Skočiť na hlavný obsah

Odborný dokument

Dočasná dohoda o obchode medzi EÚ a Čínskou republikou od 1.2.2025

č. z Lotus 2025/59 zo dňa 21. 02. 2025

2/CLO/2025/IM



Oznámenie o nadobudnutí Dočasnej dohody o obchode medzi EÚ a Čilskou republikou od 1. februára 2025

Finančné riaditeľstvo SR oznamuje dovozcom a vývozcom tovaru nadobudnutie platnosti Dočasnej dohody o obchode medzi Európskou úniou a Čilskou republikou podpísanej 13. decembra 2023 v Bruseli a uverejnenej v Úradnom vestníku EÚ L 2024/2953 zo dňa 20. decembra 2024 - Dohoda (PDF, 16,9 MB) od 1. februára 2025 (ďalej len „Dohoda“).

Oznámenie o dátume nadobudnutia platnosti Dohody (PDF, 736 kB) bolo uverejnené v Úradnom vestníku EÚ L 2025/67 zo dňa 13. januára 2025.

Podľa článku 2.5 Dohody zmluvné strany znížia alebo odstránia clá na tovar s pôvodom v druhej zmluvnej strane v súlade s prílohou 2 Dohody (Listina odstraňovania ciel). Výraz „s pôvodom“ znamená pôvod tovaru určený v súlade s pravidlami pôvodu a inými požiadavkami stanovenými v 3. Kapitole Dohody týkajúcej sa pravidiel pôvodu a postupov stanovenia pôvodu (str. 12).

Na základe týchto pravidiel sa preferenčné sadzobné zaobchádzanie uplatní na tovar s pôvodom:

  • v Čilskej republike pri dovoze do Európskej únie,  v Európskej únii pri dovoze do Čilskej republiky.

Tovaru s pôvodom v EÚ dovážanému do EÚ preferenčné zaobchádzanie poskytnuté nebude. Týmto nie sú dotknuté ustanovenia o oslobodení od cla pre vrátený tovar (čl. 203 Colného kódexu Únie).

Podľa ustanovení článku 3.16 Dohody, zmluvná strana poskytne preferenčné zaobchádzanie pri dovoze tovaru s pôvodom v druhej zmluvnej strane na základe žiadosti dovozcu o preferenčné sadzobné zaobchádzanie, ktorá sa bude zakladať na:

  • potvrdení o pôvode vyhotovenom vývozcom v súlade s článkom 3.17 Dohody (str. 19);
  • vedomosti dovozcu za podmienok stanovených v článku 3.19 Dohody (str.20).

Na tieto účely boli v databáze TARIC vytvorené nasledovné kódy certifikátov, ktoré sa budú uvádzať v colných vyhláseniach

Znenie potvrdenia o pôvode, ktoré sa uvádza buď na faktúre alebo na akomkoľvek inom obchodnom doklade, ktorý opisuje pôvodný výrobok dostatočne podrobne na to, aby umožnil jeho identifikáciu v rámci nomenklatúry harmonizovaného systému, je v stanovených jazykových verziách uvedené v prílohe 3-C Dohody. Platnosť potvrdenia o pôvode je v súlade s článkom 3.17 ods. 4 Dohody jeden rok odo dňa jeho vyhotovenia.

Pri dovoze tovaru s pôvodom v Čilskej republike sa do potvrdenia o pôvode uvádza daňové identifikačné číslo (RUT/Rol Único Tributario).

Potvrdenie o pôvode nemôže v Čilskej republike vyhotoviť neregistrovaný vývozca.

Vedomosť dovozcu o tom, že výrobok je pôvodný, sa musí zakladať na o informáciách preukazujúcich, že výrobok sa skutočne považuje za pôvodný a že spĺňa požiadavky danej Dohody.

Pri vývoze tovaru s pôvodom v Európskej únii do Čilskej republiky s cieľom uplatnenia tam platných preferenčných sadzobných opatrení vyplní potvrdenie o pôvode vývozca v súlade s ustanoveniami čl. 68 Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 2015/2447 (PDF, 9,60 MB) z 24. novembra 2015, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie (konsolidované znenie k 11. marcu 2024). V prípade zásielok s celkovou hodnotou nad 6 000 EUR môže potvrdenie o pôvode vyplniť len registrovaný vývozca. Vývozca musí byť pre tento účel registrovaný colnými orgánmi členského štátu v systéme registrovaných vývozcov (REX).

Kód certifikátu
Opis
U123
Potvrdenie o pôvode (článok 3.17 ods. 5 písm. a) dočasnej dohody o obchode medzi
EÚ a Čile)
U124
Potvrdenie o pôvode pre viacnásobné zásielky identických výrobkov (článok 3.17 ods. 5 písm. b) dočasnej dohody o obchode medzi EÚ a Čile)
U125
Vedomosť dovozcu (článok 3.19 dočasnej dohody o obchode medzi EÚ a Čile)
Finančné riaditeľstvo SR týmto dáva do pozornosti informácie k systému registrovaných vývozcov (REX) zverejnené na webovom sídle finančnej správy, kde je okrem iného možné nájsť aj formulár žiadosti o status registrovaného vývozcu, pokyny na jej vyplnenie ako aj adresu povereného orgánu vykonávajúceho registráciu, ktorému sa táto podpísaná žiadosť doručí.

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR

Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
Február 2025

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2025.02.21 002 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Platnosť a účinnosť Colného kódexu Únie a súvisiacich predpisov - aktualizácia

č. z Lotus 2025/4 zo dňa 02. 01. 2025

1/CLO/2025/IM



Informácia k platnosti a účinnosti Colného kódexu Únie a súvisiacich predpisov od 1. mája 2016 – aktuálne znenie

V súvislosti so schválenou legislatívou EÚ v oblasti colných predpisov informuje Finančné riaditeľstvo SR o nasledovných aktuálnych zneniach :
- uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 269/2013 dňa 10.10.2013
- účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
- uplatňovanie určitých článkov od 30.10.2013 a úplné uplatňovanie od 01.05.2016 (tento dátum bol správne stanovený korigendom uverejneným v Úradnom vestníku EÚ č. L 287/2013)
  • Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2015/2446 [.pdf; 16,6 MB; nové okno] z 28. júla 2015, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, pokiaľ ide o podrobné pravidlá, ktorými sa bližšie určujú niektoré ustanovenia Colného kódexu Únie (aktuálne znenie k 14.10.2024)
- uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 343/2015 dňa 29.12.2015
- účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
- uplatňovanie od 01.05.2016
  • Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2015/2447 [.pdf; 9,6 MB; nové okno] z 24. novembra 2015, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie (aktuálne znenie k 11.03.2024)
- uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 343/2015 dňa 29.12.2015
- účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
- uplatňovanie od 01.05.2016
  • Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2016/341 [.pdf; 17,4 MB; nové okno] zo 17. decembra 2015, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, pokiaľ ide o prechodné pravidlá pre určité ustanovenia Colného kódexu Únie, keď príslušné elektronické systémy ešte nie sú funkčné a ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446 (aktuálne znenie k 15.03.2021)
- uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 69/2016 dňa 15.03.2016
- účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
- uplatňovanie od 01.05.2016

