153/2025 Z. z. novela zákona o dani z príjmov - superodpočet v športe
Inštitút superodpočtu sa zavádza aj do oblasti športu. Po vzore oblastí výskumu a vývoja tak bude možné dosiahnuť väčšiu aktiváciu súkromných zdrojov do sektora športu.
6/FO/2024/IM
Podľa § 17 ods. 5 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o dani z príjmov) je fyzická osoba s príjmami podľa § 6 zákona o dani z príjmov povinná zvýšiť základ dane aj o rozdiel, o ktorý sa ceny alebo podmienky vo významných kontrolovaných transakciách líšia od cien alebo podmienok, ktoré by sa použili medzi nezávislými osobami v porovnateľných transakciách, pričom tento rozdiel znižuje základ dane alebo zvyšuje daňovú stratu. Pri určení tohto rozdielu sa postupuje podľa § 18 zákona o dani z príjmov.
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
15/PO/2023/IM
Predčasné ukončenie lízingu | Úprava ZD | Daňový výdavok |
Predčasný predaj | § 19 ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov | DZC Upozornenie: pri vybranom druhu majetku(napr. osobné autá, nehnuteľnosti v OS č.6) len do výšky príjmov z predaja |
Škoda (havária, odcudzenie) | § 19 ods. 3 písm. d), resp. § 19 ods. 3 písm. g) zákona o dani z príjmov | DZC do výšky príjmov z náhrad, alebo DZC pri živelnej pohrome a krádeže neznámym páchateľom potvrdenej políciou v plnej výške |
Predčasný predaj majetku vylúčeného z odpisovania | § 19 ods. 3 písm. e) zákona o dani z príjmov | VC Upozornenie: pri pozemkoch nedotknutých ťažbou VC len do výšky príjmov z predaja |
Rok | Základ dane (v €) | Skutočne uplatnený daňový odpis (75 000/4) | Odpis z limitovanej VC (48 000/4) | Úprava ZD podľa §17 ods. 34 (v €) |
2023 | 11 900 | 15 625 (3 až 12/2023) | 10 000 (12 000/12*10) | 5 625 |
2024 | 13 000 | 18 750 | 12 000 | - |
2025 | 14 000 | 18 750 | 12 000 | - |
2026 | 10 000 | 18 750 | 12 000 | 6 750 |
2027 | 11 500 | 3 125 (1 až 2/2027) | 2 000 /12 000/12*2) | 1 125 |
Spolu úprava ZD | 13 500 |
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
34/DZPaU/2023/MU
Usmernenie k zahrnutiu dotácie na obstaranie dlhodobého odpisovaného hmotného majetku do základu dane u daňovníka účtujúceho v sústave podvojného účtovníctva
ZDP ustanovuje osobitný spôsob zahrnutia dotácie na dlhodobý hmotný majetok do základu dane. Podľa § 17 ods. 3 písm. f) ZDP sa do základu dane nezahŕňa dotácia poskytnutá na obstaranie odpisovaného hmotného majetku v zdaňovacom období, v ktorom bolo o nej účtované vo výnosoch podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZÚ”); táto dotácia sa zahrnie do základu dane počas doby odpisovania tohto majetku podľa § 26 a vo výške odpisu podľa § 27 alebo § 28 alebo v pomernej časti zodpovedajúcej výške použitej dotácie na obstaranie tohto majetku. Citované znenie je platné a účinné od 01.01.2008.
Odpisovaným hmotným majetkom sa rozumie majetok podľa § 22 ods. 2 ZDP, napr. samostatné hnuteľné veci, ktoré majú samostatné technicko-ekonomické určenie, ktorých vstupná cena je vyššia ako 1 700 eur a prevádzkovo-technické funkcie dlhšie ako jeden rok. Doba odpisovania hmotného majetku podľa § 26 ods. 1 ZDP je ustanovená pre každú jednotlivú odpisovú skupinu samostatne, pre odpisovú skupinu 0 je určená doba odpisovania 2 roky, pre poslednú odpisovú skupinu 6 je určená doba odpisovania 40 rokov. Doba odpisovania sa vykonaním technického zhodnotenia predlžuje v súlade s § 26 ods. 5 ZDP o dobu vyplývajúcu zo spôsobu výpočtu podľa § 27 alebo § 28. V § 27 ZDP je ustanovený postup pri rovnomernom odpisovaní hmotného majetku, v § 28 ZDP je ustanovený postup pri zrýchlenom odpisovaní hmotného majetku zaradeného do odpisovej skupiny 2 alebo 3 (Poznámka: S účinnosťou od 01.01.2015 nie je možné použiť zrýchlený spôsob odpisovania pre hmotný majetok zaradený v odpisových skupinách 0, 1, 4, 5 a 6.).
