Skočiť na hlavný obsah

Odborný dokument

Pokyn k § 12 ods. 1 zákona o správnych poplatkoch

č. z Lotus 2019/158 zo dňa 14. 10. 2019

1/SP/2019/MP - Metodický pokyn k § 12 ods. 1 zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov




Úvod
1. Zachovanie lehoty, pri zaplatení poplatku na pošte
2. Zachovanie lehoty, pri zaplatení poplatku v hotovosti alebo platobnou kartou na správnom orgáne
3. Zachovanie lehoty, pri predložení platného potvrdenia o úhrade poplatku z technického zariadenia prevádzkovateľa systému umiestneného na pošte
4. Zachovanie lehoty pri zaplatení poplatku prevodom z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky
5. Príloha č. 1 k metodickému pokynu - 1/SP/2019/MP
6. Príloha č. 2 k metodickému pokynu - 1/SP/2019/MP
Úvod
Metodický pokyn upravuje problematiku zachovania lehoty pri platení správnych poplatkov podľa zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 145/1995 Z. z.“). Cieľom metodického pokynu je zabezpečiť jednotnú aplikáciu ustanovenia § 12 ods. 1 zákona č. 145/1995 Z. z. pri posudzovaní dodržania lehoty na zaplatenie správneho poplatku (ďalej len „poplatok“) poplatníkom v nadväznosti na spôsoby a formy platenia poplatkov za spoplatnené úkony a konania orgánov finančnej správy (ďalej len „orgány FS“).

Lehota na zaplatenie poplatku je podľa § 12 ods. 1 zákona č. 145/1995 Z. z. zachovaná, ak v posledný deň lehoty
a) sa poplatok zaplatí na pošte,
b) sa poplatok zaplatí v hotovosti alebo platobnou kartou na správnom orgáne,
c) poplatník predloží platné potvrdenie o úhrade poplatku z technického zariadenia prevádzkovateľa systému umiestneného na pošte,
d) sa poplatok odpíše z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky.

1. Zachovanie lehoty, pri zaplatení poplatku na pošte

Lehota je podľa § 12 ods. 1 písm. a) zákona č. 145/1995 Z. z. zachovaná, ak sa poplatok v posledný deň lehoty zaplatí na pošte.


Na pošte sa poplatok platí poštovým poukazom. Poplatník môže zaplatiť poplatok:
- poštovým poukazom na účet, ktorý obdržal ako súčasť platobného predpisu na zaplatenie správneho/súdneho poplatku (ďalej len „platobný predpis“) od príslušného správneho orgánu. V tomto poštovom poukaze sú vopred vyplnené všetky identifikačné a platobné údaje na zaplatenie poplatku (pozri vzor v prílohe č. 2 tohto pokynu),
- poštovým poukazom na účet (ručné alebo strojové vypisovanie) od Slovenskej pošty, a.s. V tomto poštovom poukaze musí poplatník vyplniť/vypísať všetky identifikačné a platobné údaje podľa poštových podmienok.
Podaním poštového poukazu Slovenskej pošte a poukázaním peňazí určených na pripísanie na bankový účet adresáta vedený v banke (účet prevádzkovateľa centrálneho systému evidencie poplatkov - Slovenskej pošty, a.s. určený na platenie poplatkov) je poplatok zaplatený.

Príklad č. 1:
Daňový subjekt/poplatník dňa 16.9.2019 podal na DÚ žiadosť o spoplatnený úkon, pričom pri podaní poplatok nezaplatil. DÚ vyzval poplatníka na zaplatenie poplatku a spolu s výzvou mu doručil platobný predpis na zaplatenie poplatku. Poplatok je na základe doručenej výzvy splatný do 14.10.2019. Poplatník dňa 14.10.2019 zaplatil poplatok poštovým poukazom na účet, ktorý obdržal ako súčasť platobného predpisu na zaplatenie poplatku, t. j. poplatok bol zaplatený v posledný deň lehoty na zaplatenie spôsobom podľa § 12 ods. 1 písm. a) zákona č. 145/1995 Z. z.

2. Zachovanie lehoty, pri zaplatení poplatku v hotovosti alebo platobnou kartou na správnom orgáne
Podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona č. 145/1995 Z. z. lehota na zaplatenie poplatku je zachovaná, ak v posledný deň lehoty sa poplatok zaplatí v hotovosti alebo platobnou kartou na správnom orgáne.

V hotovosti, a to do 300 eur vrátane, alebo platobnou kartou môže poplatník zaplatiť poplatok na správnom orgáne prostredníctvom technického vybavenia prevádzkovateľa centrálneho systému evidencie poplatkov, ktorým je Slovenská pošta , a.s. (ďalej len „prevádzkovateľ systému“) , ak správny orgán má pre tento spôsob platby poplatku vytvorené podmienky.

Technickým vybavením pre takýto spôsob zaplatenia je tzv. softvérová pokladňa a samoobslužný platobný kiosk (ďalej len „kiosk“).

Ďalším technickým vybavením, resp. softvérovou aplikáciu prevádzkovateľa systému, prostredníctvom ktorej sa platia poplatky platobnou kartou je Mobilná aplikácia eKolok (MASP) a Webová aplikácia eKolok, (Virtuálny kiosk). Tieto aplikácie prevádzkovateľa systému si poplatník inštaluje do svojho mobilného zariadenia, PC, tabletu, a pod. Ide o virtuálnu realitu, ktorá je elektronicky prenositeľná na ktorékoľvek miesto, avšak vecne podľa agendy služieb stále prislúchajúca správnemu orgánu, ktorému poplatník zaplatí poplatok.

Orgány FS nemajú vytvorené podmienky na zaplatenie poplatku prostredníctvom softvérovej pokladne. Znamená to, že zaplatiť poplatok v hotovosti, resp. platobnou kartou do softvérovej pokladne úradu na orgánoch FS nie je možné.

Na zaplatenie poplatku v hotovosti alebo platobnou kartou prostredníctvom kiosku majú orgány FS vytvorené podmienky na kiosku umiestnenom v budove Daňového úradu Bratislava na Ševčenkovej ulici a na vybraných kioskoch umiestnených na úradoch Ministerstva vnútra SR. Na týchto kioskoch je aktivovaný Katalóg vybraných služieb orgánov FS: Agenda Colných a Daňových úradov.

Na kiosku DÚ Bratislava a kioskoch Ministerstva vnútra SR môže poplatník zaplatiť tak, že si z agendy colných a daňových úradov vyberie požadovanú službu a po zaplatení obdrží „Potvrdenie o úhrade správneho poplatku“ (tzv. eKolok), ktoré predloží FR SR, DÚ a CÚ spolu so žiadosťou o vykonanie úkonu alebo konania (pozri obrázok č. 1 prílohy č. 1 tohto MP).

