Aktualita
Parlament schválil novelu zákonov v oblasti spotrebných daní a zákona o DPH
Zákon z 10. júna 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony:
Čl. I
Novela zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu v znení zákona č. 326/2024 Z. z. účinná od 1. júla 2025 a od 1. septembra 2025
Zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu bol novelizovaný s cieľom znížiť administratívnu záťaž a zjednodušiť proces registrácie pre oprávnených spotrebiteľov, ktorí sú už registrovaní ako platitelia dane. Každá osoba bude mať pridelené iba jedno registračné číslo, pričom prioritne bude registrovaná ako platiteľ dane. Legislatívne sa upravuje zdieľanie elektriny, čím sa reflektujú aktuálne trendy v energetickej politike.
V nadväznosti na elektronizáciu komunikácie medzi jednotlivými subjektmi a správcom dane sa ruší povinnosť preukazovať sa povoleniami a osvedčeniami o registrácii subjektov.
Vypúšťajú sa osobitné ustanovenia pre stlačený zemný plyn v § 39a, keďže aktuálne platná smernica Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny nerozlišuje daňovú diferenciáciu pre stlačený zemný plyn (CNG) a skvapalnený zemný plyn (LNG). Predmetom dane bude zemný plyn ako taký, a to bez ohľadu na to, či sa ako pohonná látka alebo palivo bude používať v stlačenej forme ako (CNG) alebo v skvapalnenej forme ako (LNG).
Zhrnutie k dani z elektriny
Spresnením definície v § 2 ods. 1 písm. p) elektroenergetickým podnikom nie sú a nie sú povinní sa registrovať ako platiteľ dane z elektriny malí výrobcovia elektriny, napr. nemocnice, ktoré vyrábajú elektrinu v zariadení s celkovým inštalovaným výkonom neprevyšujúcim 5 MW vrátane, ak je elektrina vyrobená z preukázateľne zdaneného uhlia, zemného plynu alebo minerálneho oleja.
V zmysle spresnenej definície v § 2 ods. 1 písm. q) sa za dodávateľa elektriny považuje osoba, ktorá má povolenie podnikať v energetike alebo potvrdenie o splnení oznamovacej povinnosti alebo osvedčenie, a ktorá dodáva elektrinu konečnému spotrebiteľovi. V § 2 ods. 1 písm. r) sa spresňuje definícia plynárenského podniku a v písm. s) dodávateľa zemného plynu, za ktorého sa považuje osoba, ktorá má povolenie podnikať v energetike alebo potvrdenie o splnení oznamovacej povinnosti a ktorá dodáva elektrinu konečnému spotrebiteľovi.
V § 2 ods. 1 písm. x) sa spresňuje definícia výroby zemného plynu v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe, pričom sa táto definícia vyníma spod definície plynárenského podniku. V písm. y) sa ustanovuje definícia pohonnej látky. Na základe požiadaviek aplikačnej praxe sa dopĺňa aj definícia paliva v písm. z). Zároveň sa legislatívne upravuje zdieľanie elektriny. Zdieľanie elektriny alebo dodanie elektriny na nabíjaciu stanicu sa bude považovať za dodanie elektriny konečnému spotrebiteľovi.
Zjednodušuje sa systém registrácie oprávnených spotrebiteľov elektriny (§ 8). K zmene dochádza, ak je osoba - oprávnený spotrebiteľ elektriny registrovaná aj ako platiteľ dane z elektriny. Samotné podmienky pre registráciu oprávneného spotrebiteľa elektriny sa nemenia, k zmene dochádza ak je oprávnený spotrebiteľ elektriny registrovaný aj ako platiteľ dane z elektriny. Cieľom je, aby každá osoba mala len jedno registračné číslo, prioritne aby bola registrovaná ako platiteľ dane z elektriny. V praxi môžu nastať dva scenáre, a to keď registrovaný platiteľ dane z elektriny chce vykonávať aj činnosti oslobodené od dane z elektriny, pričom v takomto prípade nebude povinný požiadať o registráciu oprávneného spotrebiteľa elektriny a o vydanie povolenia na oslobodenú elektrinu. Avšak, najmä z dôvodov kontroly (napr. samostatného odberného miesta), bude povinný požiadať o vydanie povolenia na používanie elektriny oslobodenej od dane. Zákon ustanovuje náležitosti žiadosti o vydanie povolenia na používanie elektriny oslobodenej od dane. V záujme právnej istoty a zníženia administratívnej náročnosti sú subjekty, ktoré sú, alebo chcú byť s účinnosťou od 1. júla 2025 platiteľmi dane z elektriny, a ktoré zároveň chcú vykonávať činnosti oslobodené od dane z elektriny, povinné požiadať o vydanie povolenia na používanie elektriny oslobodenej od dane, resp. o registráciu platiteľa dane z elektriny a vydanie povolenia na používanie elektriny oslobodenej od dane.