Účtovná jednotka účtuje o nároku na dotáciu na majetok spojenú s kúpou, zhotovením alebo inou formou nadobudnutia majetku alebo technického zhodnotenia dlhodobého majetku, ako o odplate za minulé alebo budúce splnenie určitých podmienok, v súlade s § 52a ods. 1 PUP na ťarchu účtu 346 - Dotácie zo štátneho rozpočtu alebo 347 - Ostatné dotácie, ak je takmer isté, že sa splnia všetky podmienky súvisiace s dotáciou a súčasne, že sa dotácia poskytne. Súvzťažne sa dotácia účtuje v prospech účtu výnosov alebo v prospech účtu 384 - Výnosy budúcich období. Podľa § 52a ods. 2 písm. a) PUP pri odpisovanom dlhodobom majetku sa dotácia na účte 384 Výnosy budúcich období zúčtováva so súvzťažným zápisom v prospech účtu 648 - Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti, a to systematicky a racionálne počas doby použiteľnosti majetku, kedy vznikajú súvisiace náklady, napríklad pripadajúca výška nákladov na odpisy, náklady na zostatkovú hodnotu pri vyradení majetku z účtovníctva.
Účtovný prípad | Účet | |
MD | ||
Predpis dotácie na obstaranie hmotného majetku schválenie dotácie | 346 | 384 |
Príjem dotácie na bankový účet | 221 | 346 |
Obstaranie hmotného majetku | 042 | 321 |
Zaradenie majetku do užívania | 02x | 042 |
Odpis hmotného majetku | 551 | 081 |
Rozpustenie časti dotácie vo vecnej a časovej súvislosti s odpisom hmotného majetku | 384 | 648 |
2. Spôsob zahrnutia dotácie prijatej na obstaranie odpisovaného hmotného majetku do základu dane počas doby odpisovania hmotného majetku
Vyššie uvedené prezentujeme v nasledujúcich príkladoch. Vo všetkých príkladoch sú sumy uvádzané v eurách a sú použité nasledovné skratky:
Vplyv na výsledok hospodárenia a základ dane za jednotlivé zdaňovacie obdobia je nasledovný:
UcO ZdO | 1.10 vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH podľa | DO v ZD podľa § 27 ZDP | Dotácia v ZD § 17 ods. 3 písm. ZDP | Úprava ZD o rozdiel | |
Suma rozdielu | zvýšenie ZD zníženie ZD | |||||
2018 | 20 000,(10 mesiacov) x | x
20 000,- | 20 000,(10 mesiacov) x | x
20 000,- | x x | |
2019 | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | x x | |
2020 | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | x x | |
2021 | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | 0,- | x x |
2022 | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | x x | |
2023 | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | 24 000,- | x x | |
2024 | 4 000,(2 mesiace) | 4 000,- | 4 000,(2 mesiace) | 4 000,- | x x | |
spolu | 144 000,- | 144 000,- | 144 000,- | 144 000,- | 05 _ | x |
Vplyv na výsledok hospodárenia a základ dane za jednotlivé zdaňovacie obdobia je nasledovný:
UcO ZdO | 1.10 vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH podľa PUP | DO v ZD podľa § 27 ZDP | Dotácia v ZD podľa § 17 ods. 3 písm. ZDP | Úprava ZD o rozdiel | |
Suma rozdielu | zvýšenie ZD zníženie ZD | |||||
2018 | 20 000,(10 mesiacov) x | x
8 000,- | 20 000,(10 mesiacov) x | x
8 000,- | x x | |
2019 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | |
2020 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | |
2021 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | |
2022 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | |
2023 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | |
2024 | 4 000,(2 mesiace) | 1 600,- | 4 000,(2 mesiace) | 1 600,- | x x | |
spolu | 144 000,- | 57 600,- | 144 000,- | 57 600,- | 05 _ | x |
Rozdiel medzi výškou dotácie na obstaranie dlhodobého hmotného majetku ovplyvňujúcou výsledok hospodárenia za jednotlivé účtovné obdobie a výškou tejto dotácie zahrnutej do základu dane podľa § 17 ods. 3 písm. f) ZDP za jednotlivé účtovné a zdaňovacie obdobie môže vzniknúť v dôsledku rozdielnej výšky účtovného odpisu tohto dlhodobého hmotného majetku ovplyvňujúceho výsledok hospodárenia a sumy daňového odpisu vstupujúcej do základu dane (zahrnutej do daňových výdavkov).
