je možné nastaviť Neobmedzený prístup k službám PFS alebo prístup na Podávanie definované rozsahom agend. Zvolený prístup sa nastaví kliknutím na Uložiť.


Obr. 9 – Nastavenie oprávnenia zastupujúceho používateľa


Prístup podávania definovaný rozsahom agend sa nastavuje cez záložku Elektronická komunikácia.


Obr. 10 – Nastavenie oprávnenia Podávanie definované rozsahom agend


Vytvorenie prístupu si zastupujúci používateľ v OIZ skontroluje cez Výber subjektu – po kliknutí na Zastupovanie a nastavení sa na požadovaný subjekt, za ktorý chce komunikovať elektronicky. Následne cez Katalóg formulárov je možné vyplniť a podať elektronický formulár EZ-ou alebo pomocou KEP/eID.


Obr. 11 - Výber subjektu pre nastavenie OIZ



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Február 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.02.27 009 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Zmena pri prihlásení k elektronickým službám cez portál finančnej správy

č. z Lotus 2023/66 zo dňa 21. 02. 2023

1/EK/2023/IM

Zmena pri prihlásení sa k elektronickým službám na portál finančnej správy


Informácia je určená pre daňové subjekty, ktoré komunikujú elektronicky cez portál finančnej správy (ďalej „PFS“) – osobnú internetovú zónu (ďalej „OIZ“). V záujme zvýšenia bezpečnosti používateľov PFS bolo od 09. 07. 2021 ukončené prihlasovanie používateľov na PFS s využitím kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP). Registrovaní používatelia môžu aj naďalej využívať prihlasovanie pomocou identifikátora a hesla alebo občianskeho preukazu s elektronickým čipom (eID) prostredníctvom portálu slovensko.sk.

Používateľ cez PFS www.financnasprava.sk „klikne“ na prihlásenie vpravo hore a následne vyberie typ prihlásenia (možnosť, ktorou sa chce prihlásiť do OIZ).


Obr.1 – Spôsoby prihlásenia sa do portálu FS


1) Spôsobom Prostredníctvom portálu slovensko.sk sa môžu prihlásiť iba registrovaní používatelia, ktorí sú vlastníkom občianskeho preukazu s čipom (eID), dokladu o pobyte s čipom, alebo majú nainštalovanú a aktivovanú aplikáciu Slovensko v mobile, alebo sú vlastníkom prihlasovacieho prostriedku vydaného v krajine EÚ.
2) Spôsobom Identifikátor a heslo sa môžu prihlásiť všetci registrovaní používatelia, ktorí sa do 9. 7. 2021 prihlasovali cez KEP alebo majú s daňovým úradom uzatvorenú Dohodu o elektronickom doručovaní alebo majú KEP nahratý na svojom občianskom preukaze. Identifikátor (ID) predstavuje 7-miestne číslo, ktoré slúži k prihláseniu sa do aplikácie. Heslo si používateľ zvolil pri svojej registrácii. Ak si nepamätá heslo, môže si ho






Obr.2 – Postup zmeny hesla


Následne bude na mailovú adresu uvedenú pri registrácii zaslaný link, ktorý slúži na generovanie hesla. Ak je mailová adresa uvedená pri registrácii neaktívna alebo ju nepoužíva, je potrebné osobne navštíviť register daňového úradu s požiadavkou o jej zmenu. Ak si nepamätá Identifikátor (ID), odporúčame kontaktovať call centrum finančnej správy prostredníctvom mailovej komunikácie z mailovej adresy použitej pri registračnom procese, ktorá sa nachádza v profile používateľa.



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
Február 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.02.21 001 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Prihlásiť sa na odber el. komunik. 507/23