Druhým scenárom je situácia, kedy sa osoba, ktorá je registrovaná ako oprávnený spotrebiteľ elektriny zaregistruje (má zámer sa zaregistrovať) ako platiteľ dane z elektriny. V tom prípade jej registrácia oprávneného spotrebiteľa elektriny a vydané povolenie na oslobodenú elektrinu zanikne registráciou za platiteľa dane z elektriny. Colný úrad v tomto prípade osobe – platiteľovi dane z elektriny vydá povolenie na používanie elektriny oslobodenej od dane. V prípade potreby overenia údajov alebo napr. pre prípad schválenia samostatného odberného miesta, či naopak, ak samostatným odberným miestom osoba nedisponuje, je ponechaná možnosť postupu podľa § 11.
Naďalej zostáva zachovaný princíp, v zmysle ktorého nebude možné dodať elektrinu oslobodenú od dane oprávnenému spotrebiteľovi elektriny bez vydaného povolenia na oslobodenú elektrinu. To, či je osoba registrovaná ako oprávnený spotrebiteľ elektriny, príp. či má vydané povolenie na oslobodenú elektrinu si dodávateľ môže overiť na stránke finančnej správy. Upúšťa sa tak od papierovej verzie dokumentov a preukazovania sa/predkladania dokumentov dodávateľovi elektriny. Novelizujú sa ustanovenia, ktoré stanovujú v akých prípadoch a za akých podmienok dochádza alebo môže dôjsť k zrušeniu registrácie a v akých prípadoch dochádza k zániku registrácie oprávneného spotrebiteľa elektriny, príp. k odňatiu alebo zániku vydaného povolenia na oslobodenú elektrinu.
S účinnosťou od 1. septembra 2025 sa v § 9 ods. 1 písm. a) dopĺňajú situácie, ktoré sa považujú za dodanie elektriny na daňovom území konečnému spotrebiteľovi (zdieľanie elektriny a dodanie elektriny na nabíjaciu stanicu).
V zmysle § 9 ods. 5 sa platiteľovi dane umožňuje, aby mu jeho dodávateľ elektriny dodával elektrinu s daňou. Daňová povinnosť nevzniká platiteľovi dane z elektriny, ktorý nadobudol preukázateľne zdanenú elektrinu. Subjekty, ktoré napríklad vyrábajú elektrinu z obnoviteľného zdroja a túto elektrinu spotrebúvajú a sú preto registrované ako platiteľ dane podľa § 11, môžu dohodnúť so svojim dodávateľom dodávky elektriny s daňou. Ich daňová povinnosť potom bude vznikať iba z elektriny vyrobenej a spotrebovanej v mieste výroby tejto elektriny alebo zo spotrebovanej elektriny, ktorá bola odobratá bez dane. Ak elektroenergetický podnik, ktorý spotreboval inú ako ním vyrobenú elektrinu a túto elektrinu nadobudol preukázateľne zdanenú, nie je na účely tohto zákona osobou povinnou platiť daň z elektriny. Vypúšťa ustanovenie (§ 13 ods. 1 písm. d) o vrátení dane tomuto platiteľovi dane, ktorý nadobudol preukázateľne zdanenú elektrinu.
Ustanovuje sa nové znenie § 11 o registrácii platiteľa dane z elektriny so zámerom zjednodušiť systém registrácie platiteľov dane z elektriny. Samotné podmienky pre registráciu sa nemenia. Cieľom je, aby každá osoba mala len jedno registračné číslo (prioritne, aby bola registrovaná ako platiteľ dane z elektriny).
Podmienky sa menia pre osobu, ktorá je alebo chce byť platiteľom dane z elektriny a zároveň chce vykonávať činnosti oslobodené od dane z elektriny. Takáto osoba je pri registrácii povinná okrem údajov stanovených zákonom a nevyhnutných pre registráciu platiteľa dane z elektriny predložiť aj údaje súvisiace s jej zámerom vykonávať činnosti oslobodené od dane. Zákon pritom jednoznačne stanovuje podmienky (údaje a skutočnosti), ktoré musí osoba uviesť pri registrácii. Osoba, ktorá je alebo chce byť platiteľom dane z elektriny a ktorá chce zároveň vykonávať činnosti oslobodené od dane z elektriny je povinná požiadať colný úrad o registráciu platiteľa dane z elektriny a o vydanie povolenia na používanie elektriny oslobodenej od dane. Zákon explicitne stanovuje aké údaje má obsahovať žiadosť o vydanie takéhoto povolenia a aké sú prílohy k nej. Zároveň stanovuje postup v prípade, že takáto osoba nedisponuje samostatným odberným miestom výlučne na odber elektriny oslobodenej od dane, keďže bude vykonávať činnosti oslobodené od dane.