Ďalším spôsobom platenia na týchto kioskoch je úhrada Platobného predpisu na zaplatenie správneho/súdneho poplatku (ďalej len „platobný predpis“) načítaním QR kódu. Platobný predpis poplatník obdrží osobne na FR SR, DÚ a CÚ alebo poštou spolu s výzvou na zaplatenie poplatku. Poplatník po zaplatení z kiosku obdrží doklad „Potvrdenie o úhrade správneho poplatku – zaplatenie predpisu na kiosku“ (pozri obrázok č. 2 prílohy č. 1 tohto MP). Takéto potvrdenie o úhrade nie je potrebné predkladať orgánu FS, platba sa automaticky spáruje s predpisom v centrálnom systéme evidencie poplatkov (ďalej len „CSEP“). Správca skontroluje úhradu v CSEP prostredníctvom Modulu správy poplatkov.

Na kioskoch umiestnených na ktoromkoľvek inom správnom orgáne z dôvodu, že na týchto kioskoch nie je aktivovaný Katalóg vybraných služieb orgánov FS: Agenda Colných a Daňových úradov, môže poplatník zaplatiť poplatok len načítaním QR kódu z platobného predpisu od orgánu FS. Poplatník z kiosku obdrží doklad „Potvrdenie o úhrade správneho poplatku – zaplatenie predpisu na kiosku“ (pozri obrázok č. 2 prílohy č. 1 tohto MP). Takéto potvrdenie o úhrade nie je potrebné predkladať orgánu FS. Platba sa automaticky spáruje s predpisom v CSEP.

Prostredníctvom Webovej aplikácie eKolok, (Virtuálny kiosk) a Mobilnej aplikácie eKolok (MASP) poplatník zaplatí poplatok bezhotovostne platobnou kartou tak, že si z Agendy colných a daňových úradov vyberie požadovanú službu a po zaplatení obdrží „Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku (eKolok)“, ktoré predloží FR SR, DÚ a CÚ spolu so žiadosťou o vykonanie úkonu alebo konania.

Potvrdenie o úhrade poplatník predloží pri Web aplikácii eKolok v papierovej podobe vytlačené z tejto aplikácie napr. na formáte papiera A4 (pozri obrázok č. 6 v prílohe č. 1) alebo v elektronickej podobe v PDF formáte získané/zaslané z Web aplikácie eKolok. Takéto preukázanie úhrady je v súlade s „Metodikou Platobného systému eKolok“ a „Príručkou Webovej aplikácie eKolok“ (zverejnenou na stránke: https://www.posta.sk/subory/38937/prirucka-pre-webovu-aplikaciu-ekolok.pdf) vydaných Slovenskou poštou, a. s.

Pri použití Mobilnej aplikácie eKolok poplatník zaplatí platobnou kartou za požadovanú službu orgánu FS a výberom konkrétneho uhradeného správneho/súdneho poplatku si zobrazí jeho detail – QR kód eKolku (pozri obrázok č. 4 v prílohe č. 1) na svojom mobilnom zariadení, ktorým preukáže úhradu poplatku na úrade. Prostredníctvom Webovej aplikácie eKolok si môže poplatník vytlačiť aj eKolok zakúpený v Mobilnej aplikácii eKolok a predložiť potvrdenie o úhrade v papierovej podobe (pozri obrázok č. 5 v prílohe č. 1).

Cez Webovú aplikáciu eKolok a Mobilnú aplikáciu eKolok môže poplatník zaplatiť bezhotovostne platobnou kartou aj úhradou platobného predpisu vydaného orgánom FS. „Potvrdenie o úhrade správneho poplatku – zaplatenie predpisu“, ktoré poplatník obdrží z Web aplikácie alebo Mobilnej aplikácie eKolok nie je potrebné predkladať orgánu FS. Platba sa automaticky spáruje s predpisom v CSEP. Správca skontroluje úhradu v CSEP prostredníctvom Modulu správy poplatkov.

Moment zaplatenia poplatku v týchto prípadoch nastáva:
- úhradou v hotovosti alebo platobnou kartou na kiosku za požadovanú službu orgánu FS, alebo
- úhradou platobného predpisu od orgánu FS na kiosku v hotovosti alebo platobnou kartou,
- úhradou platobnou kartou prostredníctvom Webovej aplikácie eKolok, (Virtuálny kiosk) alebo Mobilnej aplikácie eKolok (MASP) za požadovanú službu orgánu FS, alebo
- úhradou platobného predpisu od orgánu FS prostredníctvom Webovej aplikácie eKolok, (Virtuálny kiosk) alebo Mobilnej aplikácie eKolok (MASP) platobnou kartou.

Príklad č. 2:
Daňový subjekt/poplatník podal osobne dňa 25.9.2019 na CÚ žiadosť o spoplatnený úkon a zároveň predložil platné Potvrdenie o úhrade správneho poplatku, ktoré zakúpil dňa 23.9.2019 na kiosku Ministerstva vnútra SR s úhradou v hotovosti za konkrétnu službu z Agendy Colných a Daňových úradov - ID 1058 19.1.2.1. Vydanie potvrdenia o stave osobného účtu na žiadosť DS - z. č. 563/2009 Z. z. v sume 3,00 €.
V tomto prípade poplatník zaplatil poplatok dňa 23.9.2019 úhradou konkrétnej služby orgánov FS na kiosku Ministerstva vnútra SR. Poplatník tým dodržal lehotu na zaplatenie spôsobom podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona č. 145/1995 Z. z.

Príklad č. 3:
Elektronicky komunikujúci daňový subjekt/poplatník prostredníctvom portálu FS dňa 1.10.2019 doručil DÚ žiadosť o povolenie úľavy zo sankcie alebo odpustenie sankcie podľa osobitného predpisu - zákona č. 563/2009 Z. z. Poplatník nezaplatil poplatok pri podaní žiadosti. DÚ vyzval poplatníka na zaplatenie poplatku a spolu s výzvou mu doručil platobný predpis na zaplatenie poplatku, poplatok je splatný do 21.10.2019.
Poplatník zaplatil poplatok na kiosku iného správneho orgánu načítaním QR kódu z platobného predpisu dňa 18.10.2019, to znamená, že uhradil poplatok v lehote na zaplatenie spôsobom podľa § 12 ods. 1
písm. b) zákona č. 145/1995 Z. z.

Príklad č. 4:
Daňový subjekt/poplatník podal osobne dňa 7.11.2019 na CÚ žiadosť o spoplatnený úkon a zároveň preukázal úhradu poplatku na svojom mobilnom zariadení zobrazením detailu – QR kódu platného eKolku, ktorým zaplatil prostredníctvom Mobilnej aplikácie eKolok za konkrétnu službu z Agendy Colných a Daňových úradov dňa 6.11.2019. Poplatník tým dodržal lehotu na zaplatenie spôsobom podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona č. 145/1995 Z. z.