prerušenie uplatňovania daňových odpisov
2 do výšky ročného odpisu, resp. jeho pomernej časti, podľa § 27 alebo § 28 bez ohľadu na to, že ročný daňový odpis je limitovaný do výšky príjmov (výnosov) z prenájmu podľa § 19 ods. 3 písm. a) ZDP v tomto prípade zahrnovanie dotácie nebude mať neutrálny vplyv na základ dane v príslušnom zdaňovacom období.
Vplyv na výsledok hospodárenia a základ dane za jednotlivé zdaňovacie obdobia je nasledovný:
UcO ZdO | 1.10 vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH podľa PUP | DO v ZD podľa § 27 ZDP | Dotácia v ZD podľa § 17 ods. 3 písm. | Úprava ZD o rozdiel | |
Suma rozdielu | zvýšenie ZD zníženie ZD | |||||
2018 | 15 000,(10 mesiacov) x | x 15 | 20 000,(10 mesiacov) x | x 20 | - 5 000,- | zníženie ZD zvýšenie ZD |
2019 | 18 000,- | 18 000,- | 24 000,- | 24 000,- | - 6 000,- | zníženie ZD zvýšenie ZD |
2020 | 18 000,- | 18 000,- | 24 000,- | 24 000,- | - 6 000,- | zníženie ZD zvýšenie ZD |
2021 | 18 000,- | 18 000,- | 24 000,- | 24 000,- | - 6 000,+ 6 000,- | zníženie ZD zýšenie ZD |
2022 | 18 000,- | 18 000,- | 24 000,- | 24 000,- | - 6 000,+ 6 000,- | zníženie ZD zvýšenie ZD |
2023 | 18 000,- | 18 000,- | 24 000,- | 24 000,- | zníženie ZD zvýšenie ZD | |
2024 | 18 000,- | 18 000,- | 4 000,(2 mesiace) | 4 000,- | + 14 000,-
- 14 000,- | zvýšenie ZD
zníženie ZD |
2025 | 18 000,- | 18 000,- | + 18 000,- 18 000,- | zvýšenie ZD zníženie ZD | ||
2026 | 3 000,(2 mesiace) | 3 000,- | + 3 000,-
- 3 000,- | zvýšenie ZD
zníženie ZD | ||
spolu | 144 000,- | 144 000,- | 144 000,- | 144 000,- | x |
Vplyv na výsledok hospodárenia a základ dane za jednotlivé zdaňovacie obdobia je nasledovný.'
UcO ZdO | 1.10 vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH podľa PUP | DO v ZD podľa § 27 ZDP | Dotácia v ZD podľa § 17 ods. 3 písm. ZDP | Úprava ZD o rozdiel | ||
Suma rozdielu | zvýšenie ZD zníženie ZO | ||||||
2018 | 20 000,(10 mesiacov) x | x
8 000,- | 20 000,(10 mesiacov) x | x
8 000,- | x x | ||
2019 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | ||
2020 | 24 000,- | 9 600,- | + 24 000,- 9 600,- | zvýšenie ZD zníženie ZD | |||
2021 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | ||
2022 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | ||
2023 | 24 000,- | 9 600,- | 24 000,- | 9 600,- | x x | ||
2024 | 4 000,(2 mesiace) | 1 600,- | 24 000,- | 9 600,- | - 20 000,+ 8 000,- | zníženie ZD
zvýšenie ZD | |
2025 | 4 000,(2 mesiace) | 1 600,- | - 4 000,+ 1 600,- | zníženie ZD
zvýšenie ZD | |||
spolu | 144 000,- | 57 600,- | 144 000,- | 57 600,- | x |
Vplyv na výsledok hospodárenia a základ dane za jednotlivé zdaňovacie obdobia je nasledovný:
UcO ZdO | 1.10 vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH podľa PUP | DO v ZD podľa § 27 ZDP | Dotácia v ZD § 17 ods. 3 písm. ZDP | Úprava ZD o rozdiel | ||||||||
Suma rozdielu | zvýšenie ZD zníženie ZD | ||||||||||||
2020 | 10 000,- | 2 000,- | 10 000,- | 2 000,- | x x | ||||||||
2021 | 10 000,- | 2 000,- | 10 000,- | 2 000,- | x x | ||||||||
2022 | 10 000,- | 2 000,- | ** 1 760,- | + 1 200,- 240,- | zvýšenie ZD zníženie ZD | ||||||||
2023 | 10 000,- | 2 000,- | 10 000,- | 2 000,- | x x | ||||||||
2024 | 1 200,- | 240,- | - 1 200,+ 240,- | zníženie ZD zvýšenie ZD | |||||||||
Spolu | 40 000,- | 8 000,- | 40 000,- | 8 000,- | x |
Podľa S 52a ods. 1 PUP o nároku na dotáciu, ako o odplate za minulé alebo budúce splnenie určitých podmienok, sa účtuje na ťarchu účtu 346 - Dotácie zo štátneho rozpočtu alebo 347 - Ostatné dotácie, ak je takmer isté, že sa splnia všetky podmienky súvisiace s dotáciou a súčasne, že sa dotácia poskytne.