Zachováva sa princíp, aby bolo možné dodať elektrinu bez dane iba osobe, ktorá je registrovaná ako platiteľ dane z elektriny. To, či je osoba registrovaná ako platiteľ dane z elektriny si dodávateľ môže overiť na stránke finančnej správy. Upúšťa sa tak od papierovej verzie dokumentov a preukazovania sa/predkladania dokumentov dodávateľovi elektriny. Platiteľ dane z elektriny, ktorý bude mať vydané povolenie na používanie elektriny oslobodenej od dane, si bude môcť vysporiadať oslobodenie od dane sám v daňovom priznaní, kde môže spotrebu elektriny na oslobodené účely priamo vykázať – oslobodiť.
Novelizujú sa ustanovenia, ktoré stanovujú v akých prípadoch a za akých podmienok dochádza alebo môže dôjsť k zrušeniu registrácie platiteľa dane z elektriny a v akých prípadoch dochádza k zániku registrácie platiteľa dane z elektriny, príp. k odňatiu alebo zániku vydaného povolenia na používanie elektriny oslobodenej od dane.
Doplnením § 14 ods. 2 a 3 sa ustanovuje povinnosť vedenia evidencie množstva elektriny použitej na oslobodené účely platiteľom dane z elektriny, ktorý zároveň vykonáva aj činnosti oslobodené od dane a platiteľom dane, ktorý nakupuje elektrinu na účely ďalšieho predaja.
Zhrnutie k dani z uhlia
Novým znením § 20 sa zjednodušuje systém registrácie oprávneného spotrebiteľa uhlia. Samotné podmienky pre registráciu oprávneného spotrebiteľa uhlia sa nemenia. K zmene však dochádza v prípade, ak je osoba – oprávnený spotrebiteľ uhlia registrovaná aj ako platiteľ dane z uhlia. Cieľom je zjednodušiť systém registrácie tak, aby každá osoba mala len jedno registračné číslo (prioritne, aby bola registrovaná ako platiteľ dane z uhlia).
V praxi môžu nastať dva scenáre, a to keď registrovaný platiteľ dane z uhlia chce vykonávať aj činnosti oslobodené od dane z uhlia, pričom v tom prípade nie je povinný požiadať o registráciu oprávneného spotrebiteľa uhlia a o vydanie povolenia na oslobodené uhlie. Je však povinný požiadať o vydanie povolenia na používanie uhlia oslobodeného od dane. Zákon ustanovuje, aké náležitosti obsahuje žiadosť o vydanie povolenia na používanie uhlia oslobodeného od dane.
Subjekty, ktoré sú, alebo chcú byť s účinnosťou od 1. júla 2025 platiteľmi dane z uhlia, a ktoré zároveň chcú vykonávať činnosti oslobodené od dane z uhlia, sú povinné požiadať o vydanie povolenia na používanie uhlia oslobodeného od dane, resp. o registráciu platiteľa dane z uhlia a vydanie povolenia na používanie uhlia oslobodeného od dane.
Druhým scenárom je situácia, kedy sa osoba, ktorá je registrovaná ako oprávnený spotrebiteľ uhlia zaregistruje (má zámer sa zaregistrovať) ako platiteľ dane z uhlia. V tom prípade jej registrácia oprávneného spotrebiteľa uhlia a vydané povolenie na oslobodené uhlie zaniká registráciou za platiteľa dane z uhlia. Colný úrad v tomto prípade osobe – platiteľovi dane z uhlia vydá povolenie na používanie uhlia oslobodeného od dane. Pre prípad potreby overenia údajov je ponechaná možnosť postupu podľa § 23.
Naďalej bude zachovaný princíp, aby nebolo možné dodať uhlie oslobodené od dane oprávnenému spotrebiteľovi uhlia bez vydaného povolenia na oslobodené uhlie. To, či je osoba registrovaná ako oprávnený spotrebiteľ uhlia a či má vydané povolenie na oslobodené uhlie si dodávateľ môže overiť na stránke finančnej správy. Upúšťa sa tak od papierovej verzie dokumentov a preukazovania sa/predkladania dokumentov dodávateľovi uhlia. Novelizujú sa ustanovenia, ktoré stanovujú v akých prípadoch a za akých podmienok dochádza alebo môže dôjsť k zrušeniu registrácie a odňatiu povolenia na oslobodené uhlie a v akých prípadoch dochádza k zániku registrácie oprávneného spotrebiteľa uhlia a zániku vydaného povolenia na oslobodené uhlie.