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR
Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
Január 2025

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2025.01.02 001 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Spustenie Infodesku nahrádzajúceho aplikáciu Taric/Kvóta

č. z Lotus 2025/1 zo dňa 31. 12. 2024

6/CLO/2024/IM

Informácia k spusteniu Infodesku, ktorý nahrádza aplikáciu Taric/Kvóta od 01.01.2025


Finančné riaditeľstvo SR oznamuje, že od 1. januára 2025 spúšťa nový Infodesk zverejnený na portáli informačného systému Centrálny elektronický priečinok (ďalej len „IS CEP“), ktorého súčasťou je aplikácia TARIC SK, číselníky na prezeranie a číselníky na stiahnutie. Aplikácia TARIC SK je určená na vyhľadávanie opatrení na dovážaný alebo vyvážaný tovar, na kalkuláciu príslušných poplatkov a identifikovanie meursingového kódu a táto aplikácia nahrádza od uvedeného dátumu aplikáciu Taric/Kvóta, zverejnenú na webovom sídle finančnej správy (ďalej len „PFS“). Zároveň k dátumu 31.12.2024 bude odkaz na aplikáciu Taric/Kvóta, zverejnený na PFS, presmerovaný na Infodesk.

V číselníkoch na prezeranie nájde používateľ rôzny typy číselníkov, v ktorých sú dostupné informácie o údajoch uvádzaných do elektronického colného vyhlásenia resp. o kódoch, pod ktorými sa príslušné informácie uvádzajú do tohto vyhlásenia. Rovnako tu požívateľ nájde informácie o kvótach a stavoch čerpania resp. vyčerpania príslušnej colnej kvóty.

Pre ilustráciu uvádzame príklad vyhľadania opatrení v Infodesku a porovnanie s predchádzajúcou aplikáciou Taric/Kvóta a príklad kalkulácie dovozných poplatkov v Infodesku.


Vyhľadanie opatrení - príklad

Pre účel porovnania vyhľadávania v doteraz používanej aplikácii Taric/Kvóta, zverejnenej PFS a nového Infodesku zverejneného na portáli IS CEP Vám uvádzame názornú ukážku vyhľadania opatrení. Simuláciou bude dovoz tovaru (nové pneumatiky s indexom zaťaženia presahujúcim 121) s nomenklatúrnym zatriedením 4011209000 z Číny a dátumom simulácie 30.12.2024.

Nový INFODESK

Nomenklatúru je možné priamo zadať (ak poznáte presné číselné označenie tovaru) alebo vyhľadať v prehliadači nomenklatúr tovarov kliknutím na tri bodky vedľa políčka. Po zadaní Krajiny pôvodu (CN) a označenia smeru obchodu (Import) klikneme na tlačidlo Aktualizovať výsledky.


Vo vyhľadaných záznamoch listujete v stránkovaní na obrazovke pomocou šípky vedľa čísla stránok alebo kliknutím na číslo stránky.

Na listovanie v zobrazených záznamoch nepoužívajte tlačidlo Späť – kliknutím na toto tlačidlo budete presmerovaný na úvodnú stránku Infodesku TARIC SK.

Detail opatrenia sa zobrazí kliknutím na Typ opatrenia, v uvedenom príklade napr. kliknutím na B 484, B 755,...Pri detaile opatrenia sú uvedené podmienky a poznámky. Podmienky je možno zobraziť aj kliknutím na podmienky pri názve vyhľadaného opatrenia.

Detail legislatívy zobrazíte kliknutím na príslušné číslo legislatívy v stĺpci Legislatíva, napr. kliknete na 4R1816900 a následne v detaile legislatívy kliknete na Zobraziť legislatívu na EU-Lex portáli (externý odkaz). V prípade, ak sa nezobrazí príslušná legislatíva, môžete si ju vyhľadať priamo cez portál EUR-Lex.


Predchádzajúca aplikácia TARIC

Kalkulačný modul nový Infodesk - príklad


Pre účel úspešné vyhodnotenie colného vyhlásenia a vyhľadanie súm dovozných platieb uvádzame ďalšiu názornú ukážku. Simuláciou bude dovoz tovaru (kolesá z ocele pre návesy cestných traktorov) s nomenklatúrnym zatriedením 8716909097 zo Švajčiarska a dátumom simulácie 30.12.2024, kde v sprievodných dokladov je predložený aj dôkaz o preferenčnom pôvode EUR.1.

Do kalkulačného modulu je potrebné zadať aj údaje o množstve tovaru, dodatkovej mernej jednotke, ak je požadovaná, údaje o certifikátoch (napr. dôkazy o pôvode na priznanie preferenčného zaobchádzania, certifikáty týkajúce sa jednotlivých opatrení) a doplnkové kódy, ak sú požadované. Pre správne zadanie všetkých vstupných údajov do kalkulačného modulu odporúčame najskôr vyhľadanie informácií o potrebných vstupných údajoch v Infodesku v aplikácii Vyhľadať opatrenia. V prípade, ak nezadáte potrebné vstupné údaje a spustíte kalkuláciu, tak bude výsledok vyhodnotenia colného vyhlásenia neúspešný s informáciou, aké údaje je potrebné uviesť, aby bola kalkulácia úspešná.

V prípade nášho nasimulovaného dovozu okrem iných údajov zadáme na základe informácií z vyhľadaných opatrení do kalkulačného modulu certifikát Y160 - Tovar iný ako ten, na ktorý sa vzťahujú platné ustanovenia nariadenia (EÚ) 2024/573, certifikát Y792 - Látky, výrobky, zariadenia iné ako tie, ktoré patria do rozsahu pôsobnosti nariadenia (EÚ) 2024/590, dodatkovú mernú jednotku p/st (počet kusov) a dôkaz o preferenčnom pôvode EUR.1 – kód certifikátu je N954.