Vplyv na výsledok hospodárenia a základ dane za jednotlivé zdaňovacie obdobia je nasledovný:
UcO ZdO | 1JO vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH podľa PUP | DO v ZD podľa § 27 | Dotácia v ZD podľa § 17 ods. 3 písm. f) ZDP | Úprava ZD o rozdiel | |
Suma rozdielu | zvýšenie ZD zníženie ZD | |||||
2020 | 15 000,- | x | 15 000,- | x | x | x x |
2021 | 15 000,- | 6 000,3 000 + 3 000 | 15 000,- | 6 000,3 000 + 3 000 | x x | |
2022 | 15 000,- | 3 000,- | 15 000,- | 3 000,- | x x | |
2023 | 15 000,- | 3 000,- | 15 000,- | 3 000,- | x x | |
spolu | 60 000,- | 12 000,- | 60 000,- | 12 000,- | x |
Vplyv na výsledok hospodárenia a základ dane za jednotlivé zdaňovacie obdobia je nasledovný:
UcO ZdO | 1.10 vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH podľa PUP | podľa § 27 ZDP | Dotácia v ZD podľa § 17 ods. 3 písm. f) | Úprava ZD o rozdiel | ||
Suma rozdielu | zvýšenie ZD zníženie ZD | ||||||
2020 | 15 | x | 15 000,- | x | x | x x | |
2021 | 15 000,- | 3 000 + 1 000 | 15 000,- | 3 000+ 1 000 | x x | ||
2022 | 15 000,- | 4 000,-* 3 000 + 1 000 | 15 000,- | 3 000+ 1 000 | x x | ||
2023 | 15 000,- | 3 000 + 1 000 | 15 000,- | 3 000 + 1 000 | x x | ||
spolu | 60 000,- | 12 000,- | 60 000,- | 12 000,- | x |
UcO ZdO | 1.10 vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH podľa PUP | podľa S 27 ZDP | Dotácia v ZD podľa S 17 ods. 3 písm. f) | Úprava ZD o rozdiel | |
Suma rozdielu | zvýšenie ZD zníženie ZD | |||||
2020 | 15 000,- | x | x | + 15 000,x | zvýšenie ZD x | |
2021 | 15 000,- | 4 000,3 000 + 1 000 | 15 000,- | 3 000,- | - 1 000,- | x zníženie ZD |
2022 | 15 000,- | 4 000,3 000 + 1 000 | 15 000,- | 3 000,- | - 1 000,- | x zníženie ZD |
2023 | 15 000,- | 4 000,3 000 + 1 000 | 15 000,- | 3 000,- | - 1 000,- | x zníženie ZD |
2024 | 15 000,- | 3 000,- | - 15 000,+ 3 000,- | zníženie ZD zvýšenie ZD | ||
spolu | 60 000,- | 12 000,- | 60 000,- | 12 000,- | x |
4.1. Pri vyradení hmotného majetku z dôvodu predaja
Podľa § 19 ods. 3 písm. b) bod 1 ZDP je daňovým výdavkom daňová zostatková cena (§ 25 ods. 3 ZDP) hmotného majetku alebo pomerná časť daňovej zostatkovej ceny pri vyradení tohto hmotného majetku predajom okrem daňovej zostatkovej ceny osobných automobilov zatriedených do kódu Klasifikácie produktov 29.10.2,
motorových vozidiel na jazdu na snehu a podobných vozidiel s motorom zatriedených do kódu Klasifikácie produktov 29.10.52,
rekreačných a športových člnov zatriedených do kódu Klasifikácie produktov 30.12,
lodí a plavidiel zatriedených do kódu Klasifikácie produktov 30.11 ,
lietadiel a kozmických lodí a podobných zariadení zatriedených do kódu Klasifikácie produktov 30.3,
motocyklov a ich modifikácií zatriedených do kódu Klasifikácie produktov 30.91 ,
bicyklov a iných kolesových vozidiel bez motora zatriedených do kódu Klasifikácie produktov 30.92.1 ,
budov a stavieb zaradených do odpisovej skupiny 6 okrem technického zhodnotenia vykonaného nájomcom na budove a stavbe zaradenej v tejto odpisovej skupine, ktorá sa zahrnuje do výšky príjmov (výnosov) z predaja zahrnutých do základu dane.