Novým znením ustanovení o registrácii platiteľa dane z uhlia v § 23 sa zjednodušuje systém registrácie platiteľa dane z uhlia. Podmienky pre registráciu platiteľa dane z uhlia ako také zostávajú rovnaké. Cieľom bolo zjednodušiť systém registrácie tak, aby každá osoba mala len jedno registračné číslo (prioritne, aby bola registrovaná ako platiteľ dane z uhlia). Podmienky sa menia pre osobu, ktorá je alebo chce byť platiteľom dane z uhlia a zároveň chce vykonávať činnosti oslobodené od dane z uhlia. Takáto osoba je pri registrácii povinná okrem údajov stanovených zákonom a nevyhnutných pre registráciu platiteľa dane z uhlia predložiť aj údaje súvisiace s jej zámerom vykonávať činnosti oslobodené od dane. Zákon pritom jednoznačne stanovuje podmienky (údaje a skutočnosti), ktoré musí osoba uviesť pri registrácii. Osoba, ktorá je alebo chce byť platiteľom dane z uhlia a ktorá chce zároveň vykonávať činnosti oslobodené od dane z uhlia je povinná požiadať colný úrad o registráciu platiteľa dane z uhlia a o vydanie povolenia na používanie uhlia oslobodeného od dane. Zákon explicitne stanovuje aké údaje má obsahovať žiadosť o vydanie takéhoto povolenia a aké sú prílohy k nej. Zachováva sa princíp, aby bolo možné dodať uhlie bez dane iba osobe, ktorá je registrovaná ako platiteľ dane z uhlia. To, či je osoba registrovaná ako platiteľ dane z uhlia si dodávateľ môže overiť na stránke finančnej správy. Upúšťa sa tak od papierovej verzie dokumentov a preukazovania sa/predkladania dokumentov dodávateľovi uhlia. Platiteľ dane z uhlia, ktorý bude mať vydané povolenie na používanie uhlia oslobodeného od dane si bude môcť vysporiadať oslobodenie od dane sám v daňovom priznaní, kde môže spotrebu uhlia na oslobodené účely priamo vykázať – oslobodiť.
Novelizujú sa ustanovenia, ktoré stanovujú v akých prípadoch a za akých podmienok dochádza alebo môže dôjsť k zrušeniu registrácie platiteľa dane z uhlia a v akých prípadoch dochádza k zániku registrácie platiteľa dane z uhlia, príp. k odňatiu alebo zániku vydaného povolenia na používanie uhlia oslobodeného od dane.
V § 26 sa v ods. 2 stanovuje povinnosť vedenia evidencie množstva uhlia použitého na oslobodené účely platiteľom dane z uhlia, ktorý zároveň vykonáva aj činnosti oslobodené od dane.
Zhrnutie k dani zo zemného plynu
Úpravou znenia v § 28 sa jednoznačnejšie definuje predmet dane zo zemného plynu. Nomenklatúrne zatriedenie predmetu dane je definované v nariadení (EHS) č. 2658/87 v platnom znení, avšak pre zvýšenie právnej istoty je definovaný aj slovným opisom v predmete dane. Predmetom dane je zemný plyn, ktorým sa rozumie skvapalnený zemný plyn kódu kombinovanej nomenklatúry 2711 11 00, zemný plyn v plynnom stave a stlačený zemný plyn kódu kombinovanej nomenklatúry 2711 21 00, plyn získaný z biomasy, ktorým je aj bioplyn a biometán a iné plyny v plynnom alebo v stlačenom stave kódu kombinovanej nomenklatúry 2711 29 00, svietiplyn, vodný plyn, generátorový plyn a podobné plyny iné ako ropné plyny a ostatné plynné uhľovodíky kódu kombinovanej nomenklatúry 2705 00 00 a akýkoľvek iný plyn, ktorý nie je zatriedený do uvedených kódov kombinovanej nomenklatúry, a ktorý nie je predmetom spotrebnej dane z minerálneho oleja, a bol použitý ako palivo alebo ako pohonná látka. Zdaňovanie zemného plynu používaného na motorové účely upravuje čl. 2 bod 3 smernice Rady 2003/96/ES z 27. októbra 2003 o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny v platnom znení.