3. Zachovanie lehoty, pri predložení platného potvrdenia o úhrade poplatku z technického zariadenia prevádzkovateľa systému umiestneného na pošte

Podľa § 12 ods. 1 písm. c) zákona č. 145/1995 Z. z. lehota na zaplatenie poplatku je zachovaná, ak v posledný deň lehoty poplatník predloží správnemu orgánu platné potvrdenie o úhrade poplatku z technického zariadenia prevádzkovateľa systému umiestneného na pošte.



Potvrdenie o úhrade správneho poplatku si môže poplatník zakúpiť na vybraných pobočkách Slovenskej pošty. Potvrdenie o úhrade poplatku (tzv. nominálny eKolok) zakúpené na pošte sa vydáva na základe poplatníkom zvolenej hodnoty bez uvedenia konkrétnej služby úradu alebo súdu a je platné je 2 roky od jeho vydania (pozri obrázok č. 3 prílohy č. 1 tohto MP).

Moment zaplatenia poplatku v týchto prípadoch nastáva:
- predložením/doručením platného potvrdenia o úhrade poplatku zakúpeného na pošte na DÚ, CÚ a FR SR. Znamená to, že poplatník osobne na DÚ, CÚ a FR SR predloží platné potvrdenie o úhrade alebo potvrdenie doručí prostredníctvom poskytovateľa poštových služieb. Ak poplatník doručuje potvrdenie prostredníctvom poskytovateľa poštových služieb, poplatok je zaplatený v deň odovzdania potvrdenia na poštovú prepravu (poznámka - § 27 ods. 3 správneho poriadku).

Príklad č. 5:
Daňový subjekt/poplatník dňa 4.11.2019 podal na DÚ žiadosť o spoplatnený úkon, pričom pri podaní poplatok nezaplatil. DÚ vyzval poplatníka na zaplatenie poplatku a spolu s výzvou mu doručil platobný predpis na zaplatenie poplatku. Poplatok je na základe doručenej výzvy splatný do 27.11.2019.
Poplatník zakúpil na pobočke pošty Potvrdenie o úhrade poplatku v nominálnej hodnote (tzv. nominálny eKolok), ktoré dňa 27.11.2019 odovzdal na poštovú prepravu. Aj v tomto prípade bola dodržaná lehota na zaplatenie poplatku a to spôsobom podľa § 12 ods. 1 písm. c) zákona č. 145/1995 Z. z.

4. Zachovanie lehoty pri zaplatení poplatku prevodom z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky

Podľa § 12 ods. 1 písm. d) zákona č. 145/1995 Z. z. lehota na zaplatenie poplatku je zachovaná, ak v posledný deň lehoty sa poplatok odpíše z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky.

Prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky na účet Slovenskej pošty

elektronicky komunikujúci poplatníci platia:
o na Zberný podúčet Slovenskej pošty zriadený pre Finančné riaditeľstvo SR, ktorý je zverejnený na webovom sídle www.financnasprava.sk > Infoservis>Platenie daní > Zaplatenie správneho poplatku, ktorý vyberajú FR SR, daňové úrady a colné úrady>Zaplatenie správneho poplatku. Číslo účtu: 190020545796/6500, IBAN: SK4765000000190020545796, Poštová banka, a. s.,
SWIFT: POBNSKBA, o na účet Slovenskej pošty (na číslo účtu uvedené v platobnom predpise; číslo účtu: 0020545788/6500, IBAN: SK8365000000000020545788, Poštová banka, a.s. SWIFT: POBNSKBA) na základe predpisu vygenerovaného MSP a na základe platobnej inštrukcie vygenerovanej MSP, ktorú orgán FS doručí poplatníkovi v prípade, ak úhrada nebola zrealizovaná pri podaní,

ostatní poplatníci platia:
o na účet Slovenskej pošty (na číslo účtu uvedené v platobnom predpise; číslo účtu: 0020545788/6500, IBAN: SK8365000000000020545788, Poštová banka, a.s. SWIFT: POBNSKBA) na základe platobnej inštrukcie vygenerovanej MSP, ktorú orgán FS doručí poplatníkovi, ak úhrada nebola zrealizovaná pri podaní.
Moment zaplatenia poplatku nastáva:
- odpísaním platby z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky poukázanej na účet Slovenskej pošty, a.s. určený pre platenie poplatkov.
Príklad č. 6:
Elektronicky komunikujúci daňový subjekt/poplatník podal prostredníctvom portálu FS dňa 2.10.2019 na CÚ žiadosť o predĺženie lehoty podľa § 28 zákona č. 563/2009 Z. z. Zároveň poplatník zaplatil poplatok prevodom z účtu na Zberný podúčet Slovenskej pošty zriadený pre Finančné riaditeľstvo SR, účet č.:
SK4765000000190020545796, Poštová banka, a. s., SWIFT: POBNSKBA za službu ID 1054 - 19.1.1.2. Vydanie rozhodnutia o predĺžení lehoty - z. č. 563/2009 Z. z. v sume 4,50 €.
Platba bola z účtu poplatníka v banke odpísaná dňa 2.10.2019. Poplatník dodržal lehotu na zaplatenie spôsobom podľa § 12 ods. 1 písm. d) zákona č. 145/1995 Z. z.

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Odbor daňovej metodiky
Október 2019



ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2019.10.14 1 SP...
2019.10.14 1 SP...
2019.10.14 1 SP...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Novela zákona o správnych poplatkoch č. 30/2019 Z. z.

č. z Lotus 2019/59 zo dňa 01. 03. 2019

1/SP/2019/I


Informácia o zmene a doplnení zákona č. 145/1995 Z. z. v znení neskorších prepisov (čl. III nového zákona Národnej rady SR č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov)

Článkom III zákona č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon č. 30/2019 Z. z. ) sa s účinnosťou od 1.3.2019 mení a dopĺňa Sadzobník správnych poplatkov, ktorý tvorí prílohu zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších prepisov (ďalej len „Sadzobník“).

Cieľom tohto oznámenia je informovať o zmenách v Sadzobníku od 1. marca 2019.

Článkom III zákona č. 30/2019 Z. z. sa upravuje celé znenie položky 140 sadzobníka, pričom orgány finančnej správy (ďalej len „orgány FS“) vyberajú správne poplatky podľa písm. b) a písm. d) tejto položky.

Zmeny a doplnenia sadzobníka, ktoré sa týkajú platenia správnych poplatkov na orgánoch finančnej správy:

1. V položke 140 v písm. b) sa mení suma poplatku zo sumy 100 eur na sumu 500 eur
Po novom správny poplatok podľa písm. b) „za oznámenie právnickej osoby alebo prevádzkovateľa o zámere prevádzkovať žrebovú vecnú lotériu, tombolu alebo kartovú hru mimo kasína alebo o zámere pokračovať v prevádzkovaní“ sa účinnosťou od 1. marca 2019 vyberá v sume 500 eur.