Po spustení kalkulácie je výsledok vyhodnotenia colného vyhlásenia úspešný s informáciou o platbách:


Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR
Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
December 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.12.31 006 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Dohoda o voľnom obchode medzi EÚ a Novým Zélandom od 1.5.2024

č. z Lotus 2024/86 zo dňa 10. 06. 2024

4/CLO/2024/IM


Oznámenie o nadobudnutí platnosti Dohody o voľnom obchode medzi EÚ a Novým Zélandom od 1. mája 2024

Finančné riaditeľstvo SR oznamuje dovozcom a vývozcom tovaru nadobudnutie platnosti Dohody o voľnom obchode medzi Európskou úniou a Novým Zélandom podpísanej 9. júla 2023 v Bruseli a uverejnenej v Úradnom vestníku EÚ L 2024/866, 25.03.2024 Dohoda (PDF, 29,7 MB) od 1. mája 2024 (ďalej len „Dohoda“).

Oznámenie o dátume nadobudnutia platnosti Dohody (PDF, 736 kB) bolo uverejnené v Úradnom vestníku EÚ L 2024/1062, 09.04.2024.

Podľa článku 2.5 Dohody každá zmluvná strana zníži alebo odstráni clá na dovezený tovar s pôvodom v druhej zmluvnej strane v súlade s prílohou 2-A (Listina odstraňovania ciel). Výraz „s pôvodom“ znamená pôvod tovaru určený v súlade s pravidlami pôvodu a inými požiadavkami stanovenými v 3. Kapitole Dohody týkajúcej sa pravidiel pôvodu a postupov stanovenia pôvodu (str. 51).

Na základe týchto pravidiel sa preferenčné sadzobné zaobchádzanie uplatní na tovar s pôvodom:

  • na Novom Zélande pri dovoze do Európskej únie,
  • v Európskej únii pri dovoze na Nový Zéland.

Podľa ustanovení článku 3.16 Dohody, zmluvná strana poskytne preferenčné zaobchádzanie pri dovoze tovaru pôvodnému v druhej zmluvnej strane na základe žiadosti dovozcu o preferenčné sadzobné zaobchádzanie, ktorá sa bude zakladať na:
  • potvrdení o pôvode uvádzajúcom, že ide o pôvodný výrobok, ktoré vyhotovil vývozca, alebo
  • vedomosti dovozcu, že výrobok je pôvodným výrobkom.

Na tieto účely boli v systéme TARIC vytvorené nasledovné kódy certifikátov, ktoré sa budú uvádzať v colných vyhláseniach
Kód certifikátu
Opis
U120
Potvrdenie o pôvode (článok 3.16 ods. 2 písm. a) a článok 3.18 ods. 4 písm. a) dohoda o voľnom obchode medzi EÚ a Novým Zélandom)
U121
Potvrdenie o pôvode pre viacnásobné zásielky identických výrobkov (článok 3.16 ods. 2 písm. a) a článok 3.18 ods. 4 písm. b) dohoda o voľnom obchode medzi EÚ a Novým Zélandom)
U122
Vedomosť dovozcu (článok 3.16 ods. 2 písm. b) dohoda o voľnom obchode medzi EÚ a Novým Zélandom)

Znenie potvrdenia o pôvode, ktoré sa uvádza buď na faktúre alebo na akomkoľvek inom doklade, ktorý opisuje pôvodný výrobok dostatočne podrobne nato, aby ho bolo možné identifikovať, je v stanovených jazykových verziách uvedené v prílohe 3-C Dohody. Platnosť potvrdenia o pôvode je v súlade s článkom 3.18 ods. 3 Dohody jeden rok odo dňa jeho vyhotovenia.

Pri dovoze tovaru s pôvodom na Novom Zélande sa do potvrdenia o pôvode uvádza kód colného klienta (Custom client code).

Potvrdenie o pôvode môže vyhotoviť akýkoľvek vývozca (teda aj nezaregistrovaný) na zásielky pôvodných výrobkov na Novom Zélande v hodnote menej ako 1 000 NZD. V týchto prípadoch sa kód colného klienta do potvrdenia neuvádza.

Vedomosť dovozcu o tom, že určitý výrobok je výrobkom s pôvodom vo vyvážajúcej zmluvnej strane, sa musí opierať o informácie, ktoré preukazujú, že tento výrobok je pôvodný a že spĺňa požiadavky danej Dohody.

Pri vývoze tovaru s pôvodom v Európskej únii na Nový Zéland s cieľom uplatnenia tam platných preferenčných sadzobných opatrení vyplní potvrdenie o pôvode vývozca v súlade s ustanoveniami čl. 68 Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 2015/2447 (PDF, 9,60 MB) z 24. novembra 2015, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie (konsolidované znenie k 11.03.2024). V prípade zásielok s celkovou hodnotou nad 6 000 EUR môže vyhlásenie o pôvode vyplniť len registrovaný vývozca. Vývozca musí byť pre tento účel registrovaný colnými orgánmi členského štátu v systéme registrovaných vývozcov (REX).

Finančné riaditeľstvo SR týmto dáva do pozornosti informácie k systému registrovaných vývozcov (REX) zverejnené na webovom sídle finančnej správy, kde je okrem iného možné nájsť aj formulár žiadosti o status registrovaného vývozcu, pokyny na jej vyplnenie ako aj adresu povereného orgánu vykonávajúceho registráciu, ktorému sa táto podpísaná žiadosť doručí.

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR

Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
Jún 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.06.10 004 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Colný kódex Únie - platnosť a účinnosť - aktualizácia

č. z Lotus 2024/87 zo dňa 10. 06. 2024

5/CLO/2024/IM


Informácia k platnosti a účinnosti Colného kódexu Únie a súvisiacich predpisov od 1. mája 2016 – aktuálne znenie

V súvislosti so schválenou legislatívou EÚ v oblasti colných predpisov informuje Finančné riaditeľstvo SR o nasledovných aktuálnych zneniach :
- uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 269/2013 dňa 10.10.2013
- účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
- uplatňovanie určitých článkov od 30.10.2013 a úplné uplatňovanie od 01.05.2016 (tento dátum bol správne stanovený korigendom uverejneným v Úradnom vestníku EÚ č. L 287/2013) - uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 343/2015 dňa 29.12.2015
- účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení - uplatňovanie od 01.05.2016

K delegovanému nariadeniu bolo následne uverejnené:

- Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2023/1128 (PDF, 541 kB), ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446
952/2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie (aktuálne znenie k 11.03.2024)
- uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 343/2015 dňa 29.12.2015
- účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
- uplatňovanie od 01.05.2016
  • Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2016/341 (PDF, 17,4 MB) zo 17. decembra 2015, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, pokiaľ ide o prechodné pravidlá pre určité ustanovenia Colného kódexu Únie, keď príslušné elektronické systémy ešte nie sú funkčné a ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446 (aktuálne znenie k 15.03.2021)
- uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 69/2016 dňa 15.03.2016
- účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
- uplatňovanie od 01.05.2016

