Interný predpis SKDP - základný
Etický a profesijný kódex daňového poradcu
Týmto znením sa od 1.1.2019 v plnom rozsahu nahrádza Etický a profesijný kódex SKDP účinný od 27.11.2014
PRVÁ ČASŤ
Úvodné ustanovenia
§ 1
Etický a profesijný kódex je súborom profesijných pravidiel a morálnych zásad, ktoré je daňový poradca povinný dodržiavať pri a v súvislosti s výkonom daňového poradenstva.
S výkonom povolania daňového poradcu sa nerozlučne spája škála etických povinností voči klientom a voči orgánom verejnej moci, tak aby boli chránené záujmy klientov v oblasti daní. Zároveň je potrebné nastaviť pravidlá na zamedzenie škodlivých praktík, ktoré nie je možné spájať s profesiou daňového poradcu.
Tento etický a profesijný kódex vychádza zo zákona č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon“), ako aj z tradícií daňového poradenstva založených na úcte k profesijným a morálnym hodnotám.
Etický a profesijný kódex je povinný primerane dodržiavať aj daňový poradca, ktorý je právnickou osobou, zahraničný subjekt poskytujúci daňové poradenstvo v Slovenskej republike dočasne a príležitostne a zamestnanci týchto subjektov.
Pojmy a skratky upravené v štatúte SKDP sa vzťahujú aj na tento Etický a profesijný kódex, ak nie je stanovené inak.
DRUHÁ ČASŤ
Daňový poradca a jeho povolanie
§ 2
Daňové poradenstvo
Daňové poradenstvo môže poskytovať len daňový poradca. Daňovým poradcom je osoba definovaná v Zákone.
Výkon daňového poradenstva v medziach Zákona je službou klientovi. Spravidla sa odlišuje od iných služieb tým, že pri poskytovaní daňového poradenstva daňový poradca informuje klienta o variantoch riešenia, prípadne aj odporúča klientovi varianty riešenia jeho daňových záležitostí, upozorňuje ho na riziká a dopady aplikácie daňových predpisov alebo zastupuje jeho oprávnené záujmy pred orgánmi verejnej moci v daňových veciach.
- Daňový poradca môže popri daňovom poradenstve poskytovať klientovi aj iné služby (napríklad služby v oblasti účtovníctva), za predpokladu, že má na ich vykonávanie odborné znalosti a príslušné oprávnenia vyžadované všeobecne záväznými právnymi predpismi.
§ 3
Daňový poradca postupuje pri poskytovaní daňového poradenstva s odbornou starostlivosťou a odbornosťou vo vzťahu ku všetkým klientom.
Daňový poradca nesmie klientovi vedome alebo nedbanlivo poskytovať nepravdivé alebo zavádzajúce informácie alebo informácie zatajovať.
Daňový poradca je v prospech klienta povinný využívať svoje vedomosti, skúsenosti a možnosti dané právnym poriadkom, dodržiavať zákonom stanovené povinnosti a pravidlá korektnej súťaže a dbať na dôstojnosť stavu daňových poradcov. Pri zastupovaní klienta a voči klientovi smie použiť len prostriedky, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými predpismi, dobrými mravmi a zásadami slušného správania sa.
§ 4
Daňový poradca sa prezentuje kvalitným výkonom povolania. Daňový poradca je pri výkone povolania aj mimo neho povinný zachovávať vážnosť a dôstojnosť, ktorú vyžaduje postavenie daňového poradcu.
§ 5
Bezúhonnosť
Daňový poradca nesmie páchať alebo byť účastníkom protiprávnej činnosti.
Daňový poradca dodržiava právne predpisy v oblasti boja proti legalizácií príjmov z trestnej činnosti, ako aj ostatné všeobecne záväzné právne predpisy.
§ 6
Vzdelávanie
- Daňový poradca rozvíja svoje profesijné schopnosti a odborné znalosti počas celej doby poskytovania daňového poradenstva.
- Daňový poradca dbá na to, aby pozastavený výkon daňového poradenstva nemal za za následok obmedzenie alebo stratu jeho profesijných schopností a odborných znalostí.