V prípade, ak žiadateľ/poplatník podá žiadosť elektronickými prostriedkami alebo prostredníctvom integrovaného obslužného miesta, podľa § 6 ods. 2 zákona č. 145/1995 Z. z. ak tento zákon pri jednotlivých položkách sadzobníka neustanovuje inak, sadzba poplatku je 50 % z poplatku určeného podľa sadzobníka; v týchto prípadoch sa však poplatok znižuje najviac o 70 eur.
Znamená to, že pri elektronickom podaní sa pri položke 140 písm. b) vyberie poplatok v sume 430 eur.

Podľa doterajšieho znenia položky 140 písm. b) pri ktorej sa vyberá správny poplatok v sume 100 eur a pri elektronickom podaní 50 eur, poplatník zaplatí správny poplatok v tejto sume len pri podnete na úkon alebo konanie podanom do 28.2.2019.
2. V položke 140 v písm. d) sa mení suma poplatku zo sumy 30 eur na sumu 50 eur
Správny poplatok „za oznámenie prevádzkovateľa žrebovej vecnej lotérie, tomboly alebo kartovej hry mimo kasína o zmenách v údajoch alebo dokladoch, na základe ktorých bola právnická osoba zapísaná do evidencie prevádzkovateľov hazardných hier na základe všeobecnej licencie“ sa účinnosťou od 1. marca 2019 vyberá v sume 50 eur.

V prípade, ak žiadateľ/poplatník podá žiadosť elektronickými prostriedkami alebo prostredníctvom integrovaného obslužného miesta, tak pri položke 140 písm. b) zaplatí poplatok v sume 25 eur.

Podľa doterajšieho znenia položky 140 písm. d) pri ktorej sa vyberá správny poplatok v sume 30 eur a pri elektronickom podaní 15 eur, poplatník môže zaplatiť správny poplatok v tejto výške len pri podnete na úkon alebo konanie podanom do 28.2.2019.



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Odbor daňovej metodiky
Február 2019

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2019.03.01 haza...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Novela zákona o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci č. 238/2017 Z. z.

č. z Lotus 2017/207 zo dňa 08. 11. 2017

Informácia


o zmene a doplnení zákona č. 145/1995 Z. z. v znení neskorších prepisov a o vybraných ustanoveniach zákona č. 305/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov (čl. IV a 9. a 90. bod čl. I zákona č. 238/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony)

Zákonom č. 238/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o eGovernmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 238/2017 Z. z.“), sa článkom IV mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 145/1995 Z. z.“).
Zákon č. 238/2017 Z. z. v zmysle článku X. nadobúda účinnosť 1. novembra 2017, okrem čl. I bodu 42, čl. IV bodov 14 až 17, čl. V a čl. IX, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018, čl. I bodu 90 § 60f ods. 5 až 7, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. februára 2018 a čl. I bodu 78 § 56 ods. 1 písm. g) piateho bodu, ktorý nadobúda účinnosť 1. apríla 2018.
Články I až III a články V až IX sa týkajú iných zákonov, ktoré nie sú predmetom tohto oznámenia, okrem 9. a 90. bodu v článku I, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o e-Governmente.
Cieľom tohto oznámenia je informovať o zmenách v zákone č. 145/1995 Z. z. od 1.11.2017, 1.1.2018 a 1.4.2018 a zmenách v zákone o e-Governmente, ktoré úzko súvisia s novými platobnými podmienkami platenia správnych poplatkov on-line platbou.

I. Zákon č. 145/1995 Z. z.

1. Zmeny v platení správnych poplatkov
V ustanovení § 7 ods. 1, ktoré upravuje spôsoby platenia správnych poplatkov (ďalej len „poplatok“) sa vypúšťa platba poplatku prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS) z dôvodu jej nezavedenia do praxe v centrálnom systéme výberu a evidencie poplatkov, tzv. systému E-Kolok (ďalej len „CSEP“). Zároveň pri platbách poplatkov prostredníctvom technického vybavenia prevádzkovateľa systému (Slovenskej pošty, a. s.) sa zavádza spôsob platenia poplatkov prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky a platobnou kartou.
V § 7 ods. 4 sa upravuje možnosť za úkony vykonávané obcami alebo vyššími územnými celkami v rámci preneseného výkonu štátnej správy pri podaniach prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy (ďalej „ÚPVS“), špecializovaného portálu alebo integrovaného obslužného miesta, platiť poplatky platobnou kartou alebo prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky prostredníctvom prevádzkovateľa systému a na účet prevádzkovateľa systému.

V § 7 sa za odsek 9 vkladá nový odsek 10. Uvedeným odsekom sa zavádza povinnosť pre správne orgány [platí aj pre orgány finančnej správy (ďalej len „orgány FS“)] zapojené do CSEP, vždy umožniť poplatníkovi, ktorý komunikuje elektronicky zaplatiť poplatok prostredníctvom technického vybavenia prevádzkovateľa systému (Slovenskej pošty, a.s.) elektronicky a na účely identifikácie poplatku použiť základný číselník poplatkov orgánom verejnej moci.
Ide o prípady, keď poplatník vo veci spoplatneného úkonu alebo konania komunikuje elektronicky prostredníctvom ÚPVS alebo špecializovaného portálu FR SR (t. j. podáva žiadosť o spoplatnený úkon orgánu FS elektronicky cez uvedené portály).
Dôvodom novej úpravy je snaha o zjednotenie označovania spoplatnených úkonov a konaní, vytvorením jednotného číselníka pre všetky orgány verejnej moci, čo umožní odstránenie problémov v evidencii poplatkov v CSEP.
Doterajší odsek 10 v § 7 sa označuje ako odsek 11.