Doplnením § 29 ods. 3 sa ustanovuje prevodový kľúč na prepočet množstva zemného plynu v kilogramoch na MWh na účely určenia základu dane a výpočet dane.
V § 30 sa upravujú sadzby dane pre zemný plyn a to s ohľadom na jeho použitie. Dopĺňa sa sadzba dane pre situáciu, kedy je zemný plyn použitý ako pohonná látka. Zároveň sa ustanovuje sadzba dane na zemný plyn používaný na iný účel ako palivo na výrobu tepla alebo ako pohonná látka. Zámerom úpravy je riešiť situácie, kedy oprávnený spotrebiteľ, ktorý nemá samostatné odberné miesto na odber zemného plynu oslobodeného od dane použije zemný plyn, ktorý nakúpil za cenu s daňou, na iné účely ako palivo na výrobu tepla alebo ako pohonnú látku a žiada o vrátenie dane. Stanovenie sadzby dane má zaistiť vyššiu právnu istotu pri vrátení dane.
Novým znením § 32 sa zjednodušuje systém registrácie oprávneného spotrebiteľa zemného plynu. Samotné podmienky pre registráciu oprávneného spotrebiteľa zemného zostávajú rovnaké, k zmene však dochádza v prípade, ak je osoba – oprávnený spotrebiteľ zemného plynu registrovaná aj ako platiteľ dane zo zemného plynu. Cieľom je zjednodušiť systém registrácie tak, aby každá osoba mala len jedno registračné číslo (prioritne, aby bola registrovaná ako platiteľ dane zo zemného plynu).
V praxi môžu nastať dva scenáre, a to keď registrovaný platiteľ dane zo zemného plynu chce vykonávať aj činnosti oslobodené od dane zo zemného plynu, pričom v tom prípade nie je povinný požiadať o registráciu oprávneného spotrebiteľa zemného plynu a o vydanie povolenia na oslobodený zemný plyn. Je však, a to najmä z dôvodov kontroly (napr. samostatného odberného miesta), povinný požiadať o vydanie povolenia na používanie zemného plynu oslobodeného od dane. Zákon ustanovuje, aké náležitosti obsahuje žiadosť o vydanie povolenia na používanie zemného plynu oslobodeného od dane.
V záujme právnej istoty a zníženia administratívnej náročnosti sú subjekty, ktoré sú alebo chcú byť s účinnosťou od 1. júla 2025 platiteľmi dane zo zemného plynu, a ktoré zároveň chcú vykonávať činnosti oslobodené od dane zo zemného plynu povinné požiadať o vydanie povolenia na používanie zemného plynu oslobodeného od dane, resp. o registráciu platiteľa dane zo zemného plynu a vydanie povolenia na používanie zemného plynu oslobodeného od dane.
Druhým scenárom je situácia, kedy sa osoba, ktorá je registrovaná ako oprávnený spotrebiteľ zemného plynu zaregistruje (má zámer sa zaregistrovať) ako platiteľ dane zo zemného plynu. V tom prípade jej registrácia oprávneného spotrebiteľa zemného plynu a vydané povolenie na oslobodený zemný plyn zaniká registráciou za platiteľa dane zo zemného plynu. Colný úrad v tomto prípade osobe – platiteľovi dane zo zemného plynu vydá povolenie na používanie zemného plynu oslobodeného od dane. V prípade potreby overenia údajov alebo napr. pre prípad schválenia samostatného odberného miesta, či naopak, ak samostatným odberným miestom osoba nedisponuje, je ponechaná možnosť postupu podľa
§ 35.
V zmysle úpravy § 33 ods. 1 psím. a) sa za dodanie zemného plynu na daňovom území konečnému spotrebiteľovi považuje aj dodanie zemného plynu do priestoru čerpacej stanice, ktorá tento plyn dodáva ako pohonnú látku pre motorové vozidla. To znamená, že aj čerpacie stanice, ktoré poskytujú zemný plyn (napr. vo forme CNG a LNG) ako palivo pre vozidlá, sa považujú za miesta, kde dochádza k spotrebe zemného plynu konečným spotrebiteľom.