Z uvedeného vyplýva, že u taxatívne v zákone vymenovaných druhov odpisovaného hmotného majetku je jeho daňová zostatková cena pri predaji limitovaná dosiahnutým príjmom (výnosom) z predaja, tzn. že do daňových výdavkov je zahrnutá len tá časť daňovej zostatkovej ceny, ktorá nepresahuje dosiahnutý výnos z predaja tohto majetku. Tá časť daňovej zostatkovej ceny, ktorá prevyšuje príjem (výnos) z predaja tohto majetku, nie je daňovým výdavkom podľa § 21 ods. 1 písm. e) ZDP, keďže presahuje limit ustanovený v § 19 ods. 3 písm. b) bod 1 ZDP. Pri iných druhoch odpisovaného hmotného majetku, než sú vymenované v § 19 ods. 3 písm. b) bod 1 ZDP, je daňová zostatková cena predávaného majetku daňovým výdavkom v plnej výške bez ohľadu na dosiahnutý (príjem) výnos z jeho predaja.
Ak daňová zostatková cena odpisovaného hmotného majetku je v plnej výške daňovým výdavkom, potom aj zostatok dotácie na obstaranie tohto majetku je v plnej výške súčasťou základu dane v súlade s § 17 ods. 3 písm. f) ZDP.
Ak daňová zostatková cena odpisovaného hmotného majetku nie je v plnej výške daňovým výdavkom, je potrebné aj zostatok dotácie na obstaranie tohto majetku pomerne rozdeliť na dve časti, a to:
UZC vo VH podľa PUP | Dotácia vo VH PUP | Výnos z predaja vo VH PUP | VH |
350 000,účtovný zápis MD 541 / D 081 | 140 000,účtovný zápis MD 384/D 648 | 300 000,účtovný zápis ![]() | + 90 000,(účtovný zisk) |
V tomto prípade je výnos z predaja (účet 641) vo výške 300 000 eur súčasťou výsledku hospodárenia, v tejto výške má byť aj súčasťou základu dane, a preto nie je potrebná osobitná úprava výsledku hospodárenia pri jeho transformácii na základ dane.
Tlačivo daňového priznania k dani z príjmov právnické osoby | ||||
Riadok v tlačive | Položka znižujúca VH | Položka zvyšujúca VH | ||
Výsledok hospodárenia | r. 100 | + 90ooo,oo | ||
Vylúčenie časti DZC z DV | r. 16 A | 50ooo,oo | ||
Vylúčenie časti dotácie zo ZD | r. 290 | 20ooo,oo | ||
Základ dane | r. 301 | + 120 000,00 |
Ak z dôvodu škody dochádza k vyradeniu hmotného majetku, ktorý bol úplne alebo čiastočne obstaraný z dotácií, a v čase vyradenia tohto majetku jeho daňová zostatková cena nie je nulová (nie je úplne odpísaný), je potrebné pri zahrnovaní zostatku dotácie na obstaranie tohto majetku do základu dane postupovať obdobne ako je uvedené v bode 4.1.
4.3. Pri vyradení hmotného majetku z dôvodu likvidácie
Podľa § 19 ods. 3 písm. b) bod 2 ZDP je daňovým výdavkom daňová zostatková cena (§ 25 ods. 3 ZDP) hmotného majetku alebo pomerná časť daňovej zostatkovej ceny pri vyradení tohto hmotného majetku likvidáciou, pričom zostatková cena likvidovaného stavebného objektu alebo jeho časti v súvislosti s výstavbou nového stavebného objektu alebo technickým zhodnotením stavby sa zahrnie do obstarávacej ceny.
