Aktualita
Parlament schválil novely daňových zákonov
Vládny návrhy zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom nečakane priniesol aj zmeny daňovej legislatívy.
V zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov dochádza k zmene týkajúcej sa daňového bonusu v § 33, pričom zmenou sa spresňuje zámer vyklesávania nároku na daňový bonus pri vysokopríjmových domácnostiach v prípade navýšenia základu dane (čiastkového základu dane) daňovníka o základ dane (čiastkový základ dane) druhej oprávnenej osoby (napr. manžela, manželky). Zmeny nadobúdajú účinnosť 15. marca 2025 a v zmysle doplnené prechodného ustanovenia § 52zzzd sa použijú už pri podaní daňového priznania za rok 2025.
K viacerým zmenám dochádza v zákone č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií. Kým v niektorých bodoch novely dochádza len k precizovaniu ustanovení, v iných dochádza k zásadnejším zmenám. Už druhý krát pred nadobudnutím účinnosti samotného zákona (1. apríl 2025) sa novelou rozširuje okruh oslobodených subjektov, ktoré sa nepovažujú za daňovníka na účely tohto zákona a to o Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Okrem toho budú po novom oslobodené aj diplomatické misie a konzulárne úrady, ktoré sú akreditované pre SR a majú sídlo mimo územia SR (okrem konzulárneho úradu vedeného honorárnym konzulom), a školy a školské zariadenie zaradené do siete škôl a školských zariadení SR, avšak nie všetky. Školy a školského zariadenia, ktoré sú obchodnou spoločnosťou sa naďalej považujú za daňovníka.
Medzi oslobodené platobné operácie pribudli platobné operácie, ktorými advokát alebo advokátska spoločnosť sprostredkuje plnenia pre klienta, teda ide o nakladanie s cudzími finančnými prostriedkami.
V § 10 sa upravuje možnosť odpočítania dane platiteľom dane, ktorá bola zrazená daňovníkovi v rámci tuzemského preúčtovania nákladov tak, aby sa vytvorili rovnaké podmienky ako pri preúčtovaní nákladov zo zahraničia. V spoločnej správe výborov sú uvedené aj dva príklady:
Príklad 1 (subjekt v zahraničí a daňovník v SR)
Subjekt, ktorý nie je daňovníkom uhradí za Daňovníka A 3x platbu vo výške 100.000 €
(DFT neplatí). Tento subjekt preúčtuje náklady vo výške 300.000€ Daňovníkovi A.
Daňovník A: Uhradí preúčtované náklady vo výške 300.000 € subjektu, z prevodu ktorého mu banka vyberie DFT vo výške 40€ (300.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A identifikuje jednotlivé transakcie.
V oznámení uvedie DFT vo výške:
120€=3x40€; 3 x (100.000 x 0,004 max 40€)
Daňovník A si zníži daň o 40€, ktoré už vybrala banka. Daňovník A zaplatí DFT vo výške 120€-40€=80€.
Správca dane príjme celkovo DFT vo výške 120€.
Banka podá oznámenie o výške DFT: 40€
Daňovník A uvedie v oznámení DFT v celkovej výške 80€.
Príklad 2 (subjekt aj daňovník v SR)
Subjekt, ktorý je daňovníkom, uhradí za Daňovníka A 3x platbu vo výške 100.000 €. Banka subjektu vyberie DFT vo výške 120€.
Tento subjekt preúčtuje náklady vo výške 300.000€ Daňovníkovi A.
Daňovník A uhradí preúčtované náklady vo výške 300.000 € subjektu, z prevodu ktorého mu banka vyberie DFT vo výške 40€ (300.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A identifikuje jednotlivé transakcie.
V oznámení uvedie DFT vo výške 120€=3x40€; 3 x (100.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A si zníži daň o 40€, ktoré už vybrala banka Daňovníkovi A a zároveň o 120€, ktoré už vybrala banka od subjektu.
Daňovník A uvedie v oznámení DFT v celkovej výške 120€ -120€ -40€= - 40€ (preplatok).
Správca dane príjme celkovo DFT vo výške 120€.
Banka daňovníka podá oznámenie o výške DFT 40€ a banka subjektu podá oznámenie o výške DFT 120€.
Okrem toho sa upravuje lehota platiteľa dane ( t. j. banky) na oznámenie vysvetlenia daňovníkovi o správnosti dane z 30 dní na 60 dní odo dňa doručenia žiadosti.
K zmene došlo aj v § 12 ods. 7 zákona, pričom z doterajšej úpravy vyplývalo, že daňovník bude musieť banke oznamovať všetky finančné operácie ktoré nie sú predmetom dane podľa § 4 ods. 2. V súlade s potrebami aplikačnej praxe sa precizuje toto ustanovenie v súvislosti s preukazovaním skutočnosti podmieňujúcej oslobodenie od dane. Daňovník bude po novom banke oznamovať tie finančné operácie, ktoré nie sú predmetom dane a ktoré sú uvedené v § 4 ods. 2 písm. c), e), f), j), l), m), o), q), r), v) až z), ab), ad) až ag) tohto zákona.
Zmeny nadobúdajú účinnosť. 15. marca 2025.
Prehľad všetkých aktualít:
Nepriama novela zákona o účtovníctve účinná od 1. júna 2025
ZoÚ 431/02 ZoÚ 431/02, § 23 ZoÚ 431/02, § 23b16. apríla 2024 parlament schválil zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, ktorým sa s účinnosťou od 1. júna 2025 dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v § 23 ods. 2 o písmeno p). Do registra po novom pribudnú výkazy o transparentnosti.
Nepriama novela zákona o dani z príjmov účinná od 1. januára 2026
DzP 595/03 DzP 595/03, § 6 DzP 595/03, § 8Od 1. januára 2026 nadobudnú účinnosť zmeny v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov vyplývajúce z novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý parlament schválil 8. apríla 2024. Novelou zákona o dani z príjmov dochádza k úprave v zdaňovaní príjmov športovca a športového odborníka.
HNonline.sk: Transakčná daň: ako utlmiť atraktivitu podnikania na Slovensku
Viceprezident SKDP Branislav Kováč pre Hospodárske noviny píše dôsledkoch transakčnej dane na podnikateľský sektor.
Doklady po podaní daňového priznania nevyhadzujte
Podaním daňového priznania sa povinnosti podnikateľov nekončia. Hoci si mnohí vydýchnu, že sa im podarilo splniť si marcové povinnosti včas, vyhodiť všetky doklady do koša sa nevypláca. V prípade daňovej kontroly totiž môžu mať problém. Slovenská komora daňových poradcov (SKDP) preto pripomína, že súčasťou zodpovedného podnikania je aj správna archivácia účtovných dokladov.