Podľa § 35 ods. 5 daňová povinnosť nevzniká platiteľovi dane zo zemného plynu, ktorý nadobudol preukázateľne zdanený zemný plyn. Platiteľovi dane sa týmto ustanovením umožňuje, aby mu jeho dodávateľ zemného plynu dodával zemný plyn s daňou. V záujme právnej istoty a zníženia administratívnej náročnosti môžu subjekty, ktoré sú platiteľom dane, ale zároveň aj konečným spotrebiteľom zemného plynu dohodnúť so svojim dodávateľom na určených odberných miestach dodávky zemného plynu s daňou. Ich daňová povinnosť potom bude vznikať iba zo zemného plynu, ktorý platiteľ dane vyrobil a spotreboval, alebo odobral bez dane. Ak plynárenský podnik alebo dodávateľ zemného plynu, ktorý spotreboval iný ako ním vyrobený zemný plyn a tento zemný plyn nadobudol preukázateľne zdanený, nie je na účely tohto zákona osobou povinnou platiť daň z elektriny (§ 34 ods. 1 písm. b). Zároveň sa vypúšťa ustanovenie v § 37 ods. 1 o vrátení dane tomuto platiteľovi dane, ktorý nadobudol preukázateľne zdanený zemný plyn.
Novým znením § 35 o registrácii platiteľa dane zo zemného plynu sa zjednodušuje systém registrácie platiteľa dane zo zemného plynu. Samotné podmienky pre registráciu platiteľa dane zo zemného plynu sa nemenia. Cieľom je zjednodušiť systém registrácie a aby každá osoba mala len jedno registračné číslo, prioritne, aby bola registrovaná ako platiteľ dane zo zemného plynu. Podmienky sa menia pre osobu, ktorá je alebo chce byť platiteľom dane zo zemného plynu a zároveň chce vykonávať činnosti oslobodené od dane zo zemného plynu. Takáto osoba je pri registrácii povinná okrem údajov stanovených zákonom, a nevyhnutných pre registráciu platiteľa dane zo zemného plynu, predložiť aj údaje súvisiace s jej zámerom vykonávať činnosti oslobodené od dane. Zákon pritom jednoznačne stanovuje podmienky (údaje a skutočnosti), ktoré musí osoba uviesť pri registrácii. Osoba, ktorá je alebo chce byť platiteľom dane zo zemného plynu, a ktorá chce zároveň vykonávať činnosti oslobodené od dane zo zemného plynu, je povinná požiadať colný úrad o registráciu platiteľa dane zo zemného plynu a o vydanie povolenia na používanie zemného plynu oslobodeného od dane. Zákon explicitne stanovuje aké údaje má obsahovať žiadosť o vydanie takéhoto povolenia a aké sú prílohy k nej. Zároveň stanovuje postup v prípade, že takáto osoba nedisponuje samostatným odberným miestom výlučne na odber zemného plynu oslobodeného od dane, keďže bude vykonávať činnosti oslobodené od dane.
Zachováva sa princíp, aby bolo možné dodať zemný plyn bez dane iba osobe, ktorá je registrovaná ako platiteľ dane zo zemného plynu. To, či je osoba registrovaná ako platiteľ dane zo zemného plynu si dodávateľ môže overiť na stránke finančnej správy. Upúšťa sa tak od papierovej verzie dokumentov a preukazovania sa/predkladania dokumentov dodávateľovi zemného plynu. Platiteľ dane zo zemného plynu, ktorý bude mať vydané povolenie na používanie zemného plynu oslobodeného od dane si bude môcť vysporiadať oslobodenie od dane sám v daňovom priznaní, kde môže spotrebu zemného plynu na oslobodené účely priamo vykázať – oslobodiť.
Novelizuje sa v akých prípadoch a za akých podmienok dochádza alebo môže dôjsť k zrušeniu registrácie platiteľa dane zo zemného plynu a v akých prípadoch dochádza k zániku registrácie platiteľa dane zo zemného plynu, príp. k odňatiu alebo zániku vydaného povolenia na používanie zemného plynu oslobodeného od dane.
Úpravou § 37 ods. 1 sa umožňuje oprávnenému spotrebiteľovi zemného plynu vrátiť daň z preukázateľne zdaneného zemného plynu preukázateľne spotrebovaného na účely oslobodené od dane oprávnenému spotrebiteľovi, a to bez ohľadu na to, či má alebo nemá vydané povolenie na oslobodený zemný plyn. Úpravou v § 37 ods. 3 sa spresňuje definícia preukázateľne zdaneného zemného plynu na účely vrátenia dane.
Úpravou § 28 ods. 2 a 3 sa upresňuje úprava ustanovujúca povinnosť vedenia evidencie množstva zemného plynu použitého na oslobodené účely platiteľom dane zo zemného plynu, ktorý zároveň vykonáva aj činnosti oslobodené od dane.
