Aktualita
Parlament schválil novely daňových zákonov
Vládny návrhy zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom nečakane priniesol aj zmeny daňovej legislatívy.
V zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov dochádza k zmene týkajúcej sa daňového bonusu v § 33, pričom zmenou sa spresňuje zámer vyklesávania nároku na daňový bonus pri vysokopríjmových domácnostiach v prípade navýšenia základu dane (čiastkového základu dane) daňovníka o základ dane (čiastkový základ dane) druhej oprávnenej osoby (napr. manžela, manželky). Zmeny nadobúdajú účinnosť 15. marca 2025 a v zmysle doplnené prechodného ustanovenia § 52zzzd sa použijú už pri podaní daňového priznania za rok 2025.
K viacerým zmenám dochádza v zákone č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií. Kým v niektorých bodoch novely dochádza len k precizovaniu ustanovení, v iných dochádza k zásadnejším zmenám. Už druhý krát pred nadobudnutím účinnosti samotného zákona (1. apríl 2025) sa novelou rozširuje okruh oslobodených subjektov, ktoré sa nepovažujú za daňovníka na účely tohto zákona a to o Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Okrem toho budú po novom oslobodené aj diplomatické misie a konzulárne úrady, ktoré sú akreditované pre SR a majú sídlo mimo územia SR (okrem konzulárneho úradu vedeného honorárnym konzulom), a školy a školské zariadenie zaradené do siete škôl a školských zariadení SR, avšak nie všetky. Školy a školského zariadenia, ktoré sú obchodnou spoločnosťou sa naďalej považujú za daňovníka.
Medzi oslobodené platobné operácie pribudli platobné operácie, ktorými advokát alebo advokátska spoločnosť sprostredkuje plnenia pre klienta, teda ide o nakladanie s cudzími finančnými prostriedkami.
V § 10 sa upravuje možnosť odpočítania dane platiteľom dane, ktorá bola zrazená daňovníkovi v rámci tuzemského preúčtovania nákladov tak, aby sa vytvorili rovnaké podmienky ako pri preúčtovaní nákladov zo zahraničia. V spoločnej správe výborov sú uvedené aj dva príklady:
Príklad 1 (subjekt v zahraničí a daňovník v SR)
Subjekt, ktorý nie je daňovníkom uhradí za Daňovníka A 3x platbu vo výške 100.000 €
(DFT neplatí). Tento subjekt preúčtuje náklady vo výške 300.000€ Daňovníkovi A.
Daňovník A: Uhradí preúčtované náklady vo výške 300.000 € subjektu, z prevodu ktorého mu banka vyberie DFT vo výške 40€ (300.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A identifikuje jednotlivé transakcie.
V oznámení uvedie DFT vo výške:
120€=3x40€; 3 x (100.000 x 0,004 max 40€)
Daňovník A si zníži daň o 40€, ktoré už vybrala banka. Daňovník A zaplatí DFT vo výške 120€-40€=80€.
Správca dane príjme celkovo DFT vo výške 120€.
Banka podá oznámenie o výške DFT: 40€
Daňovník A uvedie v oznámení DFT v celkovej výške 80€.
Príklad 2 (subjekt aj daňovník v SR)
Subjekt, ktorý je daňovníkom, uhradí za Daňovníka A 3x platbu vo výške 100.000 €. Banka subjektu vyberie DFT vo výške 120€.
Tento subjekt preúčtuje náklady vo výške 300.000€ Daňovníkovi A.
Daňovník A uhradí preúčtované náklady vo výške 300.000 € subjektu, z prevodu ktorého mu banka vyberie DFT vo výške 40€ (300.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A identifikuje jednotlivé transakcie.
V oznámení uvedie DFT vo výške 120€=3x40€; 3 x (100.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A si zníži daň o 40€, ktoré už vybrala banka Daňovníkovi A a zároveň o 120€, ktoré už vybrala banka od subjektu.
Daňovník A uvedie v oznámení DFT v celkovej výške 120€ -120€ -40€= - 40€ (preplatok).
Správca dane príjme celkovo DFT vo výške 120€.
Banka daňovníka podá oznámenie o výške DFT 40€ a banka subjektu podá oznámenie o výške DFT 120€.
Okrem toho sa upravuje lehota platiteľa dane ( t. j. banky) na oznámenie vysvetlenia daňovníkovi o správnosti dane z 30 dní na 60 dní odo dňa doručenia žiadosti.
K zmene došlo aj v § 12 ods. 7 zákona, pričom z doterajšej úpravy vyplývalo, že daňovník bude musieť banke oznamovať všetky finančné operácie ktoré nie sú predmetom dane podľa § 4 ods. 2. V súlade s potrebami aplikačnej praxe sa precizuje toto ustanovenie v súvislosti s preukazovaním skutočnosti podmieňujúcej oslobodenie od dane. Daňovník bude po novom banke oznamovať tie finančné operácie, ktoré nie sú predmetom dane a ktoré sú uvedené v § 4 ods. 2 písm. c), e), f), j), l), m), o), q), r), v) až z), ab), ad) až ag) tohto zákona.
Zmeny nadobúdajú účinnosť. 15. marca 2025.
Prehľad všetkých aktualít:
Konsolidácia: Bez odbornej diskusie hrozia neželané dôsledky
Slovenská komora daňových poradcov (SKDP) so znepokojením vníma tretí konsolidačný balíček, ktorý už schválila vláda. Za najväčšie negatívum považuje chýbajúcu odbornú diskusiu a skrátené legislatívne konanie. Rizikom sú aj možné daňové úniky, hoci si vláda od neho sľubuje opak.
Novela zákona o DPH - elektronická fakturácia a oznamovanie údajov
DP 563/09 DPH 222/04 ZoÚ 431/02Ministerstvo financií zverejnilo vyhodnotenie pripomienok v pripomienkovom konaní k vládnemu návrhu novely zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú daňový poriadok, zákon o účtovníctve, zákon o zaručenej elektronickej fakturácii a zákon o verejnom obstarávaní. Pripomienky vznesené v pripomienkovom konaní sa diskutovali na rozporovom konaní, ktoré usporiadalo ministerstvo financií 2. septembra 2025 aj za účasti zástupcov Slovenskej komory daňových poradcov.
Verejný webinár finančnej správy k Projektu E-faktúra
Prezentácia z verejného webinára finančnej správy k technickému riešeniu Projektu E-faktúra
Nariadenie vlády o odpustení pokút a sankčných úrokov
DP 563/09 DP 563/09, § 154 DP 563/09, § 155 DP 563/09, § 156 DP 563/09, § 160Vláda SR schválila 10. septembra 2025 návrh nariadenia o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani a o upustení od uloženia pokuty a od vyrubenia úroku z omeškania