2. Zmeny pri vrátení poplatkov
Ustanovenie § 10 sa dopĺňa odsekom 13. Na účely vrátenia poplatku sa uvedeným odsekom dopĺňa možnosť namiesto odpisu právoplatného rozhodnutia v papierovej podobe použiť aj elektronické rozhodnutie, vyhotovené v súlade s § 26 až 28 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o e-Governmente“), s vyznačenou právoplatnosťou.
Uvedené sa podmienkach FS týka prípadov, v ktorých orgán FS má povinnosť v zmysle zákona o eGovernmente doručovať rozhodnutia o vrátení správneho poplatku alebo preplatku poplatku (§ 10 ods. 1, ods. 3 a ods. 5 zákona č. 145/1995 Z. z.) elektronicky prostredníctvom ÚPVS. V konaní vo veci poplatkov sa postupuje podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov. Preto sa nevzťahuje na toto konanie výnimka podľa § 17, §60b ods. 2 a § 60f ods. 1, ods. 6 a ods. 7 zákona o e-Governmente.
Nadväzne na uvedenú zmenu bude mať orgán FS možnosť aj podľa § 10 ods. 3 písm. b) zákona č. 145/1995 Z. z. doručovať Slovenskej pošte, a. s. na realizáciu vrátenia poplatku elektronicky vyhotovené právoplatné rozhodnutie.
3. Úprava lehoty pri platení poplatkov
V § 12 ods. 1 sa vypúšťa písmeno e). Nadväzne na zrušenie spôsobu platby poplatku prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS) sa z ustanovenia § 12, ktoré upravuje zachovanie lehôt pri platení poplatkov, vypúšťa dodržanie lehoty pri tomto spôsobe platby.
4. Evidencia poplatkov
S ohľadom na zavedenie možnosti platenia poplatkov v § 7 ods. 4 za úkony vykonávané obcami alebo vyššími územnými celkami v rámci preneseného výkonu štátnej správy elektronicky cez ÚPVS, špecializovaný portál alebo integrované obslužné miesto, prostredníctvom prevádzkovateľa systému, bude prevádzkovateľ systému podľa doplnenej úpravy § 15a ods. 1 viesť aj centrálnu evidenciu tých poplatkov, ktoré sú príjmom rozpočtu obcí alebo vyšších územných celkov.
Podľa novo doplneného odseku 4 v § 15a bude Ministerstvo financií SR viesť číselník poplatkov orgánom verejnej moci, ako štruktúrovanú verziu sadzobníka. Položkami tohto číselníka budú položky sadzobníka alebo ich nižšia úroveň členenia v písmenách, bodoch alebo s prihliadnutím na iné podmienky ich uplatňovania ustanovené v oslobodení, splnomocnení alebo poznámke položky tak, aby vzniklo toľko položiek číselníka poplatkov, koľko variácií sadzieb poplatku je prípustných vo všetkých položkách sadzobníka.
Položky číselníka poplatkov orgánom verejnej moci môžu mať prepojenie na úroveň životnej situácie alebo služby verejnej správy, ak ich poskytovanie nie je možné oddeliť, alebo ak je ich poskytovanie na združenom základe vhodné vzhľadom na nastavenie životných situácií alebo služby verejnej správy na ústrednom portáli verejnej správy, špecializovanom portáli alebo integrovanom obslužnom mieste.
FR SR bude v zmysle ustanovenia § 15a ods. 4 povinné napĺňať do číselníka poplatkov orgánov verejnej moci údaje a udržiavať ho aktuálny, a to v rozsahu údajov, ktoré sa týkajú jeho pôsobnosti vo vzťahu ku konaniu alebo úkonu, za ktoré sa poplatky platia orgánom FS.
5. Odvádzanie výnosu poplatkov
Na základe novo doplneného odseku 4 v § 17 bude prevádzkovateľ systému odvádzať do rozpočtu príslušnej obce alebo vyššieho územného celku sumy poplatkov, ktoré boli podľa § 7 ods. 4 zaplatené prostredníctvom prevádzkovateľa systému a na účet prevádzkovateľa systému za úkony vykonávané obcami alebo vyššími územnými celkami v rámci preneseného výkonu štátnej správy.

6. Doplnenie povinností prevádzkovateľa systému
V súvislosti so zmenami v § 7 ods. 1, § 7 ods. 4 a § 7 ods. 9 rozširujú sa povinnosti prevádzkovateľa systému tak, aby reflektovali na novú právnu úpravu uvedených ustanovení. Dopĺňa sa povinnosť pri zabezpečení evidencie poplatkov podľa § 18a ods. 1 písm. b) na účel identifikácie úkonu alebo konania používať hodnoty z číselníka poplatkov orgánom verejnej moci. Prevádzkovateľ systému bude povinný okrem zúčtovania prevodu peňažných prostriedkov do štátneho rozpočtu, zabezpečiť aj zúčtovanie peňažných prostriedkov do rozpočtov obcí a vyšších územných celkov.
Zároveň v nadväznosti na zmenu v § 5 ods. 6 písm. b) zákona o e-Governmente bude prevádzkovateľ systému povinný podľa novo doplneného písmena e) v § 18a ods. 1 zabezpečiť sprístupnenie technického vybavenia a podmienok na vykonanie platby poplatkov podľa osobitného predpisu, teda zákona o e-Governmente.
Doterajšie písmeno e) sa označuje ako písmeno f).

7. Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. novembra 2017
Prechodné ustanovenia k zmenám zavedeným od 1. novembra 2017 zákonom č. 238/2017 Z. z. upravuje § 19l.
V prípade úkonov a konaní začatých do 31. októbra 2017 podľa § 19l odseku 1 sa vyberajú poplatky podľa predpisov účinných do 31. októbra 2017, i keď sa stanú splatnými po 31. októbri 2017. Znamená to, že ak poplatník podá podnet na úkon alebo na konanie do 31. októbra 2017 a poplatok bude platiť 1. novembra 2017 a neskôr, zaplatí poplatok podľa sadzobníka účinného do 31. októbra 2017 aj v prípade, ak sa napr. zmení suma poplatku alebo oslobodenie od poplatku v sadzobníku.
Ak správny orgán vyzve poplatníka na zaplatenie poplatku po 31. októbri 2017 a týka sa to podnetu na úkon alebo na konanie podaného do 31. októbra 2017, vyberie poplatok podľa sadzobníka účinného do 31. októbra 2017.
Podľa § 19l odseku 2 poplatky zaplatené do 31. októbra 2017 sa prevádzajú do príslušných rozpočtov podľa predpisov účinných do 31. októbra 2017. Uvedený odsek sa netýka poplatkov zaplatených za úkony a konania orgánov FS. V zmysle tohto odseku sa postupuje pri prevádzaní peňažných prostriedkov do rozpočtov obcí a vyšších územných celkov v nadväznosti na novo doplnený odsek 4 v § 7 a nový odsek 4 v § 17.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky podľa § 19l odseku 3 sprístupní funkcionality číselníka poplatkov orgánom verejnej moci podľa § 15a ods. 4 na účely jeho používania podľa tohto zákona najneskôr od 1. apríla 2018. FR SR poskytne úzku súčinnosť prevádzkovateľovi systému CSEP pri vytvorení, resp. zmene a zapracovaní nového/zmeneného číselníka poplatkov za spoplatnené úkony a konania orgánov FS do CSEP. Ide o číselník poplatkov v súčasnosti označený ako Agenda Colných a Daňových úradov zapracovaný a používaný v CSEP.