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR
Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
Jún 2024
ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.06.10 005 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Prístup a základné pravidlá práce s elektronickým systémom dôkazu o statuse Únie - aktualizácia

č. z Lotus 2024/70 zo dňa 05. 04. 2024

1/CLO/2024/IM



Prístup a základné pravidlá práce s elektronickým systémom dôkazu o statuse Únie (PoUS)
doplnenie a aktualizácia k 05.04.2024

Elektronický systém Dôkaz o statuse Únie (PoUS) je zavedený v zmysle Vykonávacieho rozhodnutia Komisie (EÚ) 2023/2879 z 15. decembra 2023, ktorým sa stanovuje pracovný program týkajúci sa vývoja a zavedenia elektronických systémov stanovených v Colnom kódexe Únie. Od 01.03.2024 je spustená 1.fáza, v rámci ktorej sa budú doklady T2L/T2LF vystavovať elektronicky. Od uvedeného dátumu už nebude možné vystavovať tieto doklady v papierovej forme. Počas prechodného obdobia sa môžu doklady vydané pred 1. marcom 2024 predkladať v papierovom formáte až do konca obdobia ich platnosti.

Hospodársky subjekt, ktorý chce získať dôkaz o colnom statuse tovaru Únie elektronicky, podáva žiadosť o dôkaz na portáli EÚ pre obchodníkov (EU CTP). Na vytvorenie prístupu na portál EU CTP k využívaniu systému PoUS je potrebná registrácia v informačnom systéme Centrálny elektronický priečinok (IS CEP). Podrobnejšie informácie k registrácii do systému PoUS sú zverejnené v „Informačnom materiály“ – konkrétne č. 6/CLO/2023 v jeho aktuálnom znení.

Po zriadení prístupu sa oprávnená osoba prihlasuje na portál EU CTP prostredníctvom odkazu

https://customs.ec.europa.eu/gtp


Bližšie informácie k postupu pre prihlásenie a vyplnenie prístupových údajov na portál EU CTP sú zverejnené na webovom sídle IS CEP v dokumente o Postup pre prihlásenie používateľov do EU CTP, v aktuálnom znení k 01.03.2024.


Po prihlásení do systému je možnosť aktivovania e-mailových notifikácií o nových oznámeniach na zvolenú emailovú adresu hospodárskeho subjektu, a to po kliknutí na názov prihláseného hospodárskeho subjektu a vybratia možnosti Preferencie:

Následne v časti e-mailové upozornenia po kliknutí na a zapnutí e-mailových upozornení je možnosť zadania e-mailových adries:




V Hlavnom paneli je po prihlásení ponuka, v ktorej si hospodársky subjekt vyberie POUS:




Vytvoriť žiadosť o dôkaz T2L (F) – umožňuje hospodárskemu subjektu predložiť žiadosť o potvrdenie alebo registráciu T2L/F na účely vytvorenia nového dôkazu

Vytvoriť oznámenie o predložení T2L (F) – umožňuje hospodárskemu subjektu predložiť colnému úradu predloženia (colný úrad určenia, kde sa tovar prepravuje) žiadosť s cieľom predložiť dôkaz

Moje dôkazy – sú tu uvedené všetky dôkazy, ktoré vytvoril hospodársky subjekt

Vyhľadať stav dôkazu - umožňuje hospodárskemu subjektu vyhľadať stav dôkazu zadaním MRN

Celkový počet mojich dôkazov – možnosť vyhľadávania na základe dátumu (časového rozpätia)

Pri vyplňovaní jednotlivých odsekov žiadosti sú nápovede pod ikonou

Povinné odseky sú označené červenou hviezdičkou

Systém upozorní hospodársky subjekt pri odoslaní žiadosti na povinné údaje v prípade ak ich nemá vyplnené a neumožní podať žiadosť bez vyplnenia týchto údajov.

Pre ilustráciu práce s daným systémom uvádzame vzorový príklad vývozu pánskych tričiek v počte 50 kartónov o hmotnosti 500 kg na podklade tovarovej faktúry fa01032024-1, kde žiadosť o doklad T2L je podaná na pobočke colného úradu SK526700 – Bratislava Jonáša.


Vytvoriť žiadosť o dôkaz T2L (F)

Pre vytvorenie novej žiadosti o dôkaz hospodárky subjekt klikne na „Vytvoriť žiadosť o dôkaz T2L (F)“.


Zobrazí sa formulár, ktorý hospodársky subjekt vyplní podľa pokynov.



V časti „Identifikácia žiadosti o dôkaz T2L(F)“ sa uvádza:

a) Krajina, v ktorej sa predkladá žiadosť o dôkaz T2L(F) – uvádza sa krajina v ktorej sa má predložiť žiadosť o dôkaz ( v našom prípade SK - Slovensko)
b) Príslušný colný úrad – uvádza sa pobočka colného úradu , na ktorej sa predkladá žiadosť. Hospodársky subjekt vyberie zo zoznamu príslušnú pobočku.




V časti „Všeobecné informácie“ sa uvádza:

a) LRN – jedinečné číslo žiadosti, ktoré si hospodársky subjekt určuje sám
b) Typ žiadosti – vyberie sa typ žiadosti zo zoznamu:
01 – Žiadosť o schválenie – používa sa v prípade, ak hospodársky subjekt nemá vydané povolenie „schválený vystaviteľ“
02 - Žiadosť o registráciu - používa sa v prípade, ak hospodársky subjekt má vydané povolenie
„schválený vystaviteľ“
c) Číslo povolenia – uvádza sa číslo povolenia schváleného vystaviteľa (ak ide o hospodársky subjekt, ktorý má takéto povolenie)
d) Typ vyhlásenia – uvedie sa druh vyhlásenia zo zoznamu
e) Dátum vyhlásenia – automaticky doplní systém
f) Požadovaná platnosť dôkazu (v dňoch) – je nastavená v zmysle colných predpisov na 90 dní. Ak požaduje hospodársky subjekt dlhšiu lehotu platnosti, uvedie ju do tohto odseku a v takom prípade musí uviesť aj odôvodnenie predĺženia doby platnosti.
g) Odôvodnenie predĺženia doby platnosti – je možné vyplniť len ak hospodársky subjekt žiada dlhšiu lehotu platnosti dôkazu ako 90 dní. Predĺženie lehoty musí byť schválené colným úradom.
h) Celková hrubá hmotnosť (v kg) – uvádza sa ak sa dôkaz vzťahuje na viac ako jednu tovarovú položku


V časti „Aktéri“:
Systém automaticky vyplní údaje „Osoba žiadajúca o dôkaz colného statusu tovaru Únie“ resp. „Zástupca pri odoslaní“. V tomto prípade odporúčame uviesť kontaktnú osobu pre prípad riešenia prípadných nezrovnalostí alebo
doplnení žiadosti s colným orgánom. Pre zadanie kontaktnej osoby si hospodársky subjekt klikne na a vyplní údaje o kontaktnej osobe.

