Tlačová správa
Tlačová správa - Od marca budeme z domu pracovať po novom
V súčasnosti sa práca z domu, tzv. home office, stala úplne bežnou a počas lockdownu aj povinnou.
Už o niekoľko dní, od 1. marca 2021, nás čakajú viaceré zmeny. Zaviedli sa nové pojmy ako domácka
práca alebo telepráca, ktorá je trvalá a pravidelne vykonávaná z domu zamestnanca. Patria k nej
viaceré benefity a musí byť dohodnutá už v pracovnej zmluve. Druhou možnosťou je príležitostný
home-office, ktorý je iba mimoriadnou možnosťou na prácu z domu.
Radovan Ihnát – Slovenská komora daňových poradcov: „Trochu nejasné je rozlišovanie medzi
trvalou a príležitostnou prácou z domu. Trvalá práca musí mať charakter pravidelnej práce a byť
dohodnutá v pracovnej zmluve. Otázkou zostáva čo je to pravidelnosť? Či to musia byť vo fixné dni
(pondelok a piatok) alebo stačí stanoviť, že to budú 2 dni týždenne. Prax ukáže, ako sa
zamestnávatelia s otázkami vysporiadajú a či bude nutné legislatívu upraviť.“
Dôležitou zmenou má byť aj ochrana súkromného života zamestnanca, ktorý má tzv. právo odpojiť
sa. Nemusí pracovať mimo svojho oficiálneho pracovného času, ak nejde o prácu nadčas alebo
pracovnú pohotovosť. Na telefóne a emailoch teda nemusí byť večer a ani počas sviatkov alebo
dovolenky.
Radovan Ihnát – Slovenská komora daňových poradcov: „Pri trvalej práci z domu zamestnanec
nemá nárok na preplatenie nadčasov, či príplatok za prácu vo sviatok. Zamestnanec a zamestnávateľ
sa ale môžu dohodnúť aj odlišne, a firma môže preplácať nadčasy, ak prideľuje zvýšené množstvo
práce.“
K trvalej domácej práci, telepráci patria aj mnohé benefity, ako napríklad pružný pracovný čas alebo
úhrada zvýšených výdavkov na prácu. Tieto benefity sa vzťahujú iba na pravidelnú prácu z domu
a netýkajú sa príležitostného home-office. Pri trvalej domáckej práci (telepráci) musí zamestnávateľ
zabezpečiť pracovné prostriedky na výkon práce. Ak to nevie splniť, môže sa so zamestnancom
dohodnúť, že bude používať vlastné vybavenie – počítač, internet, tlačiareň, ... . Vtedy mu však bude
firma povinná uhradiť zvýšené výdavky spojené s používaním vlastných prostriedkov.
Radovan Ihnát – Slovenská komora daňových poradcov: „V prípade, ak výdavky na prácu z domu
firma dostatočne preukáže a zdokumentuje, môže ich zamestnávateľ zahrnúť do mzdy zamestnancov
aj vo forme paušálnej odmeny. V takom prípade z tejto sumy zamestnanec nemusí platiť dane
a odvody.“
Počas práce z domu má zamestnanec nárok aj na poskytnutie stravy, ak odpracuje viac ako štyri
hodiny. Zamestnávateľ mu buď zabezpečí stravu alebo poskytne finančný príspevok, či stravné lístky.
Pri práci z domu treba myslieť aj na BOZP. Firma má rovnaké povinnosti ohľadne bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci (BOZP), akoby bol zamestnanec na pracovisku.
Radovan Ihnát – Slovenská komora daňových poradcov: „Zamestnávateľ je povinný dodržiavať
BOZP aj pri home office a nesie zodpovednosť za dodržiavanie pravidiel. Na zamestnanca sa pri home
office hľadí, akoby bol v práci a akýkoľvek úraz pri výkone práce z domu, môže byť považovaný
za pracovný úraz.“
V prípade, ak zamestnanec pracujúci z domu ochorie, má rovnako ako ostatní zamestnanci nárok na
náhradu mzdy od zamestnávateľa počas prvých desiatich dní a od jedenásteho dňa má nárok na
nemocenské.
Aj pri práci z domu platí, že zamestnávateľ môže nariadiť čerpanie dovolenky. Musí to pracovníkovi
oznámiť aspoň 14 dní vopred. Táto lehota môže byť výnimočne skrátená iba so súhlasom
zamestnanca. Čerpanie dovolenky zo dňa na deň je preto možné len na základe dohody
zamestnávateľa a zamestnanca.
Na záver dodáme, že za normálnych okolností firma nemôže zamestnancom home office nariadiť,
vyžaduje sa ich vzájomná dohoda. Výnimkou je mimoriadna situácia, núdzový alebo výnimočný stav
a ešte aj 2 mesiace po ich odvolaní. Vtedy môže zamestnávateľ nariadiť prácu formou home office, ak
to druh práce umožňuje. Opäť nie je zrejmé, či na takýto výkon práce z domácnosti sa vzťahujú
pravidlá pre domácku prácu/teleprácu.
Prílohy na stiahnutie
O SKDP
Slovenská komora daňových poradcov (SKDP) združuje daňových poradcov a udržiava úroveň daňového poradenstva na Slovensku. Jej cieľom je podporovať všetkých členov komory v ich profesii a poskytovať im pravidelné odborné vzdelávanie počas celej kariéry. Podieľa sa na príprave legislatívy a snaží sa ovplyvniť jej výslednú podobu. Slovenská komora je členom medzinárodnej Európskej daňovej konfederácie (CFE - Confederation Fiscale Europeenne), ktorá združuje národné organizácie (komory).
V prípade otázok kontaktujte
Mgr. Martina Rybanská
špecialista pre PR a internú komunikáciu
email: press@skdp.sk,
tel: +421 915 908 760
Trnavská cesta 74/A, 821 02 Bratislava

Aktuality
Konsolidácia: Bez odbornej diskusie hrozia neželané dôsledky
Slovenská komora daňových poradcov (SKDP) so znepokojením vníma tretí konsolidačný balíček, ktorý už schválila vláda. Za najväčšie negatívum považuje chýbajúcu odbornú diskusiu a skrátené legislatívne konanie. Rizikom sú aj možné daňové úniky, hoci si vláda od neho sľubuje opak.
Novela zákona o DPH - elektronická fakturácia a oznamovanie údajov
DP 563/09 DPH 222/04 ZoÚ 431/02Ministerstvo financií zverejnilo vyhodnotenie pripomienok v pripomienkovom konaní k vládnemu návrhu novely zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú daňový poriadok, zákon o účtovníctve, zákon o zaručenej elektronickej fakturácii a zákon o verejnom obstarávaní. Pripomienky vznesené v pripomienkovom konaní sa diskutovali na rozporovom konaní, ktoré usporiadalo ministerstvo financií 2. septembra 2025 aj za účasti zástupcov Slovenskej komory daňových poradcov.
Verejný webinár finančnej správy k Projektu E-faktúra
Prezentácia z verejného webinára finančnej správy k technickému riešeniu Projektu E-faktúra
Nariadenie vlády o odpustení pokút a sankčných úrokov
DP 563/09 DP 563/09, § 154 DP 563/09, § 155 DP 563/09, § 156 DP 563/09, § 160Vláda SR schválila 10. septembra 2025 návrh nariadenia o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani a o upustení od uloženia pokuty a od vyrubenia úroku z omeškania