8. Zmeny a doplnenia Sadzobníka správnych poplatkov
V Sadzobníku správnych poplatkov časti I. Všeobecná správa v položke 2 písm. a) a písm. c) a položke 3 prvom bode písm. a) a druhom bode sa suma 1,50 eura mení na sumu 2 eurá. Uvedená zmena sadzobníka sa týka vyberania poplatkov za úkony a konania orgánov FS a v zmysle Čl. X. zákona č. 238/2017 Z. z. nadobúda účinnosť od 1. januára 2018.
Od 1. januára 2018 budú orgány FS na základe uvedených zmien:
za úkon uvedený v položke 2 písm. a), za vyhotovenie odpisu (fotokópie), listinnej podoby elektronického dokumentu, výpisu alebo písomnej informácie z úradných kníh, úradných záznamov, evidencií, registrov listín a zo spisov alebo súkromných spisov v úradnej úschove, vyberať poplatok za každú aj začatú stranu ..... 2 eurá. Pri zníženej sadzbe podľa § 6 ods. 2 zákona č. 145/1995 Z. z. vyberú poplatok v sume 1 euro za každú aj začatú stranu.
za úkon uvedený v položke 2 písm. c), za osvedčenie odpisu (fotokópie), listinnej podoby elektronického dokumentu, výpisu alebo písomnej informácie z úradných kníh, úradných záznamov, registrov listín a zo spisov alebo súkromných spisov v úradnej úschove, vyberať poplatok za každú aj začatú stranu v slovenskom jazyku. ..... 2 eurá. Pri zníženej sadzbe vyberú poplatok v sume 1 euro za každú aj začatú stranu v slovenskom jazyku.
za úkon uvedený v položke 3 prvom bode písm. a), za osvedčenie podpisu na listine alebo na jej rovnopise, za každý podpis ..... 2 eurá.
II. Zákon o e-Governmente
1. Vykonanie platby správneho poplatku pri elektronickom podaní
V ustanovení § 5 odseku 6 sa dopĺňa nové písmeno b). Citovaným ustanovením sa zavádza povinnosť pre FR SR, umožniť úhradu správneho poplatku prostredníctvom technického vybavenia prevádzkovateľa systému (Slovenskej pošty, a.s.) vždy, ak ide o konanie alebo úkon, v ktorých daňový subjekt/poplatník komunikuje s orgánom FS elektronicky prostredníctvom prístupových miest, špecializovaného portálu FR SR alebo portálu ÚPVS podľa zákona o e-Governmente.
Znamená to umožnenie vykonania platby správneho poplatku elektronicky (on-line) tak, aby bolo možné ju vykonať samostatne alebo spolu s podaním elektronického podania, a to aspoň platobnou kartou a prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky.

2. Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. novembra 2017
Prechodné ustanovenia v zákone e-Governmente k zmenám zavedeným od 1. novembra 2017 zákonom č. 238/2017 Z. z. upravuje § 60f. Podľa odseku 8 prechodných ustanovení má FR SR ako správca špecializovaného portálu zabezpečiť sprístupnenie vykonania platby správneho poplatku podľa § 5 ods. 6 písm. b) najneskôr od 1. apríla 2018.


Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Odbor daňovej metodiky
Október 2017

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2017.11.08 zak ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Metodické usmernenie k používaniu slovenského jazyka vo veciach správy daní na území ČR

č. z Lotus 2016/105 zo dňa 08. 04. 2016



Vaša značka/zo dňa
Naša značka
Vybavuje/linka
Dátum a miesto odoslania






19.2.2016, Bratislava


Vec:
Žiadosť o metodické usmernenie k používaniu slovenského jazyka vo veciach správy daní na území ČR

Vážené dámy,
vážení páni,

obraciame sa na Vás so žiadosťou o metodické usmernenie vo veci práva používať slovenský jazyk
v úradnom styku a to vo veciach správy daní.

Daňový poriadok platný na území ČR ( zákon č.280/2009 Sb. v znení neskorších predpisov) výslovne upravuje ako úradný jazyk len český jazyk:

§ 76
Jednací jazyk
(1) Při správě daní se jedná a písemnosti se vyhotovují v českém jazyce.
(2) Písemnosti vyhotovené v jiném než českém jazyce musí být předloženy v originálním znění, a současně v překladu do jazyka českého, pokud správce daně neprohlásí, že takový překlad nevyžaduje nebo že požaduje úředně ověřený překlad; takové prohlášení může správce daně učinit na své úřední desce i pro neurčitý počet písemností v budoucnu.
(3) Každý, kdo neovládá jazyk, jímž se vede jednání, má právo na tlumočníka10) zapsaného v seznamu tlumočníků, kterého si obstará na své náklady.
(4) Občan České republiky příslušející k národnostní menšině, která tradičně a dlouhodobě žije na území České republiky11), má před správcem daně právo činit podání a jednat v jazyce své národnostní menšiny. Nemá-li správce daně úřední osobu znalou jazyka národnostní menšiny, obstará si tento občan tlumočníka zapsaného v seznamu tlumočníků. Náklady na tlumočení a náklady na pořízení překladů v tomto případě nese správce daně.

Z uvedeného vyplýva, že správca dane môže akceptovať dokumenty v slovenčine (nie je to ale teda automaticky).

Slovák s českým občianstvom ale môže na finančnom úrade konať v slovenčine.

Našou skúsenosťou sú podania vo veci vrátenia dane z pridanej hodnoty z Českej republiky pre osoby usadené v Slovenskej republike, kedy správca dane vyžaduje vyjadrenia v českom jazyku. Recipročne je možné konštatovať, že Slovenská republika akceptuje podania v daňovom konaní v českom jazyku.

V tejto súvislosti si Vás dovoľujeme požiadať o metodické usmernenie, v ktorých prípadoch bude správca dane akceptovať dokumenty v slovenčine a kedy je potrebný úradne overený preklad.

S pozdravom


Ing. Milan Vargan Ing. Alica Orda Oravcová
prezident SKDP viceprezidentka SKDP pre metodiku






Odpoveď z Generálniho finančního ředitelství:



Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1

Sekce právní



Č. j.: 29446/16/7700-10123-050166
Vyřizuje: Mgr. Veronika Cestrová, Oddělení daňového procesu I
Tel: (+ 420) 296 852 351, (+ 420) 296 852 222
E-mail: Veronika.Cestrova@fs.mfcr.cz
Alica Orda Oravcová
alica.oravcova@gtcs.sk


Odpověď na dotaz týkající se jednacího jazyka

Dne 7. 3. 2016 Generální finanční ředitelství obdrželo dotaz viceprezidentky Slovenské komory daňových poradců Ing. Alice Orda Oravcové (dále jen „tazatel“), došlý z e-mailové adresy alica.oravcova@gtcs.sk.
Tazatel žádá o stanovisko k používání slovenského jazyka ve věcech správy daní na území České republiky.
Generální finanční ředitelství k tomu uvádí:
Jednacím jazykem je dle § 76 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších přepisů (dále jen „daňový řád“) český jazyk. To má za důsledek, že veškerá ústní jednání správce daně jsou vedena a priori v češtině a vyhotovovány v češtině jsou i písemnosti správce daně.

