Skočiť na hlavný obsah

Aktualita

Stanovisko CFE/1/2025: Odpoveď CFE Tax Advisers Europe na hodnotenie balíka BEPS OECD/IF

Zhrnutie

  1. Uznanie trvalého a transformačného vplyvu BEPS: CFE Tax Advisers Europe uznáva, že projekt OECD/G20 BEPS za posledné desaťročie výrazne zmenil medzinárodné prostredie v oblasti dane z príjmov právnických osôb. Rozsiahla implementácia opatrení BEPS, najmä v EÚ, prispela k väčšiemu zosúladeniu ziskov so skutočnou hospodárskou činnosťou a zvýšila transparentnosť v daňových záležitostiach. Neoficiálne dôkazy naznačujú zníženie príležitostí na presun ziskov (napr. prostredníctvom nadmerných úrokov alebo hybridných dohôd) a menej agresívnu daňovú súťaž medzi štátmi.
  2. Vedúce postavenie EÚ pri implementácii: Okrem štátov, ktoré implementovali návrhy, zohrala významnú úlohu pri praktickom uplatňovaní BEPS v EÚ aj EÚ. Prostredníctvom smerníc ako ATAD 1 a 2 (pokrývajúcich opatrenia 2 - 4, 6 a súvisiace opatrenia) a série smerníc DAC 1 - 6 (pokrývajúcich opatrenia 5, 12, 13 atď.) EÚ zabezpečila koordinované celoeurópske prijatie pravidiel proti BEPS. Rámec EÚ proti vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam zaviedol spoločné normy týkajúce sa hybridných nesúladov, obmedzenia úrokov, kontrolovaných zahraničných spoločností (CFC), všeobecných pravidiel proti zneužívaniu (GAAR) a povinnej výmeny informácií, čím sa vytvorili rovnejšie podmienky pre všetky členské štáty. Treba však poznamenať, že takéto priekopnícke úlohy v medzinárodnom kontexte, najmä vo vzťahu k tretím krajinám, nevedú k všeobecným zjednodušeniam, keďže sa zatiaľ nedosiahol medzinárodný konsenzus s kľúčovými obchodnými partnermi.
  3. Transparentnosť a daňová istota: Zlepšená daňová transparentnosť je znakom daňového prostredia po zavedení BEPS. Opatrenia, ako napríklad podávanie správ podľa jednotlivých krajín (CbCR), automatická výmena daňových rozhodnutí a povinné zverejňovanie dohôd o agresívnom daňovom plánovaní, umožnili daňovým správam lepšie pochopiť cezhraničné dohody, zlepšiť dodržiavanie daňových predpisov a lepšie posúdiť riziká. Hoci posilnené mechanizmy riešenia sporov (opatrenie 14, ktoré sa zaviedlo aj v EÚ) viedli k účinnejšiemu riešeniu dvojitého zdanenia a k väčšej daňovej istote, v tejto oblasti je stále priestor na ďalšie zlepšenia a prácu.
  4. Zaťaženie a zložitosť dodržiavania predpisov: CFE Tax Advisers Europe podporuje ciele projektu BEPS, ale upozorňuje na vysokú zložitosť a náklady na dodržiavanie predpisov v prípade niektorých opatrení. Rozširovanie podrobných pravidiel proti vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam (napr. zložité pravidlá hybridného nesúladu a rozsiahle znaky vykazovania DAC6) vytvorili značnú administratívnu záťaž pre daňovníkov a poradcov. Existujú dôkazy o „únave z dodržiavania predpisov“ a možnom nadmernom vykazovaní v dôsledku nejasných prahových hodnôt v pravidlách zverejňovania. Zbytočne zložité alebo prekrývajúce sa požiadavky predstavujú riziko oslabenia konkurencieschopnosti podnikov bez primeraných výhod v oblasti dodržiavania daňových predpisov, najmä medzi tretími krajinami, ktoré uplatňujú rôzne normy. Tieto otázky sú podstatné ešte pred zvážením dôsledkov implementácie prvého a druhého piliera, a preto sa nimi tento dokument nezaoberá. Tieto obavy sú ešte závažnejšie, ak sa zohľadní dohoda o dvoch pilieroch.
  5. Výzva na zjednodušenie a vyváženosť: CFE sa zasadzuje za zjednodušenie, proporcionalitu a revíziu pravidiel inšpirovaných BEPS. Naliehavo žiadame tvorcov politík na vnútroštátnej úrovni, úrovni EÚ a OECD, aby zjednodušili a konsolidovali právne predpisy (napr. prepracovaný a zjednotený rámec DAC v EÚ), prehodnotili príliš rozsiahle pravidlá (ako sú niektoré znaky DAC6) a zabezpečili, aby nové iniciatívy dopĺňali, a nie duplikovali existujúce.
    CFE sa domnieva, že by sa mal klásť väčší dôraz na dosiahnutie správnej rovnováhy medzi transparentnosťou a opatreniami proti vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam a nadmerným administratívnym zaťažením daňovníkov, ktorí dodržiavajú predpisy. Celkovo CFE naďalej podporuje ciele projektu BEPS a súvisiace návrhy na úrovni EÚ s cieľom zlepšiť účinnosť a spravodlivosť medzinárodného daňového systému.

 

Stanovisko CFE/1/2025: Odpoveď CFE Tax Advisers Europe na hodnotenie balíka BEPS OECD/IF

zo dňa 04.07.2025

Prehľad všetkých aktualít:

10. 07. 2025

200/2025 Z. z. novela zákona o automatickej výmene informácií a ďalších zákonov

autom. výmena inf. 359/15 DzP 595/03 medzinár. pomoc 442/12 SKDP 78/92

V Zbierke zákonov bola zverejnený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov: zákona č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov (čl. II), zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (čl. V) a zákona č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní (čl. VI).

 

08. 07. 2025

187/2025 Z. z. nepriama novela zákona o účtovníctve - jednotné európske miesto prístupu (ESAP)

ZoÚ 431/02 ZoÚ 431/02, § 23a ZoÚ 431/02, § 23b ZoÚ 431/02, § 23c

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony:

  • zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (čl. V)
  • zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite (čl. XII)
  • zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení (čl. VI)
08. 07. 2025

CFE Tax Top 5 - Brusel, 8. júl 2025

Týždenný prehľad top informácií a udalostí z oblasti daní zverejnených CFE Tax Advisers Europe.