Osoba predkladajúca tovar colným orgánom sa vypĺňa len vtedy, ak hospodársky subjekt má vedomosť o tom, kto bude tovar predkladať. Inak sa táto časť nevypĺňa.


V časti „Údaje PoUS“ sú:



Umiestnenie tovaru – uvádza sa typ umiestnenia a Kvalifikátor identifikácie výberom z možností. Napr. ak je tovar predložený na pobočke colného úradu, uvádza sa nasledovné:




Následne sa vyberie colný úrad, kde sa nachádza tovar – pre možné nezrovnalosti pri vyplňovaní odporúčame uviesť ten colný úrad, kde sa žiadosť predkladá :



Dodatočné informácie – tento odsek sa vypĺňa v prípade, ak je tovar so statusom Únie zabalený v obaloch, ktoré nemajú status Únie (N-obal) alebo ak sa žiada o dodatočné vystavenie dôkazu o statuse. Odsek je možné vyplniť
po kliknutí na




Doklady (úroveň PT)

V uvedenej záložke sa uvádzajú všetky informácie a priložia sa súbory s dokladmi, napr. ak je vystavená iba jedna faktúra na jednu tovarovú položku alebo sa vystavená jedna faktúra vzťahuje na viac tovarových položiek. V prípade ak sú uvedené 2 položky tovaru a každá z nich má samostatnú faktúru, uvádzajú sa údaje a prikladajú súbory s dokladmi v časti „Tovarové položky“.




Doklady - kliknutím na sa aktivuje okno, v ktorom je možné doplniť doklady. Odporúčame doplniť všetky
relevantné doklady už pri podávaní žiadosti o dôkaz z dôvodu urýchlenia procesu zaregistrovania dôkazu a vyhnutiu sa následnému požadovaniu dokladov zo strany colného orgánu.




V poli „Kategória dokladu“ hospodársky subjekt vyberie požadovaný údaj zo zoznamu:


V poli „Typ dokladu“ hospodársky subjekt vyberie požadovaný údaj zo zoznamu napr. faktúru:



V poli „Referenčné číslo hospodársky subjekt uvedie číslo dokumentu

V poli „Súbor“ po kliknutí na hospodársky subjekt priloží dokument, vyplní opis súboru napr. „fa01032024-1“ a následne klikne na „Pripojiť a uložiť do úložiska“ alebo „ Pripojiť bez uloženia do úložiska



Súbor je priložený k žiadosti:







Tovarové položky
V uvedenej záložke sa uvádzajú všetky informácie a prípadne priložia súbory s dokladmi napr. v prípade ak sú uvedené 2 položky tovaru a každá z nich má samostatnú faktúru. Opätovne odporúčame doplniť všetky relevantné doklady už pri podávaní žiadosti o dôkaz z dôvodu urýchlenia procesu zaregistrovania dôkazu a vyhnutia sa následnému požadovaniu dokladov zo strany colného orgánu.



Kliknutím na sa otvorí okno, do ktorého sa uvádzajú informácie o tovare:



Podrobnosti o tovarovej položke - je potrebné vyplniť požadované údaje.
Balenie - vyplnením „Druh nákladových kusov“ sa následne aktivujú ďalšie okná na vyplnenie.


Prepravné označenie tovaru – ak tovar nie je označený, vloží sa symbol napr. bodka.

Poznámka:
Po vyplnení všetkých údajov je potrebné ešte kliknúť na aby sa vyplnené údaje preniesli do údajov o balení


Pre účel uvedenia a pripojenia dokladov postupuje hospodársky subjekt rovnako ako je opísané v oblasti „Doklady úroveň (PT)“.

Informácie o kontajneri


Vypĺňa sa len v prípade, ak sa tovar prepravuje v kontajneri.

Poznámka:
Po vyplnení všetkých údajov je potrebné ešte kliknúť na aby sa vyplnené údaje preniesli do údajov o prepravných zariadeniach






Po vyplnení všetkých údajov v žiadosti má hospodársky subjekt tieto možnosti:



Odoslať – žiadosť sa odošle na požadovaný colný úrad. V prípade, ak by nebol vyplnený nejaký údaj, systém na to upozorní.
Uložiť ako koncept – žiadosť sa uloží ako koncept na prípadné neskoršie zaslanie
Nahrať šablónu súboru – používa sa v prípade, ak hospodársky subjekt pravidelne odosiela rovnaký tovar a mení len minimum údajov. Prípad má uložený ako šablónu cez Stiahnuť súbor ako šablónu na použitie pre nové prípady. Každý nový prípad musí mať svoje jedinečné číslo LRN.

Moje dôkazy



V tejto záložke sú uvedené všetky dôkazy, ktoré hospodársky subjekt zaslal na colný úrad. Hospodársky subjekt si tu kontroluje v akom stave sa jeho žiadosť nachádza.

V našom nasimulovanom prípade sa mu zobrazí nasledovné:



Na konci riadka je uvedený stav dôkazu, napr.:

Stav „E – Prebieha hodnotenie“ – znamená, že prípad bol zaslaný na colný úrad a colný úrad ešte nerozhodol

Stav „E – Zaregistrovaný“ – znamená, že prípad je na colnom úrade ukončený a preprava tovaru môže začať.
V takom prípade odporúčame, aby hospodársky subjekt vytlačil doklad o stave registrácie kliknutím na na konci riadka.



Systém ponúka možnosť vytlačiť doklad pre dopravcu v súlade s prílohou 51-01 Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2015/2447 z 24. novembra 2015, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie. Tento doklad o registrácii statusu nahrádza doposiaľ používanú papierovú formu dôkazu o statuse.


Stav „E – Čaká sa na doplňujúce doklady“ - znamená, že colný úrad žiada doplňujúce doklady.




V takomto prípade, aby hospodársky subjekt zistil, aký doklad colný úrad žiada, je potrebné vrátiť sa na „Hlavný panel“.