Obdobně též podání vůči správci daně musí být vyhotovena v češtině. Písemnosti vyhotovené v jiném než českém jazyce musí být správci daně předloženy v originálním znění, a současně v překladu do jazyka českého, pokud správce daně neprohlásí, že takový překlad nevyžaduje nebo že požaduje úředně ověřený překlad. Takové prohlášení může správce daně učinit na své úřední desce i pro neurčitý počet písemností v budoucnu. Jak je patrné, správce daně má v případech cizojazyčných písemností tři možnosti – prohlásit, že mu postačuje originál písemnosti, požadovat k originálu písemnosti i její překlad do jazyka českého, nebo k originálu písemnosti požadovat úředně ověřený překlad.
Je tedy pouze na správci daně, jak bude cizojazyčné písemnosti akceptovat. Dle obecného postupu je nutné předkládat k originálu písemnosti také překlad, ovšem je právem správce daně pro určité písemnosti tento překlad nepožadovat, nebo naopak požadovat i úředně ověřený překlad v případech, kdy se to jeví nutným nebo kdy se správci daně „neoficiální“ překlad nezdá důvěryhodný. Přitom platí, že tato úvaha je sice na správci daně, ale ten samozřejmě nemůže postupovat libovolně. Musí respektovat základní zásady správy daní vyjádřené v § 5 – 9 daňového řádu, zejména zásadu přiměřenosti a hospodárnosti, vyjádřené v § 5 odst. 3, resp. § 7 odst. 2 daňového řádu.

Na základě čl. 25 odst. 2 Listiny základních práv a svobod pak upravuje daňový řád v § 76 odst. 4 právo národnostních menšin užívat jejich jazyk v úředním styku. Dle § 76 odst. 4 daňového řádu má tedy občan České republiky příslušející k národnostní menšině, která tradičně a dlouhodobě žije na území České republiky Dle § 2 zákona č. 273/2009 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je příslušníkem národnostní menšiny občan České republiky, který se hlásí k jiné než české národnosti a projevuje přání být považován za příslušníka národnostní menšiny spolu s dalšími, kteří se hlásí ke stejné národnosti. , před správcem daně právo činit podání a jednat v jazyce své národnostní menšiny, tedy např. ve slovenštině. Nemá-li v takovém případě správce daně úřední osobu znalou jazyka národnostní menšiny, má tento občan právo si obstarat tlumočníka zapsaného v seznamu tlumočníků vedeném Ministerstvem spravedlnosti, kdy náklady na tlumočení a náklady na pořízení překladů v tomto případě nese správce daně. Právo činit podání a jednat před správcem daně v České republice ve slovenštině tedy přísluší pouze příslušníkům slovenské národnostní menšiny, ne a priori všem Slovákům s českým občanstvím.

Co se týká vracení daně z přidané hodnoty osobám usazeným na Slovensku, jedná se o řízení, na které dopadají obecné zásady k používání jednacího jazyka vyjádřené výše. Nad rámec výše uvedeného sdělujeme, že k otázce vracení daně z přidané hodnoty jsou na internetu Finanční správy dostupné podrobné informace zde:
http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/dane/dan-z-pridane-hodnoty/vracenidph

Při posuzování Vámi předloženého dotazu vycházelo Generální finanční ředitelství výhradně z údajů uvedených ve Vašem podání bez podrobných znalostí konkrétních informací a souvislostí, které se k předmětnému problému vztahují. Dále si Vás dovolujeme upozornit na skutečnost, že Generální finanční ředitelství není oprávněno k závaznému výkladu právních předpisů a rovněž k poskytování právního poradenství v individuálních záležitostech. Proto Vám doporučujeme v komplikovanějších případech se obracet na certifikovaného daňového poradce, který se o Váš případ postará s náležitou péčí.

JUDr. Eva Kostolanská
ředitel sekce
v zastoupení
Ing. Mgr. Radim Patočka
ředitel odboru
ZDROJ:

Vzťah k:

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Etický kódex FR SR

č. z Lotus 2016/106 zo dňa 08. 04. 2016
Od 1. januára 2016 vstúpil do platnosti nový etický kódex finančnej správy.


Etický kódex finančnej správy

Pravidlá správania sa zamestnanca vo vzťahu ku klientom



Som ten,

kto vystupuje profesionálne a v kontakte s klientmi koná
► čestne,
► v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi,
► na vysokej odbornej úrovni,
► promptne, zodpovedne a včas,

kto rešpektuje práva klientov, preferuje ľudský prístup, prípadné obavy klientov z komunikácie, či návštevy daňového alebo colného úradu odstraňuje
► zdvorilým správaním,
► počúvaním pripomienok,
► úsilím porozumieť všetkým okolnostiam týkajúcim sa prípadu,

kto chráni údaje poskytnuté klientmi, som si vedomý, že mám privilegovaný prístup k informáciám o klientoch, a preto
► vysvetlím klientom dôvod, na základe ktorého požadujem informácie,
► chránim informácie získané o klientoch,
► sprístupňujem údaje o klientoch iba oprávneným osobám,
► zverejňujem údaje o klientoch iba v prípade, ak mi to ukladá zákon,

kto poskytuje podporu klientom pri plnení ich povinností, informujem klientov, ako platiť dane, clá a poplatky v správnej výške a z toho dôvodu
► poskytujem informácie, ktoré pomôžu klientom pochopiť, čo a kedy je potrebné urobiť,
► jasne klientom vysvetlím, čo sa od nich vyžaduje,
► vyzývam klientov na opravu alebo doplnenie údajov,
► spracovávam údaje poskytnuté klientmi čo najrýchlejšie,

kto pristupuje ku klientom s dôverou, že klienti chcú postupovať správne, a preto predpokladám, že klienti
► uvádzajú pravdivé informácie,
► sa zaujímajú o svoje povinnosti,
► budú dodržiavať pravidlá slušného správania sa v komunikácii so zamestnancami finančnej správy,

kto monitoruje klientov porušujúcich pravidlá, čestných klientov chcem ochrániť pred tými, ktorí porušujú pravidlá, a preto
► vyvodzujem zodpovednosť voči klientom, ktorí sa zapájajú do podvodov,
► vymáham dlhy od klientov, ktorí si neplnia svoje povinnosti,
► využívam svoje právomoci v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov, ► pri podozrivých činnostiach postupujem obozretne.

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

Etick%C3%BD%20k...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Adresy daňových úradov a kontaktných miest od 1.1.2012

č. z Lotus 2011/88 zo dňa 29. 12. 2011
Zistenie miestnej príslušnosti na www.drsr.sk:
Adresy Daňových úradov ich pobočiek a kontaktných miest od 1.1.2012
Daňové riaditeľstvo



V zmysle prebiehajúcich reformných zámerov dôjde v Slovenskej republike k zmenám
v štruktúre daňových úradov. K 1. januáru 2012 bude zriadených 8 daňových úradov v sídlach
krajov a 1 daňový úrad pre vybrané daňové subjekty so sídlom v Bratislave. Na zabezpečenie
výkonu činnosti daňových úradov v pôsobnosti krajov bude od 1.1.2012 vytvorených 39 pobočiek
(PDÚ) a 42 kontaktných miest daňových úradov (KMDÚ)
Transformáciou daňových úradov sa pre klientov nemení dostupnosť služieb daňovej správy.
Sieť daňových úradov a ich pobočiek a kontaktných miest bude kopírovať doterajšie lokality
daňových úradov. Úradné hodiny DÚ, novovzniknutých pobočiek DÚ a kontaktných miest DÚ budú:
v pondelok až štvrtok od 9.00 hod. do 17.00 hod., v piatok od 9.00 hod. do 14.00 hod.