TRETIA ČASŤ
Daňový poradca a klient
§ 7
Vzťah daňového poradcu a klienta sa zakladá na vzájomnej dôvere.
Daňový poradca poskytuje daňové poradenstvo klientovi na základe zmluvy o poskytovaní daňového poradenstva a v jej rozsahu.
Pri poskytovaní daňového poradenstva je prvoradý oprávnený záujem klienta. Daňový poradca je povinný informovať klienta o dôsledkoch, obmedzeniach a rizikách spojených s predmetom poskytovania daňového poradenstva a oprávneným záujmom klienta.
Pri vypracovaní podaní v oblasti daní daňový poradca poučí klienta, že zodpovednosť za obsah nesie primárne klient a na nevhodnosť alebo protiprávnosť jeho pokynov ho upozorní. Ak klient na nevhodných alebo protiprávnych pokynoch trvá, daňový poradca môže odstúpiť od zmluvy o poskytovaní daňového poradenstva pre stratu dôvery.
Daňový poradca nie je povinný bez súhlasu klienta overovať pravdivosť alebo úplnosť skutkových informácií poskytnutých klientom. Ak má o ich pravdivosti alebo úplnosti dôvodné pochybnosti, poučí klienta o možných dôsledkoch a môže odstúpiť od zmluvy
o poskytovaní daňového poradenstva pre stratu dôvery.Akúkoľvek informáciu, ktorú daňový poradca v súvislosti s poskytovaním daňového poradenstva získal o klientovi alebo od klienta smie použiť len spôsobom, ktorý odsúhlasil klient alebo vyplýva z predmetu poskytovania daňového poradenstva (napr. podanie daňového priznania). Použitím takto získanej informácie nesmie spôsobiť klientovi ujmu, alebo sebe alebo tretej osobe zabezpečiť prospech na ujmu klienta. Povinnosti mlčanlivosti daňového poradcu alebo povinnosť poskytnúť informácie na základe zákona tým nie sú dotknuté.
Pred začatím poskytovania daňového poradenstva by mal daňový poradca zvážiť najmä:
účel daňového poradenstva a jeho využitie klientom,
významnosť transakcie a jej hodnotu,
konkrétnu alebo všeobecnú povahu klientovej aktivity ako daňovníka (napríklad predmet podnikania, povahu konkrétneho projektu alebo aktivity klienta, pre ktorú je rada požadovaná a podobne),
čas, ktorý má daňový poradca k dispozícii pre dodanie klientom požadovanej rady,
existujúce už prezentované odborné názory pri riešení obdobnej otázky a z toho vyplývajúce prípadné riziká alebo komplikácie,
existenciu rozhodnutí v obdobných otázkach,
znalosť a orientáciu klienta v daňových právnych predpisoch, - potrebu získania ďalšieho profesionálneho názoru, atď.
Daňové poradenstvo je poskytované štandardne písomnou formou. Ak je poskytnuté formou osobnej konzultácie alebo telefonicky, daňový poradca by mal zvážiť jej potvrdenie písomnou alebo emailovou formou s cieľom vyhnutia sa nedorozumeniu a zníženia súvisiaceho rizika na strane klienta, ako aj na vlastnej strane.
§ 8
Nezávislosť
Pri plnení svojich povinností daňový poradca vždy postupuje s plnou profesijnou nezávislosťou.
Ak povinnosti plní právnická osoba, nezávislosť musí byť zachovaná aj u všetkých daňových poradcoch, ktorí majú príslušný podiel na jej základnom imaní alebo na hlasovacích právach, alebo prostredníctvom ktorých sa poskytuje daňové poradenstvo.
Daňový poradca nesmie poskytovať daňové poradenstvo alebo v ňom pokračovať, ak má konflikt záujmov, ktorým sa rozumie najmä:
a) daňový poradca v tej istej veci alebo vo veci s ňou súvisiacej pôsobil ako orgán verejnej moci, pre orgán verejnej moci alebo ako audítor;
b) záujmy, ktoré obhajoval daňový poradca skôr, sú v rozpore so záujmami toho, kto o poskytnutie daňového poradenstva žiada;
c) z dôvodov osobných alebo iných obdobných vzťahov môže byť narušené alebo ohrozené poskytnutie nezávislého daňového poradenstva;
d) daňový poradca má informáciu o inom klientovi alebo o bývalom klientovi, ktorá by mohla toho, kto o poskytnutie daňových služieb žiada, neoprávnene zvýhodniť;
e) daňový poradca vzhľadom na pracovnú zaťaženosť alebo dlhodobú neprítomnosť nemôže riadne chrániť a presadzovať práva a záujmy klienta.