Vybraný prípad si hospodársky subjekt otvorí kliknutím na časť „Akcia“, ktorá je na konci riadka:




Následne v otvorenom prípade sa hospodársky subjekt posunie až na spodnú časť prípadu „Dodatočné doklady“. Tu zistí, aký doklad colný úrad požaduje a v časti „Vysvetlenie žiadosti o dodatočné doklady“ colný úrad bližšie špecifikuje svoju žiadosť.








Ďalšou možnosťou na to, aby hospodársky subjekt zistil, aký doklad colný úrad žiada, je zvonček v pravom hornom rohu, kde sa po kliknutí na zvonček zobrazí úloha:



Následne hospodársky subjekt klikne na uvedenú úlohu a otvorí sa prípad. Hospodársky subjekt sa posunie na spodnú časť prípadu, kde v časti „Dodatočné doklady“ zistí, aký doklad colný úrad požaduje a v časti „Vysvetlenie žiadosti o dodatočné doklady“ colný úrad bližšie špecifikuje svoju žiadosť.




Prípad sa opätovne dostane do stavu „E – Prebieha hodnotenie“ Ak colný úrad zamietne žiadosť, prípad je v stave „E – Zamietnutý“. V prípade nesúhlasu s jeho rozhodnutím hospodársky subjekt využije komunikáciu priamo s colným úradom, ktorý žiadosť zamietol.

Pri práci s dôkazmi, ktoré sa hospodárskemu subjektu zobrazujú v rôznych stavoch podľa spracovania colným úradom, môže hospodársky subjekt využiť ďalšiu možnosť, ktorú mu systém ponúka a to je možnosť Skopírovať žiadosť o dôkaz T2L(F). Táto možnosť slúži na vytvorenie identickej kópie žiadosti o dôkaz kliknutím na možnosť , ktorá je na konci riadka vybraného dôkazu:


Po kliknutí na sa hospodárskemu subjektu otvorí žiadosť o dôkaz ako predvyplnená šablóna, ktorá sa dá upraviť. Dátum vyhlásenia nie je skopírovaný, ale je vopred vyplnený aktuálny dátum. Kópie sa vytvárajú bez príloh. Keď žiadosť obsahuje väčší počet tovarových položiek, tak sa zobrazí upozornenie o limite na vytvorenie kópie a formulár bude vyplnený v tomto limite.

Zrušenie a oprava žiadostí o dôkaz T2L (F)


Zrušenie žiadosti o dôkaz o statuse nie je možné. Ak je napr. žiadosť v stave „E- zaregistrovaný“ a hospodársky subjekt zistí, že v žiadosti uviedol chybný údaj, tak dôkaz o statuse nie je možné zrušiť. Hospodársky subjekt si vytvorí novú žiadosť o dôkaz a pôvodný už zaregistrovaný dôkaz nepoužije a tento po uplynutí platnosti bude evidovaný v stave „E - platnosť uplynula“.

Oprava žiadosti o dôkaz o statuse nie je možná. Napr. žiadosť je v stave „E - prebieha hodnotenie“ a hospodársky subjekt zistí, že v žiadosti uviedol chybný údaj alebo priložil nesprávnu prílohu. Žiadosť nie je možné dodatočne opraviť a hospodársky subjekt v tomto prípade kontaktuje príslušnú pobočku colného úradu, ktorá môže dôkaz zamietnuť alebo si vyžiada doplňujúce doklady, kedy hospodársky subjekt doloží správnu prílohu. Dôkaz sa dostane do stavu „E – Zamietnutý“ alebo „E – Čaká sa na doplňujúce doklady“.

V prípade problémov pri registrácii alebo prihlasovaní sa na portál EU CTP alebo problémov pri vypĺňaní žiadosti o dôkaz kontaktuje hospodársky subjekt call centrum finančnej správy na infolinke 048 / 43 17 222, voľba č. 5.


Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky,
Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
Marec 2024
Apríl 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.04.05 001 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Colný kódex Únie - platnosť a účinnosť - aktualizácia

č. z Lotus 2024/71 zo dňa 05. 04. 2024 platný do 09. 06. 2024

3/CLO/2024/IM

Informácia
k platnosti a účinnosti Colného kódexu Únie a súvisiacich predpisov od 1. mája 2016 – aktuálne znenia
V súvislosti so schválenou legislatívou EÚ v oblasti colných predpisov informuje Finančné riaditeľstvo SR o nasledovných aktuálnych zneniach :

• uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 269/2013 dňa 10.10.2013
• účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
• uplatňovanie určitých článkov od 30.10.2013 a úplné uplatňovanie od 01.05.2016 (tento dátum bol správne stanovený korigendom uverejneným v Úradnom vestníku EÚ č. L 287/2013)

  • Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2015/2446 z 28. júla 2015, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, pokiaľ ide o podrobné pravidlá, ktorými sa bližšie určujú niektoré ustanovenia Colného kódexu Únie (aktuálne znenie k 14.03.2023 v PDF formáte)
• uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 343/2015 dňa 29.12.2015
• účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
• uplatňovanie od 01.05.2016
K delegovanému nariadeniu bolo následne uverejnené:
- Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2023/1128, ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446
- Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2024/249, ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446
- Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2024/634, ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446

  • Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2015/2447 z 24. novembra 2015, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorým sa ustanovuje

  • Colný kódex Únie (aktuálne znenie k 15.03.2023 v PDF formáte)
• uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 343/2015 dňa 29.12.2015
• účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
• uplatňovanie od 01.05.2016
K vykonávaciemu nariadeniu bolo následne uverejnené:
- Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2024/250, ktorým sa mení vykonávacie nariadenie (EÚ) 2015/2447
- Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2024/635, ktorým sa mení vykonávacie nariadenie (EÚ) 2015/2447
  • Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2016/341 zo 17. decembra 2015, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, pokiaľ ide o prechodné pravidlá pre určité ustanovenia Colného kódexu Únie, keď príslušné elektronické systémy ešte nie sú funkčné a ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446 (aktuálne znenie k 15.03.2021 v PDF formáte)
• uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 69/2016 dňa 15.03.2016
• účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
• uplatňovanie od 01.05.2016



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky,
Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
Apríl 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.04.05 003 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Colný kódex Únie - platnosť a účinnosť - aktualizácia

č. z Lotus 2024/62 zo dňa 13. 03. 2024 platný do 04. 04. 2024

2/CLO/2024/IM

Informácia k platnosti a účinnosti Colného kódexu Únie a súvisiacich predpisov od 1. mája 2016 – aktuálne znenia

V súvislosti so schválenou legislatívou EÚ v oblasti colných predpisov informuje Finančné riaditeľstvo SR o nasledovných aktuálnych zneniach :

• uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 269/2013 dňa 10.10.2013
• účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
• uplatňovanie určitých článkov od 30.10.2013 a úplné uplatňovanie od 01.05.2016 (tento dátum bol správne stanovený korigendom uverejneným v Úradnom vestníku EÚ č. L 287/2013)

  • Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2015/2446 z 28. júla 2015, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, pokiaľ ide o podrobné pravidlá, ktorými sa bližšie určujú niektoré ustanovenia Colného kódexu Únie (aktuálne znenie k 14.03.2023 v PDF formáte)
• uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 343/2015 dňa 29.12.2015
• účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
• uplatňovanie od 01.05.2016
K delegovanému nariadeniu bolo následne uverejnené:
- Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2024/249, ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446

  • Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2015/2447 z 24. novembra 2015, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorým sa ustanovuje

  • Colný kódex Únie (aktuálne znenie k 15.03.2023 v PDF formáte)
• uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 343/2015 dňa 29.12.2015
• účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
• uplatňovanie od 01.05.2016
K vykonávaciemu nariadeniu bolo následne uverejnené:
- Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2024/250, ktorým sa mení vykonávacie nariadenie (EÚ) 2015/2447

  • Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2016/341 zo 17. decembra 2015, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, pokiaľ ide o prechodné pravidlá pre určité ustanovenia Colného kódexu Únie, keď príslušné elektronické systémy ešte nie sú funkčné a ktorým sa mení delegované nariadenie (EÚ) 2015/2446 (aktuálne znenie k 15.03.2021 v PDF formáte)
• uverejnenie v Úradnom vestníku EÚ č. L 69/2016 dňa 15.03.2016
• účinnosť dvadsiatym dňom po jeho uverejnení
• uplatňovanie od 01.05.2016




Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky,
Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
Marec 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.03.13 002 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Registrácia a prihlásenie sa na portál EU CTP - aktualizácia

č. z Lotus 2024/59 zo dňa 01. 03. 2024

6/CLO/2023/IM

Registrácia a prihlásenie sa na portál EU CTP doplnenie a aktualizácia k 01.03.2024

Finančné riaditeľstvo SR oznamuje hospodárskym subjektom, že na výmenu informácií medzi hospodárskym subjektom a colnými orgánmi, podávanie žiadostí a správu rozhodnutí, ktoré môžu mať vplyv vo viac ako jednom členskom štáte EÚ, je určené rozhranie pre obchodníkov harmonizované na úrovni EÚ, ktoré vytvorila Európska Komisia.

Na tento účel slúži portál EÚ pre obchodníkovUUM&DS (ďalej len „portál EU CTP“) s následným kliknutím na príslušný odkaz na UUM&DS.
Medzi systémy, ktoré využíva portál EU CTP, patrí napr.:
  • Systém pre rozhodnutia colných orgánov – CDS
  • Systém pre Schválený hospodársky subjekt – AEO
  • Systém pre záväzné informácie o nomenklatúrnom zatriedení tovaru – BTI
  • Systém pre informačné formuláre - INF
  • Systém pre predbežné colné vyhlásenia – ICS2
  • Systém pre dôkazy o statuse Únie - PoUS

Viac informácii k týmto systémom získa hospodársky subjekt kliknutím na príslušný odkaz, ktorý ho presmeruje na webové sídlo finančnej správy, kde sú tieto informácie zverejnené.

Hospodársky subjekt, ktorý chce komunikovať v rámci príslušných systémov, musí mať vytvorený účet na portáli EU CTP. Prístup na portál je spravovaný prostredníctvom systému jednotného riadenia používateľov a digitálneho podpisu (UUM&DS), ktorý predstavuje správu identity a prístupu na zabezpečenie autorizovaného prístupu k elektronickým colným systémom EÚ. Manažment identít pre subdoménu Slovenskej republiky v rámci systému UUM&DS prechádza od 02.03.2023 pod správu národného IAM-u, ktorým je autorizačný modul SK-IAM.

Hospodárske subjekty, ktoré chcú portál EU CTP používať na prístup k jednotlivým systémom, musia byť počas prihlásenia autentifikovaní cez autorizačný modul SK-IAM a preto pre prístup na portál EU CTP je nevyhnutné vykonať registračný proces.

Na tento účel slúži elektronický registračný formulár (ďalej len „registračný formulár“) zverejnený na webovom sídle informačného systému Centrálny elektronický priečinok (ďalej len „IS CEP“) - www.cep.financnasprava.sk , v ktorom hospodársky subjekt bližšie po vyplnení príslušných polí špecifikuje, do ktorých systémov chce mať ako používateľ portálu EU CTP prístup.

Na podpísanie a odoslanie tohto registračného formulára, na základe ktorého bude hospodársky subjekt zaregistrovaný do autorizačného modulu SK-IAM, je nevyhnutné mať vytvorený KEP (kvalifikovaný elektronický podpis).

Na vytvorenie KEPu je nevyhnutné splnenie nasledovných podmienok:

1.Kvalifikovaný certifikát
Kvalifikovaný certifikát je možné získať:
Pomocou nového občianskeho preukazu s čipom (eID karta) alebo dokladu o pobyte pre cudzincov (eDoPP karta)
Od akreditovanej certifikačnej autority

2.Hardvérové zariadenie (eID karta a čítačka, resp. USB zariadenie)

3.Inštalovaný balíček aplikácii v PC užívateľa – tieto slúžia pre vytvorenie KEPu pri vlastníctve eID karty alebo eDoPP karty a môžete si ich stiahnuť z portálu slovensko.sk (www.slovensko.sk). Postup je zverejnený v návode na inštaláciu balíčka aplikácii.

Po splnení všetkých týchto podmienok pri vlastníctve eID karty alebo eDoPP karty sa pristúpi priamo k vytvoreniu KEPu. Návod na vytvorenie KEPu a overenie možnosti podpísania testovacieho dokumentu opätovne je zverejnený na portáli slovensko.sk.

Pre otestovanie vytvoreného KEPu odporúčame mať k dispozícii správny internetový prehliadač (napr. Microsoft Edge, Google Chrome alebo Mozilla Firefox).

Následne môže hospodársky subjekt pristúpiť k vyplneniu a podpísaniu elektronického registračného formulára (podpis sa realizuje výlučne KEPom) dostupného na webovom sídle IS CEP v časti Registrácia.