Úpravou ustanovení § 42 ods. 1 a 2 sa elektronická databáza vedená colným úradom a Finančným riaditeľstvom SR rozširuje o identifikačné údaje oprávnených spotrebiteľov elektriny s vydaným povolením na oslobodenú elektrinu, oprávnených spotrebiteľov uhlia s vydaným povolením na oslobodené uhlie, oprávnených spotrebiteľov zemného plynu s vydaným povolením na oslobodený zemný plyn, registračné číslo, dátum pridelenia registračného čísla a dátum zrušenia registračného čísla.
Novým znením § 43 sa menia a dopĺňajú definície správnych deliktov a upravujú sa sankcie, a to v súvislosti so zmenou povinností pre platiteľov dane a oprávnených spotrebiteľov elektriny, uhlia a zemného plynu.
V § 48i ods. 1 až 39 sa ustanovujú prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. septembra 2025. Dopĺňa sa zrušovacie ustanovenie § 49. Zrušuje sa vyhláška MF SR č. 367/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory daňových priznaní a dodatočných daňových priznaní k spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu. Vzory tlačív daňových priznaní v súlade s Daňovým poriadkom určí MF SR a uverejní ich na svojom webovom sídle.
Čl. II
Novela zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení zákona č. 364/2024 Z. z.
S účinnosťou od 1. septembra 2025 sa v § 6 ods. 1 písm. f) ustanovuje osobitná sadzba dane na skvapalnené plynné uhľovodíky kódu kombinovanej nomenklatúry 2711 19 00, ktorými sú skvapalnený bioplyn a biometán. Táto sadzba je rovnaká ako sadzba dane pre zemný plyn podľa zákona č. 609/2007 Z. z., ak je určený na použitie alebo použitý ako pohonná látka vo výške 141 eur/1 000 kg.
S účinnosťou od 1. júla 2025 sa ruší oznamovacia povinnosť distribútora, predajcu a spotrebiteľa pohonných látok ustanovená v § 25b ods. 3 písm. c), § 25b ods. 6 písm. c) a § 25b ods. 16 písm. c). Vypustením písm. c) v ustanovení § 25b ods. 3 sa ruší povinnosť distribútora pohonných látok oznamovať colnému úradu dodávateľov pohonných látok (motorového benzínu a motorovej nafty), ktorá je podľa aplikačnej praxe nadbytočná, nakoľko preprava pohonných látok sa uskutočňuje s využitím elektronického systému prepráv.
Vypustením písm. c) v § 25b ods. 6 sa ruší povinnosť predajcu pohonných látok oznamovať colnému úradu dodávateľov pohonných látok (motorového benzínu a motorovej nafty), ktorá je podľa aplikačnej praxe nadbytočná, nakoľko preprava pohonných látok sa uskutočňuje s využitím elektronického systému prepráv.
Vypustením písm. c) v § 25b ods. 16 sa ruší povinnosť spotrebiteľa pohonných látok oznamovať colnému úradu číslo povolenia distribútora pohonných látok, ktorá je podľa aplikačnej praxe nadbytočná, nakoľko preprava pohonných látok sa uskutočňuje s využitím elektronického systému prepráv.
čl. III
Novela zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení zákona č. 354/2024 Z. z.
Novelou sa s účinnosťou od 1. júla 2025 upravujú osobitné ustanovenia § 19aa pre bezdymový tabakový výrobok a § 19ab pre výrobok súvisiaci s tabakovými výrobkami.
Úpravou § 19aa ods. 5 písm. a) sa dopĺňa definícia predaja bezdymového tabakového výrobku prostredníctvom prostriedkov komunikácie na diaľku, ktorým sa bude aj dodanie bezdymového tabakového výrobku pre konečného spotrebiteľa na daňovom území, ak prevádzkovateľ internetového obchodu má sídlo alebo trvalý pobyt na daňovom území, ale sklad týchto výrobkov, z ktorého sa začína ich preprava, sa nachádza na území iného členského štátu.
Obdobne sa úpravou § 19ab ods. 6 písm. a) dopĺňa definícia predaja výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami prostredníctvom prostriedkov komunikácie na diaľku, ktorým sa bude aj dodanie výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami pre konečného spotrebiteľa na daňovom území, ak prevádzkovateľ internetového obchodu má sídlo alebo trvalý pobyt na daňovom území, ale sklad týchto výrobkov, z ktorého sa začína ich preprava, sa nachádza na území iného členského štátu.
V § 19aa ods. 1 sa spresňuje definícia bezdymového tabakového výrobku, aby nedochádzalo k jeho nižšiemu zdaňovaniu.