Daňový poradca by mal vykonávať len také činnosti, ktoré sú prípustné a zlučiteľné s jeho profesiou a ktoré neohrozujú dodržovanie predpisov, jeho profesijných povinností, zásady etiky a vážnosť profesie daňového poradcu.
§ 9
Zodpovednosť
Daňový poradca poskytuje daňové poradenstvo na vlastnú zodpovednosť. Zodpovedá za svoju prácu, prácu asistentov daňového poradcu a zamestnancov.
Ak poskytuje daňové poradenstvo právnická osoba, poskytovanie a kontrolu nad poskytovaním daňového poradenstva touto právnickou osobou musí zabezpečovať daňový poradca.
Zodpovednosť za škodu spôsobenú profesijným pochybením, nedbanlivosťou alebo vznikajúcu z akéhokoľvek iného právne vynútiteľného nároku podobnej povahy, musí mať daňový poradca nepretržite krytú zodpovedajúcim poistením profesijnej zodpovednosti. ň
Daňový poradca na žiadosť klienta alebo SKDP preukáže aktuálne platné poistenie profesijnej zodpovednosti bez zbytočného odkladu.
§ 10
Starostlivosť a svedomitosť
Pri poskytovaní daňového poradenstva sa daňový poradca riadi platnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, internými predpismi SKDP a v ich rámci pokynmi klienta.
Pri všetkých úkonoch daňového poradcu sa vyžaduje objektívny prístup.
Predtým ako daňový poradca prijme zákazku, mal by si starostlivo a podrobne preveriť, či je schopný splniť požadované úkony s ohľadom na svoje povinnosti, časovú vyťaženosť a spôsobilosť.
§ 11
Mlčanlivosť
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť sa vzťahuje na všetky informácie, ktoré daňovému poradcovi poskytne jeho klient alebo s ktorými sa oboznámi počas poskytovania daňového poradenstva, ako aj na osobné údaje chránené osobitným predpisom.
Daňový poradca zaistí dodržiavanie mlčanlivosti každou osobou, ktorej pri poskytovaní daňového poradenstva poskytoval k takýmto informáciám alebo údajom prístup, predovšetkým jeho asistentom daňového poradcu, zamestnancom a spolupracovníkom.
Povinnosť mlčanlivosti daňového poradcu a osôb, ktoré sa podieľajú na jeho činnosti spojenej s poskytovaním daňového poradenstva, trvá aj po jeho ukončení.
Pozbaviť povinnosti zachovávať mlčanlivosť daňového poradcu alebo osoby, ktoré sa podieľajú na jeho činnosti môže v súlade so Zákonom klient, a to písomným prejavom adresovaným daňovému poradcovi. Za pozbavenie mlčanlivosti sa nepovažuje vyhlásenie klienta vykonané voči orgánu štátnej správy, policajného zboru, prokuratúry, súdu alebo tretej osobe.
Pri vykonávaní domovej prehliadky alebo inej prehliadky podľa trestného poriadku, pri vykonávaní daňovej kontroly a inej kontroly podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, pokiaľ je takáto prehliadka alebo kontrola vykonávaná v priestoroch, v ktorých daňový poradca vykonáva daňové poradenstvo alebo v priestoroch, v ktorých sa môžu nachádzať listiny alebo iné nosiče informácií, ktoré obsahujú skutočnosti, na ktoré sa podľa zákona vzťahuje povinnosť mlčanlivosti daňového poradcu, je daňový poradca povinný upozorniť orgán vykonávajúci prehliadku alebo kontrolu na svoju zákonnú povinnosť mlčanlivosti a s tým spojenú obmedzenú edičnú povinnosť.