V tejto časti sa nachádzajú dôležité informácie k samotnej registrácii, k zisteniu identifikátora osoby z kvalifikovaného certifikátu (tento sa uvádza v registračnom formulári – v prípade eID karty je tento identifikátor v tvare „PNOSKxxxxxxxxxx“ pričom xxxxxxxxxx je rodné číslo bez lomky), zmeny registračných údajov, postup v prípade, ak je zaslanie registračného formulára realizované v zastúpení na základe plnomocenstva a rovnako aj samotný registračný formulár.



Pre ilustráciu uvádzame príklad vyplnenia registračného formulára pre prístup do systémov portálu EU CTP v prípade hospodárskeho subjektu, ktorým je právnická osoba – podnikateľ, zastúpená svojim zamestnancom na základe plnomocenstva. Pre účel registrácie a prihlásenia zamestnanca za právnickú osobu – podnikateľa na portál EU CTP upozorňujeme na povinnosť doručiť uvedené plnomocenstvo na adresu, ktorá je uvedená na portáli IS CEP v časti Registrácia.

Príklad
Vyplnený registračný formulár imaginárnej právnickej osoby – podnikateľa, zastúpenej svojim zamestnancom, ktorý bude registračný formulár vyplňovať a odosielať.

právnická osoba – podnikateľ:
EKPORT, s. r. o.
Portálová 888 999 99 Lextov e-mail: ekport@ekport.com t. č.: +421 999 171 717
IČO: 20230303 / DIČ: 2023003017 / IČ DPH: SK2023999999 / EORI: SK2023999999 zo dňa 03.03.2023 Zamestnanec:
David Cepete
E. Komis 333 777 77 Ektov
r. č. 885522/1111 e-mail: deuctp@ekport.com t. č.: +421 888 333 777



V našom prípade požaduje imaginárny hospodársky subjekt prístup iba do EU CTP - systém BTI pre účel vydania záväznej informácie o nomenklatúrnom zatriedení tovaru (ZINZ) a preto vyplní časť „Oprávnenie konať v mene subjektu“ nasledovne:



Ak by hospodársky subjekt požadoval prístup do viacerých systémov portálu EU CTP, musí uviesť v časti „Oprávnenie konať v mene subjektu“ všetky tieto systémy. Napr. ak požaduje prístup aj do AEO, CDS, BTI a PoUS, tak vyplní danú časť registračného formuláru nasledovne:



V prípade, ak hospodársky subjekt nebol doteraz registrovaný v IS CEP, ktorý slúži na elektronickú komunikáciu v rámci colného konania (podávanie colných vyhlásení) a okrem prístupu do EU CTP (napr. systému BTI, PoUS) by požadoval zároveň aj prístup do IS CEP, nemusí opätovne zasielať registračný formulár na prístup do IS CEP, ale časť „Oprávnenie konať v mene subjektu“ vyplní nasledovne:












Následne systém vyzve na zadanie BOK a PIN kódu a po ich správnom zadaní oznámi podpísanie dokumentu (registračného formulára).






Následne prebehne proces registrácie, ktorý sa realizuje počas pracovných dní, pričom nevyhnutnou súčasťou registrácie je aj predložené plnomocenstvo, ktoré musí byť doručené registrátorovi v súlade s pokynmi uvedenými na portáli IS CEP v časti Registrácia. O registrácii do autorizačného modulu SK-IAM bude hospodársky subjekt následne informovaný notifikačným mailom zaslaným na e-mailovú adresu uvedenú v registračnom formulári v časti „A. Subjekt“.

Primeraným spôsobom bude vyplnený a odoslaný registračný formulár v prípade, ak bude hospodársky subjekt zastupovaný iným hospodárskym subjektom tzv. colným zástupcom. Tento spôsob však vyžaduje predchádzajúcu registráciu do autorizačného modulu SK-IAM (tzn. vykonanie registračného procesu prostredníctvom registračného formulára) colného zástupcu. Ak bude takúto registráciu vykonávať zamestnanec colného zástupcu, je nevyhnutnou súčasťou dokončenia registrácie colného zástupcu predloženie plnomocenstva. Následne na to môže takáto osoba (zamestnanec colného zástupcu) zaslať registračný formulár s cieľom zaregistrovať hospodársky subjekt na portál EU CTP, pričom opätovne musí byť pre účel dokončenia registrácie predložené plnomocenstvo od hospodárskeho subjektu na colného zástupcu.

Po registrácii v EU CTP sa hospodársky subjekt môže prihlásiť slúži portál EÚ pre obchodníkov UUM&DS. Tu si klikne na príslušný odkaz na UUM&DS.



Ďalšie pokyny k vyplneniu prístupových údajov na portál EU CTP sú uvedené v Postupe pre prihlásenie používateľov do EU CTP, v aktuálnom znení k 01.03.2024, ktorý je zverejnený na IS CEP v časti Registrácia.

V prípade, ak sa pri prihlasovaní do EU CTP vyskytne chyba so zobrazeným chybovým hlásením, kontaktuje hospodársky subjekt call centrum finančnej správy pomocou kontaktného formulára, kde si zvolí tému dopytu „Portál EU CTP“ a následne vyplní ďalšie údaje vo formulári.


V texte dopytu okrem iného hospodársky subjekt uvedie aj dátum a čas výskytu chyby. Formou prílohy priloží Print Screen (obrázok) chybového hlásenia a rovnako priloží aj Print Screen údajov, ktoré vyplnil pri prihlasovaní sa na portál EU CTP.


V prípade nejasností môže hospodársky subjekt kontaktovať call centrum finančnej správy aj na infolinke 048 / 43 17 222, voľba č. 5.




Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky
Centrum komunikácie a podpory
Centrum podpory pre clo a spotrebné dane
Máj 2023
Marec 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.03.01 006 ...

Ďalšie nové dokumenty

04. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k samozdaneniu pri dovoze tovaru v tuzemsku podľa § 84a zákona o DPH

Informácia je určená pre platiteľov dovážajúcich tovar do tuzemska, ktorí na základe § 84a zákona o DPH sú od 1. júla 2025 povinní platiť daň z pridanej hodnoty z dovezeného tovaru formou samozdanenia.

01. 08. 2025

Finančná správa SR zverejnila informáciu k dani z finančných transakcií pre zahraničné PO

Informácia je určená pre zahraničné spoločnosti, ktoré sú daňovníkom podľa § 3 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií, ak vykonávajú činnosť na území SR a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenského poskytovateľa platobných služieb (napr. slovenskej banky). V taktom prípade sa stávajú súčasne platiteľom dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“. V informácií sa uvádza ako sa v tomto prípade podá Oznámenie a ako sa má zaplatiť daň z finančných transakcií.

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Prihlásiť sa na odber CZ 199/04