Ak z dôvodu likvidácie dochádza k vyradeniu hmotného majetku, ktorý bol úplne alebo čiastočne obstaraný z dotácií, a v čase jeho vyradenia nie je jeho daňová zostatková cena nulová (nie je úplne odpísaný), plný zostatok dotácie na obstaranie tohto majetku je súčasťou základu dane v súlade s § 17 ods. 3 písm. f) ZDP, pretože celý prislúcha daňovej zostatkovej cene, ktorá je daňovým výdavkom.
4.4. Pri vyradení hmotného majetku z dôvodu darovania
Podľa § 21 ods. 2 písm. f) ZDP nie je daňovým výdavkom daňová zostatková cena (§ 25 ods. 3 ZDP) trvale vyradeného hmotného majetku a nehmotného majetku s výnimkou uvedenou v § 19 ods. 3 písm. b) až d) ZDP.
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
1/MZ/2023/I
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Usmernenie č. 21/DZPaU/2021/MU k zisťovaniu základu dane alebo daňovej straty v súvislosti s dotáciami plynúcimi daňovníkovi, ktorý pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty vychádza z § 17 ods. 1 písm. b) alebo písm. c) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
• plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry SR (ďalej len „zákon č. 299/2020 Z. z.“).
Postup pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty za zdaňovacie obdobie kalendárny rok 2020:
Pokles tržieb (kategórie) v % | Max. výška príspevku |
20,00 - 39,99, % | 270,- eur |
40,00 – 59,99 % | 450,- eur |
60,00 – 79,99 % | 630,- eur |
80,00 % a viac | 810,- eur |
Postup pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty za zdaňovacie obdobie kalendárny rok 2020:
Príslušný riadok tlačiva | suma v eurách | |
Tabuľka F riadok 1 | Súčet výnosov z hospodárskej činnosti a z finančnej činnosti | 1 945,00 |
Tabuľka F riadok 2 | Súčet nákladov na hospodársku činnosť a finančnú činnosť | 2 140,00 |
Tabuľka F riadok 3 | Výsledok hospodárenia za účtovné obdobie pred zdanením | - 195,00 |
Riadok 100 | Výsledok hospodárenia pred zdanením [§ 17 ods. 1 písm. b) ZDP] | - 195,00 |
Tabuľka A riadok 14 | Výdavky (náklady) vynaložené na príjmy oslobodené od dane... | 945,00 |
Tabuľka A riadok 17 | Úhrn r. 1 – 16 | 945,00 |
Riadok 130 | Výdavky (náklady), ktoré nie sú daňovými výdavkami podľa § 21 alebo... | 945,00 |
Riadok 200 | Medzisúčet | 945,00 |
Riadok 230 | Príjmy oslobodené od dane podľa § 13, ak sú súčasťou sumy v r. 100 | 945,00 |
Riadok 300 | Medzisúčet | 945,00 |
Riadok 301 | Základ dane (+) alebo daňová strata (-) | - 195,00 |
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Usmernenie č. 22/DzPaU/2021/MU k zisťovaniu základu dane alebo daňovej straty v súvislosti s prijatými
• plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry SR (ďalej len „zákon č. 299/2020 Z. z.“),
• § 9 ods. 2 písm. j) ZDP oslobodené od dane aj plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z.
Pokles tržieb (kategórie) | výška príspevku |
20,00 – 39,99 % | 270,- € |
40,00 – 59,99 % | 450,- € |
60,00 – 79,99 % | 630,- € |
80,00 % a viac | 810,- € |
Pokles tržieb (kategórie) v % | Max. výška príspevku |
20,00 – 39,99 % | 270,- € |
40,00 – 59,99 % | 450,- € |
60,00 – 79,99 % | 630,- € |
80,00 % a viac | 810,- € |
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Usmernenie č. 18/DZPaU/2021/MU k vymedzeniu zdaniteľných príjmov
• predstavujú rozdiel medzi uznanou hodnotou a účtovnou hodnotou majetku pri nepeňažnom vklade v časti, v akej sa nezahrnuje do základu dane v príslušnom zdaňovacom období podľa § 17b ods. 1 písm. b) ZDP.
• marketingové štúdie u príjemcu vykázané vo výnosoch v minulosti, ktoré sú zdaniteľným príjmom až v zdaňovacom období prijatia úhrady podľa § 17 ods. 19 písm. c) ZDP účinného do 31.12.2019,
Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.
Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.
IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)