Daňový poradca je povinný zabezpečiť primerané administratívne, organizačné a bezpečnostné opatrenia v príslušnej forme, aby bola zachovaná dôvernosť informácií, daňové tajomstvo a povinnosť mlčanlivosti pri poskytovaní daňového poradenstva.
Povinnosťou mlčanlivosti nie sú dotknuté osobitné prípady povinnosti oznamovať alebo ohlasovať údaje o klientovi podľa príslušných právnych predpisov.
§ 12
Odmena
Klient má právo na informácie o výške odmeny za poskytnutie daňového poradenstva predtým ako daňový poradca pre neho začne vykonávať svoju činnosť.
Ak je klient spotrebiteľom, informácie o výške odmeny mu musia byť poskytnuté vždy pred začatím výkonu činnosti.
Odmena daňového poradcu by mala zohľadňovať stupeň jeho zodpovednosti, povahu a význam služieb, ktoré sa majú poskytnúť a čas, ktorý je výkonu týchto služieb potrebné venovať.
Daňový poradca má právo požadovať od klienta primeraný preddavok.
Daňový poradca nesmie na úhradu svojej pohľadávky použiť peniaze klienta alebo tretej osoby, ktoré boli účelovo viazané. Musí ich bezodkladne poukázať oprávnenej osobe.
Daňový poradca je povinný najmä:
a) riadne a včas písomne informovať klienta ako postupuje pri vybavovaní veci a posielať klientovi všetky písomnosti, z ktorých pre klienta vyplývajú práva a povinnosti, ak sa s klientom písomne nedohodne inak;
b) starostlivo zaobchádzať s dokladmi, ktoré mu klient zveril alebo ktoré za klienta počas poskytovania daňového poradenstva prevzal;
c) písomne odpovedať na písomné dopyty klienta súvisiace s poskytovaním daňového poradenstva; za písomnú formu sa považuje aj elektronická komunikácia; a
d) viesť úplnú a presnú evidenciu finančných prostriedkov, ktoré prevzal v súvislosti s poskytovaním daňového poradenstva.Po skončení poskytovania daňového poradenstva je daňový poradca povinný vyúčtovať alebo vrátiť finančné prostriedky klienta najneskôr v lehote 30 dní, ak sa s klientom písomne nedohodne inak. Prípadné prírastky hodnôt je povinný vydať klientovi, ak nebolo dohodnuté inak.
Po skončení poskytovania daňového poradenstva je daňový poradca na žiadosť klienta povinný bez zbytočného odkladu, najmenej do 30 dní, vrátiť klientovi všetky doklady, ktoré mu klient zveril alebo ktoré v mene klienta počas poskytovania daňového poradenstva prevzal; povinnosť sa nevzťahuje na vzájomnú elektronickú komunikáciu. Táto povinnosť sa považuje za splnenú, ak je preukázané, že klient opakovane neposkytol súčinnosť.
Vrátenie dokladov zverených klientom alebo dokladov, ktoré prevzal počas poskytovania daňového poradenstva, nesmie byť viazané na uhradenie odmeny za poskytovanie daňového poradenstva.
ŠTVRTÁ ČASŤ
Daňový poradca a SKDP
§ 13
Daňový poradca je povinný dodržiavať Vnútorné predpisy SKDP a plniť finančné záväzky voči SKDP a ňou zriadených organizácií.
Je vecou cti každého daňového poradcu osobne sa zúčastniť na valnom zhromaždení. Daňový poradca na valnom zhromaždení svojím prejavom a správaním prispieva k vecnému riešeniu agendy, správa sa slušne, najmä neprezentuje nevhodné poznámky a urážky a prispieva k pozitívnemu obrazu SKDP.
Daňový poradca je povinný zabezpečiť v mieste svojho sídla alebo výkonu možnosť doručovania zásielok v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi o doručovaní a je povinný oznámiť svoje kontaktné údaje najmä adresu pre doručovanie, emailovú adresu a telefón SKDP.