Daňové úrady, pobočky alebo kontaktné miesta DÚ sú dostupné na týchto adresách:


DÚ pre vybrané daňové subjekty
DÚ pre VDS – Radlinského 37, 817 89

Bratislavský kraj
DÚ Bratislava – Ševčenkova32, 850 00
– Radlinského 37, 817 89
– Račianska 153/A, 836 09
– Dr. Vl. Clementisa 10, 820 09
PDÚ Senec – Mierové nám. 17, 903 01
PDÚ Pezinok – Moyzesova 2, 902 01
PDÚ Malacky – Záhorácka 17, 901 01

Trnavský kraj
DÚ Trnava – Hlboká 8/1, 917 65
PDÚ Dunajská Streda – Biskupa Kondého 2, 929 01
PDÚ Galanta – Hodská 390/4, 924 00
PDÚ Senica – Nám. Oslobodenia 6, 905 80
PDÚ Skalica – Mallého 56, 909 01
PDÚ Piešťany – Záborského 40, 921 01
KMDÚ Sládkovičovo – Fučíkova 96/89, 925 21 Nová adresa
KMDÚ Hlohovec – Podzámska 39, 920 01
KMDÚ Veľký Meder – Nám. Mládeže 28, 932 01
KMDÚ Šamorín – Obilná 2, 931 01
KMDÚ Sereď – Vonkajší rad 795/4, 926 01
KMDÚ Šaští - Stráže – Štúrova 1319, 908 41* Nová adresa n
od 1.2.2012!


Trenčiansky kraj
DÚ Trenčín – K dolnej stanici 22, 911 33
PDÚ Považská Bystrica – Centrum 43, 017 80
PDÚ Partizánske – Makarenkova 1, 958 01
PDÚ Nové Mesto n Váhom – Hviezdoslavova 36, 91501
PDÚ Prievidza – Švéniho 1/2727, 971 01
KMDÚ Púchov – Štefánikova 820, 020 01
KMDÚ Myjava – M. R. Štefánika 6, 907 01
KMDÚ Stará Turá – Družstevná 492/2, 916 01
KMDÚ Dubnica n Váhom – Bratislavská 380, 018 41
KMDÚ Bánovce n Bebravou – nám. Ľ Štúra 7/7, 957 01 Nová
adresa
KMDÚ Nováky – M. R. Štefánika 116, 972 71




Nitriansky kraj
DÚ Nitra – Damborského 5, 949 01 Nová adresa
PDÚ Komárno – Dunajské nábrežie 11, 945 01
PDÚ Levice – Vajanského 5, 934 03
PDÚ Nové Zámky – Kukučínova 1, 940 01
PDÚ Topoľčany – Krušovská 89, 955 56
PDÚ Štúrovo – Ostrihomská cesta 5, 943 01
KMDÚ Hurbanovo – Komárňanská 147, 947 01
KMDÚ Kolárovo – Dlhá 2, 946 03
KMDÚ Želiezovce – Komenského 8, 937 01
KMDÚ Vráble – Moravská 294, 952 01
KMDÚ Šurany – Ulica SNP 69, 942 01
KMDÚ Šahy – Rákocziho 7, 936 01
KMDÚ Zlaté Moravce – Hviezdoslavova 183, 953 01
KMDÚ Šaľa – Petra Pázmaňa 51/19, 927 00

Banskobystrický kraj
DÚ Banská Bystrica – Nová ulica 13, 975 04 Nová
adresa
PDÚ Brezno – Laskomerského 14, 977 01
PDÚ Lučenec – Novohradská 3035/9, 984 01
PDÚ Rimavská Sobota – Francisciho 9, 979 01
PDÚ Veľký Krtíš – Ulica SNP 2/A, 990 01
PDÚ Zvolen – Kozačeka 2180/38, 960 99
PDÚ Žiar nad Hronom – SNP 132, 965 01
KMDÚ Fiľakovo – Záhradnícka 2A, 986 01
KMDÚ Poltár – Sklárska 60, 987 01, 987 01
KMDÚ Tornaľa – Škultétyho12, 982 01
KMDÚ Detva – Tajovského 1462/9, 962 12
KMDÚ Krupina – Kuzmányho 2191/4, 963 01
KMDÚ Banská Štiavnica – Nám. Sv. Trojice 1, 96901
KMDÚ Nová Baňa – Školská 5, 968 01
KMDÚ Revúca – Jilemnického 92/36, 050 62


Žilinský kraj
DÚ Žilina – J. Kráľa 2, 010 01 Nová adresa
PDÚ Ružomberok – Nám. A. Hlinku 54, 034 01
PDÚ Čadca – Matičné nám. 1284, 022 01
PDÚ Námestovo – Ružová 535/1, 029 01
PDÚ Dolný Kubín – Kohútov sad 1750, 026 80
PDÚ Liptovský Mikuláš – Hollého 3, 031 80
PDÚ Martin – Jesenského 23, 036 32
KMDÚ Turčianske Teplice – H. Rakovce 1448/35, 03946
KMDÚ Kysucké Nové Mesto – Litovelská 1218, 024 04
KMDÚ Bytča – Treskoňova 815/7, 014 01

Prešovský kraj
DÚ Prešov – Hviezdoslavova 7, 080 01 Nová adresa
PDÚ Bardejov – Partizánska 3014, 085 28
PDÚ Humenné – Štefánikova 18, 066 39
PDÚ Poprad – Štefánikova 3651/13, 058 01
PDÚ Stará Ľubovňa – Prešovská 1, 064 01
PDÚ Svidník – gen. Svobodu 720/29, 089 80
PDÚ Vranov n Topľou – Nám. Slobody 968, 093 01
KMDÚ Snina – Vihorlatská 1991, 969 50
KMDÚ Kežmarok – Huncovská 1, 060 26
KMDÚ Svit – kpt. Nálepku 2, 059 21
KMDÚ Sabinov – Ružová 63, 083 01
KMDÚ Levoča – Ružová 1, 054 21
KMDÚ Stropkov – Hlavná 1737/61, 091 01

Košický kraj
DÚ Košice – Rozvojová 2, 040 11Nová adresa
PDÚ Michalovce – Alexandra Markuša 1, 071 01
PDÚ Rožňava – Zeleného Stromu 10, 048 01
PDÚ Spišská Nová Ves – Školská 24, 052 80
PDÚ Trebišov – Jána Husa 15, 075 01
KMDÚ Sobrance – Švermova 16, 073 01
KMDÚ Gelnica – Slovenská 52, 056 01
KMDÚ Kráľovský Chlmec – Mierová 2, 077 01
KMDÚ Veľké Kapušany – P. O. Hviezdoslava 75, 07901
KMDÚ Moldava nad Bodvou – Hlavná 112, 045 01
ZDROJ:

Vzťah k:

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Prihlásiť sa na odber FS 35/19