V nadväznosti na doplnenie definície predaja bezdymového tabakového výrobku a výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami prostredníctvom prostriedkov komunikácie na diaľku dochádza k úprave vzniku daňovej povinnosti a platiteľa dane v § 19aa ods. 29 písm. b), § 19aa ods. 30 písm. b) § 19ab ods. 33 písm. b) a § 19ab ods. 34 písm. b).
Legislatívno-technickou úpravou v § 19aa ods. 36 a § 19ab ods. 40 sa rozširuje okruh oprávnených osôb na vrátenie dane z bezdymového tabakového výrobku a výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami na daňovom území aj o ich výrobcu na daňovom území.
Doplnením úpravy v § 19aa ods. 36 písm. a) druhom bode sa spresňuje, že potvrdenie správcu dane iného členského štátu EÚ o vysporiadaní dane môže byť nielen z tabaku ale aj inej náplne ako tabak nakoľko bezdymový tabakový výrobok môže obsahovať aj inú náplň ako tabak.
Vypúšťa sa úprava uvedená v písm. c) a d) v § 19aa ods. 36 a v § 19ab ods. 40 umožňujúca vrátenie dane pri odobratých vzorkách na účely daňového dozoru alebo inej úradnej kontroly, úradnej skúšky alebo úradného zisťovania v technologicky odôvodnenom množstve a pri výrobkoch zničených colným úradom alebo pod jeho dozorom.
V § 41 ods. 8 sa dopĺňa, že za správny delikt, ktorého sa dopustí tlačiareň uloží pokutu Colný úrad Banská Bystrica.
Novelou sa dopĺňa prechodné ustanovenie § 44ak k elektronickému systému kontrolných známok, ktorým sa umožní finančnému riaditeľstvu dočasne a jednorazovo ustanoviť iný spôsob oznamovania skutočností a údajov ako je ustanovený, a to z dôvodu plynulého zabezpečenia nakladania s kontrolnými známkami.
čl. IV
Novela zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH v znení zákona č. 77/2025 Z. z. účinná od 1. júla 2025
V § 25 ods. 4 zákona o DPH sa ustanovila povinnosť platiteľa vykonať opravu základu dane a dane v prípade, keď pri dovoze tovaru nevyrubuje daň colný orgán a dochádza k zmene základu dane pri dovoze tovaru z dôvodu zníženia, resp. zvýšenia súvisiacich nákladov uvedených v § 24 ods. 2 alebo 4 zákona o DPH, čo nemá za následok zníženie, resp. zvýšenie colnej hodnoty tovaru. Zároveň sa ustanovil spôsob vykázania opravy základu dane a dane v daňovom priznaní.
V § 53 ods. 1 písm. a) a b) sa spresňuje vznik povinnosti, resp. práva na opravu odpočítanej dane platiteľom pri uplatnení samozdanenia pi dovoze tovaru do tuzemska. Ak platiteľ podľa § 25 ods. 4 v znení účinnom od 1. júla 2025 nevykonáva opravu základu dane, nebude sa na neho vzťahovať ani výkon opravy odpočítanej dane podľa § 53 zákona o DPH.
Ďalšie legislatívne úpravy sa týkajú inštitútu úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku. V § 54 ods. 5 dochádza k legislatívno-technickej úprave spresňujúcej postup platiteľa dane pri úprave odpočítanej dane z dôvodu zmeny účelu alebo rozsahu použitia investičného majetku. Zmena účelu použitia investičného majetku sa má posudzovať samostatne za každý kalendárny rok počas obdobia na úpravu odpočítanej dane v porovnaní s daňou, ktorú platiteľ odpočítal pri prvotnom použití tohto investičného majetku.
Prehľad všetkých aktualít:
Novela zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja
DPH 222/04 SD el. 609/07 SD min. olej 98/04 SD tabak 106/04V Zbierke zákonov SR bol vyhlásený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony:
- zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a
- zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
CFE Tax Top 5 - Brusel, 30. jún 2025
Týždenný prehľad top informácií a udalostí z oblasti daní zverejnených CFE Tax Advisers Europe.
Návrh opatrenia MF SR , ktorým sa ustanovuje vzor výkazu pre neziskové organizácie
ZoÚ 431/02 ZoÚ 431/02, § 23Návrh opatrenia MF SR, ktorým sa ustanovuje vzor výkazu pre organizáciu s medzinárodným prvkom, občianske združenie, odborovú organizáciu, neinvestičný fond, neziskovú organizáciu poskytujúcu všeobecne prospešné služby a nadáciu. V opatrení MF SR sa ustanovuje vzor výkazu, ktorý sa bude ukladať do registra účtovných závierok.