Daňový poradca je povinný bez zbytočného odkladu informovať SKDP:
a) o tom, že mu bolo rozhodnutím o vylúčení podľa ust. § 13a Obchodného zákonníka určené, že nesmie vykonávať funkciu člena štatutárneho orgánu alebo člena dozorného orgánu v obchodnej spoločnosti alebo družstve; alebo
b) o iných skutočnostiach, ktoré môžu ovplyvniť jeho postavenie ako daňového poradcu, najmä podľa ust. § 10 a § 11 Zákona.Ak člen akéhokoľvek orgánu alebo výboru SKDP získal určité informácie práve len z titulu svojho postavenia alebo funkcie v SKDP, nemôže ich použiť len pre svoj vlastný prospech, aby pritom zároveň neumožnil aj ostatným členom riadne a včas sa zapojiť do určitých aktivít a obchodných činností, ktoré nadväzujú na takto získané informácie (napríklad požiadavky klienta tuzemského alebo zahraničného na daňové poradenstvo adresované SKDP).
§ 14
Logo SKDP
Vlastníkom autorských práv k logu SKDP je SKDP. SKDP týmto udeľuje súhlas daňovým poradcom na používanie Loga SKDP. Logo však možno používať iba v súlade s pravidlami upravujúcimi právo používania logo SKDP, najmä tými nižšie uvedenými a Corporate Design manuálom SKDP.
Daňový poradca je oprávnený používať logo SKDP na všetkých materiáloch, ktoré vydáva, tlačí alebo používa pre svoje účely alebo pre svojich klientov vo svojom mene, a to najmä na vizitky, listy, obaly, webové stránky a iné formy propagácie poskytovania daňového poradenstva.
Logo SKDP musí byť vždy použité tak, aby nedošlo k pochybnostiam o tom, že daňový poradca je členom SKDP, a nie samotnou SKDP. Odporúča sa k logu pripojiť text: „Člen SKDP, číslo osvedčenia 00/0000“.
Logo SKDP musí byť vizuálne menšie ako logo daňového poradcu a nesmie formou tlače a umiestnením prevažovať nad logom daňového poradcu.
Ak daňový poradca nemá svoje logo, za logo daňového poradcu sa považuje písomné stvárnenie jeho titulu, mena a priezviska (ďalej iba „obchodné meno“). V takom prípade tlač obchodného mena musí byť rovnaká alebo väčšia ako text: SLOVENSKÁ KOMORA DAŇOVÝCH PORADCOV umiestneného na logu SKDP.
Daňový poradca môže umiestniť logo SKDP na označení svojej kancelárie pri vstupe do budovy alebo do kancelárie daňového poradcu spoločne so svojim menom a priezviskom spolu s textom „daňový poradca“ alebo „daňová poradkyňa“.
Daňový poradca pri výkone svojej činnosti môže používať okrúhlu pečiatku daňového poradcu na báze dobrovoľnosti. Elektronický vzor okrúhlej pečiatky Sprístupní SKDP.
SKDP ako vlastník autorských práv je oprávnený udeliť súhlas na použitie loga SKDP tretím osobám v súvislosti s propagáciou profesie daňového poradenstva alebo daňových poradcov, pričom ustanovenia tejto časti sa aplikujú primerane.
PIATA ČASŤ
§ 15
Daňový poradca a iné subjekty
Výkon práv a povinností daňového poradcu nesmie bez právneho dôvodu zasahovať do práv a oprávnených záujmov iných a nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi alebo etikou.
Daňový poradca vystupuje voči orgánom verejnej moci, kolegom, klientom, odbornej verejnosti, odbornému publiku, médiám a tretím osobám korektne, slušne, v súlade s dobrými mravmi a zásadami slušnosti. Obsahom svojich písomných, ústnych a iných prejavov a svojím vystupovaním prispieva k dôstojnosti a vážnosti úkonov, na ktorých sa zúčastňuje, ako aj k vážnosti povolania daňového poradcu, prezentuje sa najmä odbornými znalosťami a zdržiava sa hanlivých komentárov o kolegoch, klientoch, orgánoch verejnej moci, SKDP alebo iných osobách a subjektoch.
Daňový poradca je lojálny voči SKDP a neznevažuje dobré meno SKDP.
§ 16
Dôstojná úprava zovňajšku
Daňový poradca je povinný pri plnení pracovných úloh, najmä v kontakte s klientmi, orgánmi verejnej moci a pri vystupovaní na verejnosti dbať na dôstojnú úpravu zovňajšku a celkový vzhľad svojej osoby. Za dôstojnú úpravu zovňajšku sa na tieto účely považuje najmä u mužov pánsky oblek, spoločenská košeľa, kravata alebo motýlik a spoločenská obuv primeraná ročnému obdobiu, u žien sukňový kostým alebo nohavicový kostým, blúzka, šaty a spoločenská obuv primeraná ročnému obdobiu alebo iné podľa aktuálnych módnych trendov.
§ 17
Reklama
Daňový poradca môže poskytovať iba pravdivé informácie o svojej profesijnej činnosti a obvyklým spôsobom, pričom je povinný dbať na etiku a predchádzanie poškodzovania dobrého mena iných alebo profesie daňového poradcu ako takej.
§ 18
Vzťahy s kolegami
Konanie daňového poradcu voči ostatným daňovým poradcom má podporovať dobré vzťahy s ostatnými členmi v rámci profesie.
Skôr ako sa daňový poradca zapojí proti inému daňovému poradcovi do súdneho alebo obdobného konania vo veci súvisiacej s výkonom daňového poradenstva alebo členstva v SKDP, v záujme dodržania cti a vážnosti stavu daňových poradcov je povinný využiť najskôr zmierovacie konanie pred SKDP; uvedené neplatí, ak daňový poradca vystupuje v konaní ako súdny znalec.
Daňový poradca je povinný poskytnúť všetku nevyhnutnú súčinnosť daňovému poradcovi, ktorého určí jeho bývalý klient v rozsahu, v akom mu poskytoval daňové poradenstvo a v ktorom pokračuje nový daňový poradca.
§ 19
Vzťah k asistentovi daňového poradcu
Daňový poradca zabezpečuje asistentovi daňového poradcu prípravu na povolanie daňového poradcu. Vytvára mu na to vhodné podmienky a umožňuje mu primeraný výkon praxe. Daňový poradca zabezpečí primerané dodržiavanie tohto kódexu a iných Vnútorných predpisov SKDP asistentami daňového poradcu.
Daňový poradca je povinný vyhýbať sa takému konaniu, ktoré by ho mohlo priviesť do finančnej alebo inej závislosti od asistenta daňového poradcu.
Asistent daňového poradcu sa pri výkone praxe riadi pokynmi daňového poradcu a prax vykonáva tak, aby nebolo poškodené dobré meno alebo reputácia daňového poradcu alebo SKDP.
§ 20
Vzťah k iným zamestnancom a spoločníkom
Daňový poradca zabezpečí primerané dodržiavanie tohto kódexu a iných Vnútorných predpisov SKDP ostatnými zamestnancami alebo spoločníkmi, pokiaľ nie sú daňoví poradcovia.
ŠIESTA ČASŤ
Spoločné a záverečné ustanovenia
§ 21
SKDP ukladá za porušenie povinností podľa tohto kódexu disciplinárne opatrenia v súlade so Zákonom a Vnútornými predpismi SKDP.
Zrušuje sa Profesijný kódex daňového poradcu zo dňa 27.11.2014 a Zásady používania nového loga SKDP z roku 2004.
- Tento Etický a profesijný kódex Slovenskej komory daňových poradcov nadobúda platnosť dňom jeho schválenia valným zhromaždením dňa 15.11.2018 a účinnosť 1.1.2019.
V Bratislave 15.11.2018

Interné predpisy SKDP
Interná smernica o vybavovaní oznámení o protispoločenskej činnosti (whistebowing)
Smernica sa vzťahuje na kanceláriu SKDP
Etický a profesijný kódex daňového poradcu
súbor profesijných pravidiel a morálnych zásad, ktoré je daňový poradca povinný dodržiavať pri a v súvislosti s výkonom daňového poradenstva.
Skúšobný poriadok
vydaný komorou po dohode s MF SR, upravuje priebeh a organizáciu skúšok na získanie osvedčenia na výkon daňového poradenstva
Skúšobný poriadok
na overenie odbornej spôsobilosti fyzických osôb na výkon činnosti daňového poradcu